Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenefietconcert voor DNA-onderzoek Marianne Vaatstra[

Benefietconcert voor DNA-onderzoek Marianne Vaatstra[

19 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#1
achzo
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Benefietconcert voor DNA-onderzoek Marianne Vaatstra

Uitgegeven: 12 augustus 2006 20:03
Laatst gewijzigd: 12 augustus 2006 21:20
ZWAAGWESTEINDE - Een benefietconcert in Zwaagwesteinde moet voldoende geld opleveren voor een grootschalig DNA-onderzoek naar de moord op Marianne Vaatstra. Het concert wordt 1 september in het Friese dorp gehouden. De organisatoren hebben de steun van de familie van Vaatstra.

Zij hebben berekend dat het onderzoek in totaal 40.000 euro kost, inclusief de kosten voor het particuliere opsporingsteam. Inmiddels is er 14.000 euro aan giften binnengekomen, maakte de organisatie zaterdag bekend.

Vaatstra uit Zwaagwesteinde werd in de nacht na Koninginnedag 1999 in een weiland bij Veenklooster verkracht, waarna de dader haar de keel doorsneed. Een eerder, kleinschaliger DNA-onderzoek, waarbij bij 815 mannen erfelijk materiaal werd afgenomen, heeft geen resultaat opgeleverd.

Onschuldig

In de loop der jaren zijn vijf mannen in verband met de moord aangehouden, maar allen bleken na DNA-onderzoek onschuldig. De familie van de vermoorde vrouw pleit samen met Peter R. de Vries voor een uitgebreider onderzoek, onder 20.000 mannen tussen 20 en 45 jaar. Justitie heeft verzoeken daartoe altijd afgewezen, omdat zij vreest dat de aandacht dan vooral zal worden gelegd bij degenen die weigeren erfelijk materiaal af te staan.


Zouden ze die kerel nou serieus nog met DNA onderzoek te pakken kunnen krijgen? Ik denk het niet. Het is 7 jaar geleden en die moord is al honderden keren op t.v gekomen. Een grootschalig onderzoek is inderdaad belachelijk, omdat je dat gedwongen wordt om DNA af te geven.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zou het niet erg vinden om dna af te staan voor een databank. Als nou iedereen dat zou doen(moeten) zou er heel wat opgehelderd kunnen worden. Ik snap wel dat het niet kan maar ben er wel voor.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Met geld kan alles, zo blijkt ook uit dit bericht :beer:
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vind 't ook een belachelijk idee.
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben dus echt niet voor die grote dna onderzoeken.
Ik zou nooit voor zoiets m'n dna afstaan, maar dan ben je al gelijk verdacht, waarom niet? Bastards
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#7
is dat dan geen soort van chantage???
N
NemanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Een grootschalig onderzoek is inderdaad belachelijk, omdat je dat gedwongen wordt om DNA af te geven.
Klik om te vergroten...
De "gewone burger" (zonder aanwijzingen in de richting van betrokkenheid bij het delict) kunnen ze daar nooit toe dwingen.
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neman zei:
Een grootschalig onderzoek is inderdaad belachelijk, omdat je dat gedwongen wordt om DNA af te geven.
Klik om te vergroten...
De "gewone burger" (zonder aanwijzingen in de richting van betrokkenheid bij het delict) kunnen ze daar nooit toe dwingen.
Klik om te vergroten...

Maargoed..ze kunnen wel 20.000 mensen laten onderzoeken dus waarschijnlijk is die wet heel, maar dan ook heel erg rekbaar.

Opzich vind ik het niet slecht dat mensen alles op alles zetten om een moord op te lossen maar je moet niet vergeten dat er meer zaken open staan dan alleen die zaak.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neman zei:
De "gewone burger" (zonder aanwijzingen in de richting van betrokkenheid bij het delict) kunnen ze daar nooit toe dwingen.
Klik om te vergroten...

Ik weet dat ze daar niet toe kunnen dwingen. Maar je wordt in principe gedwongen omdat wanneer je nee zegt, je uiteraard meteen verdacht bent.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nee, chantage is weer wat anders:

1 geldafpersing door bedreiging met bekendmaking van ware of verzonnen feiten => afpersing, knevelarij


Dit is meer iets onder maatschappelijke dwang doen ofzo.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Maar waarom zou je nee zeggen? Zeker als je de dader niet bent?
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#13
Misschien omdat je niet wil dat ze ergens een dna print van jou hebben die ze later altijd weer kunnen gebruiken? Om maar een voorbeeld te noemen.
M
Mindless1985Lid
01-01-2024, 00:00
#14
caatje zei:
Maar waarom zou je nee zeggen? Zeker als je de dader niet bent?
Klik om te vergroten...

