Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeer weggebruikers rijden onder invloed

Meer weggebruikers rijden onder invloed

26 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
In Nederland valt dit relatief nog mee. Bij dagelijks intensief gebruik zal het enkele dagen duren voordat je weer mag rijden.

Hoelang blijven drugs in je bloed?

Rijden als je onder invloed bent van drugs is verboden. Maar wanneer mag je dan wél weer rijden? Dat is lastig te zeggen en verschilt per drug. Lees verder.
www.cbr.nl www.cbr.nl
Klik om te vergroten...
Ik verwacht dat een speekseltest niet zal uitslaan als je een paar dagen geen cannabis hebt gebruikt.

Een bloedtest op THC-zuur zal ik niet makkelijk door komen, vrees ik.

Ik ga in ieder geval nooit onder invloed rijden. Dat er metabolieten van drugs in mijn bloed zijn te vinden is iets anders.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Inderdaad een hele goeie.

Ik heb eens bij extra vermoeidheid een vrij zwaar ongeluk veroorzaakt (tegenpartij gelukkig niks).
En ondanks dat de tegenpartij schuldig was heb ik de schuld op me gekregen, omdat ik doodmoe was.
Ik had het wel toegegeven, dus ik weet niet of het anders ook was gebeurd.
Klik om te vergroten...

En de redenatie daar achter is dat je door vermoeidheid niet snel genoeg reageerde op de fout van de tegenpartij, waardoor je het had kunnen voorkomen?
Kordie zei:
Ik had het wel toegegeven, dus ik weet niet of het anders ook was gebeurd.
Klik om te vergroten...

Dit is zo krom aan ons rechtssysteem, dat eerlijk zijn vaker in je nadeel werkt dan in je voordeel.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zou ook wel eens willen weten hoeveel mensen met medicijnen op in de auto zitten.
En dan bedoel ik vooral de RC benzo's. Die naar mijn weten heel moeilijk traceerbaar zijn of niet op getest worden.
Of zal dat bij juridische zaken wel gebeuren? Makkelijker te testen zijn etc?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
alles gaat voorbij zei:
En de redenatie daar achter is dat je door vermoeidheid niet snel genoeg reageerde op de fout van de tegenpartij, waardoor je het had kunnen voorkomen?
Klik om te vergroten...

Ja hij reed veel te hard, maar ik schatte zijn snelheid verkeerd in.
Meer op automatische piloot: "hier mag je 70, dus tegenpartij rijdt 70".
Al at jaartjes geleden, maar is wel destijds op mijn bordje gekomen.
Kwam er vanaf met een geldboete
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Ja hij reed veel te hard, maar ik schatte zijn snelheid verkeerd in.
Meer op automatische piloot: "hier mag je 70, dus tegenpartij rijdt 70".
Al at jaartjes geleden, maar is wel destijds op mijn bordje gekomen.
Kwam er vanaf met een geldboete
Klik om te vergroten...

Dus als ik het goed begrijp weegt de rechter dat als volgt:

Jij hebt met je vermoeidheid je medeweggebruikers in gevaar gebracht en dat weegt zwaarder dan iemand die nuchter te hard rijd.
Die laatste is dus minder gevaarlijk/ontstaan dus minder ongelukken door.

Kun je de situatie eens schetsen? Ik ben wel benieuwd.
En voor de wet was jij dus schuldig, maar ook voor de verzekering? Want dat wil nog wel eens verschillen meen ik me te herinneren.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
alles gaat voorbij zei:
Dus als ik het goed begrijp weegt de rechter dat als volgt:

Jij hebt met je vermoeidheid je medeweggebruikers in gevaar gebracht en dat weegt zwaarder dan iemand die nuchter te hard rijd.
Die laatste is dus minder gevaarlijk/ontstaan dus minder ongelukken door.

Kun je de situatie eens schetsen? Ik ben wel benieuwd.
En voor de wet was jij dus schuldig, maar ook voor de verzekering? Want dat wil nog wel eens verschillen meen ik me te herinneren.
Klik om te vergroten...

Was een artikel 5.
Hij reed over een voorrangsweg. Ik wilde die weg oprijden en klapte vol op hem in de passagiers deur. Als rede heb ik toen op gegeven dat ik erg moe was en daar om het ongeluk had veroorzaakt ivm onoplettendheid.

