Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumshoe snel raak je verslaafd aan methadon?

hoe snel raak je verslaafd aan methadon?

25 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi Willem,

Ik vroeg me al af waar zit ie toch :wave: . Ik kan me gedeeltelijk vinden in jouw verhaal, maar toch weer niet. Ik zeg je moet Subs niet nemen als vervanging, maar alleen gebruiken om de scherpe randjes van de afkick methadon weg te nemen. Ik ben de pijn gewoon blijven voelen hoor het was lang niet helemaal weg. Ik wist dat het helemaal weg zou gaan als ik meer subs zou nemen. Maar dat heb ik niet gedaan, zodra ik voelde dat ik met eenzelfde dosis sub minder pijn had, deed ik met de subs ook een stapje terug.

En tramadol vind ik sowiezo bagger, dat werkt voor geen meter bij mij :confused:

Daarmee bedoel ik te zeggen, niet meer nemen als nodig is. En dan zo omlaag. Voor mij werkt het.

Trouwens goed weer van je te horen,

Groet Erick
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo,

In het verleden ben ik een paar keer heroine verslaafd geweest en ben ook in de kliniek behandeld met methadon.
Nu ben ik de laatste tijd een paar keer de fout ingegaan met roken en kreeg vrij snel alweer afkick. dus heb een afbouwschema meth gemaakt voor 5 dagen. Van 30 naar 5 mg. dat werkte maar ging weer de fout in. Dus nu 3 keer gedaan. Ze hebben mij altijd verteld als je niet weken achter elkaar en niet dezelfde dosering neemt dat je niet zomaar verslaafd raakt.
Maar nu krijg ik na 3 dagen niet gerookt te hebben pas lichte afkick.. Heeft iemand een idee hoe dat kan want toen ik echt verslaafd was kreeg ik het al zodra het uitwerkte, en nu dus pas dagen later. Ik ga zowiezo volgende week bij de VNN even vragen maar is het wel verstandig nu weer even met meth af te bouwen....?

Gr Rick
M
MarckoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mij hebben ze bij de verslavingszorg wijsgemaakt dat methadon nog veel verslavender is dan heroïne. Ik heb ook nog nooit iemand ontmoet die van de methadon was afgekickt.
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heb de bijsluiter eens goed gelezen.
Mocht je ooit tot de 30 zijn gekomen kun het er al bij gaan gebruiken tegen de afkick van het laatste stuk. Verplaats je uiteindelijk het probleem wel wat maar Suboxone is weer een tikje minder verslavend, je voelt er minder van en is makkelijker af te bouwen.
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja de afkick is heviger en duurt veel langer, dat weet ik. Maar zolang je niet elke dag dezelfde hoeveelheid mg. neemt en maar een korte tijd is dat niet zo erg hoorde ik..
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nou, ik ben toch nu hoop ik voor de laatste keer begonnen met een methadon kuurtje. 2 dagen 30mg, 2dagen 20 mg, 2 dagen 10 mg, en 2 dagen 5 mg en dan mischien nog een paar dagen even wat vervelend...
Maar na alle ellende te hebben gelezen van PAMMETJE32.
Dus PAMMETJE32 voor als je dit leest; Hoe heeft het bij jou zover kunnen komen dat je met zo'n methadon-probleem zit?
Ik begon 20 jaar geleden op mn 13e met heroine roken en is eigenlijk altijd een probleem gebleven. Cold Turkey, klinieken en methadon afbouw. Maar hoe kan het dat jij nu zo aan die metha vast zit?
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Of misschien 25tolive een idee..??
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
ricky zei:
Ja de afkick is heviger en duurt veel langer, dat weet ik. Maar zolang je niet elke dag dezelfde hoeveelheid mg. neemt en maar een korte tijd is dat niet zo erg hoorde ik..
Klik om te vergroten...

Kan alleen zeggen wat ik allemaal gezien heb, kort door de bocht heb ik vele die op methadon waren 'overgezet' dat ze nu beide gebruiken. Het lijkt erop dat het sociaal geaccepteerd is, en daardoor de druk van compleet stopoen word geremd. Op uitzonderingen na natuurlijk , knap dat je dat zelf kan afbouwen.

