Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFentanyl, Abstral, opiaten verslaving

Fentanyl, Abstral, opiaten verslaving

47 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
H
HenkyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Niel zei:
Hey dank je wel voor je uitgebreide reactie en vooral de uitleg over de receptoren. Ik ben niet geheel onbekend met depressies maar de depressie na het stoppen van de opiaten was van een heel ander niveau en zelfs angstaanjagend. Op dit moment ben ik nog niet zover dat ik me wil laten opnemen en wil ik het (Wellicht tegen beter weten in) zelf proberen. Ik heb een kindje dat echt niemand anders heeft, weet me geen raad wat te doen als ik opgenomen wordt voor iets dergelijks, om van de instanties nog maar niet te spreken. Ik ga me beter inlezen over de receptoren en het afbouwen. Heb je tips voor (Wetenschappelijke) artikelen in Jip en Janneke taal die hier over gaan? Ondanks m’n eigen wo studie vind ik die stof namelijk echt zó taai..
Klik om te vergroten...
Zoals ik al vertelde worden de naweeën van een opiaten afkick ervaren als een depressie maar is in werkelijkheid net iets anders (depressies worden over het algemeen veroorzaakt door een tekort aan serotenine). Het dopamine systeem zorgt voor beloning, bij een volbrachte taak krijgt het brein wat dopamine waardoor je het als prettig ervaart. Bij een slecht werkend dopamine systeem is dit dus ontregeld, ik ervaar dit altijd als totale lusteloosheid en nergens zin in hebben. Net na de afkick kan zelfs een hele kleine taak al bijna onmogelijk lijken, de afwas doen lukt dan al bijna niet, laat staan andere dagelijkse dingen. Door Welbutrin te gebruiken wordt dit gevoel minder erg, start ruimschoots voor de start van de afkick met Welbutrin zodat het middel al werkt op het moment dat je met afkicken begint. Ik begrijp dat je het heel moeilijk vindt om hulp te zoeken omdat je alleenstaande met kind bent, misschien geen opname maar wel ambulante hulp van bv. Kentron? Je moet hier ook uiterst voorzichtig mee zijn, breek me de bek niet open over jeugdzorg instanties, die maken het vaak nog veel erger. Ik kan je helaas niet helpen met boeken of artikelen die over dit onderwerp gaan, doordat ik al 30 jaar verslaafd ben aan ongeveer alles wat god verboden heeft heb ik me in al de jaren autodidactisch ingelezen over dit onderwerp maar door wat te googelen op internet over receptoren en neurotransmitters kom je een heel eind volgens mij. Als laatste nog jouw vraag waarom bij de een de afkick heftiger is dan bij de ander. Iedere afkick is anders bij ieder mens dus sommige lichamen kunnen er beter me omgaan dan andere. Wel zijn er drie regels, hoe vaker je afkicked hoe zwaarder de afkick wordt. Duur en hoogte zijn van grote invloed op hoe zwaar de afkick wordt waarbij hoogte zwaarder weegt dan duur. Als voorbeeld, 1 jaar lang 10mg codeine per dag is minder erg dan 1 maand lang 200mg oxycodone per dag. Maar over het algemeen geldt dus hoe langer en hoe hoger je dosis, hoe zwaarder het wordt. Ik wens je echt veel wijsheid en succes toe, een nuchter leven blijft er altijd met kop en schouders bovenuit steken. Mocht je nog vragen hebben of gewoon wat steun nodig hebben van een wildvreemde, ik kijk met regelmaat op dit forum dus help, hoe klein dan ook, graag.
H
HenkyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb gisterenavond nog met een vriend van mij gepraat welke ook jarenlang verslaafd is geweest aan opiaten en vertelde jouw verhaal over de pleisters die je zelf door knipt (althans, dit begrijp ik uit je verhaal). Deze vriend schrok ervan en het advies is om hier per direct mee te stoppen, je speelt Russisch roulette met je leven. Zal ook even uitleggen waarom, pleisters hebben een gereguleerde afgifte voor normaal gesproken enkele dagen, er zit een veelvoud van het aantal microgrammen in dan wat er op de verpakking staat per pleister, daarbij neemt de huid heel slecht op waardoor er nog meer inzit. Met name als je de pleister doorknipt begint het Russisch roulette, het ene stukje kan veel meer bevatten dan het andere stukje en dat kan bij fentanyl fataal aflopen. Fentanyl is 40x sterker dan heroïne en het verschil tussen leven en dood is bij zeer kleine hoeveelheden al een feit. Als voorbeeld een foto van een equivalente doses heroïne en fentanyl. Langdurig gebruik van iedere opiaat is af te raden, het gebruik van fentanyl is altijd af te raden, ik heb het nooit aangedurfd om het te gebruiken. Nogmaals veel wijsheid toegewenst!!

