Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPleidooi voor Suikerfeest als nationale feestdag

Pleidooi voor Suikerfeest als nationale feestdag

28 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#1
04/09/2008 11:55

In Nederland gaan stemmen op om van het islamitisch Suikerfeest, dat wordt gevierd aan het einde van de vastenmaand ramadan, een nationale feestdag te maken.

Het voorstel komt van staatssecretaris Tineke Huizinga van regeringspartij ChristenUnie. De rechtse politicus Geert Wilders, leider van de Partij voor de Vrijheid (PVV), reageert woedend.

Tijdens een televisieprogramma zei de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat 'zich te kunnen voorstellen' dat het Suikerfeest een feestdag wordt.

Voorwaarde is wel dat de moslims een grotere groep gaan vormen in Nederland. Nu kent Nederland meer een christelijke cultuur, aldus Huizinga.

Volgens haar moet zo'n feestdag een extra vrije dag zijn. Er een andere feestdag voor inleveren, ziet Huzinga niet zitten.

PVV-leider Geert Wilders sprak in een reactie van een 'krankzinnig' voorstel. Hij is tegen een aparte islamitische feestdag 'omdat we geen islamitisch land zijn noch moeten worden en dus ook geen islamitische feestdagen moeten invoeren'. Volgens hem is er juist minder islam nodig in Nederland.
_________________________________________
Zelf vind ik mij aardig liberaal, maar ik probeer realistisch te zijn. Beschuldig me nu niet van racisme, omdat ik een gevoelige snaar raak en jullie het makkelijk vinden om dit bij racisme neer te leggen in plaats van bij jullie zelf.

Als de liberalen echt willen dat dit dit cultuur zich gaat uitbreiden hier in Nederland, zou ik dat kortzichtig van hun vinden, want alles wat liberalen verachten (vrouwenonderdrukking, besnijdenis enz.) Gebeurt in dit cultuur. Als hun willen dat dit soort scherpe kantjes vlak worden gemaakt, dan eisen ze gewoon; dat de islamitische cultuur word aangepast. Denk je dat ze dat gaan doen? Ik wil niet generaliseren, maar ik vind het aardig kortzichtig, als ze hier in een Nederlands cultuur; een cultuur willen plaatsen, die barbaarse rituelen uitvoeren of gewoon een zeer andere mentaliteit beheersen. Ik denk dat het heel lang gaat duren, voordat de culturen elkaar echt gaan waarderen.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mij lijkt het wel wat: de moslims in ons land zijn immers ook vrij als wij Kerst vieren, dus waarom mogen wij ook niet genieten van een extra dagje vrij als er Suikerfeest is?
d
dirkydirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
niks mis mee
extra vrije dag is prima toch?
moslims blij , wij ( ik in ieder geval ) blij
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Marla Singer zei:
Mij lijkt het wel wat: de moslims in ons land zijn immers ook vrij als wij Kerst vieren, dus waarom mogen wij ook niet genieten van een extra dagje vrij als er Suikerfeest is?
Klik om te vergroten...

Omdat we hier praten over een tactiek, die strategisch gezien; meer Nederlanders er makkelijker over na moeten laten denken, dat er een cultuur flink gaat groeien hier in Nederland, die dingen doen, die de liberalen juist verachten. Hoe paradoxaal is dat?
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#5
er wonen in nederland een miljoen moslims ofzo...en nog veel meer mensen die sympathie hebben voor de islam, dus ja lijkt me niet meer dan normaal dat het een nationale feestdag wordt.

het is trouwens ook een van de leukere religieuze feesten...tenminste ik heb er weleens aan meegedaan omdat ik best veel moslimvrienden heb en het was echt heel gezellig....en er was veel eten :grin:
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Het moet niet gekker worden... :cry:
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#7
Laten we voor dat kleine percentage van de bevolking niet het hele vakantie-rooster omgooien.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#8
zommes zei:
Laten we voor dat kleine percentage van de bevolking niet het hele vakantie-rooster omgooien.
Klik om te vergroten...

Het is hier wel een democratie, maar altijd doen wat de meerderheid vindt is in mijn opzicht absoluut niet goed. Het suikerfeest is belangrijk voor de toch wel miljoen moslims, en zoveel kwaad doet het de rest van de bevolking niet.

