Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFarmaceut Roche heeft bloed aan haar handen!

Farmaceut Roche heeft bloed aan haar handen!

16 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is een bedrijf.
Dit is financieel gezien in hun voordeel.
Ze kunnen het maken.
1+1=2.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben niet heel snel boos maar nu ben ik echt woedend. Niet op een van jullie, niet op een bekende en ook niet op de overheid. Ik ben woedend op het farmaceutische bedrijf "Roche". Ik zit net naar het live-debat in de tweede kamer te kijken en leer het volgende:

De farmaceut Roche maakt de Corona tests die we nodig hebben om mensen te testen op het virus. De testcapaciteit in Nederland is te laag. Hierdoor weten we niet wie wel en wie niet besmet is. het bedrijf kan de vraag naar tests momenteel niet aan. Dat klinkt allemaal nog redelijk logische he?!

Maar nu komt het... Nederlandse bedrijven zouden relatief makkelijk zelf tests kunnen produceren als ze het recept van Roche zouden krijgen. Hiermee kunnen in Nederland honderden mensenlevens gered worden door vroegtijdig testen. Om te beginnen bij het zorgpersoneel en alle andere vitale beroepen die onze maatschappij nu draaiende houden. Het bedrijf is al meerdere malen gevraagd het recept te delen maar weigert langs alle kanten. Door het recept te delen kan het bedrijf namelijk meer geld verdienen door als monopolist op te treden. Dat hierdoor honderden zo niet duizenden mensen in Nederland en elders dood gaan is blijkbaar niet van belang!

Soms heb je van die dagen dat je hoopt dat er een hel is... En dan hoop ik persoonlijk dat er in die hel een heel naar plekje is ingericht voor de directie van Roche Farmaceutics.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ze moeten gewoon het bedrijf binnenvallen met wat commando's. Beuk die directieleden in elkaar en neem het recept mee.

Vind het bizar dit.....
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#4
Misschien een mooi klusje voor het vreemdelingenlegioen @Legio Patria Nostra ?
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoe komt het eigenlijk dat enkel zij weten hoe tests te maken?
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zie op twitter ook deze onzin langskomen. Het gaat niet om de test in zijn geheel maar over de lysis buffer. Dit is een oplossing welke celmembranen en virusomhulsels uiteen laat vallen. Dit is belangrijk om PCR procedures uit te voeren. Roche heeft een eigen produktielijn om deze oplossing te maken en de kwaliteit te kunnen garanderen. Het recept van Roche is niet openbaar maar op het internet zijn zat alternatieve recepten te vinden. Ervaren microbiologen weten meestal prima hoe ze lysis buffers zelf kunnen maken.

Men loopt dus van Roche iets te eisen terwijl de informatie voor praktisch dezelfde oplossing overal te vinden is.

Het is echt een verspilling van tijd en lucht maar Big Pharma moet en zal gestraft worden. Ondertussen worden labs nog steeds niet ingezet voor testen door deze nutteloze controversie. Het is echt idioterie van de bovenste plank. Iedereen trapt erin omdat men een sappig verhaal over kwaadaardige farmaceutische bedrijven niet kan negeren, en het is automatisch waar.

En nee, ik werk niet voor Roche 😊
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat had je verwacht?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
ATGC zei:
Ik zie op twitter ook deze onzin langskomen. Het gaat niet om de test in zijn geheel maar over de lysis buffer. Dit is een oplossing welke celmembranen en virusomhulsels uiteen laat vallen. Dit is belangrijk om PCR procedures uit te voeren. Roche heeft een eigen produktielijn om deze oplossing te maken en de kwaliteit te kunnen garanderen. Het recept van Roche is niet openbaar maar op het internet zijn zat alternatieve recepten te vinden. Ervaren microbiologen weten meestal prima hoe ze lysis buffers zelf kunnen maken.

Men loopt dus van Roche iets te eisen terwijl de informatie voor praktisch dezelfde oplossing overal te vinden is.

Het is echt een verspilling van tijd en lucht maar Big Pharma moet en zal gestraft worden. Ondertussen worden labs nog steeds niet ingezet voor testen door deze nutteloze controversie. Het is echt idioterie van de bovenste plank. Iedereen trapt erin omdat men een sappig verhaal over kwaadaardige farmaceutische bedrijven niet kan negeren, en het is automatisch waar.