Er zijn vast (veel) genoeg mensen die wel gestopt zijn door middel van methadon onder andere. Zover ik het weet is methadon een gemene insluiper zeggen de gebruikers. Het stoppen van methadon is vaak moeilijker omdat het vrij eenvoudig is te verkrijgen.

Heb niet de kennis of je schema goed is zo, enige wat voor veel dingen geld is niet te snel af willen bouwen.

Excuses als er dingen dubbel staan, op me telefoon getikt vandaar.

Wens je veel succes toe met afbouwen en het stoppen erna!
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoe snel je aan methadon verslaafd raakt. Snel genoeg geestelijk in no-time en lichamelijk in een aantal weken. De afkick van methadon kan zwaarder zijn als heroine maar dat is denk ik per persoon verschillend. Methadon zit langer in het lichaam en daarom duurt de afkick van methadon langer. Methadon is geschikt voor mensen die eerst zwaar heroine verslaafd zijn geweest en niet meer kunnen functioneren zonder opiaten. Naar mijn mening is methadon niet echt geschikt als middel om vanaf te kicken of je moet als je begint meteen afbouwen en ermee stoppen.

Methadon is een gevaarlijk middel waar je snel een overdosis van kan nemen. Kijk ermee uit want het is vaak een Oneway ticket. Helaas kan Pammetje niet meer antwoorden...
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#10
willemv zei:
Methadon is een gevaarlijk middel waar je snel een overdosis van kan nemen. Kijk ermee uit want het is vaak een Oneway ticket. Helaas kan Pammetje niet meer antwoorden...
Klik om te vergroten...

:( is ze naar een kliniek of denk ik te optimistisch?..
Vreselijk om te horen!
Sterkte aan iedereen die pammetje kent! Word er zelf niet goed van, een od is vrij makkelijk met methadon inderdaad.. zal geen hoeveelheden e.d noemen maar pammetje had met tolerantie meegerekend lopen sparen klinkt het. Vermoed dat dit een plan was om aan de pijn en frustraties te ontsnappen zover ik daar iets over kan zien :(
Kan niet openbaar tikken wat ik me afvraag, hoop dat ze rust en het pijn verleden tijd is voor pammetje! En ze door nieuw leven verbleid (blij) is.
Sterkte aan familie vrienden en kennissen!
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Weet niet of Pammetje aan methadon is overleden ken hem verder niet. Het staat een beetje ongelukkig achter elkaar waardoor het lijkt alsof het bij elkaar hoort. Sorry voor eventuele verwarring want dat is niet mijn bedoeling geweest.

ricky zei:
Hallo,
Maar nu krijg ik na 3 dagen niet gerookt te hebben pas lichte afkick.. Heeft iemand een idee hoe dat kan want toen ik echt verslaafd was kreeg ik het al zodra het uitwerkte, en nu dus pas dagen later.
Klik om te vergroten...

De ontwenning bouwt zich als het ware op in de dagen nadat je gestopt bent. Na ongeveer 3 dagen is de ontwenning op zijn hevigst en dat wordt geleidelijk minder na een aantal weken.
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ok, dan ga ik er van uit dat na et afbouwen het ergste geweest is. Tot nu toe is dat altijd gelukt
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik wou even terug komen op deze zelfde vraag, maar nu anders.

Ik heb zolang lopen f#cken met afbouwschemas en daarna weer roken. de laatste anderhalve maand 4 keer afgebouwd van 30 naar 5. en nu maandag weer 3 dagen gerookt.
Ik ben weer ff begonnen met 20 mg naar 5. Mn maat zei dat ik flink moet oppassen nu. Ik ben zwaar verrot door de 20 mg heen en erg bang om af te gaan bouwen. Doe het ook rustig aan nu want als ik niks had gehad had ik nu in afkick gezeten.

Maar waarvan????

