Deze kwam ik gisteren tegen. Boeiende theorie!
http://www.huffingtonpost.com/johann-ha ... 06936.html
http://www.huffingtonpost.com/johann-ha ... 06936.html
Op het gebied van behandelingen is het al wel vrij bekend dat sociale omgeving erg belangrijk is voor verbetering en behoud van positieve effecten. Ik heb het voorbeeld met de Vietnam oorlog eerder gehoord. Dit is wel vergelijkbaar met de theorie dat wanneer je nieuwe sociale bindingen aangaat, je drugs (of criminaliteit, of eigenlijk elke andere negatieve levensstijl) beter achter je kunt laten. Sociale context is echt heel belangrijk voor behandeling; iemand uit het dagelijks leven halen, laten afkicken en terug droppen in exact dezelfde kutsituatie schiet niet op. Hoe goed je dan ook die cognities mag veranderen. Voor iemand die verslaafd geweest is blijft inhibitie een heikel punt en wanneer je die gewoon terug zet in een omgeving met voldoende verleiding van drugs is het binnen no time weer zo ver. Gelukkig is er steeds meer systeemgericht, eigen kracht, sociaal netwerk activeren en noem het maar op.
Waarom werkte dit niet toen ik zei dat het een no-go was?leipebaviaan zei:Ik begrijp je punt heel goed, maar als ik het op mijzelf projecteer klopt er niets van. Ik ben van de ene op de andere dag gestopt met blowen tijdens mijn verslaving, en mijn sociale context is geen steek veranderd. Zelfde geldt voor pep en benzo's, toen ik eenmaal te horen kregen dat dit no-go area was taalde ik er niet meer naar. Hetzelfde patroon zie ik nu ook bij alcohol, was altijd een stevige drinker met weinig remming. (zelfs dieptepunten waarbij ik midden in nacht als een zwerver in het bos ging zitten drinken) Nu ik echter te horen gekregen dat dit ook uit den boze is, gaat het onthouden makkelijk. Zelfde sociale contacten, zelfde onbewuste groepsdruk, maar toch ervaar ik het niet als een probleem?

leipebaviaan zei:Ik begrijp je punt heel goed, maar als ik het op mijzelf projecteer klopt er niets van. Ik ben van de ene op de andere dag gestopt met blowen tijdens mijn verslaving, en mijn sociale context is geen steek veranderd. Zelfde geldt voor pep en benzo's, toen ik eenmaal te horen kregen dat dit no-go area was taalde ik er niet meer naar. Hetzelfde patroon zie ik nu ook bij alcohol, was altijd een stevige drinker met weinig remming. (zelfs dieptepunten waarbij ik midden in nacht als een zwerver in het bos ging zitten drinken) Nu ik echter te horen gekregen dat dit ook uit den boze is, gaat het onthouden makkelijk. Zelfde sociale contacten, zelfde onbewuste groepsdruk, maar toch ervaar ik het niet als een probleem?
Ik zeg ook niet dat dit voor iedereen hetzelfde werkt. Het is meer dat dit soort behandelingen steeds populairder worden en ze ook nog eens bewezen effectief blijken te zijn. Natuurlijk is het bij het aanbieden van behandeling en specifieke methodieken altijd belangrijk om eerst naar het individu te kijken en naar hetgeen wat bij die persoon past. En dat uiteraard samen goed te bespreken.leipebaviaan zei:Ik begrijp je punt heel goed, maar als ik het op mijzelf projecteer klopt er niets van. Ik ben van de ene op de andere dag gestopt met blowen tijdens mijn verslaving, en mijn sociale context is geen steek veranderd. Zelfde geldt voor pep en benzo's, toen ik eenmaal te horen kregen dat dit no-go area was taalde ik er niet meer naar. Hetzelfde patroon zie ik nu ook bij alcohol, was altijd een stevige drinker met weinig remming. (zelfs dieptepunten waarbij ik midden in nacht als een zwerver in het bos ging zitten drinken) Nu ik echter te horen gekregen dat dit ook uit den boze is, gaat het onthouden makkelijk. Zelfde sociale contacten, zelfde onbewuste groepsdruk, maar toch ervaar ik het niet als een probleem?
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."