Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZero tolerancebeleid op harddrugs bij studentenverenigingen, maar niet voor alcohol

Zero tolerancebeleid op harddrugs bij studentenverenigingen, maar niet voor alcohol

34 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Waarom het belangrijk voor me is? Ik heb vaak zelf ook last van dronken mensen, en ik mijd om die reden liever plekken waar veel gedronken wordt. Toch zijn de meeste disciplinaire maatregelen op feesten gericht zijn op andere middelen, terwijl alcoholgebruik doorgaans wordt gepromoot. Ik vind dat krom.
Klik om te vergroten...
Okay fair enough, makes sense!
En het is ook krom allemaal. Want dit
Neo-Shulginist zei:
Juist daarom lijkt het me een goed idee als studentenverenigingen zeggen dat ze geen of minder alcohol schenken. Die drug is namelijk betrokken bij de meeste incidenten, en daarmee valt dus de meeste winst te behalen.
Klik om te vergroten...
staat als een huis. De enige reden dat ik zei dat het me niet de juiste eerste stap lijkt, is door de sociale status van alcohol. En dan al helemaal in het studentenleven en bij studentenverenigingen. Ik vind dat niet iets goeds, maar gewoon een feit waardoor verbieden nóg meer sociale problemen zou geven op dit moment. En daarmee bovendien het hele doel van die gedragscode overschaduwd wordt (wat met dit topic ook wel een beetje zo is, want in het artikel zelf wordt weinig gesproken over de zero tolerance-regel).

Het is jammer dat er weinig duidelijke data zijn over seksueel grensoverschrijdend gedrag en over drugs en al helemaal die combi. Als vrouw ben ik in elk geval wel extra op mijn hoede als er (ook) andere middelen bij komen kijken. Dat kan ook komen dat alcohol zo danig in het leven zit dat mensen ook eigenlijk niet meer zo onvoorspelbaar zijn. Als het op vervelende interacties met dronken mannen gaat, weet ik inmiddels wel wat ik moet doen. Bij ander middelengebruik kan voor mijn idee shit heel ineens omslaan. Maar ik ben dan ook júíst graag op plekken waar veel gedronken wordt, in alle eerlijkheid😅

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
De enige reden dat ik zei dat het me niet de juiste eerste stap lijkt, is door de sociale status van alcohol. En dan al helemaal in het studentenleven en bij studentenverenigingen. Ik vind dat niet iets goeds, maar gewoon een feit waardoor verbieden nóg meer sociale problemen zou geven op dit moment. En daarmee bovendien het hele doel van die gedragscode overschaduwd wordt (wat met dit topic ook wel een beetje zo is, want in het artikel zelf wordt weinig gesproken over de zero tolerance-regel).
Klik om te vergroten...
Haha nee ik ben natuurlijk ook niet voor een toaalverbod. Dat vind ik gelijk ook weer zo extreem. Tussen atten en gemberthee zit nog wel iets anders, zeg maar xD

Dat is ook wat me tegenstaat in die gedragscode. Het is zo makkelijk roepen 'zero tolerance op drugssss!#@!#@!!'. Alsof daarmee echt dingen zijn opgelost.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Het is jammer dat er weinig duidelijke data zijn over seksueel grensoverschrijdend gedrag en over drugs en al helemaal die combi. Als vrouw ben ik in elk geval wel extra op mijn hoede als er (ook) andere middelen bij komen kijken. Dat kan ook komen dat alcohol zo danig in het leven zit dat mensen ook eigenlijk niet meer zo onvoorspelbaar zijn. Als het op vervelende interacties met dronken mannen gaat, weet ik inmiddels wel wat ik moet doen. Bij ander middelengebruik kan voor mijn idee shit heel ineens omslaan. Maar ik ben dan ook júíst graag op plekken waar veel gedronken wordt, in alle eerlijkheid😅
Klik om te vergroten...
Volgens mij zit dat grensoverschrijdende meer in het idee dat mannen vrouwen moeten 'veroveren', en dat vrouwen eerst moeten tegenstribbelen. Ik vind dat een vrij ongezonde culturele opvatting, die juist in groepen met veel jonge mannen bij elkaar leidt tot een sfeer van haantjesgedrag. Het grensoverschrijdende is wanneer het tegenstribbelen oprecht is, maar niet serieus wordt genomen vanwege de opvatting dat mannen desondanks hun zin moeten doordrijven omdat ze anders niet stoer/mannelijk zijn. De bewering in het NOS-artikel dat het niks met maatschappelijke druk te maken heeft, die deel ik dus niet.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Dat is ook wat me tegenstaat in die gedragscode. Het is zo makkelijk roepen 'zero tolerance op drugssss!#@!#@!!'. Alsof daarmee echt dingen zijn opgelost.
Klik om te vergroten...
Ja precies. Dat staat me ook totaal niet aan. Ook omdat het al verboden is en als er binnen je vereniging onverantwoord harddrugs wordt gebruikt, je daar al iets tegen had moeten doen. Gewoon makkelijk scoren dit, werk in plaats daarvan aan je gedrag en sociale cohesie.

