Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMEP calls for EU ban on cigarettes by 2025

MEP calls for EU ban on cigarettes by 2025

15 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
h
henkie84Lid
01-01-2024, 00:00
#1
MEP calls for EU ban on cigarettes by 2025
LEIGH PHILLIPS

18.07.2008 @ 19:31 CET

An Irish MEP has called for a total ban on tobacco products across the European Union within 15 years.

Avril Doyle, head of the Irish faction within the centre-right European People's Party (EPP), on Tuesday told a Brussels conference on how to prevent the tobacco industry from lobbying EU politicians that she wants cigarettes and cigars illegal in Europe by 2025.

Earlier this week, the European commission unveiled plans to make Europeans pay a lot more for cigarettes by hiking excise taxes (Photo: wikipedia)
"I would be happy to see a long-term target date, say 2025, when it would be illegal to sell tobacco products in the EU," she said to an applauding crowd of parliamentarians and global health experts.

"That would give them 15 years' notice for all our citizens to realise just how serious we are about not allowing their continued sale in the EU, and hopefully elsewhere," she added.

Ms Doyle, who sits on the steering committee of the EPP, the largest political group in the EU assembly, organised the conference, which was tasked with developing ways for the EU to comply with what anti-smoking campaigners call the most important article of the World Health Organisation's Framework Convention on Tobacco Control, Article 5.3, which requires its signatories to prevent lobbying by tobacco companies on any public health policies.

The current EU health commissioner, Androulla Vassiliou, also in attendance, declared to the audience of health professionals and anti-smoking campaigners: "I am ready to commit today to not accept any invitation coming from the tobacco industry or those working in its interests so long as I hold office."

She said she expects a European Commission and member state decision on how to implement the article to be achieved by September, adding: "It wouldn't make much sense if only the commission acted in this way," and called on other public bodies to not talk to tobacco lobbyists either.

Talk of banning tobacco and tobacco lobbyists came as the commission unveiled plans to make Europeans pay a lot more for cigarettes by hiking excise taxes.

The commission wants to harmonise tobacco taxes across Europe in order to discourage smoking and clamp down on smuggling.

Bron: http://euobserver.com/9/26515
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#2
2025 pas? Damn.
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Zou het er dan toch echt een keertje van gaan komen? :grin:
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik rook niet, maar dit vind ik nergens op slaan.

Waarom vinden we dit maar oke en staan we ons op te winden als Klink van plan is paddo's te verbieden?
M
MokerLid
01-01-2024, 00:00
#5
er wordt veel te veel verdient aan de tabaks industrie om het te illigaliseren dus lijkt me niet dat dit zal gebeuren. Maar ja 2025 is een heel eind weg :grin:
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#6
Achterlijk plan. Weer een stukje persoonlijke vrijheid die ingeperkt wordt. Drugs moeten gelegaliseerd worden... niet verboden ~_~

Wanneer wordt de mensheid nou eindelijk eens wat vrijer en start 'het volk' met zelf denken in plaats van dat zielige aanhangen naar 'leiding en stroming'.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#7
Waarom niet 2023, die was mooier geweest.
H
HansLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik wordt shagdealer :smoke:

'he psssst, kom je even om 8 uur naar het busstation ik heb nog wat liggen.'
'Wow, wat dan?'
'Dikke partij Javaanse Jongens, 10tje per pakje.'
'WAT 10 EURO?'
'Ja als je niet tevreden bent haal je maar ergens anders.'
'Oke oke, ik zie je vanavond.'
J
Jeroen83Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Haha, en ergens in 2020 beginnen dus tabakdealers te verschijnen. Illegale tabakplantages. Tabaksmokkel.
M
MirrorballLid
01-01-2024, 00:00
#10
zo dat zou kut zijn ;p

ik rook niet, maar ik kan dan dus ook niet meer blowen XD
(hoewel ik het dan wss alllalaaaaaaang niet meer doe)
J
Jeroen83Lid
01-01-2024, 00:00
#11
RosettA_StoneD zei:
zo dat zou kut zijn ;p

ik rook niet, maar ik kan dan dus ook niet meer blowen XD
(hoewel ik het dan wss alllalaaaaaaang niet meer doe)
Klik om te vergroten...
Funkmaus zegt, koop een bong. Bongs maken alles beter. Tabak zou ik niet missen :)
P
PurpleFlowerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dit doet me wel heel erg denken aan "De laatste Roker" van WF hermans.
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
zommes zei:
2025 pas? Damn.
Klik om te vergroten...

