Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsConcertorganisator Mojo wil graag dat het kabinet snel beslist om de festivalzomer af te blazen

Concertorganisator Mojo wil graag dat het kabinet snel beslist om de festivalzomer af te blazen

22 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#1
Anders was intents festival al weer geweest, en hadden we nu aan het einde van de maand Defqon.1 weekend. Vieze mensen
Z
ZERO-

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
8️⃣6️⃣ zei:
Er staan momenteel honderden mensen innig op elkaar op de dam in Amsterdam omdat er een moord is gepleegd ergens aan de andere kant van de oceaan en dat mag dan weer wel...
edit;
@MDMAZING was me al voor.
Klik om te vergroten...
Een solidariteitsprotest met als doel bespreekbaar maken van jarenlang institutioneel racisme (naar aanleiding van die gebeurtenis idd maar niet alléén over die gebeurtenis) waarin jarenlang mensenrechten geschonden worden en (zwarte) mensen overlijden, lijkt me wel wat anders dan een festivalletje. Ben er wel mee eens dat de opkomst veel te hoog was om goede afstand te kunnen waarborgen, maar het lijkt mee te vallen: https://www.volkskrant.nl/wetenscha...dam-een-nieuwe-uitbraak-veroorzaken~bcec48e0/
Veel mensen zijn weggegaan toen het drukker werd en heb vernomen dat veel demonstranten nu ook 2 weken in quarantaine gaan.

Denk dat de terrassen een teringzooi worden ook, waar mensen dronken worden en toch wel over elkaar heen gaan hangen. Alles wordt losser, maar ben ook wel benieuwd wat het effect daarvan is. Mja, er waren ook genoeg mensen die afgelopen weken lekker met z'n allen naar het strand gingen om daar bovenop elkaar te zitten, en blijkbaar heeft dat ook niet voor een toename gezorgd.

Ik las overigens net ook dat Exit wel door gaat. Als het in de buitenlucht mee lijkt te vallen, lijkt me dat festivals met aanpassingen/op kleine schaal echt wel weer kunnen over enige tijd.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#3
ZERO- zei:
Een solidariteitsprotest met als doel bespreekbaar maken van jarenlang institutioneel racisme (naar aanleiding van die gebeurtenis idd maar niet alléén over die gebeurtenis) waarin jarenlang mensenrechten geschonden worden en (zwarte) mensen overlijden, lijkt me wel wat anders dan een festivalletje. Ben er wel mee eens dat de opkomst veel te hoog was om goede afstand te kunnen waarborgen, maar het lijkt mee te vallen: https://www.volkskrant.nl/wetenscha...dam-een-nieuwe-uitbraak-veroorzaken~bcec48e0/
Veel mensen zijn weggegaan toen het drukker werd en heb vernomen dat veel demonstranten nu ook 2 weken in quarantaine gaan.

Denk dat de terrassen een teringzooi worden ook, waar mensen dronken worden en toch wel over elkaar heen gaan hangen. Alles wordt losser, maar ben ook wel benieuwd wat het effect daarvan is. Mja, er waren ook genoeg mensen die afgelopen weken lekker met z'n allen naar het strand gingen om daar bovenop elkaar te zitten, en blijkbaar heeft dat ook niet voor een toename gezorgd.

Ik las overigens net ook dat Exit wel door gaat. Als het in de buitenlucht mee lijkt te vallen, lijkt me dat festivals met aanpassingen/op kleine schaal echt wel weer kunnen over enige tijd.
Klik om te vergroten...
Hopelijk neemt halsema al haar verantwoording wanneer er mensen dood gaan aan het corona die wss daar is verspreid.

Domme k*t moet gewoon wegwezen uit Amsterdam.