Neo-Shulginist zei:
Ik vind dat een vrij ongezonde culturele opvatting, die juist in groepen met veel jonge mannen bij elkaar leidt tot een sfeer van haantjesgedrag.
Klik om te vergroten...
Dít is het inderdaad. Híer moet je aan werken… En dat doe je niet met een gedragscode en drugs in een nog donkerder daglicht zetten. Het haalt ook heel erg de verantwoordelijkheid bij die gasjes en de rest van de omgeving weg.

Neo-Shulginist zei:
De bewering in het NOS-artikel dat het niks met maatschappelijke druk te maken heeft, die deel ik dus niet.
Klik om te vergroten...
Stond dat in dit artikel?! Want das tering bs inderdaad. Kop op zeg.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#5
XMR zei:
Wat moeten die kakkers nou zonder hun coke?
Klik om te vergroten...

Lekker zuipen, dat is tenminste een sociaal aanvaardbare harddrug.

Lachen man.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Dít is het inderdaad. Híer moet je aan werken… En dat doe je niet met een gedragscode en drugs in een nog donkerder daglicht zetten. Het haalt ook heel erg de verantwoordelijkheid bij die gasjes en de rest van de omgeving weg.
Klik om te vergroten...
Het is niet makkelijk om verandering te maken op dat soort vlakken, maar ik denk dat je dat wel met een gedragscode kan doen. Doe maar eens zero tolerance op grensoverschrijdend gedrag, en ontwikkel als studentenvereniging in plaats van een baretiquette maar eens een sjansetiquette. Een fles bier in je schoen als je niet op fatsoenlijke manier een complimentje geeft en dan vraagt of ze eens wat leuks wil doen in een andere setting.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
maar ik denk dat je dat wel met een gedragscode kan doen.
Klik om te vergroten...
Alleen als je ook structuren aanlegt om die gedragscode na te leven. Er moet echt eerst gepraat worden… wat kan wel wat kan niet en waarom niet, hoe voelen we ons daarbij, waarom vinden we het leuk om vrouwen openlijk te denigreren en wat voor consequenties heeft dat voor die vrouwen, etc. Dat heb ik nog niet gezien bij de verenigingen. Sterker nog, ik heb heel veel cynisme gezien over de algehele ophef rondom de opstootjes die er de afgelopen jaren zijn geweest… “Haha is toch grappig” “Ja dom dat iemand het gefilmd heeft” “Neem het niet zo zwaar” etc. In dat geval is zo’n code puur voor het publiek.
Beetje hetzelfde zie ik bij de omroepen nu gebeuren. Hele onderzoeken, aanbevelingen, gedragscodes opgesteld nav de ophef de afgelopen jaren. Maar toen vorige maand een vrouw bij een publieke omroep en een krant aanklopte met haar verhaal, werd haar verteld “maar naar de rechter te stappen want geen bewijs” en bleef de man in kwestie op zijn positie. Dan is er dus geen verandering, ook al is die wil wel uitgesproken.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Alleen als je ook structuren aanlegt om die gedragscode na te leven. Er moet echt eerst gepraat worden… wat kan wel wat kan niet en waarom niet, hoe voelen we ons daarbij, waarom vinden we het leuk om vrouwen openlijk te denigreren en wat voor consequenties heeft dat voor die vrouwen, etc. Dat heb ik nog niet gezien bij de verenigingen. Sterker nog, ik heb heel veel cynisme gezien over de algehele ophef rondom de opstootjes die er de afgelopen jaren zijn geweest… “Haha is toch grappig” “Ja dom dat iemand het gefilmd heeft” “Neem het niet zo zwaar” etc. In dat geval is zo’n code puur voor het publiek.
Beetje hetzelfde zie ik bij de omroepen nu gebeuren. Hele onderzoeken, aanbevelingen, gedragscodes opgesteld nav de ophef de afgelopen jaren. Maar toen vorige maand een vrouw bij een publieke omroep en een krant aanklopte met haar verhaal, werd haar verteld “maar naar de rechter te stappen want geen bewijs” en bleef de man in kwestie op zijn positie. Dan is er dus geen verandering, ook al is die wil wel uitgesproken.
Klik om te vergroten...

Een cynisch stemmetje in mijn zegt dat je met je lidmaatschap van dit soort organisaties juist leert hoe je met dit soort 'situaties' om moet gaan ... en heb je dan 'problemen met de dames' bij je bedrijf, nou dan bel je Jan-Julius gewoon!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casrus zei:
Een cynisch stemmetje in mijn zegt dat je met je lidmaatschap van dit soort organisaties juist leert hoe je met dit soort 'situaties' om moet gaan ... en heb je dan 'problemen met de dames' bij je bedrijf, nou dan bel je Jan-Julius gewoon!
Klik om te vergroten...
Dit is denk ik niet geheel onwaar, al heb ik daar 0,0 bewijs voor behalve dat ik niet geheel onbekend ben met/in dergelijke kringen haha. Ik geloof niet dat ze dit bewust zo doen, maar dat ze oprecht niet beter weten/ het niet willen of kunnen inzien.
En juist daarom moet er actief gewerkt worden aan die houding en cultuur. Die mensen zijn echt nog niet verpest op 18 jarige leeftijd heur (mi ook niet op hun 56e maar okay). Dus beginnen met gezonde structuren aan te leggen in die vereniging kan juist een heel goede basis voor hen zijn. Maar alleen een gedragdcode klinkt voor mij iig enorm als een bliksemafleider waardoor Jan-Julius nog makkelijker het hand boven het hoofd van Roderick kan houden, en waardoor Marie-Claire wel oppast met zich uitspreken want wie weet of je verstoten wordt.

