Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFentanyl, Abstral, opiaten verslaving

Fentanyl, Abstral, opiaten verslaving

47 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rivalrie zei:
Heb je wel ondersteuning bij je verslaving? Lijkt mij lastig om er ook voor je kindje te zijn als je high rondloopt.
Klik om te vergroten...
Ik loop niet high rond, ik ben een “functionerende verslaafde” zoals een functionerende alcoholist. Ik functioneer juist zonder iets ondermaats, bovendien veel pijnen. Ik “nod” bijv ook niet, ik ben altijd wakker zodra ik wakker word en ik sllaap goed. Ik weet na al die jaren precies wat en hoeveel ik nodig heb maar het lukt me niet de vertaling te maken van Fentanyl naar oxycodon.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Niel zei:
Ik loop niet high rond, ik ben een “functionerende verslaafde” zoals een functionerende alcoholist. Ik functioneer juist zonder iets ondermaats, bovendien veel pijnen. Ik “nod” bijv ook niet, ik ben altijd wakker zodra ik wakker word en ik sllaap goed. Ik weet na al die jaren precies wat en hoeveel ik nodig heb maar het lukt me niet de vertaling te maken van Fentanyl naar oxycodon.
Klik om te vergroten...
Weet niet precies wat ik daaronder moet verstaan. Maar hoop dat je gelijk hebt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Een functionerende verslaafde. Goede visie.
Edoch, je bent ook in deze situatie onder invloed, alleen valt dat niet meteen op.
En dan de zorg dragen voor een kind. Dat maakt de kwestie alleen maar lastiger, want deze zorg kan je alleen maar echt goed doen, als je nuchter ofwel clean bent...
Voor het omrekenen van opiaten heeft de verslavingsarts tabellen, alleen, hoeveel precies gebruik je nu?
Dat is erg moeilijk om te bepalen, maar de arts zal daar zonder meer een weg in vinden.
En dan: de oorzaak van deze verslaving.
Pijn. Ja, dat is heel, heel moeilijk om mee overweg te kunnen.
Ik weet dit zelf maar al te goed...want zo is het bij mij dus ook. Haast exact hetzelfde, alleen het middel is anders..
Ieder geval is anders.
Laat dit maar aan de artsenij over, maar er moet iets gebeuren! Want als er iets misgaat met je kind, je zult dit je leven lang niet vergeten, dat wordt gegarandeerd een trauma tot en met. Dus:
Eerlijk zijn over wat, en hoeveel, en hoe je het inneemt.
Dan, met de nodige eigen motivatie, dat moet worden aangepakt en wel zo snel mogelijk!
Schrijf het hier neer, dat helpt!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Henky zei:
Ik heb gisterenavond nog met een vriend van mij gepraat welke ook jarenlang verslaafd is geweest aan opiaten en vertelde jouw verhaal over de pleisters die je zelf door knipt (althans, dit begrijp ik uit je verhaal). Deze vriend schrok ervan en het advies is om hier per direct mee te stoppen, je speelt Russisch roulette met je leven. Zal ook even uitleggen waarom, pleisters hebben een gereguleerde afgifte voor normaal gesproken enkele dagen, er zit een veelvoud van het aantal microgrammen in dan wat er op de verpakking staat per pleister, daarbij neemt de huid heel slecht op waardoor er nog meer inzit. Met name als je de pleister doorknipt begint het Russisch roulette, het ene stukje kan veel meer bevatten dan het andere stukje en dat kan bij fentanyl fataal aflopen. Fentanyl is 40x sterker dan heroïne en het verschil tussen leven en dood is bij zeer kleine hoeveelheden al een feit. Als voorbeeld een foto van een equivalente doses heroïne en fentanyl. Langdurig gebruik van iedere opiaat is af te raden, het gebruik van fentanyl is altijd af te raden, ik heb het nooit aangedurfd om het te gebruiken. Nogmaals veel wijsheid toegewenst!!

Bekijk bijlage 11016
Klik om te vergroten...
Je hebt zelfs een bepaalde soort fentanyl die zo sterk is dat als je lichaam ermee in contact komt door de poeder bijv aan te raken, je lichaam teveel opneemt en je od kan gaan. Heftig spul tis te ziek van woorden dat ze tegenwoordig heroine hiermee bewerken! Zoveel doden hierdoor
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Opiaten en oxcycodon, ik ben ermee bekend.
Ook aan de zaak van hoe moeilijk het is om ervan af te komen....

Ik lees in de eerste post van de TS dat er eigenlijk "twee" pijnen zijn.
De mentale, als de moeilijkste, en de lichamelijke.
Vwb de eerste, qua anti depressiva, vraag ik me af welke er geprobeerd zijn, en ook, hoe.
Er bestaan zo ontzettend veel verschillende soorten, is daar goede aandacht voor geweest?I. van belang is i.i.g. ze hebben bijna allemaal als eigenschap dat zij pas na ongeveer 2 maanden beginnen te werken.
Is deze termijn aan de orde geweest?
Hoe is het contract met de specialist of arts, die ze heeft voorgeschreven?
Als " het niet klikt" met deze arts, zoek een andere!
Je hebt altijd recht op een second opinion!
Het is van uiterst groot belang dat de onderlinge samenwerking goed is!
Vwb de lichamelijke klachten, er moet toch iemand zijn, een arts uiteraard, die daar hulp in moet kunnen bieden?