als roker ben ik het hier helemaal mee eens...

dan pas? de overheid bied een van de meest verslavende stoffen aan in de winkels, aan hun de taak om deze rotzooi te doen verdwijnen...
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik moet dan toch ook mijn zegje even doen. Vooropgesteld, ik ben geen roker, heb er een bloedhekel aan zelfs, en dat heeft weer te maken met mijn gezondheid.(Astma e.d.)

Ik ben het volledig eens met het feit dat iedereen moet kunnen doen wat hij/zij wil. Roken, niet roken, drugs gebruiken of niet, ieder zijn ding. Zolang dat geen schadelijke gevolgen heeft voor anderen, en geen overlast veroorzaakt voor anderen. En daar zit natuurlijk al een groot probleem. Een roker heeft de keuze om te roken of niet, om dat in het bijzijn van anderen te doen, of niet. Als die roker er voor kiest om te roken in mijn nabijheid, dan bezorgt hij mij (of wie dan ook) daar overlast mee. Die keuze maakt hij bewust, en ik kies daar niet voor. Natuurlijk kan ik dan wel weg gaan, maar eigenlijk zou degene die de overlast veroorzaakt hiervoor verantwoordelijk moeten zijn. Of niet?

Dan het maatschappelijke probleem. Roken is erg ongezond, ik denk dat zelfs de meest verstokte roker het daar wel mee eens is. Dat je jezelf dood wilt roken, prima, maar helaas kost het roken de maatschappij bergen met geld door alle zieken, arbeidsongeschikten, en dan de schade, zowel financieel als materieel, aan het milieu door de tabaksindustrie en het afval van rokers. Natuurlijk, de roker brengt ook bergen geld binnen dmv van de accijns, maar dat is volgens mij verschrikkelijk hypocriet van de regering. Weten dat het slecht is, dodelijk is, dat het verslavend is, maar het niet verbieden omdat dat financieel niet gemist kan worden.

Het is voor mij niet te bevatten, dat drugs zoals bijv. LSD of XTC, verboden zijn, en gestigmatiseerd worden, en dat tabak gewoon verkocht wordt omdat daar zoveel geld mee gemoeid is, ondanks alle problemen die het veroorzaakt voor de roker zelf en zijn omgeving.

Dus mijn visie? Tabaksartikelen verbieden, roken verbieden, de tabaksindustrie opdoeken. Ik denk dat de wereld er niet slechter van wordt, integendeel zelfs. En waar moet het geld dan gehaald worden dat de roker nu binnen brengt? Tja, de autobezitter wordt toch al zoveel uitgemolken, die slikt het wel als ie meer moet gaan betalen :wink:

En anders een tussenoplossing; roken alleen lekker thuis, waar niemand anders er last van kan hebben. En roken in een speciaal rokerscafe/disco bijv, zodat iedereen voor zichzelf kan kiezen of hij in de rook wil staan of niet.

Hemi
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#15
Misschien wordt dan eens echt duidelijk wat voor kankertroep het eigenlijk is en dat je nog beter crack kan doen.
f
flipkonijnLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben tegen.
De Belgische kas heeft nu al veel minder inkomsten op de sigaretten door de mindere verkoop.
Dus het geld wordt van andere noodzakelijke middelen genomen, terwijl de roker die vroeger betaalde.
Wordt de roker ziek dan mag die dit zelf betalen, dus het is pure winst.
Ik vind als niet-roker dat dat geld dat je uitspaart best hoog oploopt, dus dan mag je wel ff in die rook zitten waar je zoveel geld aan verdient :grin:

Ik ben zelf ook roker en heb er al vele stoppogingen opzitten maar toch vind ik dit belachelijk..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."