Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZolpidemtartraat (benzodiazepine)

Zolpidemtartraat (benzodiazepine)

29 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
D
DonnieDark0Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Iemand bekend met Zolpidemtartraat 10 mg ?? ( het valt onder de benzodiazepine-achtigen)
Ik vraag me o.a. af of het sterker is dan oxazepam 10 mg ?
Verdere info/advies/ervaringen zijn ook welkom.

Bedankt !
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Oxazepam wordt meestal als anxiolyticum (kalmerend/angstremmend) toegediend, en Zolpidem als hypnoticum (slaapbevorderend).

Dus de werking is gewoon wat anders, je zal ongetwijfeld van zolpidem wat slaperiger worden dan van oxazepam... Ik weet er verder niet superveel van af, geen klinische ervaringen mee ofzo.

Wat ik wel weet is dat als oxazepam als slaapmiddel wordt toegediend .. de doseringen wat hoger uitvallen dan wanneer Zolpidem als slaapmiddel wordt gegeven. Dit zou kunnen suggereren dat het sederende effect van oxazepam wat lager is dan dat van Zolpidem, maar dat hoeft niet..

Ander belangrijk verschil is de halveringstijd, die van Zolpidem is een stuk lager dan die van oxazepam...

Nouja.. Hopelijk heb je er iets aan.
D
DonnieDark0Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt voor je antwoord, zeer nuttig.

Die halfwaarde tijd, wat merk je daar eigenlijk van ?
Je zou denken dat het dan ook langer werkt, maar dit is volgens mij niet zo ?
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als ik benzo's gebruik dan is het eigenlijk altijd oxazepam of diazepam, met een lange halfwaardetijd, en ik zorg altijd dat ik onder invloed ga slapen (deels de reden van gebruik).
Stoffen met een kortere halfwaardetijd zijn eerder uitgewerkt.... maar dat lijkt mij logisch niet?
En het is gewoon een maat om aan te geven wanneer je lichaam de helft van de stof heeft afgebroken, en wanneer je dus nog een extra dosis kan nemen. Allemaal betrekking op de medicinale wereld.
Wat je zelf merkt is dat de werking afneemt... maar da's met alles zo niet? Als je een jointje rookt ben je 2 uur later ook weer zo goed als nuchter om maar wat te noemen.
D
DonnieDark0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik las jouw eerste reactie verkeerd bij " is een stuk lager dan van oxazepam" las ik langer.
Dus je zou kunnen zeggen dat zolpidem handig is voor het inslapen, maar oxazepam beter is voor het doorslapen ?

Mag ik de reden van jouw gebruik weten ?

Bij mij is het om na het gebruik van bijvoorbeeld speed te kunnen slapen. Ik weet dat het niet goed is, maar met mijn mate van gebruik kan het weinig serieuze schade aanrichten.
(Ik gebruik namelijk MAX. 2 keer in de maand speed en dan ook MAX. 200 mg, vaak zelfs minder)
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik weet niet of je dat zou kunnen zeggen, het lijkt aannemelijk maar ik weet het niet zeker.

Ik gebruik zeer sporadisch benzo's, soms om in slaap te komen, soms om me beter te voelen. Soms om me gewoon anders dan normaal te voelen.

Als oxazepam niet goed genoeg werkt om in slaap te komen na een nachtje pep kan je altijd nog diazepam slikken. Wel oppassen, dit werkt verslavender dan de meeste andere benzo's.
e
eendLid
01-01-2024, 00:00
#7
acidboy zei:
...
Als oxazepam niet goed genoeg werkt om in slaap te komen na een nachtje pep kan je altijd nog diazepam slikken. Wel oppassen, dit werkt verslavender dan de meeste andere benzo's.
Klik om te vergroten...

Correctie; Diazepam is niet verslavender dan Oxazepam. Het kan eventueel per individu.

Oxazepam is een middel-lang werkende Benzo, Diazepam langwerkend. Simpel gezegd; de kortwerkende zijn meestal verslavender dan de middel-lang / langwerkende.

Persoonlijk zou ik eerder voor een Diazepam gaan dan voor de Oxazepam. Dit onder andere vanwege de eigenschappen én omdat ik Diazepam heb gekregen van de spoedeisende hulp, na een paar dagen aan de pep :sunglasses:

Gr.,

Eend
D
DonnieDark0Lid
01-01-2024, 00:00
#8
En de keuze tussen Zolpidem en Diazepam voor het eerder genoemde doel ?
e
eendLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zolpidem is geen Benzo! Qua sedatie komt het overeen met een Benzo, maar daar houdt het ook op.

Diazepam werkt veel langer én werkt spier - verslappend/ontspannend dit is soms wenselijk cq. prettig :wink:

Verder is het een beetje aan jou; wat wil jij? Als je écht flink wilt bijslapen zou ik persoonlijk voor de Diazepam gaan.

Wat voor alle middelen geldt; gebruik het met mate. Hou jezelf in de gaten. Wanneer je een verhoogde regelmaat constateerd, of dat je het ook gaat gebruiken zonder de pep....

