Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMDMA Reguleren? Uitnodiging!

MDMA Reguleren? Uitnodiging!

21 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#1

MDMA REGULEREN?​


De Stichting Drugsbeleid verzamelt perspectieven op een mogelijke regulering van MDMA, ook bekend onder de naam xtc. Hoe krijgen we controle over het gebruik van dit middel zonder tussenkomst van criminele groepen?
Wij nodigen u uit om uw perspectief te delen in een digitaal overleg. De gevolgen van het huidige beleid voor mens, milieu en maatschappij zijn te groot om te lichtzinnig met dit onderwerp om te gaan.
Dinsdag 29 Juni 2021 van 20:00 tot 21:30 heeft u de mogelijkheid om mee te praten over dit toekomstbeeld en uw perspectief te geven. Dit zal meegenomen worden in de totstandkoming van een nieuw beleidsmodel gebaseerd op regulering.
Wij vragen u om zich hier alvast in te schrijven voor het evenement. U kunt ons ook op [email protected] mailen om uw zienswijze te delen. Zeker als u nog aanvullende literatuur heeft.
De Stichting Drugsbeleid zet zich sinds 1996 in voor hervorming van het drugsbeleid, en bestaat in 2021 daarmee 25 jaar. In dit jubileumjaar werkt de Stichting aan een voorstel voor de regulering van mdma. Meer informatie.

MDMA REGULEREN? | Stichting Drugsbeleid

drugsbeleid.nl drugsbeleid.nl
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goed initiatief! Ik zal dit weekend eens een mailtje uittypen.
C
Calliweed2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Het grootste deel is uiteindelijk voor de export wat binnen Nederland blijft is slechts een erg klein deel
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben altijd voor geweest en in principe is het nog steeds een goed idee. Mits het buitenland niet zo'n grote rol speelde in de handel zoals mijn voorganger hierboven ook zegt. Het zou praktisch niet haalbaar meer zijn als alleen Nederland dit zou gaan reguleren. Het kan alleen als heel Europa bijvoorbeeld mee zou doen, en liefst natuurlijk de hele wereld. Maar dat gaat nooit gebeuren.

Als Nederland het als enige wel zou doen, dan is het buitenland (en dat gaat om heeul veel land want we zijn nog geen procent van de aardbol geloof ik) nog minder blij met ons op dit gebied dan ze nu al zijn. Plus, krijgen we ook nog eens zo'n beetje de hele wereldwijde illegale productie waarschijnlijk bij ons voor zover dat nog niet zo is.

Heb vroeger vaak meegelopen met demo's van Legalize in Amsterdam, dat waren nog eens tijden. Toen waren we hier al heel erg voor en toen was misschien ook het moment waarop het nog mogelijk was geweest. Ik wens jullie er heel veel succes mee, maar geloof niet meer in een oplossing op deze manier in de wereld van vandaag.

Nog jaartje of 5 a 10, dan kunnen we het waarschijnlijk zelf 3d printen.
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#5
n8wachT zei:
Ik ben altijd voor geweest en in principe is het nog steeds een goed idee. Mits het buitenland niet zo'n grote rol speelde in de handel zoals mijn voorganger hierboven ook zegt. Het zou praktisch niet haalbaar meer zijn als alleen Nederland dit zou gaan reguleren. Het kan alleen als heel Europa bijvoorbeeld mee zou doen, en liefst natuurlijk de hele wereld. Maar dat gaat nooit gebeuren.

Als Nederland het als enige wel zou doen, dan is het buitenland (en dat gaat om heeul veel land want we zijn nog geen procent van de aardbol geloof ik) nog minder blij met ons op dit gebied dan ze nu al zijn. Plus, krijgen we ook nog eens zo'n beetje de hele wereldwijde illegale productie waarschijnlijk bij ons voor zover dat nog niet zo is.

Heb vroeger vaak meegelopen met demo's van Legalize in Amsterdam, dat waren nog eens tijden. Toen waren we hier al heel erg voor en toen was misschien ook het moment waarop het nog mogelijk was geweest. Ik wens jullie er heel veel succes mee, maar geloof niet meer in een oplossing op deze manier in de wereld van vandaag.

Nog jaartje of 5 a 10, dan kunnen we het waarschijnlijk zelf 3d printen.
Klik om te vergroten...
Ben voor reguleren maar ik geloof er ook in dat t dan net zo normaal word als je 1e peuk of biertje.
Maar hoe gaat de verkoop eruit zien? Alleen smartshop.. die capaciteit hebben ze niet. En kan je dan onbeperkt kopen, want max een paar pillen per persoon kan je ook omzeilen.
En welke wetgeving komt er om de max hoeveelheid mdma vast te stellen.

