Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSubuxone/bupe afkickervaringen

Subuxone/bupe afkickervaringen

26 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,

Dit topic is voor iedereen die met dit middel te maken krijgt of te maken heeft gehad.

Allereerst verwijs ik weer naar de volgende link:
http://www.vad.be/media/37445/dossier_b ... _cover.pdf

Hierin staat alles over:
- de werking van Buprenorfine
- Het verschil tussen Subutex en zuivere Buprenorfine
(Subutex heeft een beetje Naltrexon erbij, die echter geen werking heeft als je het netjes sublinguaal= onder de tong neemt. Het werkt echter wel als acute en mogelijk zeer gevaarlijke afkick als je het intraveneus zou gebruiken. Daarom zit het erin, zodat het niet geshot kan worden).
- Met andere woorden: als je Subutex sublinguaal neemt, net als de Bupe hebben beide dezelfde werking
- Dosis overstappen van heroïne of Meet op Bupe/ Suboxone
- Voor beide schema's met onderhoudsdoseringen
- Voor beide afkickschema's

De eerste anderhalve dag is gewoon kut; je lichaam moet eraan wennen, wat als matige afkick voelt.

Ik post dit alvast, later zal ik alles aanvullen (ga nu met de kinderen naar de speeltuin :wink: ).

Hier kan iedereen dus zijn ervaringen met Buprenorfine/Suboxone kwijt.


Groetjes! :wave:
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ga binnenkort op de suboxone, vanaf de methadon.
Al die artikelen van de werking van buprenorfine heb ik al wel gelezen, het receptoren verhaal , en dat het werkt tegen trek, etc.
Maar ik ben vooral geinteresseerd naar de persoonlijke ervaringen van de mensen.
Is het idd milder qua afkick dan methadon? Als ik Yoro's verhaal lees dan twijfel ik daar aan.
Hoe ervaren mensen de overstap. Zijn de eventuele ontwenningsverschijnselen te doen of is het erg onaangenaam? Zoals bijv. met Naltrexon?
Hoop dat iemand daar wat over wil vertellen.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hé meis,

Is het idd milder qua afkick dan methadon?
Klik om te vergroten...

Ja, het is écht milder en duurt veel korter dan Meetafkick. Tijdens Meetafkick kon ik soms zo in paniek raken dat ik bijna psychotisch werd, dat is me bij de Bupe (3-4 keer) gelukkig nooit gebeurd.

Zijn de eventuele ontwenningsverschijnselen te doen of is het erg onaangenaam? Zoals bijv. met Naltrexon?
Klik om te vergroten...

Met Naltrexon afkicken is hel, dit niet. Het is zwaar omdat het uitputtend (bij mij met name de spier-, gewrichts- en botpijn in ledematen) is, maar dat is elke Opiaatafkick. Het is relatief écht goed te doen en je kan het in 5-11 dagen doen; afhankelijk van wat het beste bij jou past.

Houd je taai, meis. Het komt goed! Maak je niet te veel zorgen. Als je echt volledig wilt afkicken is m.i. Bupe inderdaad de beste keuze.

Liefs,
R@ :wave:
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#4
lieve nonna

probeer er niet teveel over te piekeren meis, je weet hoe goed ik door de afkick van de meet kwam (ik maak er geen hobby van hoor :grin: ) en bup schijnt toch makkelijker te zijn.
ik denk dat yoro al helemaal uitgeput was van de meet afbouw en dat het daarom zo klote was.
hoe je het ook doet, je komt er wel !!!! al moet ik daar persoonlijk voor zorgen :wink:

dikke X van mij
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Thanx meiden!
Had ik net effe nodig.
Tja, zoals jullie wel zullen weten kan je het soms erg groot maken in je kop.
Met de meest vreselijke scenario's.
De meest ernstige natuurlijk. Kan nu ook gaan denken dat het goed te doen is, en volgens de arts kan het helpen bij het depressieve gevoel wat ik blijf houden.
Ben zelfs iets omhoog gegaan met de meet omdat ik dacht dat het daar mee te maken had, dat de dosis te laag zou zijn.
Maar het blijft. De arts zei ook dat in sommige gevallen methadon(vooral langdurig lage dosering) een deprimerend effect kan hebben. Ik ken 1 verhaal van iemand die depressief werd van de methadon. Alles kan, niets hoeft.Je weet van te voren nooit wat het effect is, iedereen reageert weer anders. Maar er komt natuurlijk ook een flink mentaal stuk bij kijken waar ik zeker wat mee moet gaan doen.
Maar ik ga aan de suboxone!
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Maar ik ga aan de suboxone!
Klik om te vergroten...

