#1
Binnen een aantal uurtjes 


Solidius zei:Op HBO en universitair niveau zitten nog veel meer buitenlanders die soms letterlijk geen Nederlands kunnen spreken / schrijven, dus je beredenering staat in negatief contrast tot de realiteit. Intelligentie heeft helemaal niets te maken met ras of afkomst. Maarja, ik had niet veel anders verwacht van een kortzichtige vmbo'er :')raizeredge zei:wat loopt iedereen te zeiken over vmbo ik heb het ook gedaan en ik begrijp het woordenboek prima heb nog niemand mee gemaakt in mijn school carriere die het woordenboek niet snaptwe zijn lang niet allemaal dom en dat woordenboek komt gewoon omdat er zoveel buitenlanders op vmbo zit die niet normaal nederlands kunnen
On-topic: Even schrikken hoor. Is dit dan het keerpunt in de evolutie, wordt de mensheid nu ZĂ“ DOM dat ze paplepel literatuur krijgen voorgeschoteld?
Walgelijk. What's next?..
Solidius zei:Op HBO en universitair niveau zitten nog veel meer buitenlanders die soms letterlijk geen Nederlands kunnen spreken / schrijven, dus je beredenering staat in negatief contrast tot de realiteit. Intelligentie heeft helemaal niets te maken met ras of afkomst. Maarja, ik had niet veel anders verwacht van een kortzichtige vmbo'er :')raizeredge zei:wat loopt iedereen te zeiken over vmbo ik heb het ook gedaan en ik begrijp het woordenboek prima heb nog niemand mee gemaakt in mijn school carriere die het woordenboek niet snaptwe zijn lang niet allemaal dom en dat woordenboek komt gewoon omdat er zoveel buitenlanders op vmbo zit die niet normaal nederlands kunnen
On-topic: Even schrikken hoor. Is dit dan het keerpunt in de evolutie, wordt de mensheid nu ZĂ“ DOM dat ze paplepel literatuur krijgen voorgeschoteld?
Walgelijk. What's next?..
shokora zei:Je kunt ook iedereen die dit woordenboek nodig heeft in kampen stoppen en zo de maatschappij helpen.
Maar dat schijnt weer onethisch te zijn![]()
El_V zei:je kunt natuurlijk ook overdrijven..
en over raizeredge zn stukje.. ffs het is een forum. ik zit ook op de universiteit en heb als ik hier mijn waardeloze stukjes overal post ook nooit zin om alles na te lezen en correcte spelling/grammatica te gebruiken
dan post ik gewoon wat ik zo in mn hoofd heb zitten (en heb ik ook niet al te veel zin om hoofdletters en goede interpunctie te gebruiken)
Lord Herbal zei:en het is: die geen normaal Nederlands
Tevens punten aftrek wegens gebrek aan leestekens als punten en komma's, en punten aftrek voor het ontbreken van hoofdletters.
Ik reken trema's en dergelijke niet mee, puur en alleen omdat dat kut typen is.
Dat word een mooi cijfer... als je van de getallen 1 t/m 3 houdt :P
Lord Herbal zei:Het word enkel erger. Er zijn tegenwoordig hele bedrijven waar je naartoe kunt als je een foutloze sollicitatiebrief wil laten maken. Over walgelijk gesproken. Ik bedoel, als je niet eens zo'n sollictatiebrief kan schrijven, ben je dan uberhaupt de baan wel waard?
Straks krijg je zelfs ondertiteling in "Breezertaal" op tv en bij films, omdat men het anders niet meer kan lezen...
Stel je voor, Romeo en Juliett op tv:
"Oh, Romeo, I love you so much."
Ondertitel:
"Oh Romeo, ai luf ja sooo matsj"
Ik pak vast een emmer... voordat ik mijn kamer onder kots.