De auto was verzekerd via het werk.
Daar heb ik nooit wat van gehoord en ik heb ook niet hoeven betalen. Gezien hij niet gewond was werd het relatief snel af gehandeld. En er was geen drank of drugs in spel bij mij. Enkel doodmoe, dus niet zo maar nachtje slecht slapen. Zeg maar gerust volledig uitgeput.

Hard rijden in Nederland wordt pas erg, althans toen, in strafrechtelijke maat als je het echt bont maakt. Bv dubbele snelheid of hard rijden in 30 km zone.
Misschien is dat nu veranderd.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Hij reed over een voorrangsweg. Ik wilde die weg oprijden en klapte vol op hem in de passagiers deur
Klik om te vergroten...

Ook iemand die te hard rijd heeft voorrang op een voorrangsweg, dan snap ik het wel. Maar je kon dus niet zeggen dat je hem niet had gezien?

Begrijp ik goed dat de straf ongeveer hetzelfde als voor rijden met drank op?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
alles gaat voorbij zei:
Ook iemand die te hard rijd heeft voorrang op een voorrangsweg
Klik om te vergroten...

Ja, zo werd het wel geschetst inderdaad.
Je moet altijd inschatten dat iemand te hard kan rijden of zoiets werd toen ook gezegd.

alles gaat voorbij zei:
Maar je kon dus niet zeggen dat je hem niet had gezien?
Klik om te vergroten...

Jawel, maar ik was denk ik te eerlijk.

alles gaat voorbij zei:
Begrijp ik goed dat de straf ongeveer hetzelfde als voor rijden met drank op?
Klik om te vergroten...

Nee dat niet.
Geldboete van ik dacht 500 euro. Geen cursus oid.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Ja, zo werd het wel geschetst inderdaad.
Je moet altijd inschatten dat iemand te hard kan rijden of zoiets werd toen ook gezegd.



Jawel, maar ik was denk ik te eerlijk.



Nee dat niet.
Geldboete van ik dacht 500 euro. Geen cursus oid.
Klik om te vergroten...
Toch mooi dat je eerlijk was/bent.

Heb ik ook eens gehad met een aanrijding, waarbij ik de schuld op me nam, maar achteraf bleek dat de tegenpartij veel te hard had gereden. Alsnog was ik de lul. Geen gewonden en slechts blikschade, dus gelukkig niet echt erg.

Het werkt niet altijd in je voordeel, maar je hebt een schoon geweten en dat is ook best veel waard.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#10
Had je toen al ptss?

Kordie zei:
Ja, zo werd het wel geschetst inderdaad.
Je moet altijd inschatten dat iemand te hard kan rijden of zoiets werd toen ook gezegd.
Klik om te vergroten...

Het is net alsof er iets niet klopt, want ik kan me niet voorstellen hoe jou dat is overgekomen. Je moet een veel grotere fout hebben gemaakt dan alleen die snelheid. Sloeg je rechtsaf of linksaf?

(Als ik er over op moet houden dan moet je het maar zeggen)

Want ik kan niet anders concluderen dat jij die weg op bent gedraaid zonder te kijken naar de kant waar die auto vandaan kwam.
Dus je kijkt naar links en je ziet een auto aankomen in de verte maar jij dacht dat die zo ver weg was dat je niet voor de zekerheid nog een keer extra hoefde te kijken want je liet hem buiten beschouwing.
Of je sloeg links af en had alleen maar oog voor rechts. En toen je naar links keek naar de kant waar je naar toe ging zat je er tegen aan.

Denk dat dat de meest logische verklaring is.😬
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
alles gaat voorbij zei:
Had je toen al ptss?
Klik om te vergroten...

Nee

alles gaat voorbij zei:
Je moet een veel grotere fout hebben gemaakt dan alleen die snelheid. Sloeg je rechtsaf of linksaf?
Klik om te vergroten...

Links


alles gaat voorbij zei:
Of je sloeg links af en had alleen maar oog voor rechts. En toen je naar links keek naar de kant waar je naar toe ging zat je er tegen aan.
Klik om te vergroten...

Precies.

En om wat ontopic op te sturen.
Dit gebeurd ook bij rijden onder invloed. Men heeft niet in de gaten dat je reactie vermogen vertraagd of je jezelf overschat.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Dit gebeurd ook bij rijden onder invloed. Men heeft niet in de gaten dat je reactie vermogen vertraagd of je jezelf overschat.
Klik om te vergroten...
Een hiaat in je concentratie. Als je niet vermoeid was geweest dan had je nog een keer extra naar links gekeken en had je boven op de rem gestaan.