In het argument van TS kan ik me ook niet vinden. Je kan mensen niet dwingen de hele koran te veranderen. het is wel hun heilige boek.
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindgamer zei:
04/09/2008 11:55

Als de liberalen echt willen dat dit dit cultuur zich gaat uitbreiden hier in Nederland, zou ik dat kortzichtig van hun vinden, want alles wat liberalen verachten (vrouwenonderdrukking, besnijdenis enz.) Gebeurt in dit cultuur. Als hun willen dat dit soort scherpe kantjes vlak worden gemaakt, dan eisen ze gewoon; dat de islamitische cultuur word aangepast. Denk je dat ze dat gaan doen? Ik wil niet generaliseren, maar ik vind het aardig kortzichtig, als ze hier in een Nederlands cultuur; een cultuur willen plaatsen, die barbaarse rituelen uitvoeren of gewoon een zeer andere mentaliteit beheersen. Ik denk dat het heel lang gaat duren, voordat de culturen elkaar echt gaan waarderen.
Klik om te vergroten...
de moslim cultuur is over het algemeen niet zo barbaars hoor...er zijn maar weinig moslims in nederland en uberhaupt over de hele wereld die nog echt besnijden enzo. ga maar eens langs bij streng gelovige joden, of streng gelovige katholieken, ook daar zal je zien dat de man duidelijk dominant is.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben voor het afschaffen van verplichte vrije dagen en in plaats daarvan het verplicht stellen dat de werknemer een x aantal dagen uncontested vrij kan krijgen die hij belangrijk vind voor zijn religieuze of spirituele leven.

Kunnen atheisten lekker zonder gezeik vrij nemen als het mooi weer is :P
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#11
nicolai zei:
Mindgamer zei:
04/09/2008 11:55

Als de liberalen echt willen dat dit dit cultuur zich gaat uitbreiden hier in Nederland, zou ik dat kortzichtig van hun vinden, want alles wat liberalen verachten (vrouwenonderdrukking, besnijdenis enz.) Gebeurt in dit cultuur. Als hun willen dat dit soort scherpe kantjes vlak worden gemaakt, dan eisen ze gewoon; dat de islamitische cultuur word aangepast. Denk je dat ze dat gaan doen? Ik wil niet generaliseren, maar ik vind het aardig kortzichtig, als ze hier in een Nederlands cultuur; een cultuur willen plaatsen, die barbaarse rituelen uitvoeren of gewoon een zeer andere mentaliteit beheersen. Ik denk dat het heel lang gaat duren, voordat de culturen elkaar echt gaan waarderen.
Klik om te vergroten...
de moslim cultuur is over het algemeen niet zo barbaars hoor...er zijn maar weinig moslims in nederland en uberhaupt over de hele wereld die nog echt besnijden enzo. ga maar eens langs bij streng gelovige joden, of streng gelovige katholieken, ook daar zal je zien dat de man duidelijk dominant is.
Klik om te vergroten...

Ja, dat vind ik best wel een goed argument.
Ik vind het gewoon tegenstrijdig dat de geiten wollen sokken figuren; ruimte willen aanbieden aan een cultuur, die dingen doen, wat een geiten wollen sokken figuur; juist haat.

@Tomzor: ja, dat bedoelde ik nou juist. Geiten wollen sokken figuren willen een cultuur uitbreiden hier in NL, die juist een middeleeuwse mentaliteit beheersen. Een mentaliteit waar veel dingen niet aan kloppen en waar de geiten wollen sokken figuren; juist een hekel aan hebben. Je kan erop wachten, dat als de islamitische cultuur hier enorm groot is geworden; de geiten wollen sokken figuren of andere politieke figuren; gaan eisen dat ze hun mentaliteit wat moeten gaan moderniseren, maar dan vraagt onze Nederlandse politiek eigenlijk aan hun; of ze hun religie aan willen passen, of ze de Koran aan te passen. Zo creëer je consternaties in deze multi-culturele samenleving...
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindgamer zei:
nicolai zei:
Mindgamer zei:
04/09/2008 11:55

Als de liberalen echt willen dat dit dit cultuur zich gaat uitbreiden hier in Nederland, zou ik dat kortzichtig van hun vinden, want alles wat liberalen verachten (vrouwenonderdrukking, besnijdenis enz.) Gebeurt in dit cultuur. Als hun willen dat dit soort scherpe kantjes vlak worden gemaakt, dan eisen ze gewoon; dat de islamitische cultuur word aangepast. Denk je dat ze dat gaan doen? Ik wil niet generaliseren, maar ik vind het aardig kortzichtig, als ze hier in een Nederlands cultuur; een cultuur willen plaatsen, die barbaarse rituelen uitvoeren of gewoon een zeer andere mentaliteit beheersen. Ik denk dat het heel lang gaat duren, voordat de culturen elkaar echt gaan waarderen.
Klik om te vergroten...
de moslim cultuur is over het algemeen niet zo barbaars hoor...er zijn maar weinig moslims in nederland en uberhaupt over de hele wereld die nog echt besnijden enzo. ga maar eens langs bij streng gelovige joden, of streng gelovige katholieken, ook daar zal je zien dat de man duidelijk dominant is.
Klik om te vergroten...

