Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZelfmoord Nederlandse militair

Zelfmoord Nederlandse militair

12 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nederlandse militair in Uruzgan pleegt zelfmoord
DEN HAAG - Een Nederlandse militair heeft zichzelf op Kamp Holland in Uruzgan van het leven beroofd met zijn dienstwapen. De man, een sergeant, is woensdagochtend dood aangetroffen door collega's.

Het ministerie van Defensie heeft dat woensdag bekendgemaakt. Zijn familie is inmiddels ingelicht. De Koninklijke Marechaussee doet onderzoek naar de dood van de man. Alles wijst erop dat het om zelfdoding gaat.

De woordvoerder van Defensie wil verder niets zeggen over de gebeurtenis en de betrokkene. Verslaggevers van RTL4, die momenteel op de basis in Tarin Kowt aanwezig zijn, melden dat de man is gevonden in een dienstvoertuig.

Het is nog niet bekend wanneer het stoffelijk overschot van de man naar Nederland wordt overgebracht. Defensie volgt dezelfde ceremonie als bij militairen die omkomen door gevechtshandelingen of een ongeval. Het is aan de familie van de betrokkene te bepalen hoe de gang van zaken in Nederland verder verloopt.

Op de basis in Tarin Kowt verblijven ongeveer duizend Nederlandse en enkele honderden Australische militairen. De ISAF-missie is opgezet om de Afghanen te helpen bij de wederopbouw van hun land.

Volgens Defensie komen zelfmoorden bij de organisatie een paar keer per jaar voor. Soms gebeurt dat tijdens de diensttijd of op een missie in het buitenland. Voor zover de woordvoerder bekend, gebeurde dat de laatste keer in Bosnië in 2002.
Klik om te vergroten...

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5134 ... moord.html

Wanneer gaan ze nou eens beseffen bij Defensie, dat die (jonge) jongens alles wat ze zien niet kunnen verwerken?
Er is in de afgelopen jaren helemaal niets veranderd bij Defensie. Volgens mij leren ze het nooit.
P
Psychonaut1976Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Mwa ben ik het niet mee eens,het zijn toch geen dienstplichtige die daar
onvrijwillig zitten.

Ze hebben allen bewust de keuze gemaakt om "beroeps" militair te worden en dat je nou eenmaal bepaalde dingen gaat zien wist je van te voren moet je niet later over gaan huilen..

Maten van mij die in Bosnie zijn geweest en Irak hebben ook dingen gezien en ervaren hebben en waren hier wel degelijk op voorbereid door defensie.

Maarja je hebt ze er altijd tussen,als deze zelfmoord daar uberhaupt wel aan gelinkt kan worden....Mischien had ze vrouwtje thuis het wel uitgemaakt...
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je kiest dan misschien wel bewust voor een loopbaan in het leger maar je kent de inhoud niet. Je kiest voor iets waarvan je denkt dat het je interresseerd. Je ziet de beelden op tv, en denkt; dat zal mij niet overkomen. En dat wat je op tv ziet is ver van je bed show totdat je er middenin staat.
P
Psychonaut1976Lid
01-01-2024, 00:00
#4
caatje zei:
Je kiest dan misschien wel bewust voor een loopbaan in het leger maar je kent de inhoud niet. Je kiest voor iets waarvan je denkt dat het je interresseerd. Je ziet de beelden op tv, en denkt; dat zal mij niet overkomen. En dat wat je op tv ziet is ver van je bed show totdat je er middenin staat.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat defensie 1 van de weinige werkgevers dan wel niet de enige is die vrij duidelijk is over de inhoud van de uit te voeren funkties.

En ik durf wel te stellen dat er wel 3x over nagedacht en gediscusieerd wordt door een aankomend militair met zijn famillie en vrienden over de gevaren van uitzending....iets waar je dan bewust voor kiest.

Dat je er achteraf toch niet tegen kon is een ander verhaal...

Als een aankomend bakkertje de inhoud van zijn funktie niet kent waar moet ik dan mijn boter op smeren? :wink:
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Misschien leg ik het verkeerd uit. Wat ik bedoel is dat ook al wordt je gewezen op de gevaren, en wordt er geoefend tot je erbij neervalt, het komt waarschijnlijk niet in de buurt van de realiteit. De een is een bikkel en ligt er geen moment wakker van maar de ander is achteraf gezien toch minder bikkel en houdt er een trauma aan over.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Er is geen dienstplicht meer, maar de kans dat je uitgezonden wordt is zo minimaal. Ik ken zat jongens die 4-5 jaar in dienst hebben gezeten (vrijwillig) die niet uitgezonden zijn. Nu met al dat gesodeju in het midden-oosten wordt het steeds reeeler. Als je voor die tijd in dienst ging, was die kans niet zo groot.

Defensie is inderdaad heel duidelijk over zijn functie-omschrijving, net als alle andere bedrijven en overheidsinstellingen.

Defensie kan je niet voorbereiden op de dingen die je daar ziet.
Zoals bijvoorbeeld een miterrieur die tegen je hoofd gehouden wordt en als je niet afgeeft wat ze vragen dat ze dan de trekker overhalen. Je kan dan nog zo stoer zijn, dat is iets wat niemand in de koude kleren gaat zitten.
Of mannen die bijeen gezocht worden meegenomen worden, die later nooit meer terug keren, zoals in Bosnie.

het echte werk kun je in een vredessituatie in eigen land niet realistisch weergeven en dus ook je mensen niet voorbereiden.

