Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFentanyl, Abstral, opiaten verslaving

Fentanyl, Abstral, opiaten verslaving

47 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Tijdloos zei:
Kijk er inderdaad.mee uit , het wordt niet voor niets eigenlijk alleen voor palliatieve zorg gebruikt. Of bij kanker in ieder geval moet je een berg tolerantie hebben en al langer dus opiaten gebruiken om dit 'veilig (zover dat kan) ermee stunten.

Als ik jou was zou ik het links laten liggen.
Peace be safe!
Klik om te vergroten...
Doe ik nu hoor....maar zo maar wegwerpen ?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#2
I feel you
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dit spul.....wegdonderen is het allerbeste....!
p
poppyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja die depressie krijg ik ook als ik stop ermee zit nu met hele lichte ontwenning maar moest weerhouden om niet van een flat te springen mijn ervaring is wel dat als
Je bet balans hersteld
Is in je brein die gevoelens weggaan
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hi Allen,


Freggle zei:
@Niel ; ben eigenijk wel erg benieuwd hoe het nu met je gaat? Hoop op positief bericht!
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je interesse Freggle, ik ben lang weggeweest maar tijdens Sint en kerst etc heb ik nog even de afbouw uitgesteld. Sinds deze week ben ik gestopt met de pleisters, ik krijg nu 80 mg oxycodon per dag maar het is veel te weinig want ik ben zo ziek als een hond dus morgen bel ik de huisarts weer.

waar ik het bangst voor ben is de depressie die zich tegen het einde van de afbouw voordoet... op dat moment wil je gewoon niet meer leven en ik kan me dat niet veroorloven want k heb een kindje. We bouwen af met 5 mg per week dus dat is minimaal gelukkig. Ik houd jullie op de hoogte.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Niel zei:
ik krijg nu 80 mg oxycodon per dag maar het is veel te weinig want ik ben zo ziek als een hond
Klik om te vergroten...
Mag ik vragen op wat voor manier je ziek bent ?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
In de mond pleisters innemen met opiaten is zeer gevaarlijk, dat weet je zonder meer.
En een dosis kan heel onregelmatige resultaten geven dus dit is niet te berekenen voor een arts...

5 mg per week is erg snel.
Daar zou je 2 weken voor moeten nemen!
Maar hoe moet de arts dit bepalen als jij pleisters misbruikt?

Speel het spel nou eerlijk, voor jezelf en de arts is dit het beste en heb je een grotere kans van slagen!

Als jij al van een flat af wil springen bij een kleine afbouw, dan is deze manier van afbouw nou niet bepaald een verantwoorde manier.
Jij moet in wezen opgenomen worden!
Voor je eigen veiligheid....
Dit is echt bloedlink zo...

En ja, hier word je ziek van. Absoluut.
Maar begin met eerlijk te zijn.
Anders ga jij de finish niet halen...

Zo denk ik erover als ik dit topic lees. No bullshit, ik zeg wat ik ervan vind.
En ik heb ervaring met oxcycodon etcetera...

Ik hoop dat je hier je voordeel mee kunt doen.
Jazeker!
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tijdloos zei:
Hey Niel ,

Om je vraag te beantwoorden van hoeveel uur fentanyl is hoeveel oxycodon zie de bijlage.

En hoop dat het verder nu beter gaat met je! Respect dat je zelf al aan de slag ging.Bekijk bijlage 12861
Klik om te vergroten...
Hi tijdloos, heb je hiervan een bron? Dat zou dan betekenen dat met een pleister van 50ug per dag het gaat om 120mg oxycodon dd. M’n huisarts denkt 80 maar dat lijkt niet te kloppen want daar begon ik zo ongeveer mee en dat moest opgehoogd worden.
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
In de mond pleisters innemen met opiaten is zeer gevaarlijk, dat weet je zonder meer.
En een dosis kan heel onregelmatige resultaten geven dus dit is niet te berekenen voor een arts...

