#1
Nou volgens mij dealen de meeste verkopers nog altijd via WhatsApp, dus ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen ![:tearsofjoy:]()
Nou volgens mij dealen de meeste verkopers nog altijd via WhatsApp, dus ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen![]()
Ja dat is mijn punt. Whatsapp deelt die data wel gewoon met de politie, zonder moeilijk te doen ook. Maar voordat er 1 dealer in beeld is, zijn er al tienduizend anderen die in de tussentijd wat xtc-pillen hebben verkocht. De pakkans is dus nog altijd heel laag.Maar ook dat is niet anoniem.
Al langer niet.
Ik denk als je naam in een dealers telefoon wordt gevonden, of een digale deal wordt gezien, dat je ook de politie kan verwachten?
Ja dat is mijn punt. Whatsapp deelt die data wel gewoon met de politie, zonder moeilijk te doen ook. Maar voordat er 1 dealer in beeld is, zijn er al tienduizend anderen die in de tussentijd wat xtc-pillen hebben verkocht. De pakkans is dus nog altijd heel laag.
Bij een kennis van mij in Parijs is de deur ingebeukt door de politie, voor een paar gram 3MMC.Maar ook dat is niet anoniem.
Al langer niet.
Ik denk als je naam in een dealers telefoon wordt gevonden, of een digale deal wordt gezien, dat je ook de politie kan verwachten?
Verschil met Telegram is dat WhatsApp standaard end-to-end encryption heeft.Ja dat is mijn punt. Whatsapp deelt die data wel gewoon met de politie, zonder moeilijk te doen ook. Maar voordat er 1 dealer in beeld is, zijn er al tienduizend anderen die in de tussentijd wat xtc-pillen hebben verkocht. De pakkans is dus nog altijd heel laag.
Haha ja die end-to-end encryption is een sterk staaltje marketing van Facebook/Meta. Ze analyseren namelijk ook de keystrokes en daarmee kunnen ze al zeer accurate voorspellingen doen over wat je precies getypt hebt, voordat je op de 'send' knop drukt en het bericht versleuteld wordt. Daarnaast worden de berichten versleuteld met.... een sleutel. En guess who has the key..? 😁Verschil met Telegram is dat WhatsApp standaard end-to-end encryption heeft.
Verkeer van een dealer kan bij Telegram dus al worden afgetapt en ingelezen voordat opsporingsdiensten andere acties ondernemen, hiermee kunnen ze een veel sterkere dossier-opbouw doen.
Die keys worden niet door Meta bewaard, maar door de eindgebruikers zelf. WhatsApp maakt voor deze encryptie gebruik van het open-source protocol van Signal.Daarnaast worden de berichten versleuteld met.... een sleutel. En guess who has the key..? 😁
Uiteraard, het is technisch mogelijk om bij een specifieke persoon toegang te krijgen tot WhatsApp-berichten, bijvoorbeeld door spyware te installeren op hun apparaat. Echter, opsporingsdiensten mogen dit niet zomaar doen. Dergelijke acties moeten proportioneel zijn en vereisen normaal gezien een gerechtelijke machtiging (hierbij is er dus een proportioneel verschil tussen het afluisteren van alle communicatie vergeleken met het afluisteren van 1 applicatie).De opsporingsdiensten hebben heel snel toegang tot Whatsappberichten, als ze echt willen en iemand erop zetten.
Daarvoor is de pakkans nog te klein.Maar het verschil tussen Telegram en Whatsapp is daarbij niet zo groot imo. Dan kan je beter moeite steken in communiceren via apparaten die niet of moeilijk tot jou te herleiden zijn.
Als de server van Whatsapp closed source is, itt Signal, de app, niet het protocol blijft het gissen wat er allemaal op die server gebeurt.Die keys worden niet door Meta bewaard, maar door de eindgebruikers zelf. WhatsApp maakt voor deze encryptie gebruik van het open-source protocol van Signal.
Daarom heet het end-to-end encryptie: de sleutels bevinden zich uitsluitend bij de zender en ontvanger, en niet bij de tussenpartij. Hoewel er via metadata nog steeds veel informatie kan worden verkregen, betekent dit niet dat de extra beveiligingslaag van end-to-end encryptie niet effectief is.
Het protocol van Signal is niet echt het probleem, dat is iets wat correct is geïmplementeerd met goede oversight. Het is eerder wat WhatsApp eromheen heeft gedaan om metadata te verkrijgen wat nog een redelijke black box is zoals @Neo-Shulginist al aangaf.Als de server van Whatsapp closed source is, itt Signal, de app, niet het protocol blijft het gissen wat er allemaal op die server gebeurt.![]()
Ik probeer overigens alleen aan te geven dat het risico bij Telegram lichtelijk hoger is dan WhatsApp
Omdat Telegram niet in ging op rechtshulpverzoeken van veiligheidsdiensten.Met verbazing gelezen.
Ik dacht altijd dat TG heel veel meer veiliger was dan WA
Ome putin leest gewoon met je meeMet verbazing gelezen.
Ik dacht altijd dat TG heel veel meer veiliger was dan WA
Telegram is altijd een tijdbom geweest, je clear text data werd al die tijd gewoon gebruikt voor profiling en opgeslagen. In het verleden negeerde ze gewoon gerechtelijke bevelen maar dat gaat nu dus anders worden.Met verbazing gelezen.
Ik dacht altijd dat TG heel veel meer veiliger was dan WA
negeerde ze gewoon gerechtelijke bevelen maar dat gaat nu dus anders worden.

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."