Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTips!

Tips!

12 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
a
abcLid
01-01-2024, 00:00
#1
Lieve mensen,

Mijn vriend komt over een paar dagen terug na zijn "Iboga detox". Afgekickt van de bruin.
Hij heeft een verleden van 25 jaar op en af.

Maar nu mijn vraag: Zijn er dingen die ik juist wel, of juist niet moet doen, als iemand net uit een afkick/verslaving komt?
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar wil hem hier wel bij helpen.

I.i.g. bedankt!
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alles nachecken in het begin, dat hij niet stiekem gaat gebruiken.
En lief voor hem doen
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat is goed en niet goed.Ga je te aardig doen dan valt dat ook op.Ga je een houding geven van-het zal wel-is het ook niet goed.Ik denk wees gewoon zoals je bent,dan komt je vriend later ook niet voor verassingen te staan.En als jij je zelf blijft sta je tenminste wel voor wie jij bent.Dat vind ik eerlijk.Het blijft altijd lastig.Omdat je toch niet in iemands hoofd kunt kijken.Laat hem anders maar af en toe zelf aan geven wat hij wil of niet wil.En zorg daarbij dat hij ook bij meerder mensen terrecht kan.Familie,hulpverleners enzo.Anders kan alles op jou gaan hangen.En kun je iritatie krijgen.Tenminste zo denk ik erover.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#4
tja, inderdaad, wat is goed en wat niet.
nu maar hopen dat deze korte opname van enkele weken genoeg is voor hem om clean te blijven. denk dat ik me volledig aansluit bij wat Ik doe mijn Best zegt, en vooral dat het goed is dat hij niet enkel op jou nu "hangt". weet niet of hij werkt of andere bezigheden heeft, zoniet dan moet hij die wel direct gaan zoeken. want zoals het spreekwoord zegt'ledigheid is des duivels oor kussen. wanneer je gebruikt vliegen de uren om, en nu zullen de dagen heel erg lang worden voor hem. denk ook dat hij nu hij clean is zich misschien snel zal voelen aangevallen wanneer je hem controleert, (wat menselijk is, want je blijft bang voor een terugval van hem). dus controleer hem als t moet, maar zo dat hij t niet merkt. en verder kun je enkel hopen en afwachten, veel meer is er niet te doen.
probleem met dit is dat men het zelf moet doen, je kan een beetje bijstaan, maar verder is het aan hem om het te doen. t klinkt heel onaardig wat ik nu zeg, maar verwacht een terugval, de kans erop is erg aanwezig en t zal dan jouw hoop geheel te niet doen.

ik snap je vraag maar eigenlijk is er geen zinnig woord over te zeggen, enkel dat hij vooral bezig moet blijven. sporten werkt ook goed, een moe lichaam vraagt niet zo snel om dope. t zijn vooral de verveling en spanningen die t m doen.
en verder zou ik willen zeggen, cijfer jezelf niet helemaal weg.
zoals je al schreef is dit een 25 jaar durend process, dus de kans dat t niet slaagt is erg aanwezig. dus help waar je kan, maar hoop niet teveel op een goede afloop.
ik wens je alle goeds en heel veel sterkte, en hopenlijk lukt t deze keer wel.
heel veel succes!!
a
abcLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt!

We zitten nu bij zn moeder. Gelukkig krijgt hij veel steun van zn familie en vrienden ( geen bruin gebruikers ).

Heb zn spuiten al geteld dus hou hem in de gaten maar probeer hem wel een kans te geven.

Op dit moment heeft hij geen werk maar wil dat wel gaan zoeken en ook heeft hij al aangegeven dat mocht er niets zijn dat het vrijwilligerswerk wordt.

Hou jullie op de hoogte en succes voor iedereen!!!
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#6
Door er te zijn.

Je intenties zijn goed, dat is genoeg.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#7
abc zei:
Heb zn spuiten al geteld dus hou hem in de gaten maar probeer hem wel een kans te geven.
Klik om te vergroten...

