Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsverkeerscontroles druggebruik?

verkeerscontroles druggebruik?

27 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
L
LektroluvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zou een goede ontwikkeling zijn!
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi,

Van een kennis hoorde ik dat er per 1 sept. a.s. gecontroleerd gaat worden op het gebruik van verdovende middelen in het verkeer middels een soort van speekseltest.
Hij beweerde dit met stelligheid, maar mij was daar niets van bekend.

Weet iemand op dit forum er misschien ook iets meer van?
D
DreamWeaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Er gaat in de herfst inderdaad een proef plaatsvinden met gebruik van tests uit Australië, om drugsgebruikers van de weg te plukken.

http://www.limburger.nl/forum_messages/ ... 008&test=1
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#4
DreamWeaver zei:
Er gaat in de herfst inderdaad een proef plaatsvinden met gebruik van tests uit Australië, om drugsgebruikers van de weg te plukken.

http://www.limburger.nl/forum_messages/ ... 008&test=1
Klik om te vergroten...

Als ik dit goed begrijp controleert die Australische test op het gebruik van cannabis, en niet op andere middelen?
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#5
oud zijn is misschien wel een groter gevaar voor de weg dan stoned zijn.
M
MemmûmLid
01-01-2024, 00:00
#6
pipoxyz zei:
oud zijn is misschien wel een groter gevaar voor de weg dan stoned zijn.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het beide is. Rijden als je stoned bent is niet echt slim, al zal de ene er beter tegen kunnen als de ander. Ik kan het iig niet :grin:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#7
We weten allemaal dat je met meer dan twee glazen bier achter je kiezen niet meer in de auto moet stappen, want dan ben je onder invloed. Maar waar veel mensen niet bij stilstaan, is dat je dat na één joint ook bent. Een joint staat gelijk aan een alcoholpromillage van 1,1 promille. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut.

Een professor in Duitsland heeft een schaal uitgevonden om de werkzame stof in drugs te vergelijken met alcohol. Drugs werkt tegenwoordig ook sterker, omdat de werkzame stof in drugs steeds geconcentreerder is.

In Twente hielp de politie mee aan het onderzoek.
Ze ontwikkelden een methode om het rijden onder invloed van drugs op te sporen en te meten.
Omdat er dan sprake is van een verdachte situatie, kunnen ze een bloedproef laten doen.

De politie zelf is ook geschrokken van de cijfers, en daarom bedenken ze nieuwe acties om drugs in het verkeer aan te pakken.

Donderdagavond was er nog een grote controle van de politie Twente. Vijftig automobilisten werden gecontroleerd op drugs, zeven van hen werden aangehouden. Ze kregen een rijverbod.
Klik om te vergroten...
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/10167/0
K
KNIFTIGEKARELTJELid
01-01-2024, 00:00
#8
Als ik een joint heb gerookt en ga dan rijden dan vind ik het altijd veel fijner gaan, je reactie vermogen gaat wel achteruit maar ik concentreer me beter op de weg en rij ook voorzichter dan dat ik niks op heb imo.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Is op het nieuws geweest. Ik heb er alle begrip voor maar vind het toch wel jammer. :)

Natuurlijk is er niets beter dan wakker, nuchter en allert rijden.
Maar als ik wat negatieve factoren op de rijvaardigheid naast elkaar zet en vergelijk is stoned zijn de minste. In volgorde naar mijn idee:
Stoned
peped
oververmoeid
Trippende
Dronken

Als ze dan gaan controleren, dan vind ik dat ze ook wel een goed onderzoek mogen doen naar de effecten van verschillende zaken op de rijvaardigheid en hun inzet en strafmaat daarop afstemmen.
B
BramLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb hier onlangs iets over in het nieuws gezien. Een paar dagen na dat die 2 Roemenen een moeder samen met 4 kids dood hadden gereden, onder invloed van xtc.

Als reactie op dit voorval wou de Belgische regering de speekseltesten invoeren, omdat andere controles op drugs te intensief zouden zijn. Ook hebben de agenten te weinig kennis waardoor een drugstest al snel tot 50 minuten zou kunnen oplopen (alcohol test duurt gemiddeld 12 minuten per persoon).

In het korte nieuwsblokje lieten ze een voorbeeld van zo een test zien. Op de labels stond dat er getest werd op cannabis cocaine amphetamine en methamphetamine.

Best vreemd dat er wel op meth getest zou worden maar niet op xtc. Tegen het einde van de zomer wou de regering een wetsvoorstel klaar hebben om dan tegen de volgende BOB-campagne (einde 200:sunglasses: te kunnen beginnen met de tests.
D
Deep BlueLid
01-01-2024, 00:00
#11
stoned rijen gaat goed, onder ghb darentegen :mrgreen:
g
geoxLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bram zei:
Ik heb hier onlangs iets over in het nieuws gezien. Een paar dagen na dat die 2 Roemenen een moeder samen met 4 kids dood hadden gereden, onder invloed van xtc.