Dit bericht gaat alleen over mensen die zelfmoord hebben gepleegd terwijl ze op uitzending zijn.
Er is geen enkel onderzoek naar de gevolgen van een uitzending. Ik weet dat er na een uitzending, in oorlogsgebied (zoals Bosnie, Irak, e.d.) veel meer zelfmoorden onder militairen zijn dan normaal. Vind ook niet heel gek eigenlijk.

In mijn ogen is de begeleiding voor, maar vooral tijdens en na een uitzending gewoon slecht. Zolang defensie dit niet inziet, blijft dit gebeuren, en misschien nog wel op grotere schaal uiteindelijk.
P
Psychonaut1976Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind een wapen op je hoofd nou niet zo eng eerlijk gezegd dat maak je hier in nld ook mee in bepaalde kringen.

Wat meer aan begeleiding moet defensie doen dan?Ze hebben allemaal al psychologen daar rondlopen.

Als je een paar kinderlijken langs de weg ziet liggen,ja dat is geen fraai plaatje maar nog steeds je beroep keuze die je dit laat zien..

Wat denk je dat de brandweer allemaal onder ogen komt hier in ons land.

Ik vind gewoon dat als mensen knakken,ze niet hun werkgever de schuld moeten geven en moeten gaan lopen huilen.Met andere woorden doe dan niet zo stoer en was gewoon thuis gebleven en accepteer dat je niet zo tof bent als je dacht.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik denk niet dat je hier in Nederland mee maakt dat de rest van de groep door rijd en niet eens door heeft dat je er niet meer bent. Ja, als ze een bericht krijgen van een andere groep dat ze wat mensen vergeten zijn.

Die psychologen van defensie stellen niks voor hoor. Ze willen je alleen zo snel mogelijk weer aan het werk hebben. Ze kijken niet of je alles goed verwerkt en of je uberhaupt nog wel kan functioneren in het leger. Ze willen je gewoon terug aan het werk zonder gezeur, en liever gister dan vandaag.

Ik denk niet dat je kan weten of je zo een situatie aan kan, ja of nee. Dat weet defensie ook niet. Je komt daar pas achter op het moment dat je het hebt meegemaakt.
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja, maar het is dus niet de schuld van defensie...
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#10
Als je bij de landmacht gaat, kies je toch duidelijk voor een beroep waarbij je de kans loopt dood en verderf aan de lijve te mogen ondervinden.

Wanneer gaan ze nou eens beseffen bij Defensie, dat die (jonge) jongens alles wat ze zien niet kunnen verwerken?
Er is in de afgelopen jaren helemaal niets veranderd bij Defensie. Volgens mij leren ze het nooit.
Klik om te vergroten...

Defensie is er niet om alllen de inburgeringscursus nog even te herhalen voor het volk dat daar behoefte aan heeft, ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van een actief leger, maar ze kunnen moeilijk alleen maar half bejaarde veteranen aannemen omdat ze anders het risico lopen dat een van de zoveel duizend zichzelf van kant maakt.
M
MarlonLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik was altijd vrij fel erin, want je kiest er zelf voor, je weet dat je wordt opgeleid om échte oorlog te voeren, je hebt niet voor niets een wapen bij je... Ik kan me helemaaaaal niet inleven in mensen die die beslissing maken en ik denk ook daarom dat ik altijd zo fel was 'eigen schuld, dikke bult'.

Maar ben nu iets genunceerder, vind het nogsteeds vreselijk dat er iets bestaat als leger (en dan niet alleen nederlandse leger, maar het institituut leger)... Maar ik weet daar ook geen alternatieve oplossing voor.

En je kan jezelf voorbereiden op wat je te zien krijgt, je kan je inbeelden hoe het zal zijn, je kan de meest vreselijke rampscenario's van te voren inbeelden... Maar je kan nóóóóoít weten hoe jij reageert als het ineens écht is... En zeker in de meest smerige oorlogen, zoals in Bosnie en Afghanistan denk ik dat je er vrij weinig aan kunt doen... Het hangt denk ik heel erg van je persoonlijkheid (wat nauwelijks te beinvloeden is) af hoe je daarop reageert. Van afghanistan weet ik trouwens bijzonder weinig af, van Bosnie wel meer en ik moet er niet aan denken om daar te hebben gezeten als UN-soldaat tijdens de oorlog...
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja, de oorlogen zijn niet meer zo rein als ze waren...

Het bestaan van een instituut als het leger was als het aan mij lag ook niet bepaald nodig, maar toch schijnt het vrij menselijk te zijn dat we elkaar zo af en toe met grof geweld om zeep helpen.
^
^_^Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychonaut1976 zei:
Ze hebben allen bewust de keuze gemaakt om "beroeps" militair te worden en dat je nou eenmaal bepaalde dingen gaat zien wist je van te voren moet je niet later over gaan huilen..
Klik om te vergroten...

Het probleem is denk ik eerder dat wat ze denken te zien en aan te kunnen uiteindelijk toch onderschat wordt. Dat is met heel veel dingen in het leven zo. Kunnen zij ook niks aan doen is menselijk. Zo zijn er heel veel militairen die nooit verder als duitsland geweest zijn en dan op hun 18e weg moeten naar Afghanistan waar je zelf dus heel moeilijk een beeld over kan vormen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."