5 mg per week is erg snel.
Daar zou je 2 weken voor moeten nemen!
Maar hoe moet de arts dit bepalen als jij pleisters misbruikt?

Speel het spel nou eerlijk, voor jezelf en de arts is dit het beste en heb je een grotere kans van slagen!

Als jij al van een flat af wil springen bij een kleine afbouw, dan is deze manier van afbouw nou niet bepaald een verantwoorde manier.
Jij moet in wezen opgenomen worden!
Voor je eigen veiligheid....
Dit is echt bloedlink zo...

En ja, hier word je ziek van. Absoluut.
Maar begin met eerlijk te zijn.
Anders ga jij de finish niet halen...

Zo denk ik erover als ik dit topic lees. No bullshit, ik zeg wat ik ervan vind.
En ik heb ervaring met oxcycodon etcetera...

Ik hoop dat je hier je voordeel mee kunt doen.
Jazeker!
Klik om te vergroten...
Ik snap wel dat je er zo over denkt hoor. Opnemen is geen gek plan maar wel voor mij. Ik ben alleenstaand met een klein kindje. Daar zitten veel consequenties aan vast.
Ik heb eerder succesvol afgebouwd en ik denk dat intrinsieke motivatie het halve werk is. Als k eenmaal weet op hoeveel mg oxycodon ik zit, kan ik verder.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Niel zei:
Ik snap wel dat je er zo over denkt hoor. Opnemen is geen gek plan maar wel voor mij. Ik ben alleenstaand met een klein kindje. Daar zitten veel consequenties aan vast.
Ik heb eerder succesvol afgebouwd en ik denk dat intrinsieke motivatie het halve werk is. Als k eenmaal weet op hoeveel mg oxycodon ik zit, kan ik verder.
Klik om te vergroten...
Heb je wel ondersteuning bij je verslaving? Lijkt mij lastig om er ook voor je kindje te zijn als je high rondloopt.
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#11
Rivalrie zei:
Heb je wel ondersteuning bij je verslaving? Lijkt mij lastig om er ook voor je kindje te zijn als je high rondloopt.
Klik om te vergroten...
Ik loop niet high rond, ik ben een “functionerende verslaafde” zoals een functionerende alcoholist. Ik functioneer juist zonder iets ondermaats, bovendien veel pijnen. Ik “nod” bijv ook niet, ik ben altijd wakker zodra ik wakker word en ik sllaap goed. Ik weet na al die jaren precies wat en hoeveel ik nodig heb maar het lukt me niet de vertaling te maken van Fentanyl naar oxycodon.
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hey Allen,



bij voorbaat excuses als dit verhaal lang of niet te begrijpen wordt, ik ben hier nieuw en wist zelfs niet goed onder welk sub forum ik dit kon plaatsen.. als het verkeerd staat, correct me. Ik zal proberen beknopt te vertellen...



Jaren geleden begonnen met oxycodon ivm pijn. Heel veel spijt van, had geen idee waar ik aan begon. Met 4x per dag 4 tabletten van 20 mg kortwerkend en nog 3x per dag een paar langwerkende zat ik op m’n hoogst. Ivm zwangerschap afgebouwd binnen aanzienlijke tijd waardoor ik erg depressief werd en zelfs suïcidaal werd. NB; tegelijkertijd van hóge doseringen benzodiazepines (lorazepam en diazepam), ook voorgeschreven, afgebouwd. Ook nooit meer opnieuw mee begonnen, is verder niet belangrijk in dit verhaal maar indien er vragen daarover zijn, stel deze vooral.



Toen mijn kindje werd geboren, was ik er dus een tijdje vanaf, maar binnen een week kwamen de heftige depressie en de pijnen terug. De pijnen en de depressies zijn zĂł erg, dat ik dan niet kan functioneren, het is compleet ZWART en de hoogste dosering van welk anti depressivum dan ook, werkte niet.



Ik schaam me ervoor maar ik kon op redelijk korte termijn aan fentanyl pleisters komen en stopte die in m’n mond. Ondertussen kreeg ik van de huisarts weer oxycodon voorgeschreven. Een aantal bezoeken aan de pijnpoli, een therapie bij de fysiotherapeut, niets mocht baten.