Festivallen ook weer door laten. Simpel zat. Einde van deze maand defqon, grootste harderstyles festival ter wereld, wie wilt dat nou niet ?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
ZERO- zei:
Een solidariteitsprotest met als doel bespreekbaar maken van jarenlang institutioneel racisme (naar aanleiding van die gebeurtenis idd maar niet alléén over die gebeurtenis) waarin jarenlang mensenrechten geschonden worden en (zwarte) mensen overlijden, lijkt me wel wat anders dan een festivalletje. Ben er wel mee eens dat de opkomst veel te hoog was om goede afstand te kunnen waarborgen, maar het lijkt mee te vallen: https://www.volkskrant.nl/wetenscha...dam-een-nieuwe-uitbraak-veroorzaken~bcec48e0/
Veel mensen zijn weggegaan toen het drukker werd en heb vernomen dat veel demonstranten nu ook 2 weken in quarantaine gaan.

Denk dat de terrassen een teringzooi worden ook, waar mensen dronken worden en toch wel over elkaar heen gaan hangen. Alles wordt losser, maar ben ook wel benieuwd wat het effect daarvan is. Mja, er waren ook genoeg mensen die afgelopen weken lekker met z'n allen naar het strand gingen om daar bovenop elkaar te zitten, en blijkbaar heeft dat ook niet voor een toename gezorgd.

Ik las overigens net ook dat Exit wel door gaat. Als het in de buitenlucht mee lijkt te vallen, lijkt me dat festivals met aanpassingen/op kleine schaal echt wel weer kunnen over enige tijd.
Klik om te vergroten...
Volgens mij is de gehele affaire Floyd misbruikt door kick out zwarte piet om de aandacht op zichzelf te vestigen. Vooral de vergelijking van hen met de arrestatie van hun voorman een paar jaar geleden doet mij walgen.

En dat staat nog geheel los van het feit dat dit een massa-evenement was terwijl je met 3 man al anderhalve meter in acht moet nemen als je niet in hetzelfde huishouden zit.

Overigens vind ik dat 'all lives matter', zowel die van donkere mensen, blanke mensen, alsmede ouderen en zwakkeren.

@MDMAZING
Grapperhaus moet ook weg, die heeft nog contact gehad met Halsema er over en is medeverantwoordelijk.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#5
Niet altijd eens met wilders ,maar hier is hij ijzersterk.

8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
www.nu.nl

Goed nieuws: Alternatief voor zomerfestivals | Thalys weer naar Parijs

Door het slechte nieuws dat meestal de voorpagina van NU.nl domineert, valt het goede nieuws vaak weg. Daarom maken we een overzicht van het positieve nieuws van de afgelopen dagen.
www.nu.nl www.nu.nl

Artiesten slaan handen ineen met alternatief voor zomerfestivals
Goed nieuws voor festivalliefhebbers: onder anderen Typhoon, Snelle, Nick & Simon en Nicky Romero werken via De Tuin van 2020 en Het Strand van 2020 samen aan alternatieven voor de vanwege de coronacrisis afgelaste zomerfestivals. Op verschillende data in juli en augustus kunnen maximaal honderd bezoekers per keer liveoptredens bijwonen.

Typhoon is een van de initiatiefnemers van de concertreeks op nog onbekende locaties. "We kunnen niet wachten om de muziek weer te delen met onze fans, binnen de beperkingen, maar in liefde en volle energie", aldus de rapper.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Niet mijn artiesten, maar het is iets...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
MDMAZING zei:
Nergens 1.5 meter. Niet in de steden. Alles bom vol. Terasen open. Mogen de festivals ook gewoon weer. Hypocriet volk allemaal. Kijk nu naar de dam met al die mafkezen. Chaos daarzo
Klik om te vergroten...

Juist!

En deze gang van zaken in Amsterdam is dus:

Amazing!

Nou hadden ze mooi van f. Halsema af kunnen komen...En ziehier, dat typische
Politieke kontengedraai.
Hoe dit moet weet la Halsema als geen ander...

En ze droegen een jas,
Deden een plas,
En alles blijft zoals het was....
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#9
8️⃣6️⃣ zei:
Volgens mij is de gehele affaire Floyd misbruikt door kick out zwarte piet om de aandacht op zichzelf te vestigen. Vooral de vergelijking van hen met de arrestatie van hun voorman een paar jaar geleden doet mij walgen.