Met de opiaten geldt, dat zij tijdelijk een wondermiddel lijken.
Alles lijkt weer zonder pijn, zonder depressie te verlopen maar....dat blijft jammer genoeg niet zo.
Je hebt steeds meer nodig en de afkick wordt steeds zwaarder.

Ik heb hetzelfde ervaren. Via Novadic Kentron en een deskundige arts ben ik nu i.i.g. van de oxcycodon verslaving af.
Heeeel af en toe nog een keertje, om een middag zonder pijn te kunnen zijn. Bij mij geldt: 1 x om de 4 maanden maar verder niet meer.
Afbouw van dit middel zal het beste met begeleiding van een ( verslaving) arts moeten.
ik heb i.i.g. groot respect, dat je er zelf mee bezig bent, laat dit duidelijk zijn! Maar..met begeleiding gaat dit echt beter...

Als je vragen hebt stuur een pm.
Misschien kan ik meerdere info geven...

Die fentanyl, daar moet je echt mee stoppen, verkeerd gebruik is domweg levensgevaarlijk.
Dat weet je cast wel, maar echt, dit is echt heel belangrijk!
Het gaat immers nu om 3 mensen...

Alle sterkte!!
Klik om te vergroten...

Henky zei:
Helaas ken ik opiaten verslavingen maar al te goed en weet als geen ander hoe vervelend het is om er van af te raken. Gebruik af en aan al ruim 15 jaar alle mogelijke opiaten en ben inmiddels weer een half jaar clean na een opname. Zoals Legio Patra Nostra zegt is het gebruik van fentanyl ten sterkste af te raden, levensgevaarlijk spul, ook in lage doseringen.

Het afkicken van opiaten duurt lang en is zwaar. De lichamelijke afkick is heftig maar relatief kort, binnen twee weken ben je normaal gesproken er wel weer bovenop. Geestelijk is echter wat anders, doordat je langdurig je dopamine receptoren onnatuurlijk hebt gemanipuleerd veranderd er fysiek iets in je hersenen betreffende deze receptoren. Stop je dus met gebruik dan blijft een niet goed functionerend dopamine systeem over wat bij de meeste mensen wordt ervaren als een depressie. Het slechte nieuws is dat dit tot wel een jaar kan duren voordat dit weer normaal functioneert, het goede nieuws is dat het uiteindelijk wel weer goed komt. De enige werkende antidepressiva die ik ken die hier actief op werkt is Welbutrin, deze werkt op het dopamine systeem. Echter moet je na verloop ook hier weer vanaf en heb dit ervaren als uitstel van executie.

Wil je echt af van een opiaten verslaving dan raad ik iedereen die hier mee worstelt aan om klinisch opgenomen te worden in een verslavingskliniek. Zelf gaan aanrommelen leidt in 99% van de gevallen toch weer in een terugval. Professionele begeleiding is in deze situaties onontbeerlijk.

Heel veel succes en sterkte gewenst!
Klik om te vergroten...

poppy zei:
heb er veel ervaring mee, die depressie gaat pas enkelen weken tot maanden weg nadat je gestopt bent. Maar het komt zeker weten weer terug dat je je weer normaa voelt
Klik om te vergroten...

Rivalrie zei:
Heb je wel ondersteuning bij je verslaving? Lijkt mij lastig om er ook voor je kindje te zijn als je high rondloopt.
Klik om te vergroten...
Lieve Henky, Poppy, Rivalrie en zandman,

inmiddels zijn we ruim een jaar verder en ik wilde jullie graag een update geven.
Het afgelopen jaar ben ik doorgegaan waar ik mee bezig was, voornamelijk omdat het kon. Omdat ik op de wachtlijst stond voor een operatie die een van de pijnen veroorzaakte, heb ik met de huisarts afgesproken om na die operatie af te bouwen.

dat is gebeurd maar veel te snel, 50% per week. Ik zat nog op 37,5 ug dus na 3 weken was het klaar. Omdat ik daar erg ziek van werd, heb ik oude pleisters gebruikt om de klachten op te vangen en van de huisarts kreeg ik lorazepam.

er is van alles aan de hand door de apotheker waardoor de huisarts zo onverantwoord snel heeft afgebouwd maar dat is nu eenmaal gebeurd en daaraan kan ik nu niets meer veranderen.

Wel ben ik op verzoek doorverwezen naar verslavingszorg, daar heb ik nu de intake afgerond, midden aug krijg ik het advies plan (duurt lang ivm vakanties). Wel heb ik het idee dat ik, omdat het “maar” een medicijn verslaving betreft en ik het verbaal allemaal goed weet te vertellen (lees; lichtelijk bagatelliseer) niet serieus genoeg genomen word. De behandelaar heeft al aangegeven dat hij van de drie opties (1. opname, 2. twee wekelijkse groepstherapie, 3. eens in de twee weken gesprek met behandelaar) het meest neigt naar 3.

Ook de aanmelding bij die verslavingszorg had natuurlijk voor het afbouwen gemoeten maar daarover (en over andere ernstige misstanden/fouten omtrent m’n behandeling) heb ik melding gemaakt bij de tucht.