Omdat de huisarts niet wil dat ik weer voor langere termijn oxycodon slik, heeft ze me op fentanyl pleisters gezet. Per week krijg ik er 4 van 50ug maar dat is lang niet genoeg, ik gebruik er elke dag 1 van 50ug en koop nog bij om de rest van de week “rond te komen”.



Het is al meer dan eens voor gekomen dat ik er niet aan kon komen en ik weer enorm ziek werd, maar erger nog, de zwarte depressie komt dan ook terug.. ik kan niet goed uitleggen hoe dat voelt maar op zo’n moment wil ik niet meer leven en dat kan niet, mijn kindje heeft alleen mij (naast wat oma’s en tantes).



Met voldoende fentanyl kom ik de dagen prima door, functioneer ik optimaal en heb ik het afgelopen jaar zelfs mijn master aan de universiteit succesvol afgerond..



Nu heb ik verschillende vragen, wellicht zijn hier (ervarings) deskundigen/mensen die medicijnen gestudeerd hebben oid en met mij mee willen denken/mijn vragen willen beantwoorden..;



Heeft iemand ervaring met dergelijke situaties? Afgekickt van de opiaten en dan zó depressief worden? Het is dus geen burn out, of je even niet zo lekker in je vel voelen. Maar gewoon in je bed willen blijven liggen, niet praten en liefst alleen maar huilen. Ik begin te denken dat er gewoon een “stofje” mist in m’n brein dat fentanyl (of werkzame stof ervan) opvult.. dit zal vast en zeker een domme denkwijze zijn, ik ben dan ook een noob..



NB: elk opiaat doet het prima en houdt de depressie en de pijnen op afstand, ik heb een lichte voorkeur voor pleisters omdat ik die nu goed ken, precies weet wat ik moet nemen om niet te “nodden” (ik heb die term hier vaak gelezen) en me goed genoeg te voelen om de dag door te komen. Dus als ik geen pleisters kan vinden, neem ik een ander opiaat die wel te vinden is zoals tramadol, oxycodon en deze week “abstral”.



Ik ben nu aan het “afbouwen”, ik neem elke week dagelijks een beetje minder van een pleister, ik wil absoluut de huisarts hier niet bij betrekken. Ik ben alleenstaand en als de dood mijn kindje te verliezen aan het systeem in Nederland. Veilig thuis is, omdat ik alleenstaand ben, ik tijdens mijn zwangerschap medisch was en depressieve klachten had, al bij me geweest toen mijn kindje net geboren was (een jaar geleden) na melding van het ziekenhuis. Ze hebben het dossier vrijwel direct gesloten omdat ik dus echt prima functioneer (met opiaten maar dat weten zij niet) en mijn zoontje verder een stabiele en veilige leefsituatie heeft. Ik heb verder ook een prima na traject in het ziekenhuis en bij de GGZ (voor de depressie en mijn ADD).



1- hoeveel ug staat gelijk aan hoeveel mg oxycodon?

Het komt nogal eens voor dat ik niet aan pleisters kan komen en dan wil ik graag de afbouw in gang houden. Dat kan alleen als ik weet hoeveel Mg oxycodon (of elk ander opiaat) overeen komt met de hoeveelheid aan pleisters die ik nu gebruik.



2- Hoeveel ug staat gelijk aan hoeveel mg abstral? Met dezelfde reden als bovenstaand punt



-3 iemand die een wél werkend anti depressivum of andere vorm van therapie (al dan niet medicamenteus) kent?

Ik wéét dat pleisters sublinguaal toedienen gevaarlijk en ongezond is, mede daarom ben ik nu aan het afbouwen. Ik heb dus ook niets aan “though love” of vervelende comments. Het is lastig genoeg zoals het is. Het is verschrikkelijk moeilijk (met name mentaal) maar het moet. Ik moét een manier vinden om van de pijnen en depressie af te komen als ik hier eenmaal mee gestopt ben..

