Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSmartshops: paddoverkoop hoger na dreiging verbod

Smartshops: paddoverkoop hoger na dreiging verbod

10 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
Smartshops: paddoverkoop hoger na dreiging verbod
Gepubliceerd: vandaag 16:44
Update: vandaag 17:04

Door het dreigende verbod is de verkoop van hallucinogene paddo's vorig jaar sterker gestegen dan in voorgaande jaren. Volgens de Vereniging Landelijk Overleg Smartshops speelt ook de commotie rond de verse paddestoelen een rol. Die ontstond na incidenten met toeristen die paddo's hadden gebruikt. Een Franse van 17 jaar oud pleegde vorig jaar zelfmoord.

Secretaris van de vereniging Paul van Oyen denkt dat mensen door al de commotie nieuwsgierig naar de effecten van paddo's zijn geworden. "Daarbij willen mensen ze snel inslaan nu het nog kan." Het kabinet besloot in oktober de verkoop van verse paddo's te verbieden. Het verkopen van gedroogde paddo's is al verboden.

Landelijk werd volgens Van Oyen tien miljoen euro omgezet. In voorgaande jaren was dat langzaam gestegen naar ongeveer acht miljoen euro. Die stijging zou door het groeiende toerisme komen.

De secretaris van het smartshopoverleg wijst erop dat buiten Amsterdam niks mis is gegaan. "Het zijn alleen toeristen die teveel bier drinken en ook nog een paddo nemen. In Amsterdam wordt veertig procent van de omzet geboekt. De meerderheid wordt dus buiten Amsterdam verkocht en dat gaat allemaal goed."

De vereniging verzet zich tegen het verbod, dat naar verwachting in mei of juni ingaat.

Trefwoorden: Paddoverbod, smartshops
Psilocybine

Psilocybine is de hallucinogene stof die in bepaalde soorten paddestoelen voorkomt.

Gedroogde paddo's worden als preparaat van psilocybine en daarmee als harddrugs beschouwd. Verse paddo's zijn in Nederland legaal en vallen onder de warenwet.

Effecten

Een paddo kan bij sommige gebruikers verkeerd vallen. Dit ligt vaak aan de lichamelijke en geestelijke situatie. Ook kan het zijn dat de gebruiker zich niet op zijn gemak voelt op de locatie waar de paddo gebruikt wordt.
Bron: Wikipedia

Volgens het Trimbos-instituut voor verslavingszorg, de Voedsel- en Warenautoriteit en het Coördinatiepunt voor drugs (het CAM, dat onder meer toezicht houdt op nieuwe drugssoorten) hebben paddo's uitsluitend een hallucinerende werking. Ze zijn niet giftig, niet verslavend en vormen geen risico voor de individuele gezondheid, concludeerde het CAM in 2000 na uitgebreid onderzoek.

Paddo's veroorzaken op zijn hoogst paniek- en angstaanvallen en kunnen bij chronisch gebruik terugkerende flashbacks opwekken. Het CAM adviseerde het ministerie van Volksgezondheid in 2000 dan ook om ze niet wettelijk te verbieden.

Paddotrip

Een impressie van een paddotrip door het jongerenprogramma LoS.
http://www.youtube.com/watch?v=OI1_ExnayA8
B
BengtLid
Moet je vooral doen, verse vliegenzwammen eten...

Lol pipoxyz.
J
J0rritLid
Dat filmpje slaat helemaal nergens op, heeft niks te maken met een paddo trip.
W
WillemijnLid
Goed artikel
Onozel filmpje
C
CarlitosLid
Geweldig filmpje, ik zie dat jij honger hebt :mrgreen:

Uiteraard niet echt een goede link met paddo's maar goed
e
exsmokerLid
Zullen de growkits ook verboden gaan worden?
W
WillemijnLid
exsmoker zei:
Zullen de growkits ook verboden gaan worden?
Klik om te vergroten...

lijkt me logisch
maarja aangezien de regering niet logisch kan denken
dan kan ik me daar moeilijk over uitspreken
p
pieter-bLid
voor andere landen geldt toch dat ze alleen sporen toegestuurd mogen krijgen?..dat zal dan in NL ook wel zo blijven denk ik....toch?

*edit. De Nederlandse paddo vanaf juni :P
W
Wile-E-PeyoteLid
ze zullen altijd blijven groeien in het bos, daardoor zullen er boswandelingen komen met uitleg van de verschillende paddestoelen (ga ik waarschijnlijk doen) , en er word nadruk gelegd op de giftige paddestoelen, en vooral die ene waar je hallucinaties van kan krijgen.

achteraf een picknick in het bos, met thee en broodjes enzo.

voor een kleine vergoeding, een leuke wandeling met picknick( smakelijke hapjes, broodjes en thee)

:grin: :grin:
j
jcutterLid
Daarom moet je een album gaan maken, onderduiken en de wereld laten vertellen dat je dood bent geschoten :sunglasses:
O
OvercomeLid
loadrunner zei:
ze zullen altijd blijven groeien in het bos, daardoor zullen er boswandelingen komen met uitleg van de verschillende paddestoelen (ga ik waarschijnlijk doen) , en er word nadruk gelegd op de giftige paddestoelen, en vooral die ene waar je hallucinaties van kan krijgen.

achteraf een picknick in het bos, met thee en broodjes enzo.
Klik om te vergroten...

hahahaha

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."