En dat staat nog geheel los van het feit dat dit een massa-evenement was terwijl je met 3 man al anderhalve meter in acht moet nemen als je niet in hetzelfde huishouden zit.

Overigens vind ik dat 'all lives matter', zowel die van donkere mensen, blanke mensen, alsmede ouderen en zwakkeren.

@MDMAZING
Grapperhaus moet ook weg, die heeft nog contact gehad met Halsema er over en is medeverantwoordelijk.
Klik om te vergroten...
Hoe kom je daar bij, de demonstraties zijn niet per definitie op initiatief van KOZP? Een aantal wel, maar een aantal niet, voor zover ik weet. Overigens zet KOZP zich in algemene zin in tegen racisme, dus vreemd vind ik het niet.
Overigens zijn alle andere demonstraties goed verlopen waarbij ook voldoende afstand is gehouden en de resultaten van het pinksterweekend zijn nu bekend, er zijn geen stijgingen (ook niet met alle dagjesmensen op het strand en het openen van de horeca, laten we dat vooral ook niet vergeten) dus de schade valt mee.

All lives matter, ja, dat zeker, maar het gaat nu specifiek om black lives matter omdat zwarte mensen jarenlang gediscrimineerd worden en de dood van George Floyd een aanleiding is geworden om er nu in grote getale voor op te komen. (Alle 50 staten + 18 landen!) Als we op een evenement voor borstkanker staan, ga je ook niet ineens zeggen dat alle kankersoorten erg zijn. Ja, dat weten we. En dat is ook zo. Maar dat is even niet het punt van aandacht op dit moment. Het is geen of of, het is én én. Ook ouderen, mensen met een handicap, LGTBQ worden gediscrimineerd. Daar heb je gelijk in. Daar moet even hard voor gestreden worden. Maar het sluit niet uit dat racisme een groot probleem is.

OT: Ik ga kamperen met vrienden. Met muziek erbij. Mini-festivalletje dan maar? :tongueout:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
wat denk je zelf?
Festivalletje gaan houden?
Er zijn wel wat andere zaken aan de orde....Zoals deze!

Er is een wet in de maak, die straks zelfs onze grondwettelijke bescherming van het huisrecht i.c.m de corona ideeën onderuit gaat schoffelen.
Daarnaast komen Er draconische hoge sancties op deze corona wetjes.
Werkelijk. Zoiets krankzinnigs kan alleen in Nederland!
En over de zwarte pietdiscussie...Ik sta stomverbaasd. Ja.
En dan weer die mw. Simons, S.
Zie eens, wat deze talenten teweegbrengen!
Want deze wet kan er nu even snel doorheen gejast worden nu het plebs zich bezighoudt met die meneer Floyd.
Ik moet verder zeggen dat ik werkelijk nu volledig achter de post van 8.6 hierboven genoemd sta.
Jazeker!
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#11
Geen leuk bericht om te delen, maar ter info. :(




Interview Directeur concertorganisator Mojo

‘De kans dat we na 1 juni alles kunnen doen wat we willen is nihil’

De financiële klap zal groot zijn, maar concertorganisator Mojo (van Pinkpop, Lowlands en North Sea Jazz) wil graag dat het kabinet snel beslist om de festivalzomer af te blazen. Uitstellen heeft geen zin, zegt directeur John Mulder. ‘Het kost twee tot drie jaar om dat verlies in te lopen.’

16 april 2020, 16:35

In het najaar heeft Doe Maar een tournee in de agenda staan onder de titel Lijf aan lijf – je verzint het niet. Mojo-directeur John Mulder had er een lang telefoongesprek over met zanger Henny Vrienten. ‘We hebben nagedacht: stel dat het lastig wordt, dat er maar duizend mensen in de zaal mogen, hoe gaan we dat doen? Dan is Doe Maar een leuke band, die wil graag zoeken naar alternatieven. Met een buitenlandse artiest zal dat experimenteren niet zo makkelijk gaan.’