You go, girl!

Wist je trouwens dat Buprenorfine om redenen die nog niet helemaal wetenschappelijk zijn verklaard, maar wél bewezen, helpt tegen depressies of depressieve gevoelens?

Mooier kan toch niet, meis! :wink:

Suc6 bij de (verslavings)arts! En houd ons op de hoogte! :wave:
Z
ZeepbelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Haai iedereen :wave:

Ik ga ook even snel mijn verhaaltje doen.

Na een half jaar heroineverslaafd te zijn, ben ik nu 4 weken clean, door middel van Suboxone.
Ik ben echt blij dat dit mij is voorgeschreven door de dokter.

De laatste dag dat ik hero gerookt had, was een zondag, ik moest dan wachten van de dokter tot ik afkick had, dat was maandag, en toen moest ik beginnen met suboxone. Dit heb ik 15 dagen moeten doen, beginnen met lage dosis, dan naar de helft van die 2 weken toe naar hoge dosis, en dan weer naar lage dosis.

Ik heb in die 15 dagen GEEN afkick gehad !! Daar was ik heel blij mee, maar 24u nadat ik mijn laatste pilletje had laten smelten onder de tong, kreeg ik wel last van lichte afkick verschijnselen (onrust, slapeloosheid, geeuwen, tranende ogen, lopende neus, ...) En dit was natuurlijk niet zo leuk. De dokter zei dat dit normaal was, maar dat ik nog enkele dagen 1 pilletje mocht nemen, omdat ik dus te snel zou gestopt zijn met suboxone.

Dus nu neem ik nog elke dag 1 pilletje, nog voor 3 dagen (dan zijn ze op). De dokter zei me dat ik daarna waarschijnlijk weer enkele dagen last kan gaan hebben, maar minder dan ervoor. Dus dat is wel draaglijk.

Dus ik vind dit in mijn geval wel een positief verhaal van gebruik van Suboxone :)

Greetz & Peace ..
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik snap dat de afkick van hero hel is maar hey, klagen over
onrust, slapeloosheid, geeuwen, tranende ogen, lopende neus
Klik om te vergroten...
hebt vind ik wel een beetje overdreven. Mijn moeder heeft ergere dingen als ze twee weken verkouden is en amper kan ademen.

Tegenwoordig wordt nergens meer voor geknokt. Afkicken 30 jaar geleden was vechten maar dat vinden wij doorgefokte westerlingen zonder ruggengraat naar dus slikken we pilletjes of een poedertje/plantje (weetikveel) om de afkick op te vangen en hebben daarna geen associatie gelegd in de hersenen waarom die hero zo lekker is (want alles heeft een schaduwzijde en zonder afkick heeft hero die alleen qua craving en daar valt met hulp goed mee te leven) dus heb ik het vermoeden dat je zonder dat gevecht om clean te worden weer snel terug valt omdat het afkicken wel makkelijk ging die keer daarvoor.

Ik geloof dat je daardoor heen moet om de associatie te leggen dat als je weer gaat gebruiken je weer door die hel moet om clean te worden.