Als reactie op dit voorval wou de Belgische regering de speekseltesten invoeren, omdat andere controles op drugs te intensief zouden zijn. Ook hebben de agenten te weinig kennis waardoor een drugstest al snel tot 50 minuten zou kunnen oplopen (alcohol test duurt gemiddeld 12 minuten per persoon).

In het korte nieuwsblokje lieten ze een voorbeeld van zo een test zien. Op de labels stond dat er getest werd op cannabis cocaine amphetamine en methamphetamine.

Best vreemd dat er wel op meth getest zou worden maar niet op xtc. Tegen het einde van de zomer wou de regering een wetsvoorstel klaar hebben om dan tegen de volgende BOB-campagne (einde 200:sunglasses: te kunnen beginnen met de tests.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat bij zo'n test XTC ook als een amphetamine gezien wordt, of niet dan?
H
HansLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wees de politie te slim af: pak de fiets! Dat is nog gezond ook
f
fs180Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Hans zei:
Wees de politie te slim af: pak de fiets! Dat is nog gezond ook
Klik om te vergroten...
moet je wel licht hebben en niet slingeren anders krijg je nog een boete :wave:
d
de GTLid
01-01-2024, 00:00
#15
fs180 zei:
Hans zei:
Wees de politie te slim af: pak de fiets! Dat is nog gezond ook
Klik om te vergroten...
moet je wel licht hebben en niet slingeren anders krijg je nog een boete :wave:
Klik om te vergroten...
je mag niet onder invloed deelnemen aan het verkeer. het enige wat toegestaan is is om vervoerd te worden. dus bij iemand achterop, of gereden worden oid.

maar lopen, fietsen, rijden, alles is illegaal onder invloed
r
richelleLid
01-01-2024, 00:00
#16
Denk dat binnen een paar jaar die speekseltest een feit zal zijn , helaas...Niet dat het is goed te praten ..onder invloed rijden ..Maar ik hoop dat het nog even fictie blijft..
Stel : Na een feest gaat een 1000 man naar buiten tussen 5 en 6 , wordt opgevangen of je rijd met z,n allen in een fuik, wed dat dan 80% te voet naar huis kan lopen of een nachtje in het politiehotel mag slapen ...
Of na Sensation white of black...kunnen ze gelijk de complete arena beter afsluiten en alle mensen laten overnachten :wink:

time will learn.. :wink:
r
richelleLid
01-01-2024, 00:00
#17
Na even Googlen :Posted: Wed Nov 07, 2007 14:09 Post subject: speekseltest

--------------------------------------------------------------------------------

Vanmorgen is bekend gemaakt (RTL-Nieuws) dat men al van start gaat met het controleren van rijden onder invloed van drugs na Dance/Trance feesten. Dit wordt gedaan door speekselcontrole. (Het is nog niet aantoonbaar of je veel of weinig hebt gebruikt)Maar na 2 aanhoudingen raak je zonder pardon je rijbewijs kwijt. In 2009 gaat deze wet zowiezo van start en er wordt dan ook niks getoleerd. Dus het beleid in het verkeer onder invloed van drugs is ZERO TOLERANCE

bron: http://www.unitydrugs.nl
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het vervelendste vind ik dan nog dat die tests strax waarschijnlijk ook THC van gisteren zullen aantonen. Dan kunnen velen van ons dus nooit meer rijden.
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben heel erg benieuwd naar de manier waarop die australiers testen...

Zover ik wist is de drugwipe (duitsland) niet in staat om een "promillage" te meten, dus met THC zou je ook positief testen als je 2 weken daarvoor een joint gerookt hebt.
Dat is in duitsland niet zo erg, daar mag je helemaal niet blowen maar in nederland lijkt me dat ze niks aan zo'n test hebben toch?

EDIT:
Al iets gevonden:

The law allows a police officer to require any driver (or any person who has driven a vehicle within the last three hours) to perform a random saliva test for methamphetamine, Cannabis or MDMA, all of which are subject to a zero limit (see Road Safety Act 1986: ss. 49, 55E & 55D)
Klik om te vergroten...

Zerotolerance dus, ze kunnen geen promillage er aan hangen dus zeggen we gewoon dat als je nu nog 2x aangehouden wordt ben je de sjaak.... :rolleyes:

Iedereen die vaker dan 1x in de 2 weken een joint rookt heeft dus een probleem in het verkeer binnenkort :openmouth:
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#20
http://www.drugaware.com.au/campaigndrugdrive.html

Hier staat het australische beleid uitgelegd in een FAQ...

Ze zeggen dat ze THC kunnen testen met een speekseltest, en de test zou niet positief zijn als je de dag ervoor geblowd hebt?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."