Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNiemand weet wat er precies in de damp van e-sigaretten zit

Niemand weet wat er precies in de damp van e-sigaretten zit

22 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wiidoaaaa zei:
Ik heb een vaperesso
Klik om te vergroten...

Ah dat is geen wegwerp.
Dan weet ik niet hoe je moet berekenen hoeveel pakjes omgerekend je rookt.
Mijn ervaring is dat weten echt helpt om die rem te bedienen.
Anders kun je idd met gemak door roken.
Want het smaakt lekker fris.

Wiidoaaaa zei:
maak mij zorgen of het niet NOG slechter is dan het pakje peuken dat ik 4 jaar geleden per dag rookte. Ik blijf er maar aan hijsen
Klik om te vergroten...

Scheelt een hoop dat er geen teer in zit. Dat plakt aan de longblaasjes.
Bij een vape zijn vooral de chemicaliën ongezond. In hoeverre zal nog niet bekend zijn.

Maar zie dat onderzoek in de VK.
Ook geen derde wereld land.
Ook top in onderzoek.
Dus wie geloof je.

Nicotine is idd niet heel ongezond.
Wel heel verslavend. Dus more more more. En dus ook automatisch meer troep binnen

Wiidoaaaa zei:
Vooral doordat het niet stinkt/ruikt, kan ik het overal doen.
Klik om te vergroten...

En dit maakt het idd makkelijk.
Daar waar de sigarettenlucht je vaak remde is nu weg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Zit in die wegwerpvapes nu wel minder nicotine?
Klik om te vergroten...

Je hebt ze in alle vormen en maten maar ook met weinig tot zeer veel nicotine.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
De tabaksindustrie heeft succesvol mensen aan het 'dampen' gekregen door vol in te zetten op e-sigaretten. Die lijken een gezond alternatief voor roken.... maar is dat wel zo? Eigenlijk weet niemand wat er precies in de rookwolken van e-sigaretten zit. In buitenlands onderzoek werden zware metalen aangetroffen in de urine van kinderen die hadden gevapet. Gezondheidsexperts maken zich daarover zorgen.

nos.nl

Geen regels voor damp uit vapes: 'Totaal geen zicht op wat je binnenkrijgt'

Er wordt niet getest welke dampen gebruikers inademen, waardoor vapegebruikers een enorm sterke dosis nicotine en andere schadelijke stoffen binnenkrijgen.
nos.nl nos.nl

nos.nl

Via Telegram gekochte vapes bevatten stoffen die niet op verpakking staan

Omroep Brabant bestelde 46 wegwerpvapes via social mediakanalen en liet deze onderzoeken in een laboratorium.
nos.nl nos.nl
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Alleszins "gezonder". Je maakt me niet wijs dat tabak combustion even schadelijk is.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
De tabaksindustrie heeft succesvol mensen aan het 'dampen' gekregen door vol in te zetten op e-sigaretten. Die lijken een gezond alternatief voor roken.... maar is dat wel zo? Eigenlijk weet niemand wat er precies in de rookwolken van e-sigaretten zit. In buitenlands onderzoek werden zware metalen aangetroffen in de urine van kinderen die hadden gevapet. Gezondheidsexperts maken zich daarover zorgen.

nos.nl

Geen regels voor damp uit vapes: 'Totaal geen zicht op wat je binnenkrijgt'

Er wordt niet getest welke dampen gebruikers inademen, waardoor vapegebruikers een enorm sterke dosis nicotine en andere schadelijke stoffen binnenkrijgen.
nos.nl nos.nl

nos.nl

Via Telegram gekochte vapes bevatten stoffen die niet op verpakking staan

Omroep Brabant bestelde 46 wegwerpvapes via social mediakanalen en liet deze onderzoeken in een laboratorium.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
En als je zelf die vape vloeistoffen maakt met food grade "de" twee basis stoffen en smaakje? Ze hebben nu alleen die weggooi troep getest

Zonder verder te veel op productie proces in te gaan :grin:
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#6
De tabaksindustrie en vooral lobby daarvan grenst aan je reinste duivelspraktijken. Vroeger beweerden ze zelfs, inclusief doktoren, dat roken gezind was🤣
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
En als je zelf die vape vloeistoffen maakt met food grade "de" twee basis stoffen en smaakje? Ze hebben nu alleen die weggooi troep getest

Zonder verder te veel op productie proces in te gaan :grin:
Klik om te vergroten...
In het onderzoek van Omroep Brabant en de Avans Hogeschool werden weekmakers uit de plastic fles van de vloeistof teruggevonden. De zware metalen zijn waarschijnlijk afkomstig van de metalen componenten die verhit worden en de coatings die daarop zitten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Snuffelaar zei:
Alleszins "gezonder". Je maakt me niet wijs dat tabak combustion even schadelijk is.
Klik om te vergroten...
Het is een beetje lastig om een lood- en cadmiumvergiftiging en hormonale problemen the vergelijken met COPD. Dat is deels een kwestie van welke ziekte je liefst niet hebt.

In de explainer van de NOS wordt nog gezegd dat mensen vaak gaan vapen én roken, wat schadelijker is dan een van de twee dingen.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Het is een beetje lastig om een lood- en cadmiumvergiftiging en hormonale problemen the vergelijken met COPD. Dat is deels een kwestie van welke ziekte je liefst niet hebt.

In de explainer van de NOS wordt nog gezegd dat mensen vaak gaan vapen én roken, wat schadelijker is Dan een van de twee dingen.
Klik om te vergroten...
Fair. Zo heb ik er nog niet over nagedacht.
Doet me wel even denken, dank je wel.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#10
In sigaretten zitten in Nederland ook al zo'n 1000 additieven en de regulering wat een fabrikant erin mag stoppen is zo slap als oordopjesthee.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Eerlijk is eerlijk.Ik neem ook wel eens een vape. Ben me er van bewust dat het niet gezond is. Maar dat is gewoon roken ook zeker niet. Net als veel andere dingen.

