Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFilm kijken beïnvloedt drinkgedrag bij jongeren.

Film kijken beïnvloedt drinkgedrag bij jongeren.

12 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Die feiten presenteerde gezondheidswetenschapper Renske Koordeman donderdag tijdens de eerste dag van een congres over alcoholproblematiek onder jongeren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Op het congres, dat tot en met zaterdag duurt, komt ook aan de orde dat jongeren die veel drinken en dat ook steeds meer gaan doen, een genetische afwijking hebben.



Door die afwijking in combinatie met sociale factoren loopt deze groep meer risico een probleemdrinker te worden.


What happens

Koordeman liet groepen jongeren kijken naar de film What happens in Vegas, waarin hoofdrolspelers Cameron Diaz en Ahston Kutcher stevig innemen. De onderzoekster maakte ook een 'brave' versie van de film door alle alcoholmomenten eruit te knippen.

Jongeren die naar de 'drankovergoten' film keken, liepen tweemaal zo vaak naar de koelkast om een nieuw biertje te pakken. Koordeman denkt dat kijken naar bijvoorbeeld talkshows waar de glazen met drank op tafel staan, hetzelfde effect heeft.


Psycholoog

Nederlandse jongeren zijn de zwaarste drinkers van Europa volgens psycholoog Carmen van der Zwaluw, die de genetische afwijking heeft ontdekt door vijf jaar lang honderden jongens en meisjes tussen de 13 en 18 jaar te onderzoeken. Ook jongeren in Australië en het Verenigd Koninkrijk lusten graag een borrel, terwijl hun leeftijdgenoten in de Scandinavische landen, waar drank erg duur is, heel weinig drinken.

''Het blijkt dat het gen dat zorgt voor het serotonineniveau in de hersenen bij jongeren die veel drinken een kleine afwijking vertoont. Serotonine is een stofje dat zorgt dat je je prettig voelt. Door de afwijking wordt er minder serotonine aangemaakt. Jongeren met deze afwijking drinken aantoonbaar meer dan hun leeftijdgenoten, maar mijn ontdekking is nog zo nieuw dat er nog veel onderzoek moet worden gedaan naar hoe het precies zit'', aldus Van der Zwaluw.


Kwetsbaarheid

De gevonden genetische kwetsbaarheid levert wetenschappelijk bewijs voor het feit dat in sommige families veel meer alcoholisten voorkomen dan in andere. Van der Zwaluw:

''Waarschijnlijk is drankgebruik in zulke familie ook gewoner en zijn de ouders toegeefijker, dat speelt zeker een rol.'' De onderzoekster kwam kinderen van 16 jaar en jonger tegen, die doordeweeks dagelijks elf glazen alcohol drinken.

Bron: http://www.nu.nl/wetenschap/2141335/fil ... geren.html
------------------

Ik kan hier wel een beetje mee inkomen...Als ik een film kijk waarin gerookt word, krijg ik veel meer zin om even een sjekkie te pielen.
Z
Zazuu.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
J0S zei:
De onderzoekster kwam kinderen van 16 jaar en jonger tegen, die doordeweeks dagelijks elf glazen alcohol drinken.
Bron: http://www.nu.nl/wetenschap/2141335/fil ... geren.html
Klik om te vergroten...

Holy shit, dat is wel erg veel.
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#3
J0S zei:
Koordeman liet groepen jongeren kijken naar de film What happens in Vegas, waarin hoofdrolspelers Cameron Diaz en Ahston Kutcher stevig innemen. De onderzoekster maakte ook een 'brave' versie van de film door alle alcoholmomenten eruit te knippen.

Jongeren die naar de 'drankovergoten' film keken, liepen tweemaal zo vaak naar de koelkast om een nieuw biertje te pakken.
Klik om te vergroten...

Dit klinkt wel weer als een onderzoek waar geen speld tussen te krijgen is :rolleyes:

Neemt niet weg dat het belangrijk is om maatregelen te nemen om alcoholgebruik onder kinderen te voorkomen. Gooi gewoon de leeftijd omhoog naar 18 jaar voor bier en wijn en 21 jaar voor sterke drank zou ik zeggen.
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tjah... gooi dan ook de leeftijds limiet omhoog naar 18 of 21 ofzo...
Ik krijg een steeds grotere afkeer tegen alcohol :kots:
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
J0S zei:
Nederlandse jongeren zijn de zwaarste drinkers van Europa volgens psycholoog Carmen van der Zwaluw, die de genetische afwijking heeft ontdekt door vijf jaar lang honderden jongens en meisjes tussen de 13 en 18 jaar te onderzoeken. Ook jongeren in Australië en het Verenigd Koninkrijk lusten graag een borrel, terwijl hun leeftijdgenoten in de Scandinavische landen, waar drank erg duur is, heel weinig drinken.
Klik om te vergroten...