Ja, dat vind ik best wel een goed argument.
Ik vind het gewoon tegenstrijdig dat de geiten wollen sokken figuren; ruimte willen aanbieden aan een cultuur, die dingen doen, wat een geiten wollen sokken figuur; juist haat.

@Tomzor: ja, dat bedoelde ik nou juist. Geiten wollen sokken figuren willen een cultuur uitbreiden hier in NL, die juist een middeleeuwse mentaliteit beheersen. Een mentaliteit waar veel dingen niet aan kloppen en waar de geiten wollen sokken figuren; juist een hekel aan hebben. Je kan erop wachten, dat als de islamitische cultuur hier enorm groot is geworden; de geiten wollen sokken figuren of andere politieke figuren; gaan eisen dat ze hun mentaliteit wat moeten gaan moderniseren, maar dan vraagt onze Nederlandse politiek eigenlijk aan hun; of ze hun religie aan willen passen, of ze de Koran aan te passen. Zo creëer je consternaties in deze multi-culturele samenleving...
Klik om te vergroten...

Waarom moeten ze zich per se aan ons aanpassen? Als ze zich fijner voelen als ze zich aan de koran houden, waarom niet? Het is middeleeuws als je je onderscheidt van andere bevolkingsgroepen zoals jij nu doet, een mens is gewoon een mens. Cultuur is een deel van iemands leefwijze maar lang niet alles. En de Koran is zo slecht helemaal niet, moslims ook niet.

Er is een probleem met Islamitische mensen hier in Nederland, dat ontken ik niet. Maar dat ligt meer aan ons dan aan hun. Wij accepteren hun niet. Waarom moslims weren? Moet onze cultuur per se de beste zijn? We kunnen toch ook leren van andere culturen?
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#13
tomz0r zei:
Waarom moeten ze zich per se aan ons aanpassen? Als ze zich fijner voelen als ze zich aan de koran houden, waarom niet? Het is middeleeuws als je je onderscheidt van andere bevolkingsgroepen zoals jij nu doet, een mens is gewoon een mens.
Er is een probleem met Islamitische mensen hier in Nederland, dat ontken ik ook niet. Maar dat ligt meer aan ons dan aan hun. Wij accepteren hun niet. Waarom moslims weren? Moet onze cultuur per se de beste zijn? We kunnen toch ook leren van andere culturen?
Klik om te vergroten...

Waarom zoek jij het probleem bij ons cultuur? Het is toch ons land? Onze opa's en oma's moesten hiervoor vechten.

Natuurlijk moet je ergens onderscheid kunnen maken. Hun mentaliteit is anders dan die van ons. Hun eten anders, hun houden van ander soort muziek, hun kledingstijl is anders, hun cultuur is anders en willen een plekje veroveren in onze samenleving. Als ons superieure cultuur -ja, superieur, want dit is ONS land waarin we dit cultuur hebben gevormd- zich irriteert aan de rituelen van onze andere culturen die vlak naast ons leeft, dan moeten we daar normaal over kunnen praten, zonder dat ze ons beschuldigen van racisme en maar eens ga nadenken over hoe het komt, dat ons cultuur op de dingen aanwijzen van hun cultuur, waar ons cultuur zich aan stoort.
En hoe we kunnen leren van andere culturen? Ben je van plan om toch maar weer 1 cultuur te maken van alle culturen die rond zweven in dit kleine, rijke landje? Ieder individueel is anders, dat kom je in elk cultuur wel tegen. Als we gaan praten over stereotypering, dan ben ik van mening dat er maar een bepaald slag soort mensen vanuit ons cultuur, gaan "leren" van andere culturen. Leren van andere culturen is leuk, maar meestal doe je dat als jij je wilt gaan conformeren aan een bepaald cultuur.
En het probleem ligt meer bij ons, dan bij hun zeg je? Hoezo dat? Omdat wij Nederlanders, niet zo streng zijn in vergelijking met andere landen? Waardoor enkele buitenlanders zich heel vrij voelen om van alles te gaan doen wat ze willen en lachen om het strafsysteem? Daarom moeten wij van alles gaan aanpassen? Het strafsysteem is waarschijnlijk superieur voor ons cultuur. Tja, kies je voor meerdere culturen in 1 land, dan zul je ook het strafsysteem aan moeten passen. Maar wat ik nooit echt heb begrepen of begrip voor kan tonen, is waarom wij überhaupt moeite doen voor andere culturen die in ons land leven. Zouden wij ook zo goed worden behandeld, als wij hier oorlog krijgen en ergens verder een normaal leven willen gaan leiden zoals we dat nu ook doen? Zouden wij dan ook zoveel kunnen eisen? Zouden andere landen hun cultuur ook aan de onze aanpassen?
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#14
^Inderdaad, ik zie het al helemaal voor me dat ik nu met mijn gezin naar Turkije verhuis en dan over een paar generaties feestdagen ga claimen. Het zou niet eens in me op komen. Er wonen nu al meer christenen in Turkije dan dat er hier moslims wonen en dat land is ook gewoon bezig te moderniseren en te seculariseren.