En nee, ik werk niet voor Roche 😊
Klik om te vergroten...
Roche zei al dat het op internet staat.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#9
ATGC zei:
et gaat niet om de test in zijn geheel maar over de lysis buffer. Dit is een oplossing welke celmembranen en virusomhulsels uiteen laat vallen. Dit is belangrijk om PCR procedures uit te voeren. Roche heeft een eigen produktielijn om deze oplossing te maken en de kwaliteit te kunnen garanderen. Het recept van Roche is niet openbaar maar op het internet zijn zat alternatieve recepten te vinden. Ervaren microbiologen weten meestal prima hoe ze lysis buffers zelf kunnen maken.
Klik om te vergroten...
Volgens mij is de hamvraag niet precies welke informatie we van Roche nodig hebben of voor welk onderdeel van de tests. Het gaat er hier om of Roche informatie achter houdt die van belang is om snel extra productie van tests te kunnen realiseren.

ATGC zei:
Ik zie op twitter ook deze onzin langskomen.
Klik om te vergroten...
Ik heb geen twitter en ik heb daar mijn informatie niet vandaan. Ik heb gisteren naar het debat van de tweede kamer gekeken. Zowel de minister als nagenoeg alle fracties in de kamer hadden het idee dat Boche, zelfs na meerdere verzoeken, weigert cruciale informatie voor het produceren van tests te geven. Ook al staat een deel van de informatie online. Als zij aanvullende informatie weigeren te delen die het opstarten van nieuwe productieprocessen vertraagd dan is dat nog steeds net zo schandalig.

Ik zie maar twee mogelijkheden. Ofwel onze hele kamer en de minister zijn totaal verkeerd geinformeerd/kletsen maar wat raak. Ofwel Boche weigert daadwerkelijk om cruciale informatie vrij te geven. Ik weet niet welk van deze twee waar is. Maar als ik moet gokken tussen zo'n beetje de hele tweede kamer of een farmaceutisch bedrijf dat al eerder veroordeeld is voor illegale prijsafspraken? Dan geloof ik inderdaad eerder de tweede kamer dan in een bedrijf .

ATGC zei:
Het s echt een verspilling van tijd en lucht maar Big Pharma moet en zal gestraft worden.
Klik om te vergroten...
En jij gelooft serieus dat "Big Pharma" de "good guys" zijn hier? Ik zeg echt niet dat alle farmeceuten slecht zijn. Maar Big Pharma heeft terecht niet bepaald de meest "altruistische reputatie".
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#10
Eik zei:
Het gaat er hier om of Roche informatie achter houdt die van belang is om snel extra productie van tests te kunnen realiseren.
Klik om te vergroten...

Nee en nee. Hoe men lysis buffers maakt is geen geheime informatie. En daarnaast moet het ook ergens geproduceerd worden. Roche heeft die capaciteit niet per se, en ten overvloede, wetenschappers kunnen het zelf.

Zowel de minister als nagenoeg alle fracties in de kamer hadden het idee dat Boche, zelfs na meerdere verzoeken, weigert cruciale informatie voor het produceren van tests te geven. Ook al staat een deel van de informatie online. Als zij aanvullende informatie weigeren te delen die het opstarten van nieuwe productieprocessen vertraagd dan is dat nog steeds net zo schandalig.
Klik om te vergroten...

Na dat FTM artikel nam elke site klakkeloos berichtgeving over dat Roche zaken blokkeert. Maar het enige wat ze doen is de samenstelling van hun eigen lysis buffers niet zomaar vrijgeven. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Ofwel onze hele kamer en de minister zijn totaal verkeerd geinformeerd/kletsen maar wat raak. Ofwel Boche weigert daadwerkelijk om cruciale informatie vrij te geven.
Klik om te vergroten...

Ze zijn slecht op de hoogte, omdat ze het concept van PCR niet snappen verwarren ze 1 stof met de test als geheel.

En jij gelooft serieus dat "Big Pharma" de "good guys" zijn hier? Ik zeg echt niet dat alle farmeceuten slecht zijn. Maar Big Pharma heeft terecht niet bepaald de meest "altruistische reputatie".
Klik om te vergroten...