Mojo is de grootste organisator van popconcerten en -festivals in Nederland en heeft, alle nevenbedrijven meegerekend, 430 medewerkers. Alles ligt al bijna vijf weken stil, en ze zijn aan het voorsorteren op een lange zomerperiode zonder festivals en massaconcerten en een langzame start in het najaar. ‘Als je ziet dat in Denemarken in juli het Roskilde-festival eruit ligt en in Amerika zelfs Burning Man in september al is afgelast zijn dat heel slechte signalen.’

U hoopt dat het kabinet dinsdag, bij de persconferentie over verlenging van de maatregelen, duidelijk maakt dat zomerfestivals niet doorgaan. Waarom moet dat nu al worden besloten?
‘Tot twee weken geleden hadden we nog redelijke hoop dat het misschien zou kunnen, maar als je over de grenzen kijkt, moet je realistisch zijn. De kans dat we na 1 juni alles kunnen doen wat we willen is nihil.

‘Zolang we niets stopzetten, maken we kosten. Dat geldt voor Pinkpop, Woo Hah, Down the Rabbit Hole, Bospop, Lowlands, North Sea Jazz Festival. Daaraan werken een hoop productiemensen en leveranciers, die willen weten of het wel of niet doorgaat. Het is niet alleen ons, maar de hele keten, dat hele ecosysteem dat daarachter zit: podium- en tentenbouwers, geluid, licht , video – dat zijn honderden zzp’ers. We kunnen nu niet duidelijk zijn of we ze wel of niet gaan inhuren.’

Hoe groot is de financiële klap voor Mojo als de festivalzomer wegvalt?
‘We zullen er wel twee of drie jaar over doen om dat verlies goed te maken, maar we zijn een gezond bedrijf en gaan dat wel redden. We hebben het geluk dat we niet alleen festivals, maar ook concerten doen, bijvoorbeeld in de Ziggo Dome en Afas Live.

‘Als je naar kleinere festivalorganisaties kijkt, zie je dat die het echt zwaar hebben. Als dat het festival het enige is wat ze doen en dat gaat dan niet door, is die klap gigantisch. De kaartverkoop ligt ook al vijf weken stil, niemand koopt een kaartje. Dan moet je maar afwachten hoeveel je overhoudt.

‘Wij kunnen de clubshows nog verplaatsen. De twee avonden met Queen in de Ziggo Dome proberen we te verplaatsen naar volgend jaar. Dat is omzet die op een later moment komt, dat redden we wel. Maar ook voor ons, laat ik daarover realistisch zijn, is het een financiële klap.’

Kunt u dat bedrag schatten?
‘We noemen nooit bedragen, maar ook als ik het wilde, zou het me niet lukken. We zijn nu aan het uitzoeken wat de schade tot nu toe is. Wat hebben we al uitgegeven aan marketing en decors? Moeten we huur betalen voor het terrein? Is de eigenaar van het terrein genegen om mee te bloeden, of zegt hij: niets mee te maken, ik heb hier een contract je moet betalen. Dat kunnen we allemaal pas doen als we weten of het überhaupt doorgaat.’

Heeft u al steun aangevraagd bij de overheid?
‘Ja. Chapeau dat ze in zo’n korte tijd zo’n spoedregeling op poten hebben gezet. Dat is een enorme prestatie van de regering. Als ik op televisie zie hoe iedereen loopt te klagen... Ik snap het wel, maar je zou ook kunnen kijken naar wat er wél is.’

Is er ook solidariteit te organiseren in het ‘ecosysteem’ van artiesten, zalen en festivals?
‘Dat is heel lastig. Wat er ook nog bij komt: alle bedrijven die geluid doen, of licht, die vrachtwagens verhuren… Alles staat stil. Ik weet niet of het mogelijk is om daar solidariteit te creëren. Ik denk wel dat het solidair is om te zeggen: we gaan elkaar helpen als alles weer op stoom komt in 2021 – áls dat al lukt.

