Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWietpas laatste kans gedoogbeleid.

Wietpas laatste kans gedoogbeleid.

16 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als het alleen om overlast zou gaan van drugstoeristen, dan zou die wietpas best kunnen helpen. Volgens mij is alleen de achterliggende gedachten om het gedogen van wiet steeds verder in de verdomhoek te drukken om het uiteindelijk te kunnen verbieden. Als zo'n pas zou werken, verzinnen ze wel weer een andere reden om op termijn het gedoogbeleid af te schaffen.
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#2
De wietpas die het kabinet in wil voeren en waarmee alleen ingezetenen van Nederland softdrugs mogen kopen, is de laatste kans voor coffeeshops. Als de overlast rond softdrugs er niet door vermindert, moet de regering stoppen met het gedogen daarvan. Dat stellen Tweede Kamerleden van CDA en VVD.

Het CDA en de PVV zijn al langer kritisch over het Nederlandse gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs. De VVD begint in toenemende mate bedenkingen te krijgen. Zo is volgens premier Rutte definitief een eind gekomen aan de 'uit de jaren zestig stammende romantisering van softdrugs'. Hij kenmerkt softdrugs als 'troep die geproduceerd wordt door keiharde criminele bendes'. Volgens VVD-Kamerlid Ard van der Steur staat het gedogen van coffeeshops op losse schroeven als de wietpas niet werkt. Zijn collega Coskun Çörüz van het CDA is blij met de uitspraken vanuit de VVD. ''Ons streven is altijd geweest: nul coffeeshops. Het CDA stond lang alleen, maar de neuzen beginnen nu dezelfde kant op te wijzen", aldus Çörüz. "Dit is hét kabinet dat daarvoor moet zorgen", voegt hij eraan toe.

In Amsterdam bestaat grote twijfel over de effectiviteit van de wietpas, waarmee meerderjarige ingezetenen van Nederland maximaal drie gram softdrugs per dag bij een coffeeshop mogen aanschaffen. De bedoeling van die beperking is het tegengaan van softdrugs-gerelateerde overlast door toeristen, maar volgens burgemeester Eberhard van der Laan bestaat dat probleem in de hoofdstad helemaal niet. Hij stelt dat invoering van de pas juist voor problemen zal gaan zorgen, zoals het ontstaan van straathandel. Minister Ivo Opstelten wil de wietpas echter voor alle Nederlandse coffeeshops invoeren. Later deze maand heeft Van der Laan een gesprek met Opstelten over zijn bedenkingen.

Vorige week zei Opstelten dat het pasjessysteem in Brabant versneld moet worden ingevoerd. Daarmee wil hij geweldsincidenten een halt toeroepen die te maken hebben met de georganiseerde wietteelt.
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Werkt niet :)
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Mee eens :)
Gedoogbeleid afschaffen = nog meer naar straathandel etc.
Denk dat het "probleem" dan alleen maar groter wordt. Nu is het nog enigzins te controleren.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoeveel van dit soort topics komen er nog?
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Chris Pontius zei:
Hoeveel van dit soort topics komen er nog?
Klik om te vergroten...

Als er dan toch een topic over moet zijn kunnen we er beter 1 maken met "wietpas / of wietgedoogbeleid gekippel - tussenstand" hehe.
Eigenlijk kansloos ja :tearsofjoy:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#7
Chris Pontius zei:
Hoeveel van dit soort topics komen er nog?
Klik om te vergroten...

Ligt eraan hoeveel nieuwsberichten er nog komen.
Ik vind dit best topic waardig.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
1 Wietpas topic lijkt me handiger met updates. Maar ja, wie ben ik? - Een mod die te lui is weinig tijd heeft om dat allemaal te regelen.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#9
Chris Pontius zei:
1 Wietpas topic lijkt me handiger met updates. Maar ja, wie ben ik? - Een mod die te lui is weinig tijd heeft om dat allemaal te regelen.
Klik om te vergroten...

True, dan laat ik aan jou de taak om ze mooi samen te voegen.
Doe eens wat met die groene kleur :beer:
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Die klote functie werkt niet goed. :angry:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hehe, op dit soort forum is die functie inderdaad irritant. Ik heb vroeger echt vaak zitten kloten om het samen te voegen :grin:
Daarom ben ik blij dat jij zo graag de groene kleur wilt dragen :beer:
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Oom Klaas zei:
Hehe, op dit soort forum is die functie inderdaad irritant. Ik heb vroeger echt vaak zitten kloten om het samen te voegen :grin:
Daarom ben ik blij dat jij zo graag de groene kleur wilt dragen :beer:
Klik om te vergroten...

Mooie strategie, maar dit forum is geen vrouw dus doen alsof je hem niet wil om zo toch aandacht/modstatus te krijgen gaat echt niet werken Klaassie :)
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mocht het lukken, maak dan aub ook 1 wikileaks topic.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hahaha, wiet zou geproduceerd worden door criminelen, vind je het gek als het kweken ervan illegaal blijft zoals met het gedoogbeleid??? :grin: Dat maakt iemand die wiet kweekt automatisch een crimineel.
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#15
Yes, worden de meeste Nederlanders nu eindelijk minder lui, dik, onverschillig en kut :)
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#16
jcutter zei:
Yes, worden de meeste Nederlanders nu eindelijk minder lui, dik, onverschillig en kut :)
Klik om te vergroten...

In welke wereld leef jij? De hele wereld word steeds luier, dikker, onverschilliger en kutter (<- wat geen woord is?) :grin: .
t
thunder-droopyLid
01-01-2024, 00:00
#17
kaasbaas zei:
jcutter zei:
Yes, worden de meeste Nederlanders nu eindelijk minder lui, dik, onverschillig en kut :)
Klik om te vergroten...

In welke wereld leef jij? De hele wereld word steeds luier, dikker, onverschilliger en kutter (<- wat geen woord is?) :grin: .
Klik om te vergroten...

luier,ja! dikker?? als ik zo eens naar buiten kijk en naar de jeugd zie ik wandelende xylofones ofwel graatpakhuizen waar gelukkig een neus op zit zodat je weet wat de voorkant is. onverschilliger,ja maar dat komt ook door een gebrek aan opvoeding!
OT: als de wietpas niet werkt wordt he gedoogbeleid opgeheven waardoor juist deze sector de criminaliteit induikt en niet te controleren wordt.
Men is blind in Den Haag waar we eerst baanbrekend waren door bijv. eengedoogbeleid zulke meelopers zijn het nu.
Ik kijk er niet vreemd van op dat de houders van zo'n wietpas over een jaar of 2 ineens een extra belasting moeten gaan betalen om zodoende nog meer geld in de staatskas te krijgen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."