het niet kunnen tonen van een geldig legitimatiebewijs is strafbaar, en ter indentificatie mag men je vasthouden:
Ophouden voor verhoor
De politie mag je zes uur op het bureau vasthouden. Deze periode begint zodra je aangekomen bent op de plaats waar je verhoord gaat worden. In dit stadium tellen de uren tussen middernacht en negen uur síochtens niet mee. Je mag in die tijd wel verhoord worden
Ze zullen wederom naar je persoonsgegevens vragen. Zij mogen je vragen stellen over de zaak waarvoor ze je hebben aangehouden. Als ze het nodig vinden mogen ze maatregelen nemen om je identiteit vast te stellen. Ook nu geldt weer dat je niet verplicht bent om je personalia te geven. Je bent niet verplicht een verklaring af te leggen. Als je besluit om anoniem te blijven, dan mag de politie je wel langer vasthouden.
Ophouden ter identificatie
Als je je naam niet vertelt (NN blijven wordt dat genoemd) mogen ze je langer vast houden. Dit mag nog eens zes uur duren (waarbij de uren tussen middernacht en negen uur ës ochtends opnieuw niet meetellen). In deze periode mogen ze fotoís, vingerafdrukken, en eventueel lichaamsmaten van je nemen. Het is niet de bedoeling dat je gedurende deze periode verhoord wordt.
Denk er bij het ondertekenen van formulieren aan dat zij je naam niet kennen. Je hoeft niks te ondertekenen. Als je ondertekent met je eigen handtekening breng je ze op een spoor. Onderteken dus als je NN gebleven bent niet, of met een kruisje of iets anders onherkenbaars. Dit moeten ze accepteren.
bron:
http://www.arrestantengroep.org/tips.html
die razia's zouden verboden moeten worden, kijk naar sensation iedereen werd grondig gefouillerd voordat men naar binnen mocht en toen iedereen binnen was kwam oom agent gezellig met de hondjes naar binnen, niet normaal!