her-fen.jpg
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hi Allen,

bedankt voor jullie reacties!

In het bijzonder wil ik Henky bedanken. Natuurlijk weet ik dat de manier waarop ik de pleisters gebruik gevaarlijk is. Maar omdat ik niet zeker weet of ik aanzienlijk minder ug binnen krijg als ik ze plak (en dus ziek word), heb ik even geen andere oplossing Dit klinkt heel betweterig en misschien zelfs dom, maar ik heb oprecht het idee dat ik precies weet wat ik kan hebben. Ik ga ook nooit zover dat ik ga “nodden” (een term die ik hier veel gelezen heb) maar net genoeg om te kunnen functioneren. Dat is nog een hele hoop maar door de laatste 10 jaar waarin m’n opiaat verslaving en tolerantie erg hoog is geworden, kan ik best veel hebben.

maar door jou Henky, heb ik de huisarts gebeld en haar mijn zorgen en deel van mijn probleem uitgelegd (Niet dat ik ze in m’n mond stop, daarvoor schaam ik me te erg). Ik heb Wellbutrin voorgelegd en dit direct voorgeschreven gekregen, ze vond het een goed idee. Ze gaf aan dat we niet moeten haasten en dat we gaan afbouwen als ik daaraan toe ben en het gevoel heb dat de Wellbutrin werkt.

Ik realiseer me dat ik er nog lang niet ben, maar het begin is er..

Liefs,

niel.
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik transpireer maar heb het koud. Ik gaap achter elkaar door. Ik kan nauwelijks functioneren want restless legs. Voelt als hevige griep.. omdat ik de pleisters niet plakte maar in m’n mond deed, denk ik dat ik heel veel meer binnenkreeg dan zij denkt. Ik denk ook dat ze verkeerd berekend heeft..
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#5
Henky zei:
Ik heb gisterenavond nog met een vriend van mij gepraat welke ook jarenlang verslaafd is geweest aan opiaten en vertelde jouw verhaal over de pleisters die je zelf door knipt (althans, dit begrijp ik uit je verhaal). Deze vriend schrok ervan en het advies is om hier per direct mee te stoppen, je speelt Russisch roulette met je leven. Zal ook even uitleggen waarom, pleisters hebben een gereguleerde afgifte voor normaal gesproken enkele dagen, er zit een veelvoud van het aantal microgrammen in dan wat er op de verpakking staat per pleister, daarbij neemt de huid heel slecht op waardoor er nog meer inzit. Met name als je de pleister doorknipt begint het Russisch roulette, het ene stukje kan veel meer bevatten dan het andere stukje en dat kan bij fentanyl fataal aflopen. Fentanyl is 40x sterker dan heroïne en het verschil tussen leven en dood is bij zeer kleine hoeveelheden al een feit. Als voorbeeld een foto van een equivalente doses heroïne en fentanyl. Langdurig gebruik van iedere opiaat is af te raden, het gebruik van fentanyl is altijd af te raden, ik heb het nooit aangedurfd om het te gebruiken. Nogmaals veel wijsheid toegewenst!!

Bekijk bijlage 11016
Klik om te vergroten...