De research chemicals heb je ook als concurrent. Dus wat zou het doel zijn om het te legaliseren en reguleren? Het gaat geen invloed hebben op de grote criminaliteit.
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#6
Paddestoel zei:
Maar hoe gaat de verkoop eruit zien?
Klik om te vergroten...
Het idee was altijd om dan via apotheek te verstrekken aan mensen die daarover ook gesprek hebben gehad (met de huisarts bijvoorbeeld). Over de sterkte hebben ze het nog niet gehad, maar het fijne van legalisering zou wel zijn dat je als gebruiker altijd precies weet hoeveel erin zit en dat er ook geen onzuiverheden in voorkomen. Je zal geen 100 tegelijk kunnen kopen denk ik, misschien 3 per maand? Beetje in die richting. Een ander voordeel zou zijn dat het misschien minder dumpingen van afval in de natuur tot gevolg heeft. Eigenlijk zou voor dat laatste een inleverpunt moeten komen waar je anoniem dat kan wegbrengen (vergelijk het met moeders die geen raad weten wat te doen met pasgeboren kind, daar is ook een loket voor).

De bedoeling is nooit geweest dat ze straks gewoon bij het Kruitvat in de schappen liggen ....

Ik denk dat XTC inmiddels al normaler is dan je misschien zou verwachten. Misschien in jongeren kring zelfs wel normaler dan alcohol en die peuk.
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat ik vergeet toe te voegen.... Ik denk wel dat we psychedelica (waaronder ook MDMA) vaker terug gaan zien als medische toepassing. Je ziet het nu bijvoorbeeld al bij mensen die te maken hebben met PTSS, daar kan het in sommige gevallen een doorbraak aanwakkeren bij de patiënt. XTC is heerlijk recreatief, maar therapeutisch kan het ook echt magische werking te weeg brengen. Mensen die zich normaal niet open durven te stellen of het niet kunnen of niet weten hoe... die kunnen dankzij MDMA vaak wel ineens bij die weggestopte gevoelens. En ook na gebruik blijft dat vaak bij je. Je kan het gevoel niet helemaal herbeleven zonder gebruik, maar het was dermate waardevol dat je het nooit zal vergeten. Inmiddels doen ze hier wereldwijd al 10 jaar onderzoek naar geloof ik, minimaal... weet niet waarom het zo lang duurt want iedere XTC liefhebber die kan waarschijnlijk wel inschatten dat het middel ook op deze manier nut kan hebben.

Organisatie die zich hier al heel lang voor inzet is MAPS:
https://maps.org/mdma/

Voor nu heeft het in ieder geval ook breder gevolgen; psychedelische drugs lijken het taboe een beetje kwijt te raken en worden in de toekomst misschien vaker ingezet als hulpmiddel bij depressie en dus ook PTSS. Maar er is meer. Zo heeft men ook al ontdekt dat psilocybine (paddo's) bij mensen die al heel lang last hebben van cluster hoofdpijn de klachten tot 50% kunnen verminderen (in sommige gevallen zelfs nog meer). Vaak zijn dan alle andere mogelijkheden en medicijnen al geprobeerd maar zonder resultaat. In Nederland passen ze dit nog niet toe zover ik weet, maar heb er een Amerikaanse documentaire over gezien ooit waar ze het al wel in de praktijk brachten. Patiënten moesten dan om de maand een paddo tripje ondergaan om klachten vrij te blijven. Kan helaas even niet achterhalen welke docu dit precies was. Zodra ik het weet zal ik de link hier nog posten.

Op zich is dit allemaal niet zo heel opmerkelijk, drugs die therapeutische waarde hebben. Immers, amfetamine is ook al lang ingeburgerd onder het mom van ritalin of dex.

Dus ik denk wel dat MDMA legaal zal worden, maar dan met name voor medische toepassingen.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
n8wachT zei:
Ik ben altijd voor geweest en in principe is het nog steeds een goed idee. Mits het buitenland niet zo'n grote rol speelde in de handel zoals mijn voorganger hierboven ook zegt. Het zou praktisch niet haalbaar meer zijn als alleen Nederland dit zou gaan reguleren. Het kan alleen als heel Europa bijvoorbeeld mee zou doen, en liefst natuurlijk de hele wereld. Maar dat gaat nooit gebeuren.

Als Nederland het als enige wel zou doen, dan is het buitenland (en dat gaat om heeul veel land want we zijn nog geen procent van de aardbol geloof ik) nog minder blij met ons op dit gebied dan ze nu al zijn. Plus, krijgen we ook nog eens zo'n beetje de hele wereldwijde illegale productie waarschijnlijk bij ons voor zover dat nog niet zo is.

