@verwondering
Ik kwam onderstaande video tegen met een uiteenzetting over de (mogelijke) toekomst van de evenementenindustrie. Het is gebaseerd op data uit vragen in zijn artikel op Linkedin;
Hoe verhoudt de evenementen industrie zich in het Post-Corona (COVID-19) tijdperk De mens is van nature een sociaal dier en al millennia op zoek naar elkaar voor vereniging en vermaak. En daar heb ik verstand van na inmiddels 30 jaar werkzaam te zijn in de evenementen industrie.
www.linkedin.com
Uit de video;
In de looptijd naar een vaccin verandert de mening bij mensen en de behoefte. Hij kwam in de doelgroep (28+) uit op 5 type bezoekers; de Angstige, de Behoedzame, de Relevante, de Deelnemer en de Fomo-fuiver. 75% hiervan is type 2, 3 of 4. Deze grote groep gaat nadenken over waar ze naartoe willen gaan en wanneer.
Op de lange termijn wil men minder groot, rustiger, duurzamer en niet continu in de 5e versnelling. Op de korte termijn (2 jaar) vanuit de industrie bekeken is de toekomst gitzwart. Het gaat niet gebeuren dat we over een jaar of twee jaar weer 1000 evenementen hebben. Die industrie is dan weg, maar de behoefte van bezoekers veranderd ook. Die willen contact en gaan dat meer waarderen. Mensen willen samenkomen ook al moet men afstand houden.
De jongeren (Zoomers) willen niet langer feesten. Hij gelooft in een nieuw normaal en dat het niet meer teruggaat naar hoe het was. Van de digital natives generatie Z (Zoomers) geboren na 2000 moet de industrie het de komende jaren hebben. Die willen niet meer de grote feesten zoals hun papa en mama.
Kleine festivals en contact. Relevantie is het belangrijkste en er moet een doel zijn. Het hoeft niet altijd duurzaamheid zijn, maar ze willen er wel iets uit halen. Mensen nu hebben behoefte aan contact en sociale relaties. Saamhorigheid en lagere footprint itt massa, roes, droom en hoge (milieu) kosten. Dat besef groeit en er zijn al goede voorbeelden/voorlopers van geweest, zoals Burning Man in Amerika, Boom in Portugal en Digital in Amsterdam.
We hebben een speeltuin nodig in het nachtleven en dat mag de jeugd (Zoomers) niet worden ontnomen, ook al betekent dat een grote vorm van controle. Van een club accepteren ze dat, niet van de overheid. Deze generatie gooit alles van hun leven al online. Ze zijn niet anders gewend. Als dat betekent temperatuur controle dan is die 1,5 m. mogelijk niet meer nodig. Veiligheid staat bovenaan. Daar moet voor worden gezorgd. Dat zou ook misschien kunnen betekenen dat je niet meer mag cruisen en alleen nog naar één club mag. De behoefte van iedereen kennen en veiligheid wordt groter.
Vanaf 35 min over drugs. Dat gaat veranderen volgens hem. Mensen willen niet meer van de wereld af zijn, maar bij de tijd en opletten. De gezondheid wordt belangrijker, echte emotie en verbinding. Drugs zijn dempers. Wel eens een keer, maar niet meer 3x pw. Meer als kaviaar.
Generatie Y (Fomo fuivers) voor de Z (Zoomers) willen op de oude voet doorgaan en de meerderheid hiervan trekt zich niks aan van Corona itt de andere 4 groepen. Dat waren de grootste klanten. Die leven in een droom. Doorknallen en dagelijks in de 5e versnelling. De laatste generatie (Zoomers) worden niet blij van wat ze achter hun zien. Die willen geen massaliteit.
Hij is hoopvol. De huidige industrie is ontstaan in een zwarte periode (vanaf eind jaren 80). Daar kwam creativiteit uit. We zijn daardoor wereldleider geworden op het gebied van entertainment, dansen, festivals, etc. Er is er nu weer een zwarte periode en de creativiteit van de Zoomers gaan ons de weg leiden. Die moeten we de vrijheid geven. Dat is het belang van het nachtleven. Daar gaan zij dat maken. Het hoeft niet altijd een feest te zijn. De clubs moeten we toegankelijk maken voor ze.