Dat hele invoeren van het suikerfeest als nationale-feestdag is waarschijnlijk voor het grootste gedeelte bedacht door links, atheistische moraalridders en niet eens door moslims.

We zijn, mag ik hopen, ook bezig met de secularisatie van onze samenleving. Religie zwaait al een paar eeuwen de scepter niet meer. Laat staan vormen van religie die nog primitiever zijn dan wat we hier tot onze beschikking hebben. Die joods- christelijke staatsinrichting moet ook zo snel mogelijk verdwijnen, dus laten we nu niet gaan beginnen met nieuwe godsdiensten van stal halen.
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#15
Van mij mag het islamitisch suikerfeest een nationale feestdag worden, mits er dan ook een nationale sosa-manitoldag komt waarop iedereen die de witte vlag uithangt een grammetje a 7 strepen cadeau krijgt dat die dag waar dan ook genuttigd mag worden. :grin:

verder moeten alle imans en aanverwante potentaatjes uit de islamitische gemeenschap publiekelijk verklaren dat honden, biggetjes, vrouwen, stekelvarkens en yeti's GEEN onreine dieren zijn en dienen zij om hun woorden kracht bij te zetten deze species wekelijks voor de NOS-camera een hand te geven.

Zoniet dan mogen van mij alle moskeeen tegen de grond.
Start de bulldozers dus maar... :smilingimp:

t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#16
zommes zei:
^Inderdaad, ik zie het al helemaal voor me dat ik nu met mijn gezin naar Turkije verhuis en dan over een paar generaties feestdagen ga claimen. Het zou niet eens in me op komen. Er wonen nu al meer christenen in Turkije dan dat er hier moslims wonen en dat land is ook gewoon bezig te moderniseren en te seculariseren.

Dat hele invoeren van het suikerfeest als nationale-feestdag is waarschijnlijk voor het grootste gedeelte bedacht door links, atheistische moraalridders en niet eens door moslims.

We zijn, mag ik hopen, ook bezig met de secularisatie van onze samenleving. Religie zwaait al een paar eeuwen de scepter niet meer. Laat staan vormen van religie die nog primitiever zijn dan wat we hier tot onze beschikking hebben. Die joods- christelijke staatsinrichting moet ook zo snel mogelijk verdwijnen, dus laten we nu niet gaan beginnen met nieuwe godsdiensten van stal halen.
Klik om te vergroten...

Er zijn nu meer dan een miljoen moslims in Nederland. Moeten wij ons nog steeds superieur voelen? Als wij Nederlanders met zijn miljoenen in Turkije zouden wonen zouden wij ook wel wat van onze cultuur in dat land terug willen zien.
Cultuur is veel te belangrijk gemaakt naar mijn mening. Wat maken gewoonten uit? Iemand moet hier volgens jou weg omdat hij andere gewoonten heeft, of hij moet zijn hele leefgewoonten overhoop gooien. Elk land houdt dan een andere bevolkingsgroep en een andere religie. De wereld moet juist een eenheid vormen.

En religie is minder belangrijk dan vroeger, dat klopt. Maar er zijn nog genoeg gelovigen hier hoor. En die mensen mogen best anders denken dan jij, ieder mens is namelijk anders. Bewijs jij eens dat een god niet bestaat. Geloof laten verdwijnen lukt ook niet als je elke bevolkingsgroep scheidt, het lukt eerder als mensen elkaars ideeën en cultuur delen.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#17
tomz0r zei:
Er zijn nu meer dan een miljoen moslims in Nederland. Moeten wij ons nog steeds superieur voelen? Als wij Nederlanders met zijn miljoenen in Turkije zouden wonen zouden wij ook wel wat van onze cultuur in dat land terug willen zien.
Cultuur is veel te belangrijk gemaakt naar mijn mening. Wat maken gewoonten uit? Iemand moet hier volgens jou weg omdat hij andere gewoonten heeft, of hij moet zijn hele leefgewoonten overhoop gooien. Elk land houdt dan een andere bevolkingsgroep en een andere religie. De wereld moet juist een eenheid vormen.
Klik om te vergroten...

