Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSteeds meer jongeren verslaafd aan cannabis

Steeds meer jongeren verslaafd aan cannabis

19 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
R
RammelslakjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
'Steeds meer jongeren verslaafd aan cannabis'

Uitgegeven: 21 september 2009 20:35
Laatst gewijzigd: 21 september 2009 20:35

HILVERSUM - Steeds meer jongeren raken verslaafd aan cannabis. Het afgelopen jaar zijn 370 tieners met een cannabisverslaving opgenomen in een jeugdkliniek.

Dat meldde het NOS Journaal maandag na een rondgang langs de jeugdklinieken.

Het aantal jongeren dat wegens veelvuldig cannabisgebruik in contact komt met de verslavingszorg zou sinds 2002 zijn verviervoudigd.

Vanwege dit grote aantal probleemgevallen worden er in het hele land nieuwe klinieken bij gebouwd. Dit jaar moeten er nog drie bij komen.

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/2086678/steeds-meer-jongeren-verslaafd-cannabis.html

Wat vinden jullie? Zouden zoveel jongeren opeens met een verslaving kampen of is dit allemaal weer paniek om niks?
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is sowieso paniek om niks, want het is mijn probleem niet.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tegen de muur en schieten.
A
AndrewLid
01-01-2024, 00:00
#4
\\_/ My care-cup is empty.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Blowen; ik heb en zal het waarschijnlijk nooit begrijpen ook.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk dat het weldegelijk zo kan zijn dat er meer "verslaafd" zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een mogelijke theorie dat ze nu om hulp komen vragen wat ze vroeger niet deden.

Zelf heb ik 15 jaar geblowd en ik ben ook verslaafd. Maar blowen lijkt me toch echt een verslaving waar je zelfstandig vanaf kan komen, het is maar eventjes doorbijten. (ben al een aantal keer eerder gestopt en nu weer sinds een week) Als je een kliniek erbij nodig hebt, dan lijkt mij dat die maar 2 weken nodig zou zijn. (waardoor 1 kliniek 1000en mensen van het blowen zou kunnen afhelpen per jaar) Het probleem zit echter natuurlijk niet alleen, of niet in de eerste plaats in het middel. Het probleem zit in de situatie en mentaliteit waarin ze zitten.

Ik denk dat jongeren in het algemeen hun eigen toekomst minder optimistisch zien en doordat ze minder goed opgevoed worden. De minder goede opvoeding komt weer doordat beide ouders werken, of doordat de ouders zelf niet in een stabiele situatie verkeren (zowel mentaal als financieel). Jongeren zijn steeds jonger met dit soort dingen bezig. Dit komt ook doordat door de media en de multiculturele samenleving de wereld steeds "kleiner" word en jongeren al veel vroeger wereldwijs moeten zijn.
Al met al zou ik zeggen, het is het resultaat van een afbrokkelende maatschapij, cultuur en welvaart waarin er voor de jongeren minder hoop is en er meer eisen aan ze worden gesteld. Hierdoor word het moeilijk om een verslaving aan zelfs zo een mild middel te weerstaan.

Ik weet niet hoe die klinieken te werk gaan, maar ze zullen zich op veel meer moeten concentreren dan die cannabis verslaving. Ze moeten die kinderen hoop geven en ze helpen te vertrouwen op hun eigen capaciteit om zichzelf te redden in deze wereld.
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#7
De meeste jongeren kunnen er gewoon niet mee omgaan.
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#8
370 jongeren... nou nou... als we er dan van uit gaan dat 20-25% van de jongeren wel eens geblowd heeft zijn dat er niet echt veel, of wel dan.

Christenhondenpropaganda, ik kots op die mensen.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#9
BlackRobBlunt zei:
370 jongeren... nou nou... als we er dan van uit gaan dat 20-25% van de jongeren wel eens geblowd heeft zijn dat er niet echt veel, of wel dan.

Christenhondenpropaganda, ik kots op die mensen.
Klik om te vergroten...
Het kost gemeenschapsgeld wat beter aan mensen die echt ziek zijn uitgegeven kan worden.
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#10
deadlock zei:
BlackRobBlunt zei:
370 jongeren... nou nou... als we er dan van uit gaan dat 20-25% van de jongeren wel eens geblowd heeft zijn dat er niet echt veel, of wel dan.