Ik rook wel niet veel. Ken ook mensen die continu zitten te lurken aan zo'n ding. Dan krijg je stiekem echt veel binnen.

Zit in die wegwerpvapes nu wel minder nicotine?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lijkt me echt heel sterk dat ze dat niet weten. Als ze de samenstelling van een planeet 12 miljard lichtjaar verderop kunnen vaststellen lijkt me dat onwaarschijnlijk dat ze dat in dit geval niet zouden moeten kunnen. :tonguewink:
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Guapo Temudgin zei:
Je hebt ze in alle vormen en maten maar ook met weinig tot zeer veel nicotine.
Klik om te vergroten...

Volgens mij staat op een wegwerp vape bijna altijd 2%.
En op een pakje staat dacht ik nicotine inhoud in millimeters.
Ik ken het verschil niet qua inhoud.
De vapes die je zelf kan doseren kun je wel laag maken qua nicotine.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hier interessant filmpje over hoe vapes gemaakt worden:

www.rtl.nl

Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders'

Op sommige plekken in de wereld wordt vapen, het roken van een e-sigaret, steeds meer aan banden gelegd. De vapes bevatten schadelijke stoffen en zijn zeer verslavend. Maar in China, waar bijna alle vapes worden gemaakt, bloeit de industrie juist als nooit tevoren. China-correspondent Roland...
www.rtl.nl www.rtl.nl
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ze Herbs Mang zei:
De tabaksindustrie en vooral lobby daarvan grenst aan je reinste duivelspraktijken. Vroeger beweerden ze zelfs, inclusief doktoren, dat roken gezind was🤣
Klik om te vergroten...
Vroeger stond netjes het bakje met sigaretten op tafel toen opa en oma nog jong waren en er visite was.

Misschien zijn er ook wel dingen die wij nu consumeren waarvan ze later in de toekomst gaan zeggen dat het echt onverantwoord was om dat aan je gasten voor te schotelen. Misschien komen ze er later bijvoorbeeld wel achter dat alcohol eigenlijk heel slecht voor je is. Maar misschien is eerst meer onderzoek nodig.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Vroeger stond netjes het bakje met sigaretten op tafel toen opa en oma nog jong waren en er visite was.
Klik om te vergroten...

Heel herkenbaar.
Nog niet zo lang geleden ook gewoon op verjaardagen van vrienden.
Lagen de sigaretten pakjes gewoon op tafel en kon iedereen er van pakken.


Mindless zei:
Misschien komen ze er later bijvoorbeeld wel achter dat alcohol eigenlijk heel slecht voor je is
Klik om te vergroten...

Denk dat dat over tientallen jaren idd ook verbod is
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Volgens mij staat op een wegwerp vape bijna altijd 2%.
En op een pakje staat dacht ik nicotine inhoud in millimeters.
Ik ken het verschil niet qua inhoud.
De vapes die je zelf kan doseren kun je wel laag maken qua nicotine.
Klik om te vergroten...
2ml* in 0/2/6/12/18/20mg nicotine.

Voorbeeldje van eentje die dat ik momenteel heb:

image.jpg
W
WiidoaaaaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik kan je zeggen. Ben in 2019 gestopt met roken (cold turkey) en in 2022 gestart met vapen. Toen alleen op feestjes met de gedachten 'ik ga toch s'ochtends niet trekken aan zo een ding met een bak koffie?'.

Nu 2024 ga ik naar bed met het ding en is het het eerste wat aan mijn mond hangt als ik opsta. Of het slecht is? Ik zeg altijd tegen mijzelf van niet, maar vast over 20 jaar, komen ze erachter dat het de grootste rotzooi is. Nicotine is kut! Ik dacht dat ik ervan af was, maar ben weer terug bij af. Alhoewel, gewone peuken trekken mij niet meer. De stank en prijs van een pakje hebben het wel erg genoeg verpest.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Interessant artikel. In Engeland zien ze het andersom dan wij;



Ik herken het wel. Ben zelf een heel stuk minder gaan roken sinds ik de vape heb gevonden. De trek in is toch heel anders.
Maar goed, ik kan je ook voorbeelden van andersom vertellen. Een maat van me die zie je continue met dat ding.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat rook je voor vape @Wiidoaaaa
RandM Tornado bv?

Wat mij heel goed inzicht heeft is om te realiseren hoeveel pakjes sigaretten er in zo'n vape zitten. Dat zijn er veel. En dat is voor mij de motivatie om met beleid eraan te hijsen.

Wiidoaaaa zei:
Of het slecht is?
Klik om te vergroten...

Geloof je Nederlands of Engeland o.a. in hun onderzoek.
Nicotine is nooit gezond, maar er zit vaak minder in dan een gewone sigaret. Er zit ook geen longblaasklevertje als teer in.
Persoonlijk denk ik dat het er veel aan ligt hoe je hijst en hoelang je ermee doet.
Ik kan bv een paar korte hijsjes nemen op een dagdeel. Dat zijn omgerekend minder dan sigaretten.

Oja rekensom om aantal pakjes te berekenen zodat je inzicht krijgt in wat je rookt;

Inhoud puffs vape : 13 (gemiddeld aantal trekjes van 1 gewone sigaret) : 19 (inhoud standaard pakje) = ongeveer aantal pakjes

Of

Inhoud puffs vape : 247 (aantal trekjes standaard pakje) = aantal pakjes
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."