‘Daar ligt een verantwoordelijkheid voor iedereen. Ook voor ons.

‘Aan Lowlands hebben drieduizend mensen werk: het barpersoneel, de beveiliging, de verkeersregelaars, de cateraars, mensen met foodtrucks. Voor hen geldt: wie gaan het redden, en wie niet?’

Dus het scenario is dat jullie het zelf overleven, maar dat de helft van je leveranciers over is?
‘Dat vind ik een heel realistisch verhaal.’

Wat ziet u als Mojo’s verantwoordelijkheid?
‘Misschien moeten we volgend jaar langdurige afspraken maken met mensen die een herstart maken. Dat je, ik zeg maar wat, sushi verkoopt en we afspreken dat je voor drie jaar kunt komen. Of tegen een bedrijf met festivaltenten, dat het water aan de lippen staat: we gaan die tenten voor drie jaar huren. Dan heeft zo’n bedrijf een verhaal voor een lening bij de bank.’


Festivals sneuvelen in Europa
In Duitsland, België en Denemarken zijn de popfestivals voor de zomer al verboden. Niet alle landen lopen synchroon in het nemen van maatregelen. Voor artiesten die festivaltournees hebben staan, komt het moment dichterbij dat ze moeten beslissen of het met zoveel gaten in het schema nog wel zin heeft. ‘We hebben nog betrekkelijk weinig afzeggingen’, zegt Mojo-directeur John Mulder. ‘Zeker niet van grote acts. Maar ik snap dat wel: je hebt nu een ecosysteem waar iedereen op elkaar zit te wachten, terwijl je eigenlijk stiekem met z’n allen al weet: de kans dat dit doorgaat is niet groot.’


https://www.volkskrant.nl/cultuur-m...-kunnen-doen-wat-we-willen-is-nihil~b8c7c9bc/
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik werk bij een licht en geluid bedrijf. Voornamelijk in het zakelijke segment, maar ook al dat soort evenementen zijn verboden op het moment.

Wij houden er al rekening rekening mee dat evenementen voor september niet toegestaan gaan zijn. Maar duidelijkheid zou zeer zeker prettig zijn. Zelfs met de huidige steun die vanuit de overheid komt, zullen niet veel bedrijven in deze branche het gaan overleven. Alleen de grote succesvolle bedrijven, of de bedrijven die grote inversteerders achter zich hebben staan gaan het kunnen overleven om een half jaar zonder inkomsten te zitten. Zelfs al worden over een maand of 2 wat maatregelen verlicht, evenementen waar veel mensen samen komen zullen pas op het laatst vrijgegeven worden.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
:disrelieved: Het was te verwachten, maar het blijft toch sad. Zeker ook voor al die organisatoren en medewerkers zelf. Thanks voor het delen! Zal wel snel officieel worden allemaal, hier in België is het al duidelijk. Ik zet Psy-Fi 2021 alvast in de agenda :wink: dan maar wat langer aftellen... :raisedhands:
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze Olifant zei:
:disrelieved: Het was te verwachten, maar het blijft toch sad. Zeker ook voor al die organisatoren en medewerkers zelf. Thanks voor het delen! Zal wel snel officieel worden allemaal, hier in België is het al duidelijk. Ik zet Psy-Fi 2021 alvast in de agenda :wink: dan maar wat langer aftellen... :raisedhands:
Klik om te vergroten...
Psy-Fi houdt zelf nog een beetje hoop. Of is het wanhoop? Voor hen zal het financieel heel erg moeilijk worden, zelfs als iedereen zijn kaartje behoudt voor volgend jaar. :(


Dear psychedelic community and festival-goers,

This is an open call for dialogue and action during these uncertain times, signed below by many festival organisers.

Being confronted with the totally unexpected and dramatic string of events that unfolded in the last weeks all over the world, we felt the urge for close communication between all festival teams and we gathered to send out a message to our beloved global community.