Heb vroeger vaak meegelopen met demo's van Legalize in Amsterdam, dat waren nog eens tijden. Toen waren we hier al heel erg voor en toen was misschien ook het moment waarop het nog mogelijk was geweest. Ik wens jullie er heel veel succes mee, maar geloof niet meer in een oplossing op deze manier in de wereld van vandaag.

Nog jaartje of 5 a 10, dan kunnen we het waarschijnlijk zelf 3d printen.
Klik om te vergroten...
Op het eerste stukje, hoezo dat?
Nederland is toch ook 1 van de weinige landen in Europa waar weed legaal is?🤷‍♂️
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#9
CuriousExplorer zei:
Nederland is toch ook 1 van de weinige landen in Europa waar weed legaal is?🤷‍♂️
Klik om te vergroten...

Wiet is niet legaal. Wij hebben nog steeds een (ooit vooruitstrevend) gedoogbeleid.
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#10
CuriousExplorer zei:
Op het eerste stukje, hoezo dat?
Nederland is toch ook 1 van de weinige landen in Europa waar weed legaal is?🤷‍♂️
Klik om te vergroten...
Weed is in Nederland niet legaal. Het word gedoogd en in principe zal je bij eigen gebruik niet snel bestraft worden. Maar de shops kopen gewoon illegaal in via de achterdeur. En daar wil men nu juist een keer vanaf.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#11
djiego zei:
Wiet is niet legaal. Wij hebben nog steeds een (ooit vooruitstrevend) gedoogbeleid.
Klik om te vergroten...
Serieus? Ik dacht altijd als Belg dat je in Amsterdam gewoon weed mocht kopen en gebruiken.
Wat is het verschiln tussen legaal en gedoogbeleid dan?
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#12
CuriousExplorer zei:
Serieus? Ik dacht altijd als Belg dat je in Amsterdam gewoon weed mocht kopen en gebruiken.
Wat is het verschiln tussen legaal en gedoogbeleid dan?
Klik om te vergroten...
www.rijksoverheid.nl

Gedoogbeleid softdrugs en coffeeshops

Omdat softdrugs minder schadelijk zijn voor de gezondheid dan harddrugs, gelden hiervoor soms andere regels. Coffeeshops kunnen onder strenge voorwaarden wiet en hasj verkopen. Zij worden daarvoor niet strafrechtelijk vervolgd. Dit is de essentie van het gedoogbeleid.
www.rijksoverheid.nl www.rijksoverheid.nl
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#13
djiego zei:
Ik ben benieuwd wat en of er uberhaupt ooit een beleid voor MDMA komt. Je zou toch verwachten dat de volledig uit de klauwen lopende productie en handel (volgens mij zijn we nog steeds producent nummero uno wereldwijd?) nationaal in ieder geval een andere aanvliegroute bespreekbaar zou maken.. Maar in EU verband? Geef het weinig kans dat er ECHT een revolutionair beleid komt voorlopig..
Klik om te vergroten...

Nee zoals ik eerder ook aangaf zie ik dat niet meer gebeuren. Hooguit dat het voor medische toepassingen wel toegestaan is. Zowel MDMA, THC en Psilocybine.

Legalize maakte zich altijd sterk voor, zo te zien zijn ze er nog steeds mee bezig. Misschien heb je er wat aan:

https://www.legalize.net/about.html
Legalize.net- portaal met heel veel gerelateerde links
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#14
n8wachT zei:
Weed is in Nederland niet legaal. Het word gedoogd en in principe zal je bij eigen gebruik niet snel bestraft worden. Maar de shops kopen gewoon illegaal in via de achterdeur. En daar wil men nu juist een keer vanaf.
Klik om te vergroten...
Ik zie dus liever dat er tijd en geld gestoken word in de legaliteit van wiet en het eindelijk eens fatsoenlijk reguleren van de kwekerijen en inkoop.
Dan dat we dit halfslachtige wietbeleid zo houden met een halfslachtig mdma beleid erbij.
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#15
Legaal is dat iets is toegestaan

Gedoogd is dat het eigenlijk niet mag, maar niet actief opsporing naar word gedaan en je ook niet snel zal worden vervolgd (mits mega hoeveelheden). Je moet wel vaak vrijwillig afstand doen, als je bijv. 5 plantjes heb en je woont in een gemeente waar de wijkagent daar strenger op is.... Als je geen afstand doe dan kan je alsnog mee naar het bureau
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#16
n8wachT zei:
Legaal is dat iets is toegestaan

Gedoogd is dat het eigenlijk niet mag, maar niet actief opsporing naar word gedaan en je ook niet snel zal worden vervolgd (mits mega hoeveelheden). Je moet wel vaak vrijwillig afstand doen, als je bijv. 5 plantjes heb en je woont in een gemeente waar de wijkagent daar strenger op is.... Als je geen afstand doe dan kan je alsnog mee naar het bureau
Klik om te vergroten...
Maar nu spreken we over bezit.
Ik vraag mij specifiek af hoe het zit in Amsterdam. De toeristenstad bij uitstek.