NB; geen idee of het ertoe doet maar verder gebruik ik geen drugs of andere medicatie (ben nu begonnen met methylfenidaat op voorschrift van de psychiater, geen idee of het wat wordt). Ook drink ik niet.

Het kan zijn dat ik nog vragen vergeten ben, die komen dan later nog :grin:.

Enorm bedankt voor het lezen!!!



Niel
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het is mij nog een beetje onduidelijk wat voor 'pijnen' je hebt? Is dat ook lichamelijke pijn? Want je verhaal beschrijft mijn inziens hoofdzakelijk mentale pijn.

Lichamelijke pijn wordt lastig om te verminderen, als een arts dat ook niet lukt. Je kunt de pijn wel beter leren accepteren, ook zonder of met andere medicatie.

Mentale pijn is natuurlijk een ander verhaal.
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#14
John Trap zei:
Het is mij nog een beetje onduidelijk wat voor 'pijnen' je hebt? Is dat ook lichamelijke pijn? Want je verhaal beschrijft mijn inziens hoofdzakelijk mentale pijn.

Lichamelijke pijn wordt lastig om te verminderen, als een arts dat ook niet lukt. Je kunt de pijn wel beter leren accepteren, ook zonder of met andere medicatie.

Mentale pijn is natuurlijk een ander verhaal.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je reactie! De pijnen betreffen hoofdzakelijk in rug en buik. Endometriosis is uitgesloten, daar ze dat hebben onderzocht omdat het vaak tijdens mijn “periodes” (erger) is. Ik liep dus bij de pijn poli om eea uit te sluiten, ook daar kwamen ze niet verder dan “ik denk dat U scheef loopt En er daarom een vergroeiing in de rug is ontstaan”. Echter verklaart dat de buikpijn niet. Volgens hen wel, het kan doortrekken. Maar ik heb het idee dat het in mijn buik begint en niet andersom. Wellicht hele heftige “spanningsbuikpijn”? Als iets dergelijks überhaupt bestaat en het zich kan uiten in menstruele pijn.

De mentale pijnen zijn aanwezig maar niet aan te ontkomen en ook niet echt een vinger op te leggen..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Opiaten en oxcycodon, ik ben ermee bekend.
Ook aan de zaak van hoe moeilijk het is om ervan af te komen....

Ik lees in de eerste post van de TS dat er eigenlijk "twee" pijnen zijn.
De mentale, als de moeilijkste, en de lichamelijke.
Vwb de eerste, qua anti depressiva, vraag ik me af welke er geprobeerd zijn, en ook, hoe.
Er bestaan zo ontzettend veel verschillende soorten, is daar goede aandacht voor geweest?I. van belang is i.i.g. ze hebben bijna allemaal als eigenschap dat zij pas na ongeveer 2 maanden beginnen te werken.
Is deze termijn aan de orde geweest?
Hoe is het contract met de specialist of arts, die ze heeft voorgeschreven?
Als " het niet klikt" met deze arts, zoek een andere!
Je hebt altijd recht op een second opinion!
Het is van uiterst groot belang dat de onderlinge samenwerking goed is!
Vwb de lichamelijke klachten, er moet toch iemand zijn, een arts uiteraard, die daar hulp in moet kunnen bieden?

Met de opiaten geldt, dat zij tijdelijk een wondermiddel lijken.
Alles lijkt weer zonder pijn, zonder depressie te verlopen maar....dat blijft jammer genoeg niet zo.
Je hebt steeds meer nodig en de afkick wordt steeds zwaarder.

Ik heb hetzelfde ervaren. Via Novadic Kentron en een deskundige arts ben ik nu i.i.g. van de oxcycodon verslaving af.
Heeeel af en toe nog een keertje, om een middag zonder pijn te kunnen zijn. Bij mij geldt: 1 x om de 4 maanden maar verder niet meer.
Afbouw van dit middel zal het beste met begeleiding van een ( verslaving) arts moeten.
ik heb i.i.g. groot respect, dat je er zelf mee bezig bent, laat dit duidelijk zijn! Maar..met begeleiding gaat dit echt beter...