Hi Allen,

bedankt voor jullie reacties!

In het bijzonder wil ik Henky bedanken. Natuurlijk weet ik dat de manier waarop ik de pleisters gebruik gevaarlijk is. Maar omdat ik niet zeker weet of ik aanzienlijk minder ug binnen krijg als ik ze plak (en dus ziek word), heb ik even geen andere oplossing Dit klinkt heel betweterig en misschien zelfs dom, maar ik heb oprecht het idee dat ik precies weet wat ik kan hebben. Ik ga ook nooit zover dat ik ga “nodden” (een term die ik hier veel gelezen heb) maar net genoeg om te kunnen functioneren. Dat is nog een hele hoop maar door de laatste 10 jaar waarin m’n opiaat verslaving en tolerantie erg hoog is geworden, kan ik best veel hebben.

maar door jou Henky, heb ik de huisarts gebeld en haar mijn zorgen en deel van mijn probleem uitgelegd (Niet dat ik ze in m’n mond stop, daarvoor schaam ik me te erg). Ik heb Wellbutrin voorgelegd en dit direct voorgeschreven gekregen, ze vond het een goed idee. Ze gaf aan dat we niet moeten haasten en dat we gaan afbouwen als ik daaraan toe ben en het gevoel heb dat de Wellbutrin werkt.

Ik realiseer me dat ik er nog lang niet ben, maar het begin is er..

Liefs,

niel.

EDIT; mijn excuses als dit allemaal verwarrende is, volgens mij heb ik mijn bericht meerdere malen geplaatst, weet niet goed hoe alles hier werkt maar wilde wel dat Henky melding zou krijgen hiervan 🙈😅
p
poppyLid
01-01-2024, 00:00
#6
heb er veel ervaring mee, die depressie gaat pas enkelen weken tot maanden weg nadat je gestopt bent. Maar het komt zeker weten weer terug dat je je weer normaa voelt
H
HenkyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Niel zei:
Hi Allen,

bedankt voor jullie reacties!

In het bijzonder wil ik Henky bedanken. Natuurlijk weet ik dat de manier waarop ik de pleisters gebruik gevaarlijk is. Maar omdat ik niet zeker weet of ik aanzienlijk minder ug binnen krijg als ik ze plak (en dus ziek word), heb ik even geen andere oplossing Dit klinkt heel betweterig en misschien zelfs dom, maar ik heb oprecht het idee dat ik precies weet wat ik kan hebben. Ik ga ook nooit zover dat ik ga “nodden” (een term die ik hier veel gelezen heb) maar net genoeg om te kunnen functioneren. Dat is nog een hele hoop maar door de laatste 10 jaar waarin m’n opiaat verslaving en tolerantie erg hoog is geworden, kan ik best veel hebben.

maar door jou Henky, heb ik de huisarts gebeld en haar mijn zorgen en deel van mijn probleem uitgelegd (Niet dat ik ze in m’n mond stop, daarvoor schaam ik me te erg). Ik heb Wellbutrin voorgelegd en dit direct voorgeschreven gekregen, ze vond het een goed idee. Ze gaf aan dat we niet moeten haasten en dat we gaan afbouwen als ik daaraan toe ben en het gevoel heb dat de Wellbutrin werkt.

Ik realiseer me dat ik er nog lang niet ben, maar het begin is er..

Liefs,

niel.
Klik om te vergroten...
Hoi Niel,

Als eerst, echt super goed dat je naar de dokter bent gegaan en haar, al is het niet het achterste van je tong, hebt ingelicht over je probleem en daar nu ook echt iets aan wil gaan doen. De helft van de oplossing is het erkennen van het probleem, je mag dus trots op jezelf zijn dat je een echte eerste stap hebt gezet. Doe inderdaad niets overhaast, het kan tot 6 weken duren voordat de Welbutrin echt gaat werken. Ik had bij het begin van het slikken van Welbutrin wel heel veel last van bijwerkingen maar hier moet je gewoon even doorheen, de hulp later tijdens het afkicken is het echt wel waard om nu even af te zien.