A.u.b. een quote van mij waarin ik zeg dat Big Pharma lief is 😊
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#11
De NOS bracht net deze tekst uit:
"Een van die benodigdheden, een vloeistof, zouden de ziekenhuizen best zelf kunnen maken, maar Roche zou weigeren het recept vrij te geven. De farmaceut wijst er in een reactie wel op dat er algemene recepten voor de vloeistof zijn. Volgens de ziekenhuizen werken die niet optimaal in de machines van Roche."

Die laatste zin...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Iffness zei:
De NOS bracht net deze tekst uit:
"Een van die benodigdheden, een vloeistof, zouden de ziekenhuizen best zelf kunnen maken, maar Roche zou weigeren het recept vrij te geven. De farmaceut wijst er in een reactie wel op dat er algemene recepten voor de vloeistof zijn. Volgens de ziekenhuizen werken die niet optimaal in de machines van Roche."

Die laatste zin...
Klik om te vergroten...
Helemaal geen verstand van dit alles hoor, maar die laatste zin is toch wel cruciaal, mocht dat echt waar zijn. En waarom zouden ziekenhuizen daar over liegen. Zij hebben wel betere dingen te doen nu. Maar vrij schandalig dan ja, voor hoever ik het kan zien. Als die Roche vloeistof beter werkt in hun eigen machines en dat ze dan toch niet mee willen werken, ook al zou dat levens redden...

Maar hoe het nou echt zit allemaal...
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Supply demand
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Voor de geinteresseerden:
nos.nl

Zelf vloeistof maken voor Roche-apparaten is lastig voor testlabs

Farmaceut Roche heeft donderdag niet het hele verhaal verteld over zijn buffervloeistof. Zelf maken kan, maar er zitten veel haken en ogen aan.
nos.nl nos.nl

Paar uurtjes later:
nos.nl

Roche deelt recept van vloeistof voor coronatests alsnog

De Nederlandse overheid had daar formeel om gevraagd en ook gedreigd om eventueel dwang te hanteren.
nos.nl nos.nl
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
En waarom zouden ziekenhuizen daar over liegen. Zij hebben wel betere dingen te doen nu. Maar vrij schandalig dan ja, voor hoever ik het kan zien. Als die Roche vloeistof beter werkt in hun eigen machines en dat ze dan toch niet mee willen werken, ook al zou dat levens redden...

Maar hoe het nou echt zit allemaal...
Klik om te vergroten...

Er wordt niet gelogen, maar mensen zeggen dingen terwijl ze niet voldoende zijn ingelezen. Nu is er dus de frame dat Roche de boel tegenwerkt terwijl ze voor de crisis gewoon hun ding deden: aanleveren van zaken zoals lysis buffers die optimaal werken in Roche PCR apparatuur en waarbij garanties kunnen worden afgegeven. Die precieze formulering is niet openbaar, de algemene formulering wel.

Er kan beter gekeken worden internationaal wat er allemaal aan testen beschikbaar is. De basismethode is gewoon in een PDF te downloaden. Er zijn echt veel mensen mee bezig en ik denk dat testen uiteindelijk voldoende beschikbaar zullen zijn. Tot die tijd is het helaas de storm zo goed mogelijk doorkomen.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hier trouwens het laatste nieuws, FD lijkt de enige krant te zijn geweest die voor waarheidsbevinding is gegaan: https://outline.com/YuNuXk

Ik vind trouwens dat de topictitel wel iets frisser mag. Het gebouw in Woerden is beklad en er zijn medewerkers bedreigd omdat mensen te lui of te dom zijn om zich ook maar het minste in te lezen in de gebruikte technologie.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#17
ATGC zei:
Hier trouwens het laatste nieuws, FD lijkt de enige krant te zijn geweest die voor waarheidsbevinding is gegaan: https://outline.com/YuNuXk

Ik vind trouwens dat de topictitel wel iets frisser mag. Het gebouw in Woerden is beklad en er zijn medewerkers bedreigd omdat mensen te lui of te dom zijn om zich ook maar het minste in te lezen in de gebruikte technologie.
Klik om te vergroten...
Kranten gaan voor sensatie... niet voor waarheid.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."