#1
Iedereen met Whatsapp op zijn telefoonWie geeft er nou z'n telefoonnummer op aan Facebook...
Owh...Iedereen met Whatsapp op zijn telefoon
Wat @Neo-Shulginist al zei.Owh...Ach ja, kan me er ook eigenlijk niet druk meer om maken. Het hele idee van privacy is anno 2019 nog maar louter een illusie. Hoeveel heb ik nou daadwerkelijk te verbergen? In een samenleving waarbij alles en iedereen gewoon volledig open zou zijn naar elkaar zou schaamte geen rol meer hoeven spelen. Zou eigenlijk zo slecht nog niet zijn. Verlost van al die geheimen die mensen met zich meedragen, zaken die niemand mag weten. Toegegeven, sommige dingen zouden wat awkward zijn als het nu opeens op straat zou liggen, maar uiteindelijk zijn we allemaal gewoon gekkies. Hooguit de één net wat gekker dan de ander, maar gek zijn we allemaal.
Wat @Neo-Shulginist al zei.
Kijk voor een extreem voorbeeld van wat het verliezen van privacy betekent voor een maatschappij maar eens naar het huidige China. Nu zijn wij westerlingen wel een stuk meer gesteld op onze privacy dan Chinezen dat zijn, dus zal het er hier niet zo gauw zó Orwelliaans aan toe gaan als daar, (denk ik, maar misschien ben ik hier naïef in) maar ze zullen het proberen, nee ze proberen het al lang.
Het draait allemaal om macht en controle. Als je alles weet van je bevolking heb je complete controle.
met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is er in de EU echt heel erg veel veranderd in de dataretentie. (bewaren van data)
Waar voorheen onder de Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens (WBT) voornamelijk de metadata werd bewaard voor criminaliteitsbestreiding wordt onder de nieuwe AVG de datartentie fors uitgebreid. (Big Data)
Alle soorten data vallen nu onder de dataretentie met speciale aandacht voor persoonsgegevens.
Maar er zijn daarbij wel veel strengere eisen gesteld aan dataretentie-beleid. Dat beleid is weer onderdeel van een data governance, die op zijn beurt weer alle onderdelen van databeheer omvat. Een zwaar punt is bijvoorbeeld de toegangsrechten tot de data. Juffrouw Jannie heeft echt geem toegang meer en uitsluitend de omschreven toegangsgerechtigden hebben toegang.(mits justitie opeist)
"Grappig" is wel dat in de AVG nergens de dataretentie word genoemd maar weerwel de maximale bewaartermijn van dataretentie. Data mag niet meer onbeperkt bewaard blijven.
Een mooie, belangrijke regel binnen de AVG isdat de burger,(consument, klant of werknemer) altijd het recht heeft om zijn of haar (persoons)gegevens in te zien, te laten wijzigen of zelfs te laten verwijderen (Recht om vergeten te worden). De verwerker van deze gegevens is verplicht aan een dergelijk verzoek mee te werken.
Maar de hele AVG is nog veel uitgebreider en complexer en ik moet eerlijk zeggen, op veel punten ook best goed voor de burgers, die vaak geen idee hebben wat er allemaal over je bewaard wordt.
Of het Orwelliaans wordt, denk het niet maar ik steek m'n hand er niet voor in het vuur.
Dat er verschrikkelijk veel geld mee verdiend wordt, echt wel!
Als je het marketingtechnisch bekijkt is het een natte droom, wat is er nou mooier dan te weten wat er over 6 maanden trending is. Wat betreft privacy is het een draak. Als je echt prive zaken wilt bespreken kan je het beste ergens in de duinen gaan wandelen en geen telefoons mee. Best k*t.
Nou ze hebben Vietnam toch mooi kapot geknald. Dat het een niet te winnen oorlog was had meer te maken met het feit dat de Amerikanen tegen de Vietnamezen aan het vechten waren zogenaamd voor de Vietnamezen zelf. En ja, als je mensen hun familie kapotknalt dan kun je doorgaans op weinig sympathie rekenen.Huawei is druk bezig met zijn mobiele netwerk over de hele wereld... Als je ziet hoe ze zelf met persoonlijke gegevens omgaan in China, baart dat me toch wel zorgen eerlijk gezegd...
Wat als de Chinese regering eist van Huawei bepaalde dingen in te bouwen in dat netwerk waardoor ze shit hier kunnen lamleggen mochten ze dat willen... Je weet dat ze er toe in staat zijn.
We hebben eigenlijk wetgeving nodig die bedrijven verplicht om hun gebruikers op de hoogte te stellen van alle verwerkingsproducten die gemaakt worden van hun data. Daarbij is het belangrijk dat de bewijslast voor 'proof of read' bij bedrijven ligt.
Want nu stellen techgiganten allerlei voorwaarden in hun 'privacy policy' waarin ze zeg maar zeggen dat ze alles met alle data mogen zonder daar verder nog iets over te laten weten. Mensen lezen die privacy policies niet eens. Dat kan ook niet, want die privacy policies zijn bewust extreem ingewikkeld en lang gemaakt. Als je alle privacy policies zou willen lezen die je als gemiddelde consument in een jaar tegenkomt, dan zou je minstens 100 volle dagen aan het lezen zijn.
Op die manier creëren techgiganten dus een scheve rechtsongelijkheid, waarbij de bedrijven kunnen doen wat ze willen en waarbij burgers geen idee hebben welke rechten ze weggeven en wat er gedaan wordt met hun data.
Dat we meer moeten vrezen voor Amerikaanse techgiganten is vooralsnog natuurlijk waar. Maar dat komt alleen omdat ze "op dit moment" de grootste zijn. Vergis je niet hoe snel dit zou kunnen veranderen. Kijk naar bijvoorbeeld de groei cijfers van Huawei "ondanks" de sancties.Haha ik vind het steeds super grappig als er naar China wordt gewezen als voorbeeld.
Ja, daar is een dictatuur gaande. Maar we hebben meer te vrezen van Amerikaanse techgiganten hoor. Zeventig procent van onze data gaat naar die Amerikaanse techgiganten. Nog even naast het feit dat het Amerikaanse leger groter is dan de 10 andere grootste legers ter wereld.
Precies en niet alleen de mobiele netwerk hoor. Natuurlijk liggen ze al voor op de 5g netwerk maar op server en cloud gebied komen ze er ook aan. Als je ook ziet hoeveel ze van hum omzet of winst herinvesteren dan kan het niet heel lang duren voor Huawei, google en microsoft gaat inhalen.Huawei is druk bezig met zijn mobiele netwerk over de hele wereld... Als je ziet hoe ze zelf met persoonlijke gegevens omgaan in China, baart dat me toch wel zorgen eerlijk gezegd...
Wat als de Chinese regering eist van Huawei bepaalde dingen in te bouwen in dat netwerk waardoor ze shit hier kunnen lamleggen mochten ze dat willen... Je weet dat ze er toe in staat zijn.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."