Dat je de pleister blijft gebruiken is uiteraard aan jou, ik kan hooguit advies geven als ervaringsdeskundige maar het blijft aan jou wat je met dit advies doet. Ik maak me echt zorgen over een mogelijke overdosis wat met als mogelijk gevolg een begrafenis van een alleenstaande moeder. Heel erg voor moeder maar rampzalig voor jouw kind. Misschien dat je bij de dokter kan vragen voor methadon of buprenorfine, dit is veel veiliger en wordt gebruikt voor de afkick van opiaten. Als voorbeeld 1mg buprenorfine staat ongeveer gelijk aan 40mg oxycodone, de meest gebruikelijke pillen buprenorfine zijn 2mg maar je hebt ze ook van 8mg. Dus 1 pilletje van 8mg is voor de hardcore opiaten verslaafde meestal echt wel voldoende, bijkomend voordeel is dat ze een werking van 12 uur hebben en je dus maar 2x per dag een dosis nodig hebt. Jouw dokter weet inmiddels al van je verslaving en jouw dokter weet echt wel dat buprenorfine de beste vervanger is voor welke opiaat dan ook. Buprenorfine wordt in bijna iedere verslavingskliniek voorgeschreven bij een opiaten verslaving. Dit kun je nadien rustig afbouwen in stapjes van 0,2mg, heel rustig dus. Je kunt altijd zeggen dat je jouw opiaten via bijvoorbeeld internet bijbesteld (darknet) maar dat je de kwaliteit niet vertrouwd en liever officiële medicijnen van de apotheek wil hebben. Dit verhaal klinkt ook niet meteen zo schokkend. Maar uiteindelijk blijft dit natuurlijk jouw keuze, doe wat je denkt dat het beste voor je is.

Ik wens je heel veel sterkte in dit lastige gevecht dat je moet voeren en hoop over een tijdje weer goed nieuws van je te lezen hier op dit forum!

Henky
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#8
poppy zei:
heb er veel ervaring mee, die depressie gaat pas enkelen weken tot maanden weg nadat je gestopt bent. Maar het komt zeker weten weer terug dat je je weer normaa voelt
Klik om te vergroten...

hey poppy,

thanks voor je hoopvolle bericht. ik ben er heel nerveus over maar wel vastberaden. maar te lezen dat er een uitzicht is, geeft me toch een beter gevoel. De depressie die komt Kijken bij onthouding van opiaten na een aanzienlijke tijd heel veel ervan gebruikt te hebben, is hetgeen ik het meest bang voor ben.

Ik ben bekend met depressie en heb er best een ernstige op zitten. Maar de depressie die ontstond na de afbouw van Oxycodon was heel anders en zo heftig dat ik enkel in bed kon liggen denkend aan suïcide. Het was gewoon compleet zwart.

Dus met jouw bericht kan ik veel, doet me goed
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#9
Henky zei:
Hoi Niel,

Als eerst, echt super goed dat je naar de dokter bent gegaan en haar, al is het niet het achterste van je tong, hebt ingelicht over je probleem en daar nu ook echt iets aan wil gaan doen. De helft van de oplossing is het erkennen van het probleem, je mag dus trots op jezelf zijn dat je een echte eerste stap hebt gezet. Doe inderdaad niets overhaast, het kan tot 6 weken duren voordat de Welbutrin echt gaat werken. Ik had bij het begin van het slikken van Welbutrin wel heel veel last van bijwerkingen maar hier moet je gewoon even doorheen, de hulp later tijdens het afkicken is het echt wel waard om nu even af te zien.