We are here today united, to face the most challenging period in the history of the psychedelic festival scene in Europe. Travel restrictions, border closures and lockdowns are crucially impacting our festivals planning and production. The majority of our gatherings are doomed to be canceled or postponed, while only a few of them might be held.

The purpose of this initiative is to let you know how the pandemic is impacting each of our independent realities, and make you aware of what really lies behind the festival production curtain.

Even though it runs for a only few days, a festival production is a 365-day venture. It incorporates everything from the initial planning and pre-event construction, to cleaning the location after the festival is over. This undertaking is entirely financed by ticket revenues. They are the source of the year-round production funding, covering everything from usual monthly expenses, wages of all those involved, investments, materials, flight tickets, travel expenses, artist fees, etc. The period between when the pre-sales start and the gate opens is a dance on the wire for every organiser. It is a strenuous slope that can be overcome only by strict measures and compliance with the budget. With festivals not happening, all of this goes down the drain.

In the case of festival cancelation, organisations are faced with a very tough financial situation. Whether we refund tickets already purchased or roll them over to next year, it doesn’t matter much. These two scenarios are financially more or less the same. In both cases, it’s a one-year revenue against two years of operations. Even if the entire crew worked for free, that would barely cover everyday costs.

Right now, we lie halfway between pre-sales and our events happening. Meaning that more than half of the festival budget is already spent and we are confronted with everyday expenses, installments, and refund requests in the future.

All of the above may lead to many gatherings on this list going bankrupt and extinct, marking the end of the psychedelic festival scene in Europe as we know it.

Psytrance festivals are shaped and created by hundreds of small, independently-run organisations and self-employed individuals. These passionate people dedicated their lives to this, sacrificing their social security, permanent incomes, and a predictable future. Many of the people who breathe life into this scene are also facing personal financial hardship.

We humbly recall, that the reason why psychedelic festivals remain underground realities, even when grown on a larger scale and counting thousands of participants, is because their production is run by the same tribe that represents its public. Our managers, office workers, carpenters, operators… are the same people you will find next to you on the dance floor when the main stage blasts. The same people you will meet in a yoga class at the healing area, and the ones who will share with you a small corner under a tent when a sudden rainstorm comes.

This is what keeps our reality alive, what keeps us inspired and what gives us the push to grow higher in art and standards every year.

We know we cannot prevent this crisis from having severe repercussions on worldwide festival organisations and we are ready to face its consequences.

What we are here to ask, is for our community to support our decisions without judging its outcome as a convenient or truth-hiding choice. Please believe that we will not let you down. We feel close to those who are suffering and to anyone who is affected by this emergency.

In the time that follows each of the festivals listed in this statement will publish their decisions separately. Every organisation will make decisions depending on the specific situation the festival is in. Different decisions may vary in the cancelation / postponement, refund policy, crowdfunding and other campaigns. However, we all stand behind what is written here. We appreciate your patience and understanding, and we will do our best to provide you with as much information as we can throughout the process.

To make it through the months ahead, we will need to re-embrace the ideals our scene was built on: Unity, Love, Empathy, Inclusiveness, Oneness and Open-Heartedness. When the COVID-19 crisis finally passes we will return to a different world, but there is nothing that can stop people from connecting with each other through music and dance. We create festivals because it moves us and inspires us. That will not change because of this crisis, it will only drive us to do better.

7 Chakras Festival, Ahoora Festival, Antaris Project, Atlas Festival, Atman Festival, Boom Festival, Drops Festival, Elysium Island Festival, Ethereal Decibel Festival, Fora de Tempo Festival, Free Earth Festival, FreeMental Festival, Hadra Trance Festival, Kosmos Festival, Masters Of Puppets Festival, Mo:grin:em Festival, Own Spirit Festival, Ozora Festival, Psy-Fi, Revision Festival, Shankra Festival, SUN Festival, Waldfrieden & Wao Festival

UNITY IN DANCE, SOLIDARITY IN CRISIS!