Je doet nu net alsof ik de afgelopen verkiezingen op Geert Wilders heb gestemd. Dat is absoluut niet waar. Niemand moet hier het land uit omdat hij andere gewoonten heeft. Maar daarentegen is het ook niet nodig om de op religie gebaseerde aspecten van de cultuur te gaan verversen met die van emigranten.

Religie is voor mij iets wat geen sleutelrol meer moet spelen in de samenleving van de toekomst. De staat dient zich al tijden gescheiden te houden van geloof. Dat God niet bestaat ga ik niet proberen te bewijzen in dit topic, maar daar ben ik wel van overtuigd.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#18
zommes zei:
tomz0r zei:
Er zijn nu meer dan een miljoen moslims in Nederland. Moeten wij ons nog steeds superieur voelen? Als wij Nederlanders met zijn miljoenen in Turkije zouden wonen zouden wij ook wel wat van onze cultuur in dat land terug willen zien.
Cultuur is veel te belangrijk gemaakt naar mijn mening. Wat maken gewoonten uit? Iemand moet hier volgens jou weg omdat hij andere gewoonten heeft, of hij moet zijn hele leefgewoonten overhoop gooien. Elk land houdt dan een andere bevolkingsgroep en een andere religie. De wereld moet juist een eenheid vormen.
Klik om te vergroten...

Je doet nu net alsof ik de afgelopen verkiezingen op Geert Wilders heb gestemd. Dat is absoluut niet waar. Niemand moet hier het land uit omdat hij andere gewoonten heeft. Maar daarentegen is het ook niet nodig om de op religie gebaseerde aspecten van de cultuur te gaan verversen met die van emigranten.

Religie is voor mij iets wat geen sleutelrol meer moet spelen in de samenleving van de toekomst. De staat dient zich al tijden gescheiden te houden van geloof. Dat God niet bestaat ga ik niet proberen te bewijzen in dit topic, maar daar ben ik wel van overtuigd.
Klik om te vergroten...

Nu ik je reactie nog een keer lees is hij inderdaad wat minder extremistisch dan ik dacht toen ik hem de eerste keer las. Sorry.

Je kan wel zeggen dat je overtuigd bent dat god niet bestaat, maar zo zijn er ook mensen die zeggen dat god wel bestaat. Er is geen zekerheid over te geven.
Religie mag van mij best belangrijk zijn voor de mensen die gelovig zijn. Ben het met je eens dat de staat zich gescheiden moet houden van het geloof, maar dat doet het CDA vrij goed naar mijn mening. Beetje jammer van CU, maar ach die hebben toch niet zo veel te zeggen. En ze zijn toch democratisch gekozen, dus blijkbaar hebben mensen behoefte aan een christelijk kabinet.
Een grote moslimpartij die de verkiezingen wint zit er nog lang niet aan te komen, daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. Maar op hun belangrijkste feestdag van het jaar kunnen we die miljoen mensen een officiele feestdag geven? Ik zie het probleem niet. Nogmaals moslims zijn niet minder dan wij vind ik.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Moslims zijn niet minder dan wij, dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik denk dat er ook wel meer dan een miljoen atheïsten bij wie goede vrijdag en de paaseieren zo langzamerhand de strot uit komen.

Maar je hebt gelijk dat de 'democratisch' gekozen partijen als ze dat willen het suikerfeest als nationale feestdag mogen aanstellen.
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#20
Geef ze een vinger en voor je er erg in hebt worden er hier handen afgehakt. De protestant-christelijke minister Donner heeft enkele maanden geleden verklaard dat hij het mogelijk en aanvaardbaar vindt als hier in de nabije toekomst de sharia, de islamitische wetgeving, ingevoerd gaat worden :angry:

Zo'n suikerfeest als nationale feestdag is het begin van het einde. Het zal uitlopen op openbare stenigingen van 'ontrouwe' vrouwen en andere executies waarbij de christelijke machthebbers die een pact met de mohammedanen gesloten hebben om hun posities niet te verliezen het hoofd afwenden :smilingimp:



Gisteren heeft een rechtbank bepaald dat de fundamentalistische moslim en advocaat Mohammed Enaid niet hoeft op te staan voor de rechters. De sharia is dichterbij dan je denkt. :angry:
En dat is de grootse bedreiging voor vrijzinnige nederlanders van arabische origine :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."