Ook is er een afwijkend farmacokinetisch proces bij me geconstateerd door een vervangend arts. Dit is een aandoening (?) die er voor zorgt dat medicijnen bij mij altijd te snel opgenomen worden (en dus na inname vrijwel direct werken) en dus ook te snel uitwerken, wat er weer in resulteert dat ik altijd hogere doseringen en frequentere toediening nodig heb. Dat vermoedden mijn huisarts en ik al jaren maar we hebben het nooit onderzocht. Ook nu ziet ze de noodzaak dit te onderzoeken niet.

Mijn huisarts is een jonge (40-er), ambitieuze arts die binnen 3 jaar een kleine huisarts praktijk met een huisarts omgetoverd heeft tot een grote praktijk met 9 huisartsen, 4 vasculaire artsen en 2
pedologen (los van de aios-en, POH en assistenten) waardoor ik denk dat ze het gewoon enorm druk heeft en eigenlijk geen tijd heeft of wil nemen voor (in haar ogen) futiliteiten..



Ik ga me nu dus focussen op de begeleiding vanuit de verslavingszorg maar zoek voor de tussentijd iets wat me kan ondersteunen bij de depressie die nu teruggekomen is (nog niet in de ernstige mate als voorheen, omdat ik dus nog oude pleisters gebruik, geen idee of daar iets van binnenkomt..).



Ik lees vooral dat de depressieve gevoelens dus komen door het tekort aan dopamine en Wellbutrin daarbij gestart kan worden omdat dat werkt op dopamine (thanks Henky). Voor mijn ADD krijg ik nog steeds ritalin voorgeschreven, dat heb ik de afgelopen jaren nauwelijks gebruikt maar ik heb nog genoeg liggen voor zeker 3 maanden. Ik merk dat wanneer ik dat inneem, ik me in ieder geval iets minder somber voel. Nog andere adviezen? Alles is welkom.



Ik las iets over HTP5, iemand ervaringen mee?



Verder magnesium, foliumzuur, ijzer, vit B3 en B6, visolie en vit D schijnen te helpen..?



Ik las nog een reactie over het high rondlopen terwijl ik de enige zorg voor m’n zoontje heb. Zo is het nooit geweest. Zoals er functionerende alcoholisten zijn, ben ik een functionerende fentanyl gebruiker. Ik wist precies hoeveel ik kon nemen en nam altijd net iets minder dan ik zou “kunnen” nemen om een “high” te voelen. Ik nam het puur om te functioneren en de enige reden dat ik niet eerder gestopt ben is de ptss die ik over heb gehouden aan de vorige keer dat ik stopte met opiaten door de heftige depressie met suïcidale neigingen en amper gevoelens voor mn zoontje.



Bedankt allen, voor het lezen van mn lange verhalen, het meedenken en de zorgen. Ik waardeer het enorm en zonder jullie was ik nu nog midden in gebruik.







Lieve groetjes,



Niel
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Men zegt dat men sommige porties hero expres met fentanyl bevuild.
Dit met de reden, dat onder de klanten dit rondgaatdat de hero van zeer goede sterke kwaliteit is, ( dat klopt) want die en die kregen er een zware od van...
Dat is echt misdadig en laat zien dat de dealer die dit doet alleen maar aan geld denkt.
Of er doden door vallen interesseert hem of haar geen fuck.
Schooiers zijn het, de mensen die dit doen.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Men zegt dat men sommige porties hero expres met fentanyl bevuild.
Dit met de reden, dat onder de klanten dit rondgaatdat de hero van zeer goede sterke kwaliteit is, ( dat klopt) want die en die kregen er een zware od van...
Dat is echt misdadig en laat zien dat de dealer die dit doet alleen maar aan geld denkt.
Of er doden door vallen interesseert hem of haar geen fuck.
Schooiers zijn het, de mensen die dit doen.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens! Dit gebeurd nu echt heel erg veel in Amerika. Had eens zo'n docu gezien waarin een dealer ook vertelde dat hij niet echt veel nadacht over hoeveel fentanyl hij bij de hero stopte, het was een kwestie van uitproberen en hoe meer mensen eraan dood zouden gaan hoe populairder ze product zou zijn omdat de klanten naar zo sterk mogelijk zochten.... Echt misselijkmakend gewoon zo spelen met mensenlevens. Het zijn maar junkies denken ze dan:(
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Niel zei:
Lieve Henky, Poppy, Rivalrie en zandman,

inmiddels zijn we ruim een jaar verder en ik wilde jullie graag een update geven.
Het afgelopen jaar ben ik doorgegaan waar ik mee bezig was, voornamelijk omdat het kon. Omdat ik op de wachtlijst stond voor een operatie die een van de pijnen veroorzaakte, heb ik met de huisarts afgesproken om na die operatie af te bouwen.

dat is gebeurd maar veel te snel, 50% per week. Ik zat nog op 37,5 ug dus na 3 weken was het klaar. Omdat ik daar erg ziek van werd, heb ik oude pleisters gebruikt om de klachten op te vangen en van de huisarts kreeg ik lorazepam.

er is van alles aan de hand door de apotheker waardoor de huisarts zo onverantwoord snel heeft afgebouwd maar dat is nu eenmaal gebeurd en daaraan kan ik nu niets meer veranderen.