Daarom voel ik mij niet prettig in de auto als alcohol mijn concentratie beïnvloed. Dus vermijd ik dat vrijwel altijd.
Maar vroeger is het heel soms wel eens gebeurd dat ik meer had gehad dan toegestaan. En toen kwam ik er toevallig achter waarom je door alcohol gaat slingeren: Als je nuchter bent maakt je onbewust continu hele kleine correcties aan je stuur en daardoor blijf je recht op de weg. Maar door de alcohol maak je die correcties niet meer.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
alles gaat voorbij zei:
Daarom voel ik mij niet prettig in de auto als alcohol mijn concentratie beïnvloed
Klik om te vergroten...

Daarom zouden ze zero tolerance in Ned moeten doen. Geen druppel, ipv 0,5 promille
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dieptepunt vond ik een tijdje terug iemand die met een fles lachgas voorin achter het stuur zat.

Mad Max!
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#15
Casrus zei:
Dieptepunt vond ik een tijdje terug iemand die met een fles lachgas voorin achter het stuur zat.
Klik om te vergroten...

Ja, ik ben blij dat ik die ongelukken niet meer voorbij zie komen. Zo zinloos en dom.
Casrus zei:
Mad Max!
Klik om te vergroten...

Dit is zon opmerking die ik als autistisch zou beschouwen.
Want Hoezo associeer jij dit met mad max?
Vanwege dat zuurstofmasker van 1 van die buggy bestuurders zeker?

Mad max is een kunst film, cult. Een Dystopie die nog wel eens werkelijkheid kan worden
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Daarom zouden ze zero tolerance in Ned moeten doen. Geen druppel, ipv 0,5 promille
Klik om te vergroten...
Eens.

Want nu sta je dus dé drug toe die je grenzen verlaagd (genius). Als je van tevoren met jezelf af had gesproken echt max 2 glazen te nemen, dan is er toch wel een kans dat je misschien nog 1tje extra doet, of 2. Zeker op vrijmibo's of zo gebeurd dat geregeld onder groepsdruk. En omdat je toch thuis wilt komen: "vooruit, het kan wel. Het voelt niet eens alsof ik aangeschoten ben."

Heb het gezien en heb het gedaan.

Het echte probleem ligt imo wel dieper. Namelijk dat alcohol gewoon veel te sociaal geaccepteerd is in dit land. Dat de meesten het niet eens zien als een drug zegt al genoeg.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
alles gaat voorbij zei:
Mad max is een kunst film, cult. Een Dystopie die nog wel eens werkelijkheid kan worden
Klik om te vergroten...

Mad Max.

De eerste film. Waar ze er nog (vrij) normaal uitzien, maar de grenzen met de post-apocalyptische samenleving reeds overschreden zijn.

Niet de Carnavalsoptocht-films die volgden.

Dat masker van die gozer in die scheurende auto.

Is dat een zuurstof-masker met zuurstof erin?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
alles gaat voorbij zei:
Dit is zon opmerking die ik als autistisch zou beschouwen.
Want Hoezo associeer jij dit met mad max?
Vanwege dat zuurstofmasker van 1 van die buggy bestuurders zeker?
Klik om te vergroten...
Daar zaten ze ook met een tank lachgas in de auto denk ik.

1000031152.jpg

alles gaat voorbij zei:
Mad max is een kunst film, cult. Een Dystopie die nog wel eens werkelijkheid kan worden
Klik om te vergroten...
The way things are going, ik sluit het niet meer uit.

Misschien maar benzine inslaan in jerrycans. Valuta van de toekomst. En alvast ideeën bedenken voor aanpassingen op je auto: spikes op de wielen, vlammenwerper achterop, NOS tank dus.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Daar zaten ze ook met een tank lachgas in de auto denk ik.
Klik om te vergroten...

Haha
Gebeurt het weer
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
nos.nl

Politie betrapt meer weggebruikers die drugs hebben gebruikt

Dat aantal is in de eerste vijf maanden van dit jaar met een derde gestegen naar ruim 11.000 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
nos.nl nos.nl

Geen goede zaak dat er meer met drugs op wordt gereden.

Ik heb het nooit gedaan en zal het nooit doen.
Jij ook niet? Of jij wel?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."