Dat je de pleister blijft gebruiken is uiteraard aan jou, ik kan hooguit advies geven als ervaringsdeskundige maar het blijft aan jou wat je met dit advies doet. Ik maak me echt zorgen over een mogelijke overdosis wat met als mogelijk gevolg een begrafenis van een alleenstaande moeder. Heel erg voor moeder maar rampzalig voor jouw kind. Misschien dat je bij de dokter kan vragen voor methadon of buprenorfine, dit is veel veiliger en wordt gebruikt voor de afkick van opiaten. Als voorbeeld 1mg buprenorfine staat ongeveer gelijk aan 40mg oxycodone, de meest gebruikelijke pillen buprenorfine zijn 2mg maar je hebt ze ook van 8mg. Dus 1 pilletje van 8mg is voor de hardcore opiaten verslaafde meestal echt wel voldoende, bijkomend voordeel is dat ze een werking van 12 uur hebben en je dus maar 2x per dag een dosis nodig hebt. Jouw dokter weet inmiddels al van je verslaving en jouw dokter weet echt wel dat buprenorfine de beste vervanger is voor welke opiaat dan ook. Buprenorfine wordt in bijna iedere verslavingskliniek voorgeschreven bij een opiaten verslaving. Dit kun je nadien rustig afbouwen in stapjes van 0,2mg, heel rustig dus. Je kunt altijd zeggen dat je jouw opiaten via bijvoorbeeld internet bijbesteld (darknet) maar dat je de kwaliteit niet vertrouwd en liever officiële medicijnen van de apotheek wil hebben. Dit verhaal klinkt ook niet meteen zo schokkend. Maar uiteindelijk blijft dit natuurlijk jouw keuze, doe wat je denkt dat het beste voor je is.

Ik wens je heel veel sterkte in dit lastige gevecht dat je moet voeren en hoop over een tijdje weer goed nieuws van je te lezen hier op dit forum!

Henky
Klik om te vergroten...

Hey Henky,

Dank je voor weer een duidelijke uitleg en tips. Want ook met de tip van buprenorfine kan ik veel.

Ik ben nu een week (8 dagen) bezig met een tablet Wellbutrin per dag en de huisarts wil over twee weken weer evalueren en desgewenst beginnen met afbouwen.

evalueren omdat ik inderdaad vervelende bijwerkingen heb. Zo moest ik zondagnacht m’n buurvrouw uit bed bellen om te komen omdat ik een heftige paniek aanval had. Het zweet liep van mijn rug, ik wilde schreeuwen en kon niet stilzitten.

afbouwen wil ze doen met Oxycodon omdat ik al heb aangegeven dat ik het niet met pleisters wil doen (heb tegen haar gezegd dat ze niet plakken blijven, wat ook strookt met de reden van mijn wekelijkse bij bestellen omdat ik in werkelijkheid gewoon te kort kwam).

Ze stelde eerst voor om het met pleisters te doen, maar gelukkig is ze super ontvankelijk voor de ideeën van haar patiënten en luistert ze écht want dat lijkt me niets. Daarvoor heb ik onvoldoende discipline/ben ik te verslaafd en inderdaad blijft het gevaar van een overdosering aanwezig ondanks ik het idee heb precies te weten hoeveel ik kan hebben. Dan is het beter als ik het gewoon niet om handen heb.

ik ben voor oxycodon ook huiverig want is net zo goed een rot middel maar het is wel beter te doseren dan pleisters, is minder verleidelijk en dan word ik in ieder geval niet (of minimaal) ziek van het afbouwen. Een baxter (dus per dag pillen in een zakje) zou nog beter zijn.

Maar jouw idee neem ik graag mee in mijn gesprek met de huisarts over twee weken. Ik ken het middel niet, dus ik moet me even inlezen. Waarom zou buprenorfine bijv beter zijn dan afbouwen met oxycodon? Ze staat overal voor open gelukkig. Maar ik wil graag bij haar mijn ideeën kunnen onderbouwen.

en nog een laatste vraag 🙈, wat merkte jij aan werking na 6 weken Wellbutrin tov de eerste weken? Ik heb namelijk nu, behalve de bijwerkingen zoals eigenlijk (nog) somberder, angst en paniek nog niet het idee dat het iets doet.. of moet ik naast geduld hebben ook hoger in dosering ? Het zijn volgens mij pillen van 75 mg en ik neem er een per dag.