Wel ben ik op verzoek doorverwezen naar verslavingszorg, daar heb ik nu de intake afgerond, midden aug krijg ik het advies plan (duurt lang ivm vakanties). Wel heb ik het idee dat ik, omdat het “maar” een medicijn verslaving betreft en ik het verbaal allemaal goed weet te vertellen (lees; lichtelijk
) niet serieus genoeg genomen word. De behandelaar heeft al aangegeven dat hij van de drie opties (1. opname, 2. twee wekelijkse groepstherapie, 3. eens in de twee weken gesprek met behandelaar) het meest neigt naar 3.

Ook de aanmelding bij die verslavingszorg had natuurlijk voor het afbouwen gemoeten maar daarover (en over andere ernstige misstanden/fouten omtrent m’n behandeling) heb ik melding gemaakt bij de tucht.

Ook is er een afwijkend farmacokinetisch proces bij me geconstateerd door een vervangend arts. Dit is een aandoening (?) die er voor zorgt dat medicijnen bij mij altijd te snel opgenomen worden (en dus na inname vrijwel direct werken) en dus ook te snel uitwerken, wat er weer in resulteert dat ik altijd hogere doseringen en frequentere toediening nodig heb. Dat vermoedden mijn huisarts en ik al jaren maar we hebben het nooit onderzocht. Ook nu ziet ze de noodzaak dit te onderzoeken niet.

Mijn huisarts is een jonge (40-er), ambitieuze arts die binnen 3 jaar een kleine huisarts praktijk met een huisarts omgetoverd heeft tot een grote praktijk met 9 huisartsen, 4 vasculaire artsen en 2
pedologen (los van de aios-en, POH en assistenten) waardoor ik denk dat ze het gewoon enorm druk heeft en eigenlijk geen tijd heeft of wil nemen voor (in haar ogen) futiliteiten..



Ik ga me nu dus focussen op de begeleiding vanuit de verslavingszorg maar zoek voor de tussentijd iets wat me kan ondersteunen bij de depressie die nu teruggekomen is (nog niet in de ernstige mate als voorheen, omdat ik dus nog oude pleisters gebruik, geen idee of daar iets van binnenkomt..).



Ik lees vooral dat de depressieve gevoelens dus komen door het tekort aan dopamine en Wellbutrin daarbij gestart kan worden omdat dat werkt op dopamine (thanks Henky). Voor mijn ADD krijg ik nog steeds ritalin voorgeschreven, dat heb ik de afgelopen jaren nauwelijks gebruikt maar ik heb nog genoeg liggen voor zeker 3 maanden. Ik merk dat wanneer ik dat inneem, ik me in ieder geval iets minder somber voel. Nog andere adviezen? Alles is welkom.



Ik las iets over HTP5, iemand ervaringen mee?



Verder magnesium, foliumzuur, ijzer, vit B3 en B6, visolie en vit D schijnen te helpen..?



Ik las nog een reactie over het high rondlopen terwijl ik de enige zorg voor m’n zoontje heb. Zo is het nooit geweest. Zoals er functionerende alcoholisten zijn, ben ik een functionerende fentanyl gebruiker. Ik wist precies hoeveel ik kon nemen en nam altijd net iets minder dan ik zou “kunnen” nemen om een “high” te voelen. Ik nam het puur om te functioneren en de enige reden dat ik niet eerder gestopt ben is de ptss die ik over heb gehouden aan de vorige keer dat ik stopte met opiaten door de heftige depressie met suïcidale neigingen en amper gevoelens voor mn zoontje.



Bedankt allen, voor het lezen van mn lange verhalen, het meedenken en de zorgen. Ik waardeer het enorm en zonder jullie was ik nu nog midden in gebruik.







Lieve groetjes,



Niel
Klik om te vergroten...
Sterkte , je hebt al goede stappen gezet. Weet niet of foliumzuur inzit vitamine b3 en b6 werken. Maar kan geen kwaad zou het gewoon proberen
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tijdloos zei:
Sterkte , je hebt al goede stappen gezet. Weet niet of foliumzuur inzit vitamine b3 en b6 werken. Maar kan geen kwaad zou het gewoon proberen
Klik om te vergroten...
Dank je wel, ik waardeer het.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi Niel,
Ik kan geen adviezen geven over je problemen maar wil je heel graag geruststellen over je zorgen mbt je kind en het systeem in Nederland.
Wat en hoe ik over je lees wil ik je verzekeren dat je geen zorgen hoef te maken dat iemand je zoontje van je af kan pakken. Het is veel ingewikkelder dan een heleboel mensen denken en er is ook tekort aan pleegouders enz. Ik ben een klein beetje bekent met hoe het hier allemaal werkt, vandaar mijn bericht.
Volgens mij ben je een fantastische moeder. Verder veel succes met je afbouw en gewoon in het leven .
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#11
Javelin zei:
Hoi Niel,
Ik kan geen adviezen geven over je problemen maar wil je heel graag geruststellen over je zorgen mbt je kind en het systeem in Nederland.
Wat en hoe ik over je lees wil ik je verzekeren dat je geen zorgen hoef te maken dat iemand je zoontje van je af kan pakken. Het is veel ingewikkelder dan een heleboel mensen denken en er is ook tekort aan pleegouders enz. Ik ben een klein beetje bekent met hoe het hier allemaal werkt, vandaar mijn bericht.
Volgens mij ben je een fantastische moeder. Verder veel succes met je afbouw en gewoon in het leven .
Klik om te vergroten...
Lieve Javelin,
Bedankt voor je lieve reactie.. ik werk(te) zelf, na jaren voor de klas gestaan te hebben, als gz psycholoog en een van mn beste vriendinnen is raadsonderzoeker bij de RvKB dus éígenlijk weet ik dat wel. Maar ik heb ook de docu gevolgd waarin veilig thuis onder de loep is genomen en het kan zo snel mis gaan.. bovendien kan ik, wanneer het mijn eigen leven/situatie betreft, soms slecht objectief/van een afstand naar de situatie kijken. ik ben daar (en dus idd wellicht onterecht) dus best huiverig voor geweest. Inmiddels is die angst wel stukken minder en eigenlijk weg.