Of denk ik nu zo krom?
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#9
aan DRIENTJE,..wat je zegt.
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#10
ik doe mijn best,
ik vind dat mannen vaak lopen te piepen, een verkoudheidje en ze lopen erbij alsof ze de meest erge griep hebben (geldt niet voor alle hoor )
vraag aan drientje,
ben jij verslaafd geweest aan heroine ?
begrijp ik het goed en vind jij dat omdat wij geen ruggegraad hebben dat moeten kweken om zonder wat dan ook af te kicken omdat je dan ziek wordt en door die hel moet om ervan af te blijven ?
afkicken van heroine is zwaar klote en meet nog erger, als het alleen het ziek zijn was waren er niet zoveel mensen verslaafd, het is juist het geestelijke aspect,zeker na een langdurige verslaving, niet alleen de graving maar de strijd om weer normaal te functioneren is mijns inziens de grootste hel !!
kortom, meet is een klote middel maar ik kan het alleen maar toejuigen dat men in nederland steeds meer op buprenorfine overstapt, dat met een goede begeleiding zorgt toch dat de exverslaafde weer vertrouwen krijgt in zichzelf.
btw, ik heb wel ruggegraad :grin:
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik weet zeker dat drientje hier geen dope gebruikt
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb nooit hero gebruikt, wel opium maar dat is overduidelijk wat anders.
Als ik iets zeg dan zeg ik dat omdat ik me probeer in te leven in een situatie. Het was ook een vraag.
Het leven bestaat uit dualiteit en daar leren wij van. Ik leg in mijn hoofd connecties en die leren mij dat als ik op dronken op een muurtje ga staan en ik lazer eraf dat ik dat beter niet meer dronken kan doen.
Ik vroeg me hardop af dat als je het fijne aan heroïne kent, de rush en de stonedheid, dan wil je toch ook de down? Tenminste, dat zou ik willen. Ik heb het recht om alles in het leven te ervaren dus ook de negatieve shit. Maar er is niets waarmee de afkick van hero vergeleken kan worden dus? Is de fysieke pijn zo ondraaglijk? Ik zou er juist door heen willen gaan om voortaan te onthouden dat als ik ooit weer gebruik dat ik dat weer zou moeten doorstaan.
En natuurlijk is daar het mentale gedeelte, maar dat is niet veel anders dan bij elke andere verslaving en daar kun je hulp bij krijgen om je leven op orde te krijgen met een strikte agenda en psychologische hulp.
a
artworkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hoi Drientje,
Waardeer het dat je je in probeert te leven in een heroine verslaving. Maar denk dat je te makkelijk een conclusie trek. Als je allemaal zo makkelijk van je fouten zou leren zou er niemand verslaafd zijn denk ik. Het zijn vaak lange processen om uit een verslaving te kunnen groeien. En iedereen doet dat op zijn manier. Wel mooi dat er tegenwoordig dat middel subuxone is ik kan dat niet uit eigen ervaring was er volgens mij nog niet toen ik stopte. Maar klinkt beter als methadon want dat is echt zooi. Is nog door de duiters in de tweede wereldoorlog uitgevonden en toen heete het adolfhine brrr.
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#14
drientje,..
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Euh, nee, ik ben 28 en werk al sinds mijn 16e jaar. En ik werk op een kantoor waar ik borden teken. :) School heb ik al heel lang niet van binnen gezien :P .

En ik snap dat de geestelijke kant van een verslaving je terug laat vallen of bang laat zijn voor de afkick. Het zijn je gedachten die je angst gevoel geven, zo sterk dat je er een fysieke reactie van krijgt waardoor je nog banger wordt om af te kicken en je uiteindelijk liever een 'makkelijkere' weg kiest.

Ik heb van mijn 19e tot mijn 21e een behoorlijke XTC verslaving gehad. Toen kwam ik iemand tegen waar ik zo verliefd op was dat ik alles voor hem over had. Ik ben toen gestopt met gebruiken maar na een tijd merkte ik dat ik terug verlangde naar de verdoving. Ik misbruikte allerlei andere huis tuin en keuken middeltjes maar niets kon mij die verdoving geven dan XTC. Ik was op de vlucht voor mijn eigen gevoel want nuchter werd ik steeds met mijzelf geconfronteerd. Verdriet uit het verleden wat niet verwerkt was verstopte ik in drugs. Na drie jaar harddrug vrij begon ik zo hard naar drugs te verlangen dat ik alleen van de gedachte, aan hoe het weer zou zijn om een pil te slikken, een zelfde fysieke reactie had (vergrote pupillen, zweten, trillen, slapeloos) als wanneer ik gebruikt zou hebben. Dus ik snap de craving, daar ben ik bekend mee en ik weet ook dat er in NL goede hulp te krijgen is ter ondersteuning van die kant van de verslaving met praat groepen en individuele psychotherapie.
Wat ik probeer te begrijpen is waarom mensen die echt echt echt willen stoppen dan niet cold turkey stoppen? Natuurlijk zijn er alternatieven die het lichter maken maar is het dan zo dat die negatieve associatie van de CT volledig overstemd wordt door de craving van de mentale verslaving?

Ik gebruik geen voor mij verslavende drugs. Ik ben een tijd verslaafd geweest aan speed maar dan slaap je een tijd goed uit en ben je afgekickt, rest is alleen de mentale craving en heel af en toe gun ik mezelf een weekendje speed. Dat zou het hero dus niet kunnen? Ben je weer meteen hooked als je ooit weer gebruikt?

En komt dat dan door dat de chemische samenstelling in je hoofd permanent naar de hero 'is gaan staan'? (weet het even niet anders uit te drukken). Zijn de receptoren in je hoofd door de tijd van gebruiken soort van aangepast aan de heroïne dat de drang zo overweldigend groot is dat je weer en weer neemt?