Super bedankt weer voor het meedenken. Ik meen het oprecht dat ik dit zonder deze hulp, ideeën en op een gekke manier toch ook “steun” (zoals het positieve bericht van poppy boven jou) echt niet aan zou durven.

Ik heb een super lange weg te gaan, maar ik zie inderdaad in dat dit niet meer werkt zo. En wat je zegt is zeker waar, de intrinsieke motivatie is zo goed als het halve werk.. (maar dan iets minder 😅)..
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#10
Henky zei:
Hoi Niel,

Als eerst, echt super goed dat je naar de dokter bent gegaan en haar, al is het niet het achterste van je tong, hebt ingelicht over je probleem en daar nu ook echt iets aan wil gaan doen. De helft van de oplossing is het erkennen van het probleem, je mag dus trots op jezelf zijn dat je een echte eerste stap hebt gezet. Doe inderdaad niets overhaast, het kan tot 6 weken duren voordat de Welbutrin echt gaat werken. Ik had bij het begin van het slikken van Welbutrin wel heel veel last van bijwerkingen maar hier moet je gewoon even doorheen, de hulp later tijdens het afkicken is het echt wel waard om nu even af te zien.

Dat je de pleister blijft gebruiken is uiteraard aan jou, ik kan hooguit advies geven als ervaringsdeskundige maar het blijft aan jou wat je met dit advies doet. Ik maak me echt zorgen over een mogelijke overdosis wat met als mogelijk gevolg een begrafenis van een alleenstaande moeder. Heel erg voor moeder maar rampzalig voor jouw kind. Misschien dat je bij de dokter kan vragen voor methadon of buprenorfine, dit is veel veiliger en wordt gebruikt voor de afkick van opiaten. Als voorbeeld 1mg buprenorfine staat ongeveer gelijk aan 40mg oxycodone, de meest gebruikelijke pillen buprenorfine zijn 2mg maar je hebt ze ook van 8mg. Dus 1 pilletje van 8mg is voor de hardcore opiaten verslaafde meestal echt wel voldoende, bijkomend voordeel is dat ze een werking van 12 uur hebben en je dus maar 2x per dag een dosis nodig hebt. Jouw dokter weet inmiddels al van je verslaving en jouw dokter weet echt wel dat buprenorfine de beste vervanger is voor welke opiaat dan ook. Buprenorfine wordt in bijna iedere verslavingskliniek voorgeschreven bij een opiaten verslaving. Dit kun je nadien rustig afbouwen in stapjes van 0,2mg, heel rustig dus. Je kunt altijd zeggen dat je jouw opiaten via bijvoorbeeld internet bijbesteld (darknet) maar dat je de kwaliteit niet vertrouwd en liever officiële medicijnen van de apotheek wil hebben. Dit verhaal klinkt ook niet meteen zo schokkend. Maar uiteindelijk blijft dit natuurlijk jouw keuze, doe wat je denkt dat het beste voor je is.

Ik wens je heel veel sterkte in dit lastige gevecht dat je moet voeren en hoop over een tijdje weer goed nieuws van je te lezen hier op dit forum!

Henky
Klik om te vergroten...

Hi Henk,

nog een vraag eigenlijk in het verlengde van/aansluitend op mijn vraag in m’n vorige post; ik lees dat buprenorfine te krijgen is als pleister, injectie en tablet onder de tong. Die laatste werkt dan 6 tot 8 uur. Ik zou dan dus in 24 uur (minstens) 3 doseringen moeten nemen.