Verder geen maatschappelijke druk daar nee😂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casrus zei:
Een cynisch stemmetje in mijn zegt dat je met je lidmaatschap van dit soort organisaties juist leert hoe je met dit soort 'situaties' om moet gaan ... en heb je dan 'problemen met de dames' bij je bedrijf, nou dan bel je Jan-Julius gewoon!
Klik om te vergroten...
Goede beschrijving van het patriarchaat.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Goede beschrijving van het patriarchaat.
Klik om te vergroten...
Djiesus Neo - you never been more sexy.

(of zoals bij het corps: IS DAT CODETAAL VOOR SEKS OFZO?!)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Goede beschrijving van het patriarchaat
Klik om te vergroten...
Daaraan wil ik nog toevoegen: vergis je niet dat het patriarchaat niet alleen vrouwen, maar ook mannen onderdrukt. Immers wordt hun vrijheid tot zelfontplooing ondergeschikt gemaakt aan een culturele opvatting van hoe je als man dient te zijn. Ik denk dat zulke dominante ideeën wel eens vaker in mannencirkels besproken mogen worden. Want.. ik weet niet hoor. Maar ik vind rood vlees, voetbal, en vechtpartijen nou niet per se ingrediënten voor een leuke avond. Wat the fuck heeft dat te maken met mijn geslacht? Toch word je vaak als geen 'echte man' gezien als je daarin anders bent.

Dit soort processen zijn natuurlijk heel belangrijk in studentenverenigingen. Want jongens gaan daarheen om gezellig elkaar als man te gaan determineren in sociale zin. Het gaat heel erg om de vraag wie welke plaats in de sociale hiërarchie mag innemen. Persoonlijk geloof ik niet zo in hiërarchiën, en ik heb dus ook nooit echt de behoefte gevoeld om me tijdens een ontgroenen een paar dagen te laten domineren om erbij te horen. Maar het zijn dat soort rituelen die mensen dus wel heel erg kneden in hun opvattingen over de samenleving. Dat je zulk soort dingen bij elkaar mag doen en dat de 'winnaar' dan een bonus verdient.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Verenigingen vanaf nu
1718807201508.png
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Daaraan wil ik nog toevoegen: vergis je niet dat het patriarchaat niet alleen vrouwen, maar ook mannen onderdrukt.
Klik om te vergroten...
Ja, maar het matriarchaat onderdrukt weer vrouwen.

Of is dat te Futurama?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Lemmy zei:
Integendeel zelfs. Wordt er in Nederland ook al jaren na elkaar minder bier gedronken trouwens?
Klik om te vergroten...
Nee dat is juist goed voor de economie; meer bier consumptie!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pure formaliteit. Gebruik zal niet afnemen.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Raver zei:
Pure formaliteit. Gebruik zal niet afnemen.
Klik om te vergroten...

Integendeel zelfs. Wordt er in Nederland ook al jaren na elkaar minder bier gedronken trouwens?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Nee dat is juist goed voor de economie; meer bier consumptie!
Klik om te vergroten...
schandalig maar waar
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja ok.

Maar hier neemt het nuttigen van alcohol (en dan vooral bier) jaar na jaar af.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alcohol is legaal en het gedrag daaromheen is blijkbaar meer geaccepteerd. Het gebruik is meer controleerbaar en afgebakend dan bij drugs. Je gaat tijdens de les niet even naar het toilet om een pilsje te klappen etc.
Iemand heeft een zero tolerance beleid in het leven geroepen. Een aantal studenten verenigingen heeft het getekend. Dus de rest van de verenigingen in Nederland gaat het ook tekenen. Allemaal voor de goede vorm. Zo creëer je weer een stukje schijnveiligheid, wat eigenlijk onveiligheid is.
Stel er ligt iemand met een OD te schuimbekken op een feestje van een studentenvereniging.
Reken maar dat de drempel om een ambulance te bellen nu veel hoger ligt. Men wil immer geen blamage op de naam van de vereniging.
Dan krijg je weer 1 of andere campagne om drugsgebruik binnen studenten verenigingen bespreekbaar te maken. Totdat drugs weer als te normaal geaccepteerd wordt gezien.....
Dan krijg je weer campagnes om dat tegen te gaan.
Het gaat namelijk niet om het welzijn van de studenten, maar om de naam van de studentenverenigingen, de rijke families, alle netwerken, de scholen en die hele teringzooi daaromheen.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."