Lord Herbal zei:ik zit maar een beetje te ouwehoeren hoor... Als ik elke letter die een trema behoeft daar ook daadwerkelijk in zou voorzien, zou ik uren bezig zijn met Ctrl-C Ctrl-V gedoe uit Word... En dat gezeur van mij over breezer ondertiteling... das gewoon geouwehoer geinspireerd door mijn de manier waarop mijn zusje msn't...
me2Lord Herbal zei:ik zit maar een beetje te ouwehoeren hoor...
Vmbo'er krijgt eigen woordenboek
Uitgegeven op maandag 03 maart 2008 om 16:55:44
(Novum) - Vmbo'ers en mbo'ers hebben voortaan een eigen woordenboek. Het nieuwe woordenboek sluit aan bij het kennis- en taalniveau van vmbo'ers en mbo'ers, licht uitgeverij Van Dale toe. Het 'Van Dale Woordenboek Nederlands voor (v)mbo' is vanaf maandag verkrijgbaar.
De definities zijn kort en bevatten geen moeilijke woorden en afkortingen. Ook zijn in het boek 650 tekeningen opgenomen die de betekenis van woorden moeten verduidelijken. Daarnaast staan er veertig kaderteksten in het boek met een toelichting op de woorden.
Het lidwoord is bovendien als hulpmiddel opgenomen vóór het trefwoord. Het boek verwijst verder bij het lemma 'gehad' naar 'hebben' en bij 'vonden' naar 'vinden'.
In het hele woordenboek is een groter dan normaal lettertype gebruikt.
[Copyright 2008, Novum]
Taalinstituten zien schrijfvaardigheid afnemen
AMSTERDAM - Het gaat snel bergafwaarts met de schrijfvaardigheid van Nederlanders. Dat zeggen de commerciële taalinstituten op grond van eigen onderzoek.
„Een correcte zin schrijven, een foutloze brief of leesbare notulen: steeds meer Nederlanders kunnen het niet meer”, aldus Aukje Bergsma, voorzitter van de Vereniging Taleninstituten Nederland (VTN).
„Natuurlijk zijn wij blij als cursisten zich melden om bijgespijkerd te worden. Dat is ook omzet. Maar of je als samenleving blij moet zijn met een internetgeneratie die wel kan googelen maar niet kan schrijven, kun je je afvragen.” Bergsma wil geen zwartepiet uitdelen aan het voortgezet onderwijs. „Misschien moeten we ons afvragen wat we werkelijk willen dat kinderen op onze middelbare scholen leren bij het vak Nederlands.”
De omzet in de talenbranche is in 2007 met 10 procent gestegen. De grootste omzetten worden nog altijd behaald met trainingen Engels en met Nederlands als tweede taal. De belangstelling voor Duits neemt toe, daarbij neemt het beginniveau van de cursisten af. „Je kunt concluderen dat het Duits geen taal meer is die Nederlanders vanzelfsprekend beheersen”, zegt Bergsma.
Verder trekken taalcursussen Chinees nog weinig belangstellenden. Bergsma: „De omzet van taleninstituten komt voor 97 procent uit Europese talen. De buzz in het bedrijfsleven is wel dat we naar China moeten, maar nog maar weinig bedrijven sturen hun medewerkers op cursussen Chinees. Wij denken dat het Chinees als te moeilijk wordt gezien.”
Inburgeraars hebben zich vorig jaar niet voor een cursus Nederlands bij de taalinstitituten gemeld. „De animo voor inburgeringscursussen blijft sterk achter bij de ramingen”, constateert Bergsma. „Inburgeraars melden zich niet bij ons, maar al helemaal niet bij de ROC's. Er gaat dus iets fout in de uitvoering van de nieuwe inburgeringswet.”
Ook zijn in het boek 650 tekeningen opgenomen die de betekenis van woorden moeten verduidelijken.
henkie84 zei:Offtopic: Lektroluv, ben jij nou die DJ? Zo ja wilde ik je bedanken voor een te gekke set op Solar 2007!

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."