Desalniettemin waardeer ik je bericht enorm. Het is altijd fijn je gesteund te voelen en toch een stukje bevestiging te krijgen.

lieve groeten,

Niel
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoe gaat het nu met je, houd je ons op de hoogte?
Ik ben zeer geïnteresseerd in de gang van zaken en ik wens je alle sterkte toe!
Zie dat je met die pleisters stopt! Het vertroebelt de diagnostiek van de huisarts, daar is niemand bij gebaat...
p
poppyLid
01-01-2024, 00:00
#13
heb er veel ervaring mee, die depressie gaat pas enkelen weken tot maanden weg nadat je gestopt bent. Maar het komt zeker weten weer terug dat je je weer normaa voelt
H
HenkyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Niel zei:
Hi Allen,

bedankt voor jullie reacties!

In het bijzonder wil ik Henky bedanken. Natuurlijk weet ik dat de manier waarop ik de pleisters gebruik gevaarlijk is. Maar omdat ik niet zeker weet of ik aanzienlijk minder ug binnen krijg als ik ze plak (en dus ziek word), heb ik even geen andere oplossing Dit klinkt heel betweterig en misschien zelfs dom, maar ik heb oprecht het idee dat ik precies weet wat ik kan hebben. Ik ga ook nooit zover dat ik ga “nodden” (een term die ik hier veel gelezen heb) maar net genoeg om te kunnen functioneren. Dat is nog een hele hoop maar door de laatste 10 jaar waarin m’n opiaat verslaving en tolerantie erg hoog is geworden, kan ik best veel hebben.

maar door jou Henky, heb ik de huisarts gebeld en haar mijn zorgen en deel van mijn probleem uitgelegd (Niet dat ik ze in m’n mond stop, daarvoor schaam ik me te erg). Ik heb Wellbutrin voorgelegd en dit direct voorgeschreven gekregen, ze vond het een goed idee. Ze gaf aan dat we niet moeten haasten en dat we gaan afbouwen als ik daaraan toe ben en het gevoel heb dat de Wellbutrin werkt.

Ik realiseer me dat ik er nog lang niet ben, maar het begin is er..

Liefs,

niel.
Klik om te vergroten...
Hoi Niel,

Als eerst, echt super goed dat je naar de dokter bent gegaan en haar, al is het niet het achterste van je tong, hebt ingelicht over je probleem en daar nu ook echt iets aan wil gaan doen. De helft van de oplossing is het erkennen van het probleem, je mag dus trots op jezelf zijn dat je een echte eerste stap hebt gezet. Doe inderdaad niets overhaast, het kan tot 6 weken duren voordat de Welbutrin echt gaat werken. Ik had bij het begin van het slikken van Welbutrin wel heel veel last van bijwerkingen maar hier moet je gewoon even doorheen, de hulp later tijdens het afkicken is het echt wel waard om nu even af te zien.

Dat je de pleister blijft gebruiken is uiteraard aan jou, ik kan hooguit advies geven als ervaringsdeskundige maar het blijft aan jou wat je met dit advies doet. Ik maak me echt zorgen over een mogelijke overdosis wat met als mogelijk gevolg een begrafenis van een alleenstaande moeder. Heel erg voor moeder maar rampzalig voor jouw kind. Misschien dat je bij de dokter kan vragen voor methadon of buprenorfine, dit is veel veiliger en wordt gebruikt voor de afkick van opiaten. Als voorbeeld 1mg buprenorfine staat ongeveer gelijk aan 40mg oxycodone, de meest gebruikelijke pillen buprenorfine zijn 2mg maar je hebt ze ook van 8mg. Dus 1 pilletje van 8mg is voor de hardcore opiaten verslaafde meestal echt wel voldoende, bijkomend voordeel is dat ze een werking van 12 uur hebben en je dus maar 2x per dag een dosis nodig hebt. Jouw dokter weet inmiddels al van je verslaving en jouw dokter weet echt wel dat buprenorfine de beste vervanger is voor welke opiaat dan ook. Buprenorfine wordt in bijna iedere verslavingskliniek voorgeschreven bij een opiaten verslaving. Dit kun je nadien rustig afbouwen in stapjes van 0,2mg, heel rustig dus. Je kunt altijd zeggen dat je jouw opiaten via bijvoorbeeld internet bijbesteld (darknet) maar dat je de kwaliteit niet vertrouwd en liever officiële medicijnen van de apotheek wil hebben. Dit verhaal klinkt ook niet meteen zo schokkend. Maar uiteindelijk blijft dit natuurlijk jouw keuze, doe wat je denkt dat het beste voor je is.

