Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLandelijke proef drugscontrole verkeer

Landelijke proef drugscontrole verkeer

8 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
R
RammelslakjeLid
01-01-2024, 00:00
DEN HAAG - Automobilisten kunnen vanaf zaterdag in heel Nederland worden aangehouden voor een speekseltest die het mogelijke gebruik van drugs aantoont.
NU.nl/Machiel Janssen

Ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Ernst Hirsch-Ballin willen de test volgend jaar als wettelijk bewijsmateriaal gaan invoeren in plaats van de huidige gedragstest, die voor zowel de politie als de automobilist erg omvangrijk is.

Eurlings gaf vrijdagavond het startsein voor de proef, die drie maanden duurt. De speekseltest zou dan bij politiecontroles standaard worden uitgevoerd naast de bloedtest, die alcoholgebruik aantoont.

Eerder hebben de politiekorpsen Twente en Gelderland-Zuid al op eigen initiatief geëxperimenteerd met de speekseltest. De eerste resultaten hiervan waren positief.
(c) ANP

Bron: http://www.nu.nl/news/1806055/10/Landel ... rkeer.html

Wat denken jullie hierover? Aan de ene kant lijkt het me een kleine kans dat het gebeurt maar straks krijg je een rijontzegging als je een jointje hebt gerookt?
W
WackyLid
In duitsland doen drugstests door middel van urinetest direct langs de weg. Daar is de kans behoorlijk groot, het is me al meerdere keren gebeurd, en mensen die ik ken ook.

Opzich vind ik het jammer, maar wel redelijk dat ze controleren of je niet onder invloed rijd.

In duitsland echter is het probleem dat die test positief aangeeft tot 2 dagen nadat je een jointje gerookt hebt. Ik weet niet hoe dat met de nederlandse tests gaat zijn. Meer dan 3 uur na het roken van een jointje zou je toch zonder concequenties moeten kunnen rijden.
s
shokoraLid
Vraag me inderdaad af hoe lang het geleden moet zijn dat de test negatief uitwijst. Want ik kan met zekerheid zeggen dat er vrijwel altijd THC in mijn lichaam aanwezig is (vaak niet genoeg voor een daadwerkelijk effect... (hoop ik:P)).
d
davieLid
Ze zijn iig flink bezig om zulke testen door te voeren. Maar staat er in de wet dan bij hoeveel THC je strafbaar zou zijn? Naar mijn weten is dat niet. Ik denk als ik bezwaar maak en een paar goede arresten erbij haal, dat de politie niks kan. Bijna 90% zeker dat ik zal winnen.

Bij mijn bezwaar zal de Officier van Justitie mijn bezwaar direkt afwijzen en het doorsturen naar de varbalisant. Die zal dan waarschijnlijk geen zin in papier werk hebben en seponeren. Dus uitschrijven is 1 ding, maar dan moet de politie wel een goed punt hebben op mijn bezwaar. En over het algemeen is de politie zelf niet echt op de hoogte van lastige juridische bezwaren. Dus mocht je dan zo'n lambaal treffen, maak je een zeer goede kans om te winnen.
W
WackyLid
Of het zo snel zal gaan weet ik niet, maar ik heb er al over nagedacht toen ik nog blowde. Nu ik dat niet meer doe maakt het me niet zo veel meer uit, maar ik zal jullie iig moreel steunen :tongueout:

Indien mensen boetes krijgen voor joints van de vorige dag, denk ik dat het in principe tot de hoge raad zal moeten komen voor je gelijk krijgt. Dan zal er aangetoont moeten worden dat wiet een dag later niet meer de rijvaardigheid beinvloed. Misschien krijg je dan gelijk.

Natuurlijk kan het zo zijn dat ze bij de politie dat ook inzien en zolang er nog geen grote ruchtbaarheid aan gegeven word en weinig mensen in bezwaar gaan zullen ze het misschien inderdaad ergens op een accoordje gooien, niet omdat ze geen zin hebben in papierwerk, maar om zon zaak voor de hoge raad te voorkomen. Als dat gebeurd zou immers hun hele controle weer om zeep zijn.

Mocht het dus strax zover komen dat er mensen boetes krijgen voor wiet die niet recent gebruikt is, zal er dus moeten worden samengewerkt en een fonds moeten worden opgericht om advocaten te betalen en een zaak mogelijk te maken. Mochten ze bezwaaren goedkeuren om zon zaak te voorkomen moet dit goed bekend gemaakt worden zodat iedereen bezwaar in dient.
Lijkt me dat het in dit mogelijk moet zijn, door samenwerking van forums en sponsoring door shops en kwekers. (anonieme sponsoring dus natuurlijk :tongueout:)

Maar als ze strax de wiet weer compleet illigaal gaan maken (en dat gaan ze denk ik) dan heb je best kans dat je zowieso geen kans meer maakt, hoge raad of niet.
h
hodgepodgeLid
davie zei:
Ze zijn iig flink bezig om zulke testen door te voeren. Maar staat er in de wet dan bij hoeveel THC je strafbaar zou zijn? Naar mijn weten is dat niet. Ik denk als ik bezwaar maak en een paar goede arresten erbij haal, dat de politie niks kan. Bijna 90% zeker dat ik zal winnen.

Bij mijn bezwaar zal de Officier van Justitie mijn bezwaar direkt afwijzen en het doorsturen naar de varbalisant. Die zal dan waarschijnlijk geen zin in papier werk hebben en seponeren. Dus uitschrijven is 1 ding, maar dan moet de politie wel een goed punt hebben op mijn bezwaar. En over het algemeen is de politie zelf niet echt op de hoogte van lastige juridische bezwaren. Dus mocht je dan zo'n lambaal treffen, maak je een zeer goede kans om te winnen.
Klik om te vergroten...
Ja, lekker is dat al dat gezeik. Ze verzinnen maar iets dat ze kunnen zien of ik nu stoned ben of niet en niet of ik de afgelopen dagen stoned ben geweest. Ga zo'n test eens met alcohol doen, dat zou ook niemand pikken.
W
WackyLid
even een googletje:

http://www.sanelco.nl/product/mlts-105/ ... ltest.html

afkorting
drug
aantoonbaar tot

COC
cocaïne
72 uur

AMP amfetamine
24 uur

THC
cannabis
14 uur (korter bij gering gebruik)

MET
methamfetamine
72 uur

PCP
fencyclidine
sterk afhankelijk van hoeveelheid

OPI
opiaten
meerdere dagen
P
PlimuLid
thc 12 uur, ze hebben geen poot om op te staan als ze iemand voor thc een boete geven......
zeg gewoon ja dat heb ik gister nacht/vanmorgen heel vroeg gerookt, an u mag verder rijden
s
shokoraLid
Ik hoop dat ze dan op hogere concentraties testen, want niemand kan me wijs maken dat iemand 12 uur lang effecten heeft van THC :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."