P.s. We'd like to add that for now we are continuing to organise the festival and keep faith that it will take place as planned. As Psy-Fi festival takes place at the end of the summer, there is still a lot of time ahead and it is too early for us to make any conclusions or decisions.

We sincerely hope to see you all united on our dance floors in August! Until then, take good care of eachother and stay tuned.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Vorige maand was er elders een oproep;
www.parool.nl

Oproep: ‘Vraag geen geld terug voor afgelaste voorstellingen, doneer aan de makers’

Is de voorstelling of het concert waar je naartoe zou gaan afgelast vanwege het coronavirus? Vraag het geld voor de kaartjes niet terug, maar doneer het aan de culturele sector. Die oproep doet creatief producent Nicolette Aschermann. Haar bericht werd al duizenden keren gedeeld.
www.parool.nl www.parool.nl

verwondering zei:
‘Als je naar kleinere festivalorganisaties kijkt, zie je dat die het echt zwaar hebben. Als dat het festival het enige is wat ze doen en dat gaat dan niet door, is die klap gigantisch. De kaartverkoop ligt ook al vijf weken stil, niemand koopt een kaartje. Dan moet je maar afwachten hoeveel je overhoudt.

This undertaking is entirely financed by ticket revenues.
Klik om te vergroten...

verwondering zei:
Voor hen zal het financieel heel erg moeilijk worden, zelfs als iedereen zijn kaartje behoudt voor volgend jaar. :(
Klik om te vergroten...

verwondering zei:
Whether we refund tickets already purchased or roll them over to next year, it doesn’t matter much. These two scenarios are financially more or less the same. In both cases, it’s a one-year revenue against two years of operations. Even if the entire crew worked for free, that would barely cover everyday costs.

All of the above may lead to many gatherings on this list going bankrupt and extinct, marking the end of the psychedelic festival scene in Europe as we know it.

Unity, Love, Empathy, Inclusiveness, Oneness and Open-Heartedness.

UNITY IN DANCE, SOLIDARITY IN CRISIS!
Klik om te vergroten...

Doneren zou mijns inziens de uiting van solidariteit zijn.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Albedo zei:
Doneren zou mijns inziens de uiting van solidariteit zijn.
Klik om te vergroten...

Nog geen draagvlak hiervoor. Kan me niet voorstellen dat niemand het geld kan missen.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#17
Albedo zei:
Vorige maand was er elders een oproep;
https://www.parool.nl/kunst-media/o...-voorstellingen-doneer-aan-de-makers~b6c02707







Doneren zou mijns inziens de uiting van solidariteit zijn.
Klik om te vergroten...
Mee eens ja. Al is het ticket voor mij wel een flinke aanslag op mijn budget. Psy-Fi draag ik een warm hart toe.

Misschien is het voor een organisatie als Psy-Fi nog wel een optie om financiële steun bij de overheid aan te vragen. Dat zou ook al een hoop kunnen helpen.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#18
verwondering zei:
Mee eens ja. Al is het ticket voor mij wel een flinke aanslag op mijn budget. Psy-Fi draag ik een warm hart toe.
Klik om te vergroten...

Ik had dat van jou eigenlijk wel verwacht :wink:
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#19
nos.nl

Festivals in 2021 ook in gevaar: 'Staat moet desnoods garant staan'

Verzekeraars willen evenementen niet meer verzekeren voor een pandemie. Voor veel festivals zijn de risico's ook voor volgend jaar daardoor te groot.
nos.nl nos.nl
www.1limburg.nl

Verzekeraars pleiten voor garantiefonds voor festivals

Lees hier meer...
www.1limburg.nl www.1limburg.nl
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
@verwondering

Ik kwam onderstaande video tegen met een uiteenzetting over de (mogelijke) toekomst van de evenementenindustrie. Het is gebaseerd op data uit vragen in zijn artikel op Linkedin;

www.linkedin.com

NEDERLAND FESTIVALLAND

Hoe verhoudt de evenementen industrie zich in het Post-Corona (COVID-19) tijdperk De mens is van nature een sociaal dier en al millennia op zoek naar elkaar voor vereniging en vermaak. En daar heb ik verstand van na inmiddels 30 jaar werkzaam te zijn in de evenementen industrie.
www.linkedin.com www.linkedin.com

