Ik moet dan toch ook mijn zegje even doen. Vooropgesteld, ik ben geen roker, heb er een bloedhekel aan zelfs, en dat heeft weer te maken met mijn gezondheid.(Astma e.d.)
Ik ben het volledig eens met het feit dat iedereen moet kunnen doen wat hij/zij wil. Roken, niet roken, drugs gebruiken of niet, ieder zijn ding. Zolang dat geen schadelijke gevolgen heeft voor anderen, en geen overlast veroorzaakt voor anderen. En daar zit natuurlijk al een groot probleem. Een roker heeft de keuze om te roken of niet, om dat in het bijzijn van anderen te doen, of niet. Als die roker er voor kiest om te roken in mijn nabijheid, dan bezorgt hij mij (of wie dan ook) daar overlast mee. Die keuze maakt hij bewust, en ik kies daar niet voor. Natuurlijk kan ik dan wel weg gaan, maar eigenlijk zou degene die de overlast veroorzaakt hiervoor verantwoordelijk moeten zijn. Of niet?
Dan het maatschappelijke probleem. Roken is erg ongezond, ik denk dat zelfs de meest verstokte roker het daar wel mee eens is. Dat je jezelf dood wilt roken, prima, maar helaas kost het roken de maatschappij bergen met geld door alle zieken, arbeidsongeschikten, en dan de schade, zowel financieel als materieel, aan het milieu door de tabaksindustrie en het afval van rokers. Natuurlijk, de roker brengt ook bergen geld binnen dmv van de accijns, maar dat is volgens mij verschrikkelijk hypocriet van de regering. Weten dat het slecht is, dodelijk is, dat het verslavend is, maar het niet verbieden omdat dat financieel niet gemist kan worden.
Het is voor mij niet te bevatten, dat drugs zoals bijv. LSD of XTC, verboden zijn, en gestigmatiseerd worden, en dat tabak gewoon verkocht wordt omdat daar zoveel geld mee gemoeid is, ondanks alle problemen die het veroorzaakt voor de roker zelf en zijn omgeving.
Dus mijn visie? Tabaksartikelen verbieden, roken verbieden, de tabaksindustrie opdoeken. Ik denk dat de wereld er niet slechter van wordt, integendeel zelfs. En waar moet het geld dan gehaald worden dat de roker nu binnen brengt? Tja, de autobezitter wordt toch al zoveel uitgemolken, die slikt het wel als ie meer moet gaan betalen
En anders een tussenoplossing; roken alleen lekker thuis, waar niemand anders er last van kan hebben. En roken in een speciaal rokerscafe/disco bijv, zodat iedereen voor zichzelf kan kiezen of hij in de rook wil staan of niet.
Hemi