Ik zal even meedenken hoe ik het debat aangenamer kan houden
Haha ik denk dat het vooral bij ons persoonlijk ligt - volgens mij weten we er allebei redelijk veel van, zijn we het inhoudelijk (mbt wat een beter drugsbeleid zou kunnen zijn) eens, maar hebben we heel verschillende opvattingen op beleids-/bestuurkundig gebied. En die andere opvattingen voelen snel als aanval, als je allebei het idee hebt het tot in den treuren onderzocht te hebben.
Ik zie voornamelijk hoe het veel wijdverspreidere recreatieve gebruik gecriminaliseerd zal blijven worden (als het aan de Staatscommissie ligt), en dat ik eigenlijk ook helemaal niet vind dat de deelnemende experts goed hun best hebben gedaan om eventuele andere scenario's te evalueren. Sterker nog, ik heb zet grote vraagtekens bij de manier waarop ze dat doen en wat ze daarbij allemaal buiten beschouwing laten. Daar zie ik inderdaad grote patronen van macht achter zitten. Niet omdat ik denk dat de professors van de Staatscommissie, Ferd Grapperhaus, en president Nixon bij een geheime theekrans hebben besloten dat ze nu ff lekker alle drugsgebruikers gaan pakken. Was het maar zo simpel. Nee, macht werkt juist vaak door 1. de overtuiging van mensen te beïnvloeden, en 2. mensen die daarmee niet te bereiken zijn buiten spel te zetten.
Dit kan ik in principe veel beter volgen. Als de opdracht was geweest: zoek uit of mdma gelegaliseerd moet worden of niet, en onderzoek alternatieve scenario’s voor gedegen drugsbeleid.
Maarrrrrrrr… dat was niet de opdracht van de staatscommissie mdma. Er is hen niet gevraagd om advies uit te brengen over recreatief gebruik. Er is ook niet gevraagd verschillende scenario’s te onderzoeken ihkv een heel nieuw drugsbeleid.
Er is gevraagd advies uit te brengen over medicinaal gebruik van MDMA in de (geestelijke) gezondheidszorg en de effecten van MDMA op de volksgezondheid.
Hier de opdracht:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-11158.html —> “De staatscommissie heeft tot taak
de status van MDMA in het kader van de volksgezondheid te onderzoeken en de regering te adviseren over de voordelen en nadelen van medicinaal gebruik van MDMA, met inbegrip van een analyse vanuit verschillende disciplines van risico's voor de gezondheid, preventie en de Europese context en relevante verdragen.”
De commissie had dat natuurlijk wel uit zichzelf kunnen doen… Ze hadden het ook wel/niet verwijderen van lijst 1 van de opiumwet überhaupt buiten beschouwing kunnen laten (máár er werd gevraagd de hele context mee te nemen in het advies). Alleen wat ze ook hadden gedaan: dat had de politiek sowieso naast zich neergelegd want was de vraag/opdracht niet. En overigens is het sowieso nog maar de vraag wat er met dít advies gebeurt: de beoogde coalitiepartijen zijn VEUL conservatiever dan het vorige kabinet en dan het advies in het rapport.
Dan bereik je als onafhankelijke commissie nóg minder door meer progressieve adviezen te verzorgen op andere dingen dan waar naar is gevraagd. Maar over de directe opdracht is eigenlijk heel positief/progressief geadviseerd…
Sterker nog, over legalisering/regulering is aangegeven dat er eerst concrete scenario’s nodig zijn óm te onderzoeken en een advies uit te kunnen brengen.
Dus nogmaals, ik ben ook een beetje teleurgesteld met het advies omdat het m.i. indruist tegen (de resultaten van) het rapport. Maar ik zie hier geen directe machtsuitoefening, ik zie hier een commissie die proffesioneel advies heeft uitgebracht over medicinaal gebruik en een rapport dat best stevig door progressieve partijen kan worden ingezet bij een debat over drugs(beleid).