Ik kan hier geen info over vinden op internet maar ik vind het wel heel erg interessant.
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#16
hallo drientje,
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#17
ik denk dat je een heroine verslaving niet kunt vergelijken met wat anders, ik ben ook jarenlang aan coke verslaafd geweest en heb denk ik het meeste wel gebruikt wat los en vast zit.
pijn en ellende ga ja na verloop van tijd bagataliseren hoor, bevallen is ook geen pretje en toch lopen er heel wat koters rond.
ik dacht al dat je geen heroine verslaving hebt gehad anders had je het afkicken niet vergeleken met de verkoudheid van je moeder :confused: , ik bedoel dat zeker niet vervelend hoor, maar ik kan je verzekeren dat ik liever ( en meer met mij !!!!!) toch liever een hele pittige griep zou hebben dan af te kicken.
ik begrijp best dat je alles wilt voelen dus ook de ellende maar geloof me het weerhoudt je er niet van om toch weer te gebruiken, ik denk dat je dat pas snapt als je wel een heroverslaafde bent, dus is het maar goed dat je het niet snapt.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik vergeleek de afkick niet met de kwalen van mijn moeder.

Drientje zei:
Ik snap dat de afkick van hero hel is maar hey, klagen over
onrust, slapeloosheid, geeuwen, tranende ogen, lopende neus
Klik om te vergroten...
hebt vind ik wel een beetje overdreven. Mijn moeder heeft ergere dingen als ze twee weken verkouden is en amper kan ademen.
Klik om te vergroten...
Ik vergeleek zijn klachten met erg mild als ze van de afkick zijn dan. Als dat alles was dan kom je er goed mee weg. Maar Zeepbel draaide het om en zei dat dit niet zo leuk was. Ik zou zeggen, gast, wees fucking blij dat dat het enige was! Je had wel 10 dagen kunnen liggen kreperen in je bed, alles onderkotsend.

En nee, ik snap het niet dus vraag ik om informatie (zie vorige post.) Ik wil zeker de afkick niet bagatelliseren of de persoon die een andere weg kiest dan CT belachelijk maken of kritiek op die persoon hebben hebben.

En ik ben zeker niet van plan om ooit heroïne te gaan gebruiken. Ik hou van mijn leven en heb niet de behoefte om mijzelf af te zonderen van die wereld waar ik net weer blij van aan het worden ben.
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#19
hoi drientje,
das goed om te horen en op sommige vragen krijg je nooit een concreet antwoord hoor en das misschien maar goed ook.
er zijn zoveel leuke en spannende dingen en het leven is toch wat je er zelf van maakt :wink:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#20
En komt dat dan door dat de chemische samenstelling in je hoofd permanent naar de hero 'is gaan staan'? (weet het even niet anders uit te drukken). Zijn de receptoren in je hoofd door de tijd van gebruiken soort van aangepast aan de heroïne dat de drang zo overweldigend groot is dat je weer en weer neemt?

Ik kan hier geen info over vinden op internet maar ik vind het wel heel erg interessant.
Klik om te vergroten...

Hé meis,

Er staat hierover idd niet erg veel op internet. Wat ik ervan weet is dat iedereen receptoren in zijn hersenen heeft; bij de Detox vergeleken ze die met "stoeltjes".

Als je regelmatig opiaten gaat gebruiken, komen er ook steeds meer "stoeltjes"/ receptoren.

Als de opiaten op de stoeltjes zitten, is het "goed"; je hebt geen afkickverschijnselen. Na een aantal uren maken de opiaten zich geleidelijk aan los van de stoeltjes: het afkicken begint.

Hoe langer en meer iemand heeft gebruikt die afgelopen periode, hoe heviger de afkick wordt (omdat er veel meer receptoren/stoeltjes zijn die niet meer worden bezet).

Iemand die al langer clean is, heeft die extra stoeltjes niet meer. Je zou dus denken dat als iemand bijv. 10 jaar achtereen geen opiaten heeft gebruikt, hij/zij bij een terugval weer dezelfde weg zou gaan met het opbouwen van stoeltjes.

Uit onderzoek is echter gebleken dat als iemand na een x aantal jaren weer terugvalt, hij/zij véél sneller weer op het oude niveau zit (dagelijkse hoeveelheid gebruik).

Wetenschappers weten nog niet waar dat precies aan ligt, maar kennelijk "onthouden/registreren" de hersenen, als ze eenmaal hebben gebruikt/verslaafd zijn geweest, dit voorgoed.

Dus ja: in die zin is het inderdaad zo dat er voor altijd iets verandert in je hersenen als je eenmaal verslaafd bent geweest.

Hoihoi! :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."