Ik wens je heel veel sterkte in dit lastige gevecht dat je moet voeren en hoop over een tijdje weer goed nieuws van je te lezen hier op dit forum!

Henky
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#15
poppy zei:
heb er veel ervaring mee, die depressie gaat pas enkelen weken tot maanden weg nadat je gestopt bent. Maar het komt zeker weten weer terug dat je je weer normaa voelt
Klik om te vergroten...

hey poppy,

thanks voor je hoopvolle bericht. ik ben er heel nerveus over maar wel vastberaden. maar te lezen dat er een uitzicht is, geeft me toch een beter gevoel. De depressie die komt Kijken bij onthouding van opiaten na een aanzienlijke tijd heel veel ervan gebruikt te hebben, is hetgeen ik het meest bang voor ben.

Ik ben bekend met depressie en heb er best een ernstige op zitten. Maar de depressie die ontstond na de afbouw van Oxycodon was heel anders en zo heftig dat ik enkel in bed kon liggen denkend aan suïcide. Het was gewoon compleet zwart.

Dus met jouw bericht kan ik veel, doet me goed
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#16
Henky zei:
Hoi Niel,

Als eerst, echt super goed dat je naar de dokter bent gegaan en haar, al is het niet het achterste van je tong, hebt ingelicht over je probleem en daar nu ook echt iets aan wil gaan doen. De helft van de oplossing is het erkennen van het probleem, je mag dus trots op jezelf zijn dat je een echte eerste stap hebt gezet. Doe inderdaad niets overhaast, het kan tot 6 weken duren voordat de Welbutrin echt gaat werken. Ik had bij het begin van het slikken van Welbutrin wel heel veel last van bijwerkingen maar hier moet je gewoon even doorheen, de hulp later tijdens het afkicken is het echt wel waard om nu even af te zien.

Dat je de pleister blijft gebruiken is uiteraard aan jou, ik kan hooguit advies geven als ervaringsdeskundige maar het blijft aan jou wat je met dit advies doet. Ik maak me echt zorgen over een mogelijke overdosis wat met als mogelijk gevolg een begrafenis van een alleenstaande moeder. Heel erg voor moeder maar rampzalig voor jouw kind. Misschien dat je bij de dokter kan vragen voor methadon of buprenorfine, dit is veel veiliger en wordt gebruikt voor de afkick van opiaten. Als voorbeeld 1mg buprenorfine staat ongeveer gelijk aan 40mg oxycodone, de meest gebruikelijke pillen buprenorfine zijn 2mg maar je hebt ze ook van 8mg. Dus 1 pilletje van 8mg is voor de hardcore opiaten verslaafde meestal echt wel voldoende, bijkomend voordeel is dat ze een werking van 12 uur hebben en je dus maar 2x per dag een dosis nodig hebt. Jouw dokter weet inmiddels al van je verslaving en jouw dokter weet echt wel dat buprenorfine de beste vervanger is voor welke opiaat dan ook. Buprenorfine wordt in bijna iedere verslavingskliniek voorgeschreven bij een opiaten verslaving. Dit kun je nadien rustig afbouwen in stapjes van 0,2mg, heel rustig dus. Je kunt altijd zeggen dat je jouw opiaten via bijvoorbeeld internet bijbesteld (darknet) maar dat je de kwaliteit niet vertrouwd en liever officiële medicijnen van de apotheek wil hebben. Dit verhaal klinkt ook niet meteen zo schokkend. Maar uiteindelijk blijft dit natuurlijk jouw keuze, doe wat je denkt dat het beste voor je is.

Ik wens je heel veel sterkte in dit lastige gevecht dat je moet voeren en hoop over een tijdje weer goed nieuws van je te lezen hier op dit forum!

Henky
Klik om te vergroten...

Hey Henky,

Dank je voor weer een duidelijke uitleg en tips. Want ook met de tip van buprenorfine kan ik veel.

Ik ben nu een week (8 dagen) bezig met een tablet Wellbutrin per dag en de huisarts wil over twee weken weer evalueren en desgewenst beginnen met afbouwen.

evalueren omdat ik inderdaad vervelende bijwerkingen heb. Zo moest ik zondagnacht m’n buurvrouw uit bed bellen om te komen omdat ik een heftige paniek aanval had. Het zweet liep van mijn rug, ik wilde schreeuwen en kon niet stilzitten.

afbouwen wil ze doen met Oxycodon omdat ik al heb aangegeven dat ik het niet met pleisters wil doen (heb tegen haar gezegd dat ze niet plakken blijven, wat ook strookt met de reden van mijn wekelijkse bij bestellen omdat ik in werkelijkheid gewoon te kort kwam).