Wat moet hij nog met spuiten als hij clean wil blijven?
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#8
Waarschijnlijk staan die spuiten op de schoorsteenmantel, naast de familie-kiekjes geschiedenis te zijn?!
a
abcLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja, wat hij nog met spuiten moet.....
Sowieso is hij nog niet thuis geweest en voor een verslaafde schijnt het nogal moeilijk te zijn dat weg te gooien als je nog verslaafd bent. Wel heeft hij al gezegd dat er nog een halve gram bruin ligt en of ik dat weg wou gooien. Binnenkort maak ik dus iemand heel erg blij op CS!!!
Succes allemaal en hou jullie op de hoogte.

p.s. Hij vindt dit tot nu toe de beste methode. Heeft alles al geprobeerd, narcose, methadon, cold turkey en allerlei klinieken. De trip zelf was heel erg heftig maar het schijnt toch te helpen.
Tot op heden geen trek, hij moet er zelfs niet aan denken en ook het ziek zijn valt heel erg mee.
:)
T
TRAVOLTALid
01-01-2024, 00:00
#10
abc zei:
Ja, wat hij nog met spuiten moet.....
Sowieso is hij nog niet thuis geweest en voor een verslaafde schijnt het nogal moeilijk te zijn dat weg te gooien als je nog verslaafd bent. Wel heeft hij al gezegd dat er nog een halve gram bruin ligt en of ik dat weg wou gooien. Binnenkort maak ik dus iemand heel erg blij op CS!!!
Succes allemaal en hou jullie op de hoogte.

p.s. Hij vindt dit tot nu toe de beste methode. Heeft alles al geprobeerd, narcose, methadon, cold turkey en allerlei klinieken. De trip zelf was heel erg heftig maar het schijnt toch te helpen.
Tot op heden geen trek, hij moet er zelfs niet aan denken en ook het ziek zijn valt heel erg mee.
:)
Klik om te vergroten...

spoel het liever weg dan een ander te helpen met zijn verslaving :openmouth:

veel succes voor jou en je vriend :wave:
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#11
niet weggooien, geef t inderdaad maar aan een andere verslaafde, leuk kerst cadeautje!!!
weggooien is gewoon zonder, en dat terwijl er ergens anders in de stad mensen bedenken hoe ze eraan moeten komen.
en CS is een uitgelezen plek denk ik, geef t wel aan iemand die t een beetje 'waard' lijkt te zijn. klinkt vreemd misschien, maar er zijn genoeg junkies die ik geen korrel zou gunnen daar zij het andere ook niet gunnen. maar hoe je nu de juiste persoon moet vinden daarvoor zou ik niet weten, kijk gewoon of iemand toevallig een aardige blik heeft in zijn ogen en volg je gevoel!
en anders mag je t altijd nog naar mij opsturen, lol.
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#12
leveldesigner zei:
niet weggooien, geef t inderdaad maar aan een andere verslaafde, leuk kerst cadeautje!!!
weggooien is gewoon zonder, en dat terwijl er ergens anders in de stad mensen bedenken hoe ze eraan moeten komen.
en CS is een uitgelezen plek denk ik, geef t wel aan iemand die t een beetje 'waard' lijkt te zijn. klinkt vreemd misschien, maar er zijn genoeg junkies die ik geen korrel zou gunnen daar zij het andere ook niet gunnen. maar hoe je nu de juiste persoon moet vinden daarvoor zou ik niet weten, kijk gewoon of iemand toevallig een aardige blik heeft in zijn ogen en volg je gevoel!
en anders mag je t altijd nog naar mij opsturen, lol.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk zou jij wel willen dat zij dat aan jou gaf. :openmouth:
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#13
dat was inderdaad de laatste zin waarmee ik afsloot, vrees dat je daar overheen hebt gelezen;

"en anders mag je t altijd nog naar mij opsturen, lol."

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."