Als je vragen hebt stuur een pm.
Misschien kan ik meerdere info geven...

Die fentanyl, daar moet je echt mee stoppen, verkeerd gebruik is domweg levensgevaarlijk.
Dat weet je cast wel, maar echt, dit is echt heel belangrijk!
Het gaat immers nu om 3 mensen...

Alle sterkte!!
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Niel zei:
Bedankt voor je reactie! De pijnen betreffen hoofdzakelijk in rug en buik. Endometriosis is uitgesloten, daar ze dat hebben onderzocht omdat het vaak tijdens mijn “periodes” (erger) is. Ik liep dus bij de pijn poli om eea uit te sluiten, ook daar kwamen ze niet verder dan “ik denk dat U scheef loopt En er daarom een vergroeiing in de rug is ontstaan”. Echter verklaart dat de buikpijn niet. Volgens hen wel, het kan doortrekken. Maar ik heb het idee dat het in mijn buik begint en niet andersom. Wellicht hele heftige “spanningsbuikpijn”? Als iets dergelijks überhaupt bestaat en het zich kan uiten in menstruele pijn.

De mentale pijnen zijn aanwezig maar niet aan te ontkomen en ook niet echt een vinger op te leggen..
Klik om te vergroten...

Kut Cobain had ook helse maag/buikpijnen veroorzaakt door ws. een scheve ruggenwervel. Ook hij had opiaten als pijnstilling.

EDIT: Dat de pijn begint op de plaats waar het ws. niet veroorzaakt wordt of vandaan komt, kan toch?
F
FreggleLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Niel ; ben eigenijk wel erg benieuwd hoe het nu met je gaat? Hoop op positief bericht!
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#18
*.exe2.0 zei:
Kut Cobain had ook helse maag/buikpijnen veroorzaakt door ws. een scheve ruggenwervel. Ook hij had opiaten als pijnstilling.
Klik om te vergroten...
Nu gaan we hier niet lopen schelden, hè!
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#19
John Trap zei:
Nu gaan we hier niet lopen schelden, hè!
Klik om te vergroten...

Oeps... ik noem hem wel eens Kort Koppijn.
H
HenkyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Helaas ken ik opiaten verslavingen maar al te goed en weet als geen ander hoe vervelend het is om er van af te raken. Gebruik af en aan al ruim 15 jaar alle mogelijke opiaten en ben inmiddels weer een half jaar clean na een opname. Zoals Legio Patra Nostra zegt is het gebruik van fentanyl ten sterkste af te raden, levensgevaarlijk spul, ook in lage doseringen.

Het afkicken van opiaten duurt lang en is zwaar. De lichamelijke afkick is heftig maar relatief kort, binnen twee weken ben je normaal gesproken er wel weer bovenop. Geestelijk is echter wat anders, doordat je langdurig je dopamine receptoren onnatuurlijk hebt gemanipuleerd veranderd er fysiek iets in je hersenen betreffende deze receptoren. Stop je dus met gebruik dan blijft een niet goed functionerend dopamine systeem over wat bij de meeste mensen wordt ervaren als een depressie. Het slechte nieuws is dat dit tot wel een jaar kan duren voordat dit weer normaal functioneert, het goede nieuws is dat het uiteindelijk wel weer goed komt. De enige werkende antidepressiva die ik ken die hier actief op werkt is Welbutrin, deze werkt op het dopamine systeem. Echter moet je na verloop ook hier weer vanaf en heb dit ervaren als uitstel van executie.

Wil je echt af van een opiaten verslaving dan raad ik iedereen die hier mee worstelt aan om klinisch opgenomen te worden in een verslavingskliniek. Zelf gaan aanrommelen leidt in 99% van de gevallen toch weer in een terugval. Professionele begeleiding is in deze situaties onontbeerlijk.

Heel veel succes en sterkte gewenst!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."