De huisarts gaf in het vorige gesprek aan dat ze koos voor oxycodon omdat daar een langwerkende variant van is. Hoe kan ik ofwel haar argument weerleggen dan wel mijn (jouw) idee van buprenorfine onderbouwen? 😀
H
HenkyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoi Niel,

8 dagen Welbutrin is nog te kort om iets van de werking te zeggen en te kort om alle bijwerkingen voorbij te laten zijn. Ik slikte 150mg per dag maar opbouwen met 75mg is beter dan te beginnen met een hogere dosis, beter is 75mg te blijven slikken totdat de bijwerkingen weg zijn en daarna eventueel te verhogen. Bijwerkingen gaan over maar kan helaas even duren maar ze gaan echt over. Ik kan natuurlijk niet beoordelen voor jou of ze te handelen zijn, is het te erg dan is een optie om te stoppen maar zou toch nog even proberen door te zetten, uiteindelijk heb je er echt baat bij.

Wat betreft afbouwen met oxycodone is eerlijk gezegd niet de beste keuze, in verslavings instelling wordt bijna altijd overgestapt op methadon of buprenorfine, zijn allebei ongeveer vergelijkbaar qua werking. Dit heeft twee redenen, de verslaving van een middel zit hem met name in de snelheid waarmee het inslaat, hoe sneller je het middel voelt (de rush), hoe verslavender het is. Als voorbeeld, cocaïne en crack zijn theoretische hetzelfde maar crack voel je binnen 10 seconden opkomen, veel verslavender dan cocaïne. Waarom wordt heroïne door de echte heroïne junks gespoten? Omdat het heel snel inslaat. Voor een afbouw middel wil je deze rush dus eigenlijk niet, daarom stapt men vaak over naar een middel wat rustig opkomt. Voor benzodiazepines schakelt men altijd over op valium, voor opiaten is dat dus methadon of buprenorfine. Het is niet dat je van buprenorfine niets voelt alleen komt het rustig op. Bij oxycodone is de rush behoorlijk heftig en daardoor niet echt geschikt om af te bouwen.

Tweede punt is dat buprenorfine en methadon langwerkende opiaten zijn wat als voordeel heeft dat je het minder vaak per dag nodig hebt en door de lange werking ook weer de rush voorkomt, bij oxycodone is het middel echt na een uur of vier wel uitgewerkt, wat inhoudt dat je veel vaker een dosis nodig hebt met de daarbij behorende rush (klinkt lekker natuurlijk maar je probeert ervan af te komen en dan is een rush niet handig bij afbouwen). Ik heb overigens geen ervaring met time-release oxycodone, maar ook met time-release zal de rush er nog steeds zijn vermoed ik. De werking van buprenorfine is volgens mij 12 uur maar kan me vergissen dat dit toch 8 uur is. Ik had aan twee doseringen per dag voldoende, bij het opstaan (8 uur) nam ik een dosis en rond 16.00 's middags de volgende dosis. Tijdens het slapen heb je toch eigenlijk geen last van ontwenningsverschijnselen alleen moet je de eerste dosis in de ochtend meteen pakken, dan zijn er inmiddels al wel wat ontwenningsverschijnselen. Je zult er toch rekening mee moeten gaan houden dat je tijdens het afkicken dit zo af en toe gaat ervaren, ontwenningsverschijnselen zijn niet fijn maar is onontkoombaar tijdens het afkicken. Zolang ze maar gedoseerd zijn en te handelen. Overigens wordt in verslavingszorg altijd gekozen voor de sublinguaal variant, al weet ik niet wat de reden daarvoor is.

Er zijn vele manieren om af te kicken en iedere dokter of verslavingsarts heeft zijn eigen insteek. Ik zeg niet dat time-release oxycodone slecht is om af te bouwen maar buprenorfine en methadon zijn hier speciaal voor op de markt gebracht en lijkt me dan ook een betere keuze.

Ik wil je nogmaals een hart onder de riem steken, het is echt knap dat je er serieus werk van aan het maken bent. Ben dus ook blij om te lezen hoe je bezig bent en dat verdient niets anders dan lof. Hou vol, ga ervoor! Een beter leven wacht aan de andere kant van de afkick!

