Je kunt ook iemands leven verwoesten als je per ongeluk... of expres iemand valselijk beschuldigt van kindermisbruik.
Dat klopt, dat kan. Ik denk dat iedereen met enig gezond verstand van mening is dat valse beschuldigingen van seksueel misbruik niets dan onnodig leed teweeg brengen.
De strekking van mijn bericht was dat je ontwijkende antwoorden geeft wanneer je direct gevraagd wordt hoe je tegen seksueel misbruik van kinderen aankijkt en op mijn vraag of kindermisbruikers verantwoordelijk moeten worden gehouden voor seksueel misbruik van kinderen. Dat dit soort vragen al een paar keer zo direct aan je gesteld zijn komt omdat je eerder in dit topic en in een ander topic in dit subforum over hetzelfde onderwerp vaag en ontwijkend leek te doen. Ik begrijp niet zo goed waarom dit je eerste reactie is op mijn vraag. In mijn optiek is het opnieuw een grotendeels irrelevant antwoord dat de kern van de vraag ontwijkt.
Het 'kan' dat seksueel misbruik van een kind het slachtoffer levenslang schaadt? Deze opmerking doet me afvragen of je iets van de gevolgen van seksueel misbruik van kinderen weet. Alles 'kan', maar we hebben het hier over een gevolg dat waarschijnlijk is, afgaande op wat we anno 2024 weten aan de hand van het onderzoek dat naar seksueel misbruik van kinderen verricht is. Je lijkt hiermee de ernst van dit soort delicten te bagatelliseren en dat is helaas ook een terugkerend thema.
Veel misbruikers zijn zelf misbruikt als kind. Zijn het nu boosaardige daders die buiten de wet om verdelgd moeten worden of zielige slachtoffers?
Dit is een interessant onderwerp en iets waar ik zelf ook weleens over na heb gedacht. Ik heb zelfs weleens gefantaseerd over het schrijven van een filmscript dat zo is opgebouwd dat aan het einde van de film dit dilemma blijft hangen bij het publiek.
Echter, heeft dit wederom weinig te maken met wat je wordt gevraagd. Ja, er zijn verzachtende omstandigheden wanneer iemand die seksueel misbruikt daar zelf ook slachtoffer van is geweest. Ja, die persoon is zowel dader als slachtoffer. Dit betekent niet dat het zijn of haar verantwoordelijkheid niet is wanneer die persoon een ander hetzelfde aandoet. Je ontwijkt opnieuw de kern van de vraag.
Toen we klein waren was alles de schuld van de 'Maatschappij', later werd alles 'eigen verantwoordelijkheid' (behalve van premier Rutte, maar die woorden waren ook maar om ons te foppen).
(...)
Eerst vond men dat de religieuze moraal had afgedaan juist ómdat er zoveel misbruik was.
Eerst was alle seks slecht,
toen was alle seks goed (gaandeweg),
toen vond men dat men vroeger toch te ver was gegaan,
en nu?
Rince, repeat.
Deadwing zei:
"Als iemand kinderen seksueel misbruikt, puur voor eigen genot en ongeacht of hijzelf was misbruikt, moet hij dan niet verantwoordelijk worden gehouden voor zijn daden? Het overgrote deel van de slachtoffers misbruiken trouwens niemand wanneer ze ouder worden en een gezin stichten. Alleen daarom al is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen daden."
Zijn ze toerekeningsvatbaar?
Allemaal?
Allemachtig. Rince, repeat.
Of strafrechtelijke vervolging op zijn plaats is voor deze daden kan ik beamen, maar wat betekent 'verantwoordelijk houden voor hun daden'?
Fijn dat je hier niet langer ontwijkt waar je naar gevraagd wordt.
Mijn betekenis van 'verantwoordelijk houden voor hun daden' is dat ze strafrechtelijk vervolgd worden en er een passende straf wordt gevonden die de schade reflecteert die het kind berokkend is. Hoe dat eruit ziet is per delict verschillend.
Bij mij is de vraag "wat is de schade"?
Zoals je merkt ben ik in de veronderstelling dat de schade niet licht opgevat moet worden. Wat de daadwerkelijke schade is hangt van een hoop factoren af, zoals het leeftijdsverschil tussen dader en slachtoffer, het cognitieve vermogen en begrip van seksualiteit van het slachtoffer, de aard van het delict en tal van andere factoren.
Anyway, ik ben meer benieuwd naar jouw antwoord dan naar mijn eigen antwoord. Als je je eigen vraag zou moeten beantwoorden aan de hand van één of meer voorbeelden, of als je een meer algemeen antwoord zou moeten geven, wat zou je hier dan zelf op zeggen? Ik ben benieuwd hoe je hier over denkt in iets meer detail dan je vooralsnog geboden hebt.