#1
Wat ik vergeet toe te voegen.... Ik denk wel dat we psychedelica (waaronder ook MDMA) vaker terug gaan zien als medische toepassing. Je ziet het nu bijvoorbeeld al bij mensen die te maken hebben met PTSS, daar kan het in sommige gevallen een doorbraak aanwakkeren bij de patiënt. XTC is heerlijk recreatief, maar therapeutisch kan het ook echt magische werking te weeg brengen. Mensen die zich normaal niet open durven te stellen of het niet kunnen of niet weten hoe... die kunnen dankzij MDMA vaak wel ineens bij die weggestopte gevoelens. En ook na gebruik blijft dat vaak bij je. Je kan het gevoel niet helemaal herbeleven zonder gebruik, maar het was dermate waardevol dat je het nooit zal vergeten. Inmiddels doen ze hier wereldwijd al 10 jaar onderzoek naar geloof ik, minimaal... weet niet waarom het zo lang duurt want iedere XTC liefhebber die kan waarschijnlijk wel inschatten dat het middel ook op deze manier nut kan hebben.
Organisatie die zich hier al heel lang voor inzet is MAPS:
https://maps.org/mdma/
Voor nu heeft het in ieder geval ook breder gevolgen; psychedelische drugs lijken het taboe een beetje kwijt te raken en worden in de toekomst misschien vaker ingezet als hulpmiddel bij depressie en dus ook PTSS. Maar er is meer. Zo heeft men ook al ontdekt dat psilocybine (paddo's) bij mensen die al heel lang last hebben van cluster hoofdpijn de klachten tot 50% kunnen verminderen (in sommige gevallen zelfs nog meer). Vaak zijn dan alle andere mogelijkheden en medicijnen al geprobeerd maar zonder resultaat. In Nederland passen ze dit nog niet toe zover ik weet, maar heb er een Amerikaanse documentaire over gezien ooit waar ze het al wel in de praktijk brachten. Patiënten moesten dan om de maand een paddo tripje ondergaan om klachten vrij te blijven. Kan helaas even niet achterhalen welke docu dit precies was. Zodra ik het weet zal ik de link hier nog posten.
Op zich is dit allemaal niet zo heel opmerkelijk, drugs die therapeutische waarde hebben. Immers, amfetamine is ook al lang ingeburgerd onder het mom van ritalin of dex.
Dus ik denk wel dat MDMA legaal zal worden, maar dan met name voor medische toepassingen.
Organisatie die zich hier al heel lang voor inzet is MAPS:
https://maps.org/mdma/
Voor nu heeft het in ieder geval ook breder gevolgen; psychedelische drugs lijken het taboe een beetje kwijt te raken en worden in de toekomst misschien vaker ingezet als hulpmiddel bij depressie en dus ook PTSS. Maar er is meer. Zo heeft men ook al ontdekt dat psilocybine (paddo's) bij mensen die al heel lang last hebben van cluster hoofdpijn de klachten tot 50% kunnen verminderen (in sommige gevallen zelfs nog meer). Vaak zijn dan alle andere mogelijkheden en medicijnen al geprobeerd maar zonder resultaat. In Nederland passen ze dit nog niet toe zover ik weet, maar heb er een Amerikaanse documentaire over gezien ooit waar ze het al wel in de praktijk brachten. Patiënten moesten dan om de maand een paddo tripje ondergaan om klachten vrij te blijven. Kan helaas even niet achterhalen welke docu dit precies was. Zodra ik het weet zal ik de link hier nog posten.
Op zich is dit allemaal niet zo heel opmerkelijk, drugs die therapeutische waarde hebben. Immers, amfetamine is ook al lang ingeburgerd onder het mom van ritalin of dex.
Dus ik denk wel dat MDMA legaal zal worden, maar dan met name voor medische toepassingen.