Uit de video;
In de looptijd naar een vaccin verandert de mening bij mensen en de behoefte. Hij kwam in de doelgroep (28+) uit op 5 type bezoekers; de Angstige, de Behoedzame, de Relevante, de Deelnemer en de Fomo-fuiver. 75% hiervan is type 2, 3 of 4. Deze grote groep gaat nadenken over waar ze naartoe willen gaan en wanneer.

Op de lange termijn wil men minder groot, rustiger, duurzamer en niet continu in de 5e versnelling. Op de korte termijn (2 jaar) vanuit de industrie bekeken is de toekomst gitzwart. Het gaat niet gebeuren dat we over een jaar of twee jaar weer 1000 evenementen hebben. Die industrie is dan weg, maar de behoefte van bezoekers veranderd ook. Die willen contact en gaan dat meer waarderen. Mensen willen samenkomen ook al moet men afstand houden.

De jongeren (Zoomers) willen niet langer feesten. Hij gelooft in een nieuw normaal en dat het niet meer teruggaat naar hoe het was. Van de digital natives generatie Z (Zoomers) geboren na 2000 moet de industrie het de komende jaren hebben. Die willen niet meer de grote feesten zoals hun papa en mama.

Kleine festivals en contact. Relevantie is het belangrijkste en er moet een doel zijn. Het hoeft niet altijd duurzaamheid zijn, maar ze willen er wel iets uit halen. Mensen nu hebben behoefte aan contact en sociale relaties. Saamhorigheid en lagere footprint itt massa, roes, droom en hoge (milieu) kosten. Dat besef groeit en er zijn al goede voorbeelden/voorlopers van geweest, zoals Burning Man in Amerika, Boom in Portugal en Digital in Amsterdam.

We hebben een speeltuin nodig in het nachtleven en dat mag de jeugd (Zoomers) niet worden ontnomen, ook al betekent dat een grote vorm van controle. Van een club accepteren ze dat, niet van de overheid. Deze generatie gooit alles van hun leven al online. Ze zijn niet anders gewend. Als dat betekent temperatuur controle dan is die 1,5 m. mogelijk niet meer nodig. Veiligheid staat bovenaan. Daar moet voor worden gezorgd. Dat zou ook misschien kunnen betekenen dat je niet meer mag cruisen en alleen nog naar één club mag. De behoefte van iedereen kennen en veiligheid wordt groter.

Vanaf 35 min over drugs. Dat gaat veranderen volgens hem. Mensen willen niet meer van de wereld af zijn, maar bij de tijd en opletten. De gezondheid wordt belangrijker, echte emotie en verbinding. Drugs zijn dempers. Wel eens een keer, maar niet meer 3x pw. Meer als kaviaar.

Generatie Y (Fomo fuivers) voor de Z (Zoomers) willen op de oude voet doorgaan en de meerderheid hiervan trekt zich niks aan van Corona itt de andere 4 groepen. Dat waren de grootste klanten. Die leven in een droom. Doorknallen en dagelijks in de 5e versnelling. De laatste generatie (Zoomers) worden niet blij van wat ze achter hun zien. Die willen geen massaliteit.

Hij is hoopvol. De huidige industrie is ontstaan in een zwarte periode (vanaf eind jaren 80). Daar kwam creativiteit uit. We zijn daardoor wereldleider geworden op het gebied van entertainment, dansen, festivals, etc. Er is er nu weer een zwarte periode en de creativiteit van de Zoomers gaan ons de weg leiden. Die moeten we de vrijheid geven. Dat is het belang van het nachtleven. Daar gaan zij dat maken. Het hoeft niet altijd een feest te zijn. De clubs moeten we toegankelijk maken voor ze.

AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."