#1
Okay fair enough, makes sense!Waarom het belangrijk voor me is? Ik heb vaak zelf ook last van dronken mensen, en ik mijd om die reden liever plekken waar veel gedronken wordt. Toch zijn de meeste disciplinaire maatregelen op feesten gericht zijn op andere middelen, terwijl alcoholgebruik doorgaans wordt gepromoot. Ik vind dat krom.
En het is ook krom allemaal. Want dit
staat als een huis. De enige reden dat ik zei dat het me niet de juiste eerste stap lijkt, is door de sociale status van alcohol. En dan al helemaal in het studentenleven en bij studentenverenigingen. Ik vind dat niet iets goeds, maar gewoon een feit waardoor verbieden nóg meer sociale problemen zou geven op dit moment. En daarmee bovendien het hele doel van die gedragscode overschaduwd wordt (wat met dit topic ook wel een beetje zo is, want in het artikel zelf wordt weinig gesproken over de zero tolerance-regel).Juist daarom lijkt het me een goed idee als studentenverenigingen zeggen dat ze geen of minder alcohol schenken. Die drug is namelijk betrokken bij de meeste incidenten, en daarmee valt dus de meeste winst te behalen.
Het is jammer dat er weinig duidelijke data zijn over seksueel grensoverschrijdend gedrag en over drugs en al helemaal die combi. Als vrouw ben ik in elk geval wel extra op mijn hoede als er (ook) andere middelen bij komen kijken. Dat kan ook komen dat alcohol zo danig in het leven zit dat mensen ook eigenlijk niet meer zo onvoorspelbaar zijn. Als het op vervelende interacties met dronken mannen gaat, weet ik inmiddels wel wat ik moet doen. Bij ander middelengebruik kan voor mijn idee shit heel ineens omslaan. Maar ik ben dan ook júíst graag op plekken waar veel gedronken wordt, in alle eerlijkheid😅