Weed roken is niet legaal, maar we laten het toch toe?


*Gedoogbeleid kennen we in BE ook. Maar niet op de manier zoals bijvoorbeeld mijn vraag over Amsterdam.
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#17
CuriousExplorer zei:
Maar nu spreken we over bezit.
Ik vraag mij specifiek af hoe het zit in Amsterdam. De toeristenstad bij uitstek.

Weed roken is niet legaal, maar we laten het toch toe?


*Gedoogbeleid kennen we in BE ook. Maar niet op de manier zoals bijvoorbeeld mijn vraag over Amsterdam.
Klik om te vergroten...
Nee en daar begint het dus al vaag te worden inderdaad, er klopt eigenlijk geen reet van. Ik begreep dat het in België altijd in beslag genomen word als ze een zakje wiet bij je aantreffen. Hier in Nederland heb je nog een grote kans dat je het gewoon mag houden, alleen is het afhankelijk van de agent die je tref- en uiteraard je eigen houding. Als jij gewoon normaal reageer en een gesprek erover aanga dan zal er niet snel iets aan de hand zijn. Maar ik ken wel voorbeelden waarbij mensen 3 plantjes hadden, en dan verraden door de buren bijvoorbeeld. Dat ze dan toch met een 3/4 team en meerdere voertuigen behoorlijke bombarie komen maken. Dus zo kan het gaan in Tilburg bijvoorbeeld terwijl in Enschede men misschien zegt van ok... maak het niet te gek, veel plezier ermee.

Hoe het precies geregeld is in Amsterdam weet ik niet, volgens mij zijn ze wel strenger op het in het openbaar roken van een joint. Dus tijdens het winkelen lekker een joint aan je bakkes laten hangen, minder goed idee.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#18
CuriousExplorer zei:
Maar nu spreken we over bezit.
Ik vraag mij specifiek af hoe het zit in Amsterdam. De toeristenstad bij uitstek.

Weed roken is niet legaal, maar we laten het toch toe?
Klik om te vergroten...

Sowieso is het gebruik (en deze is essentieel, die vorige pepernoot van van een minister was bijvoorbeeld voorstander
van het afschaffen daarvan achterlijke gladiool) van drugs niet strafbaar in Nederland.

En in principe valt Amsterdam onder dezelfde gedoogwet als de rest van Nederland.
(dus: max 5 gram, 5 planten voor eindgebruikers, 500 gram handelsvoorraad)

Het kromme is dat de totale productie erachter dus volledig illegaal is en ook actief wordt opgespoord en beboet.
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#19
djiego zei:
Sowieso is het gebruik (en deze is essentieel, die vorige pepernoot van van een minister was bijvoorbeeld voorstander
van het afschaffen daarvan achterlijke gladiool) van drugs niet strafbaar in Nederland.

En in principe valt Amsterdam onder dezelfde gedoogwet als de rest van Nederland.
(dus: max 5 gram, 5 planten voor eindgebruikers, 500 gram handelsvoorraad)

Het kromme is dat de totale productie erachter dus volledig illegaal is en ook actief wordt opgespoord en beboet.
Klik om te vergroten...
Ja de productie op grote schaal wel. Voor een groot deel is dat het CDA welke nog altijd heel erg tegen drugs is, dus die staan op geen enkele manier voor open om alternatieve dingen te bedenken. Dat is altijd al zo geweest en nu volgens mij niet anders. De enige partij waarvan ik weet die wel actief strijd voor legalisering van verschillende drugs, is D66.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Paddestoel zei:
een halfslachtig mdma beid erbij.
Klik om te vergroten...

Ik ben benieuwd wat en of er uberhaupt ooit een beleid voor MDMA komt. Je zou toch verwachten dat de volledig uit de klauwen lopende productie en handel (volgens mij zijn we nog steeds producent nummero uno wereldwijd?) nationaal in ieder geval een andere aanvliegroute bespreekbaar zou maken.. Maar in EU verband? Geef het weinig kans dat er ECHT een revolutionair beleid komt voorlopig..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."