Ze stelde eerst voor om het met pleisters te doen, maar gelukkig is ze super ontvankelijk voor de ideeën van haar patiënten en luistert ze écht want dat lijkt me niets. Daarvoor heb ik onvoldoende discipline/ben ik te verslaafd en inderdaad blijft het gevaar van een overdosering aanwezig ondanks ik het idee heb precies te weten hoeveel ik kan hebben. Dan is het beter als ik het gewoon niet om handen heb.

ik ben voor oxycodon ook huiverig want is net zo goed een rot middel maar het is wel beter te doseren dan pleisters, is minder verleidelijk en dan word ik in ieder geval niet (of minimaal) ziek van het afbouwen. Een baxter (dus per dag pillen in een zakje) zou nog beter zijn.

Maar jouw idee neem ik graag mee in mijn gesprek met de huisarts over twee weken. Ik ken het middel niet, dus ik moet me even inlezen. Waarom zou buprenorfine bijv beter zijn dan afbouwen met oxycodon? Ze staat overal voor open gelukkig. Maar ik wil graag bij haar mijn ideeën kunnen onderbouwen.

en nog een laatste vraag 🙈, wat merkte jij aan werking na 6 weken Wellbutrin tov de eerste weken? Ik heb namelijk nu, behalve de bijwerkingen zoals eigenlijk (nog) somberder, angst en paniek nog niet het idee dat het iets doet.. of moet ik naast geduld hebben ook hoger in dosering ? Het zijn volgens mij pillen van 75 mg en ik neem er een per dag.

Super bedankt weer voor het meedenken. Ik meen het oprecht dat ik dit zonder deze hulp, ideeën en op een gekke manier toch ook “steun” (zoals het positieve bericht van poppy boven jou) echt niet aan zou durven.

Ik heb een super lange weg te gaan, maar ik zie inderdaad in dat dit niet meer werkt zo. En wat je zegt is zeker waar, de intrinsieke motivatie is zo goed als het halve werk.. (maar dan iets minder 😅)..
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#17
Henky zei:
Hoi Niel,

Als eerst, echt super goed dat je naar de dokter bent gegaan en haar, al is het niet het achterste van je tong, hebt ingelicht over je probleem en daar nu ook echt iets aan wil gaan doen. De helft van de oplossing is het erkennen van het probleem, je mag dus trots op jezelf zijn dat je een echte eerste stap hebt gezet. Doe inderdaad niets overhaast, het kan tot 6 weken duren voordat de Welbutrin echt gaat werken. Ik had bij het begin van het slikken van Welbutrin wel heel veel last van bijwerkingen maar hier moet je gewoon even doorheen, de hulp later tijdens het afkicken is het echt wel waard om nu even af te zien.

Dat je de pleister blijft gebruiken is uiteraard aan jou, ik kan hooguit advies geven als ervaringsdeskundige maar het blijft aan jou wat je met dit advies doet. Ik maak me echt zorgen over een mogelijke overdosis wat met als mogelijk gevolg een begrafenis van een alleenstaande moeder. Heel erg voor moeder maar rampzalig voor jouw kind. Misschien dat je bij de dokter kan vragen voor methadon of buprenorfine, dit is veel veiliger en wordt gebruikt voor de afkick van opiaten. Als voorbeeld 1mg buprenorfine staat ongeveer gelijk aan 40mg oxycodone, de meest gebruikelijke pillen buprenorfine zijn 2mg maar je hebt ze ook van 8mg. Dus 1 pilletje van 8mg is voor de hardcore opiaten verslaafde meestal echt wel voldoende, bijkomend voordeel is dat ze een werking van 12 uur hebben en je dus maar 2x per dag een dosis nodig hebt. Jouw dokter weet inmiddels al van je verslaving en jouw dokter weet echt wel dat buprenorfine de beste vervanger is voor welke opiaat dan ook. Buprenorfine wordt in bijna iedere verslavingskliniek voorgeschreven bij een opiaten verslaving. Dit kun je nadien rustig afbouwen in stapjes van 0,2mg, heel rustig dus. Je kunt altijd zeggen dat je jouw opiaten via bijvoorbeeld internet bijbesteld (darknet) maar dat je de kwaliteit niet vertrouwd en liever officiële medicijnen van de apotheek wil hebben. Dit verhaal klinkt ook niet meteen zo schokkend. Maar uiteindelijk blijft dit natuurlijk jouw keuze, doe wat je denkt dat het beste voor je is.

Ik wens je heel veel sterkte in dit lastige gevecht dat je moet voeren en hoop over een tijdje weer goed nieuws van je te lezen hier op dit forum!

Henky
Klik om te vergroten...

Hi Henk,

nog een vraag eigenlijk in het verlengde van/aansluitend op mijn vraag in m’n vorige post; ik lees dat buprenorfine te krijgen is als pleister, injectie en tablet onder de tong. Die laatste werkt dan 6 tot 8 uur. Ik zou dan dus in 24 uur (minstens) 3 doseringen moeten nemen.