Omdat er uit zo'n DNA onderzoek ook andere persoonlijke dingen uit kunnen komen, zoals ziektes, dat je de vader van je kind eigenlijk niet bent, je kunt er op die manier achter komen, maar ook kan het zijn dat je dat al weet en dat je niet wilt dat andere mensen daar achter kunnen komen.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dzy zei:
caatje zei:
Maar waarom zou je nee zeggen? Zeker als je de dader niet bent?
Klik om te vergroten...

Omdat er uit zo'n DNA onderzoek ook andere persoonlijke dingen uit kunnen komen, zoals ziektes, dat je de vader van je kind eigenlijk niet bent, je kunt er op die manier achter komen, maar ook kan het zijn dat je dat al weet en dat je niet wilt dat andere mensen daar achter kunnen komen.
Klik om te vergroten...

Maar alles wordt toch vertrouwelijk behandeld? Ze gaan niet rondstrooien met de info en ik neen aan dat ze gericht zoeken naar wat ze nodig hebben en niet ook nog ens gaan uitzoeken of je ziek bent, je vader wel je vader is enzzz. Ze hebben wel wat beters te doen.

intoxicated zei:
Misschien omdat je niet wil dat ze ergens een dna print van jou hebben die ze later altijd weer kunnen gebruiken? Om maar een voorbeeld te noemen
Klik om te vergroten...
Zolang je niks te verbergen hebt is er toch niks aan de hand, als je wel wat te verbergen hebt is t mooi dat ze je te pakken kunnen krijgen. Das hetzelfde met vingerprints.
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nee, dat vind ik niet. Dat DNA wordt opgeslagen door de overheid, en ik vertrouw een instantie met zoveel macht liever niet met zulke persoonlijke informatie van mij.

edit: informatie die dus ook misbruikt kan worden
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Intoxicated zei:
Nee, dat vind ik niet. Dat DNA wordt opgeslagen door de overheid, en ik vertrouw een instantie met zoveel macht liever niet met zulke persoonlijke informatie van mij.

edit: informatie die dus ook misbruikt kan worden
Klik om te vergroten...

Maar waar ben je "bang" voor dan? Wat voor soort misbruik moet ik me daarbij bedenken?
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb zo snel geen concreet idee, en het klinkt als junkie-paranoia, haha. Ik weet het niet, DNA is gewoon zo persoonlijk. Ze kunnen bijvoorbeeld makkelijk in het dagelijks leven sporen met dna van jou verzamelen, denk haren, huidschilfers, wat dan ook. Als ze dat hebben plus jouw dna in de databank.... Kun je mensen heel makkelijk werwerken, mensen die jij niet wilt, of die lastig zijn voor jou.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#19
caatje zei:
Maar waar ben je "bang" voor dan? Wat voor soort misbruik moet ik me daarbij bedenken?
Klik om te vergroten...

Ik ben het eens met Intoxicated.

We zijn bang voor een "Big Brother is watching you" maatschappij, waarin je constant in de gaten gehouden wordt. DNA-databank is het begin van het einde, straks is het een chip in je paspoort, dan eentje in je nek en dan wordt Demoliton Man opeens realiteit. Vooral voor drugsgebruikers is dat een erge jammere situatie.
M
Mr 187Lid
01-01-2024, 00:00
#20
caatje zei:
Intoxicated zei:
Nee, dat vind ik niet. Dat DNA wordt opgeslagen door de overheid, en ik vertrouw een instantie met zoveel macht liever niet met zulke persoonlijke informatie van mij.

edit: informatie die dus ook misbruikt kan worden
Klik om te vergroten...

Maar waar ben je "bang" voor dan? Wat voor soort misbruik moet ik me daarbij bedenken?
Klik om te vergroten...

Ik houd er ook niet van,stel er wordt een moord gepleegd bij mijn winkelcentrum in de buurt en toevallig ligt er ook wat dna van mij,verloren tijdens het boodschappen doen zeg maar...

Nu ben ik ook nog in het verleden met de politie in aanraking geweest voor een geweldsdelict maar heb echt niks met deze zaak te maken..

Voor de recherche staan nu onomstotelijk vast dat ik de dader ben...
Zeker als het delict al enige tijd geleden is gebeurt en je weet niet meer waar je precies op bijvoorbeeld 12-12-2005 was...

Dan ga je zitten voor een moord die je nooit pleegde.

Nu ook bij de banken,, dat ze even een copy van je paspoort maken is tot daar aan toe,maar ze legggen nu je foto vast in een databank.

Ik werk hier igg niet aan mee...volgens mij mag het niet eens..

Als er een keer een overval wordt gepleegd door iemand die op je lijkt
en het is een bank bij jou in de buurt...denk ik dat er wel bezoek komt om 5.30 s'morgens..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."