Lieve groet,
Henky
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Henky zei:
Ik heb gisterenavond nog met een vriend van mij gepraat welke ook jarenlang verslaafd is geweest aan opiaten en vertelde jouw verhaal over de pleisters die je zelf door knipt (althans, dit begrijp ik uit je verhaal). Deze vriend schrok ervan en het advies is om hier per direct mee te stoppen, je speelt Russisch roulette met je leven. Zal ook even uitleggen waarom, pleisters hebben een gereguleerde afgifte voor normaal gesproken enkele dagen, er zit een veelvoud van het aantal microgrammen in dan wat er op de verpakking staat per pleister, daarbij neemt de huid heel slecht op waardoor er nog meer inzit. Met name als je de pleister doorknipt begint het Russisch roulette, het ene stukje kan veel meer bevatten dan het andere stukje en dat kan bij fentanyl fataal aflopen. Fentanyl is 40x sterker dan heroïne en het verschil tussen leven en dood is bij zeer kleine hoeveelheden al een feit. Als voorbeeld een foto van een equivalente doses heroïne en fentanyl. Langdurig gebruik van iedere opiaat is af te raden, het gebruik van fentanyl is altijd af te raden, ik heb het nooit aangedurfd om het te gebruiken. Nogmaals veel wijsheid toegewenst!!

Bekijk bijlage 11016
Klik om te vergroten...
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Maakt me echt bang dit te lezen over Fentanyl pleisters. Ik heb er verschillende in huis en dacht dat het te vergelijken was met codeine .
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hey Niel ,

Om je vraag te beantwoorden van hoeveel uur fentanyl is hoeveel oxycodon zie de bijlage.

En hoop dat het verder nu beter gaat met je! Respect dat je zelf al aan de slag ging.Screenshot_20201209-015923_OmrekenApp.jpg
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hija de la luna 1 zei:
Maakt me echt bang dit te lezen over Fentanyl pleisters. Ik heb er verschillende in huis en dacht dat het te vergelijken was met codeine .
Klik om te vergroten...

Kijk er inderdaad.mee uit , het wordt niet voor niets eigenlijk alleen voor palliatieve zorg gebruikt. Of bij kanker in ieder geval moet je een berg tolerantie hebben en al langer dus opiaten gebruiken om dit 'veilig (zover dat kan) ermee stunten.

Als ik jou was zou ik het links laten liggen.
Peace be safe!
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Tijdloos zei:
Kijk er inderdaad.mee uit , het wordt niet voor niets eigenlijk alleen voor palliatieve zorg gebruikt. Of bij kanker in ieder geval moet je een berg tolerantie hebben en al langer dus opiaten gebruiken om dit 'veilig (zover dat kan) ermee stunten.

Als ik jou was zou ik het links laten liggen.
Peace be safe!
Klik om te vergroten...
Doe ik nu hoor....maar zo maar wegwerpen ?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#17
I feel you
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dit spul.....wegdonderen is het allerbeste....!
p
poppyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja die depressie krijg ik ook als ik stop ermee zit nu met hele lichte ontwenning maar moest weerhouden om niet van een flat te springen mijn ervaring is wel dat als
Je bet balans hersteld
Is in je brein die gevoelens weggaan
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hi Allen,


Freggle zei:
@Niel ; ben eigenijk wel erg benieuwd hoe het nu met je gaat? Hoop op positief bericht!
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je interesse Freggle, ik ben lang weggeweest maar tijdens Sint en kerst etc heb ik nog even de afbouw uitgesteld. Sinds deze week ben ik gestopt met de pleisters, ik krijg nu 80 mg oxycodon per dag maar het is veel te weinig want ik ben zo ziek als een hond dus morgen bel ik de huisarts weer.

waar ik het bangst voor ben is de depressie die zich tegen het einde van de afbouw voordoet... op dat moment wil je gewoon niet meer leven en ik kan me dat niet veroorloven want k heb een kindje. We bouwen af met 5 mg per week dus dat is minimaal gelukkig. Ik houd jullie op de hoogte.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."