Christenhondenpropaganda, ik kots op die mensen.
Klik om te vergroten...
Het kost gemeenschapsgeld wat beter aan mensen die echt ziek zijn uitgegeven kan worden.
Klik om te vergroten...

We weten allebei dat als dit er niet was er nog eerst 50 andere bullshitbestemmingen voor dat geld zijn voordat het een keer op een plek komt waar het echt nuttig besteed wordt.

En zo veel geld zal het niet kosten wanneer je het vergelijkt met de duizenden en duizenden (bijvoorbeeld) alcoholverslaafden.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#11
BlackRobBlunt zei:
We weten allebei dat als dit er niet was er nog eerst 50 andere bullshitbestemmingen voor dat geld zijn voordat het een keer op een plek komt waar het echt nuttig besteed wordt.
Klik om te vergroten...
Err? Geld in de zorg is geld in de zorg?

En zo veel geld zal het niet kosten wanneer je het vergelijkt met de duizenden en duizenden (bijvoorbeeld) alcoholverslaafden.
Klik om te vergroten...
Ja, ook geld wat beter besteed had kunnen worden, wat is je punt?
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Denk dat het achterliggend probleem is dat jongeren stoer willen zijn tov andere en daarom niet goed willen stoppen ... daarvoor is denk ik behandel nodig en vind ik het goed dat er extra klinieken komen
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#13
deadlock zei:
Err? Geld in de zorg is geld in de zorg?
Klik om te vergroten...

Dat ze dat geld dan bijvoorbeeld bij mensen terecht laten komen die heel hun leven hebben gewerkt voor dit land en een fatsoenlijke oude dag verdienen, en niet bij mensen die zichzelf kapot hebben gemaakt.

Ja, ook geld wat beter besteed had kunnen worden, wat is je punt?
Klik om te vergroten...

Dat dit bericht meer op anti cannabis propaganda lijkt dan serieuze journalistiek.
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#14
zijn niet meer jongeren verslaafd...zijn wel meer jongeren die zich op laten nemen. Gewoon omdat dit Nederland is en omdat dat kan.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#15
BlackRobBlunt zei:
Dat ze dat geld dan bijvoorbeeld bij mensen terecht laten komen die heel hun leven hebben gewerkt voor dit land en een fatsoenlijke oude dag verdienen, en niet bij mensen die zichzelf kapot hebben gemaakt.
Klik om te vergroten...
Ja maar mensen die zichzelf kapot hebben gemaakt moet je juist weer de maatschappij intrekken zodat ze weer geld kunnen verdienen voor zichzelf.

Dat dit bericht meer op anti cannabis propaganda lijkt dan serieuze journalistiek.
Klik om te vergroten...
Dat valt nog best wel mee.
R
RammelslakjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik snap sowieso niet waarom hier een kliniek voor nodig is. Ik zie het al helemaal voor me, omdat ik al een jaar of 2 elke dag een blowtje rook en iemand geeft me aan als verslaafd moet ik ergens anders gaan wonen. En die therapie dan? Heb je zin om te blowen? Nee, ik wil naar huis. Je kan niet eens zo erg verslaafd raken aan cannabis. Het is gewoon ontspannend en rustgevend als alles erop zit...
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja sommige mensen zijn nou eenmaal kneusjes.
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#18
moeten ze maar geen aanhangers zijn van "Bier" hier op het forum...ben je snel een junk
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik denk dat het aantal opnamen in een kliniek niet representatief is voor het aantal problematische gebruikers onder de jongeren, eerder over hoe snel iemand met problematisch gebruik naar zo'n kliniek wordt verwezen. Het aantal wietverslaafde jongeren ligt in mijn ogen ver boven die 370, ik kende er in mijn jeugdtijd al een stuk of 15, waaronder ikzelf. Niemand daarvan die naar een kliniek werd verwezen.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#20
It´s all a state of mind.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."