Dit geloof ik absoluut niet, Nederlandse jongeren, zwaarste drinkers van Europa... Nee, dat gaat er bij mij niet in. Dat er minder word gedronken in Zweden en Finland enzo, lijkt me ook voor iedereen logisch. De alcohol daar is verschrikkelijk duur dat je eigen drank brouwen in je badkuip ook volstrekt normaal is... Dat gebeurt natuurlijk bij gebrek aan beter...
Australië en de UK drinken om dronken te worden. Altijd, het is de enige reden dat ze drinken, om katje lam te worden. In Nederland vind ik dat reuze mee vallen; wij hebben een goede tijd en drinken daarbij. We drinken niet om een leuke tijd te hebben. Al die belachelijke drinkspelletjes de ze hier spelen om zo snel mogelijk dronken te worden laten mij genoeg inzien. Vooral de mensen van UK en de Australiërs kunnen zonder drinkspelletjes al bijna geen leuke tijd hebben. Ze moeten strontlazerus zijn.
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#6
Misschien dat ze in Nederland op jonge leeftijd veel drinken en als ze dan wat ouder zijn gaan ze er verantwoordelijker mee om. Het wordt in Nederland normaal gevonden om op je 14e of 15e te beginnen met drinken en dus verbaast het me niet dat jongeren tussen de 13 en 18 jaar meer drinken dan waar dan ook.

Wat dat verder met bepaalde films kijken te maken heeft, vraag ik me dan wel af.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lol. Ik voel een ban voor (bepaalde) films aankomen. :grin:
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#8
TeKNoZem zei:
Lol. Ik voel een ban voor (bepaalde) films aankomen. :grin:
Klik om te vergroten...

Nou dat vind ik echt onzin, het ligt uiteindelijk aan de persoon zelf. Als de persoon moet drinken wanneer hij iemand ziet drinken (of het nou in een film is of niet) duidt duidelijk aan dat die persoon een iets heeft.. Niet persé in negatieve zin.

Niet als die onzin dat vecht films kinderen tot geweld zou brengen. Tuurlijk, ze worden geprikkelt en nemen de scenes op in een film...Maar een kind dat 10 mensen neerschiet op een school zou het zowiezo al hebben gedaan, met of zonder film.

Maarja uiteindelijk is't wel overdreven, ik schrik toch ook wel altijd een beetje door d hoeveelheid mensen die niet door hebben dat alcohol gewoon een drug is...Een hard drug!
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#9
J0S zei:
TeKNoZem zei:
Lol. Ik voel een ban voor (bepaalde) films aankomen. :grin:
Klik om te vergroten...

Nou dat vind ik echt onzin, het ligt uiteindelijk aan de persoon zelf. Als de persoon moet drinken wanneer hij iemand ziet drinken (of het nou in een film is of niet) duidt duidelijk aan dat die persoon een iets heeft.. Niet persé in negatieve zin.

Niet als die onzin dat vecht films kinderen tot geweld zou brengen. Tuurlijk, ze worden geprikkelt en nemen de scenes op in een film...Maar een kind dat 10 mensen neerschiet op een school zou het zowiezo al hebben gedaan, met of zonder film.

Maarja uiteindelijk is't wel overdreven, ik schrik toch ook wel altijd een beetje door d hoeveelheid mensen die niet door hebben dat alcohol gewoon een drug is...Een hard drug!
Klik om te vergroten...

Ik bedoelde het ook sarcastisch. Geloof je nou echt dat ik er iets serieus mee meende? Maar echt, in de totaal losgeslagen wereld waar we op dit moment in leven zou ik er niet van staan te kijken als zoiets debiels daadwerkelijk gebeurt.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#10
TeKNoZem zei:
Ik bedoelde het ook sarcastisch. Geloof je nou echt dat ik er iets serieus mee meende? Maar echt, in de totaal losgeslagen wereld waar we op dit moment in leven zou ik er niet van staan te kijken als zoiets debiels daadwerkelijk gebeurt.
Klik om te vergroten...

Nouuuu, 't zou me niet verbazen :tearsofjoy:. Er zijn veel films en games verbannen vanwegen geweld en/of drugs. En er worden meer dingen gecensureerd in games, films, series, etc, dan dat je denkt.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#11
J0S zei:
TeKNoZem zei:
Ik bedoelde het ook sarcastisch. Geloof je nou echt dat ik er iets serieus mee meende? Maar echt, in de totaal losgeslagen wereld waar we op dit moment in leven zou ik er niet van staan te kijken als zoiets debiels daadwerkelijk gebeurt.
Klik om te vergroten...

Nouuuu, 't zou me niet verbazen :tearsofjoy:. Er zijn veel films en games verbannen vanwegen geweld en/of drugs. En er worden meer dingen gecensureerd in games, films, series, etc, dan dat je denkt.
Klik om te vergroten...

Hier in Nederland valt dat reuze mee. als je cencuur op z'n hoogst wilt zien wat betreft pornografie, drugs en geweld moet je naar Australië kijken. Daar is het zo erg dat het zelfs grappig is.
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#12
grellig, was wel wat te denken, als ik iemand een sigaret zie roken op tv krijg ik er soms ook wel meer goesting in, niet echt met alcohol maar dat is omdat ik niet echt een drinker ben
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hislordship zei:
Tjah... gooi dan ook de leeftijds limiet omhoog naar 18 of 21 ofzo...
Ik krijg een steeds grotere afkeer tegen alcohol :kots:
Klik om te vergroten...

Ja, want dat gaat echt helpen. No way! Kijk naar Engeland, hangjongeren die zich bezuipen op straat en dan gaan relschoppen.. In Belgie is het veel beter geregeld, hier kun je ook de kroeg binnenstappen als je 14 bent en hier zijn stukke minder problemen. :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."