Ben steeds met het een en het ander bezig geweest.
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ok. Maar mn maat, die dus aan een onderhoudsdosis zit, zei dat ik de meth sowieso moet afbouwen. Dit doe ik nu nog vd laatste keer en daarna ga ik maar eens flink op de blaren zitten want op dit moment zie ik het ff niet meer zitten. Hou nu echt op met roken. Is misschien wel ff goed om goed ziek te wezen. Eigen schuld vd zoveelste keer. Het is niet zo erg deze keer dat ik moet worden opgenomen
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat is lichamelijke verslaving je stelt de ontwenning met de methadon alleen maar uit. Je bent over het punt heen dat je kan afbouwen en een paar krampjes hebt en het is over. Je blijft methadon heroine methadon heroine gebruiken dus je bouwt gewoon je verslaving op. Methadon vervangt de heroine en is eigenlijk gewoon synthetische heroine. Hoe langer je heroine of methadon neemt hoe heviger je ontwenning wordt. Afbouwen kan een afkick verlichten maar het zal je afkick niet tegengaan. Ja eigenlijk wel maar dan moet je methadon blijven nemen tegen de afkick.
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het houd maar niet op maar nog een vraag. Ik zit nu aardig in ontwenning en trek het eigenlijk niet..De trek is tergend.Rij al door de buurt heen te zoeken terwijl ik nog ff moet doorzetten.
Kan het kwaad dat ik even een morfine'tje ophaal tegen deze in mn maag draaiende zenuwen?
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Middag,

ik schrijf amper nog hier.

Soms lees ik nog eens, of beantwoord ik PM 's.
Pam was 1 van mijn "vaste" PM vriendjes hier!

Jammer genoeg.......

Waarom ik hier nu wel antwoord, wel , Methadon...
Let ermee op!

De manier waarmee Willem ermee "omgaat" is denk ik bijna de enigste manier.
Ik zelf heb jaaaaaaaaaaaaaaren "gestoeid" met methadon, nooit meer dan 40 mg, maar toch!
Paar jaren gelden heb ik het dus afgebouwd, heel traag, jaar over gedaan. En dan nog, nat van 0,25 mg naar 0 te zijn gegaan heb ik nog weeeeeeeeken "afgezien.

Daarna, hele tijd niks.

Dan weer daarna, toch weer even verleiding en dit en dat, dus (en echt amper een maand ofzo) weer es gerookt. Gevolg... doodziek!
Toch maar weer terug naar arts, want blijven door roken, nee dank U (kwaliteit/prijs/leeftijd..) en begonnen met subutex. In het begin even tanden bijten! Dat wel.
Maar veel en veel makkelijker/sneller af te bouwen.

Maar eigenlijk logde ik in om alle mensen die Pam "gekend" hebben te condoleren!!

Groet!
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik wou nog even afsluiten met het bericht dat alles goed is gegaan.
Ondanks dat ik 4 keer in korte tijd een afbouw gedaan heb met methadon ben ik daar iig niet hooked aan geraakt. Ik heb sowieso niet te lang dezelfde dosis genomen dus het valt mee.
Maar ik zou dit niet weer opnieuw gaan doen want heb wel een redelijk risico genomen en heb behoorlijk wat stress gehad OF ik misschien er ook verslaafd aan was, vandaar dat ik op deze site terecht ben gekomen. Ik ben er nog niet helemaal maar het ergste is achter de rug en hoop dat het goed blijft gaan.
Iedereen, vooral Willem, bedankt voor jullie informatie en meningen.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Goed mooi om te horen dat het alweer wat beter gaat. Hoop voor je dat alles voorspoedig gaat en dat je je verslaving onder controle blijft houden. Wat je zelf wilt kan je bereiken en natuurlijk een hoop kracht en doorzettingsvermogen om terug te gaan naar de situatie waar je niet meer naar toe wilt. Succes en laat af en toe maar weten hoe het verloopt. Jij ook bedankt voor de kans om deze informatie te delen...

Grtzz Willem
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Klein beetje te vroeg gejuicht...
Na dagen lang die tergende kriebels in je rug en benen die niet overgaan toch even naar de methadon-arts gegaan. Toch maar weer deskundige hulp ipv eigen dokter spelen.
Ik heb nu weer zolang lope klote met gebruik en afbouw dat het toch niet een,twee, drie klaar is. Ik ga nu verder met suboxone, eerst 4 mg, omdat ik geen zin heb in weer met methadon te gaan afbouwen. Nou maar bekijken voor hoelang.
Ik zei al ben dr nog niet helemaal maar we gaan gewoon verder....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."