De huisarts gaf in het vorige gesprek aan dat ze koos voor oxycodon omdat daar een langwerkende variant van is. Hoe kan ik ofwel haar argument weerleggen dan wel mijn (jouw) idee van buprenorfine onderbouwen? 😀
H
HenkyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoi Niel,

8 dagen Welbutrin is nog te kort om iets van de werking te zeggen en te kort om alle bijwerkingen voorbij te laten zijn. Ik slikte 150mg per dag maar opbouwen met 75mg is beter dan te beginnen met een hogere dosis, beter is 75mg te blijven slikken totdat de bijwerkingen weg zijn en daarna eventueel te verhogen. Bijwerkingen gaan over maar kan helaas even duren maar ze gaan echt over. Ik kan natuurlijk niet beoordelen voor jou of ze te handelen zijn, is het te erg dan is een optie om te stoppen maar zou toch nog even proberen door te zetten, uiteindelijk heb je er echt baat bij.

Wat betreft afbouwen met oxycodone is eerlijk gezegd niet de beste keuze, in verslavings instelling wordt bijna altijd overgestapt op methadon of buprenorfine, zijn allebei ongeveer vergelijkbaar qua werking. Dit heeft twee redenen, de verslaving van een middel zit hem met name in de snelheid waarmee het inslaat, hoe sneller je het middel voelt (de rush), hoe verslavender het is. Als voorbeeld, cocaïne en crack zijn theoretische hetzelfde maar crack voel je binnen 10 seconden opkomen, veel verslavender dan cocaïne. Waarom wordt heroïne door de echte heroïne junks gespoten? Omdat het heel snel inslaat. Voor een afbouw middel wil je deze rush dus eigenlijk niet, daarom stapt men vaak over naar een middel wat rustig opkomt. Voor benzodiazepines schakelt men altijd over op valium, voor opiaten is dat dus methadon of buprenorfine. Het is niet dat je van buprenorfine niets voelt alleen komt het rustig op. Bij oxycodone is de rush behoorlijk heftig en daardoor niet echt geschikt om af te bouwen.

Tweede punt is dat buprenorfine en methadon langwerkende opiaten zijn wat als voordeel heeft dat je het minder vaak per dag nodig hebt en door de lange werking ook weer de rush voorkomt, bij oxycodone is het middel echt na een uur of vier wel uitgewerkt, wat inhoudt dat je veel vaker een dosis nodig hebt met de daarbij behorende rush (klinkt lekker natuurlijk maar je probeert ervan af te komen en dan is een rush niet handig bij afbouwen). Ik heb overigens geen ervaring met time-release oxycodone, maar ook met time-release zal de rush er nog steeds zijn vermoed ik. De werking van buprenorfine is volgens mij 12 uur maar kan me vergissen dat dit toch 8 uur is. Ik had aan twee doseringen per dag voldoende, bij het opstaan (8 uur) nam ik een dosis en rond 16.00 's middags de volgende dosis. Tijdens het slapen heb je toch eigenlijk geen last van ontwenningsverschijnselen alleen moet je de eerste dosis in de ochtend meteen pakken, dan zijn er inmiddels al wel wat ontwenningsverschijnselen. Je zult er toch rekening mee moeten gaan houden dat je tijdens het afkicken dit zo af en toe gaat ervaren, ontwenningsverschijnselen zijn niet fijn maar is onontkoombaar tijdens het afkicken. Zolang ze maar gedoseerd zijn en te handelen. Overigens wordt in verslavingszorg altijd gekozen voor de sublinguaal variant, al weet ik niet wat de reden daarvoor is.

Er zijn vele manieren om af te kicken en iedere dokter of verslavingsarts heeft zijn eigen insteek. Ik zeg niet dat time-release oxycodone slecht is om af te bouwen maar buprenorfine en methadon zijn hier speciaal voor op de markt gebracht en lijkt me dan ook een betere keuze.

Ik wil je nogmaals een hart onder de riem steken, het is echt knap dat je er serieus werk van aan het maken bent. Ben dus ook blij om te lezen hoe je bezig bent en dat verdient niets anders dan lof. Hou vol, ga ervoor! Een beter leven wacht aan de andere kant van de afkick!

Lieve groet,
Henky
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Henky zei:
Ik heb gisterenavond nog met een vriend van mij gepraat welke ook jarenlang verslaafd is geweest aan opiaten en vertelde jouw verhaal over de pleisters die je zelf door knipt (althans, dit begrijp ik uit je verhaal). Deze vriend schrok ervan en het advies is om hier per direct mee te stoppen, je speelt Russisch roulette met je leven. Zal ook even uitleggen waarom, pleisters hebben een gereguleerde afgifte voor normaal gesproken enkele dagen, er zit een veelvoud van het aantal microgrammen in dan wat er op de verpakking staat per pleister, daarbij neemt de huid heel slecht op waardoor er nog meer inzit. Met name als je de pleister doorknipt begint het Russisch roulette, het ene stukje kan veel meer bevatten dan het andere stukje en dat kan bij fentanyl fataal aflopen. Fentanyl is 40x sterker dan heroïne en het verschil tussen leven en dood is bij zeer kleine hoeveelheden al een feit. Als voorbeeld een foto van een equivalente doses heroïne en fentanyl. Langdurig gebruik van iedere opiaat is af te raden, het gebruik van fentanyl is altijd af te raden, ik heb het nooit aangedurfd om het te gebruiken. Nogmaals veel wijsheid toegewenst!!

Bekijk bijlage 11016
Klik om te vergroten...
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Maakt me echt bang dit te lezen over Fentanyl pleisters. Ik heb er verschillende in huis en dacht dat het te vergelijken was met codeine .

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."