Groeten,

Eend

EDIT:

In vergelijking met Oxazepam; dit is ook wat lastig te vergelijken omdat het dan wel een -achtige is maar ook geen Benzo.Qua sedatie zal het mogelijk beter werken. Dit inderdaad omdat Oxa eerder een inslaper is.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#10
eend zei:
acidboy zei:
...
Als oxazepam niet goed genoeg werkt om in slaap te komen na een nachtje pep kan je altijd nog diazepam slikken. Wel oppassen, dit werkt verslavender dan de meeste andere benzo's.
Klik om te vergroten...

Correctie; Diazepam is niet verslavender dan Oxazepam. Het kan eventueel per individu.

Simpel gezegd; de kortwerkende zijn meestal verslavender dan de middel-lang / langwerkende.
Klik om te vergroten...

Feit, maar diazepam is toch echt verslavender dan oxazepam. Believe you me.

Verder goede aanvullende info eend.
D
DonnieDark0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik gebruik ze heel weinig, voornamelijk om te kunnen slapen na amfetamine en zo heel af en toe eens voor de fun :wink:

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties mijn vragen zijn beantwoord.
Ciao!

(wat mij betreft kan er een SLOTJE op)
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#12
acidboy zei:
Feit, maar diazepam is toch echt verslavender dan oxazepam. Believe you me.

Verder goede aanvullende info eend.
Klik om te vergroten...

In mijn persoonlijke ervaring, is oxazepam verslavender dan diazepam...
Na een diazepam hoef ik niets meer en heb ik echt geen zin in een benzo voor de komende 12 tot 24 uur...Met oxazepam is dat heel anders bij me,
als ik d'r 1 of 2 van neem (10 mg ps.) en ze zijn weer uitgewerkt heb ik meteen weer zin in meer...Dus in mijn optiek is diazepam minder verslavend dan oxazepam.
D
DonnieDark0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Eend heeft het, lijkt mij, dus ook juist verwoord:

"Correctie; Diazepam is niet verslavender dan Oxazepam. Het kan eventueel per individu.

Simpel gezegd; de kortwerkende zijn meestal verslavender dan de middel-lang / langwerkende. "
A
AddickLid
01-01-2024, 00:00
#14
Als ik weer is aan de speed ga wil ik oxa's gaan gebruiken om in slaap te komen (niet meteen nadat de speed is uitgewerkt).

Met welke dosis zou dit lukken ?
Of zou ik dan aan de valium moeten ?
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
wat is nou een concrete reden om je aan deze middelen te vergrijpen?
w
willem telLid
01-01-2024, 00:00
#16
oxa om rustig te worden /te ontspannen
zolpi
om in te dutten
oxa tegen stress
zolpi voor slaap
D
DonnieDark0Lid
01-01-2024, 00:00
#17
-spaceman- zei:
wat is nou een concrete reden om je aan deze middelen te vergrijpen?
Klik om te vergroten...

Is dat een serieuze vraag.... ?
D
DonnieDark0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Addick zei:
Als ik weer is aan de speed ga wil ik oxa's gaan gebruiken om in slaap te komen (niet meteen nadat de speed is uitgewerkt).

Met welke dosis zou dit lukken ?
Of zou ik dan aan de valium moeten ?
Klik om te vergroten...

Met echt matig gebruik zoals 1 a 2 kleine lijntjes (ook nog afhankelijk van je opgebouwde tolerantie van zowel amfetamine als oxazepam) heb ik voldoende aan 1. (10 mg)
Met redelijk gebruik dat is voor mij nog tot max 200 mg amfetamine neem ik er 2. (10 mg)
Ik neem het wel pas als de speed, op het wakker blijven na, niet meer merkbaar is. Vaak pas 3 uur na de laatste lijn, soms meer.
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#19
DonnieDark0 zei:
-spaceman- zei:
wat is nou een concrete reden om je aan deze middelen te vergrijpen?
Klik om te vergroten...

Is dat een serieuze vraag.... ?
Klik om te vergroten...

ja! ik ben helemaal niet bekend met die middelen en weet niet waarom een normaal/gezond iemand ze zou moeten gebruiken... dus tja... serieus...
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#20
DonnieDark0 zei:
Iemand bekend met Zolpidemtartraat 10 mg ?? ( het valt onder de benzodiazepine-achtigen)
Ik vraag me o.a. af of het sterker is dan oxazepam 10 mg ?
Verdere info/advies/ervaringen zijn ook welkom.
Bedankt !
Klik om te vergroten...

Oxazepam is oorspronkelijk gemaakt om te kalmeren.
Zolpidem is gemaakt om in slaap te vallen. Het verschil met andere slaapmiddelen is dat zolpidem in een keer in slaat, ongeveer 1 uur na inname. Men noemt het ook wel stillnoct. Hierdoor val je dus gemakkelijk in slaap. Bijkomend voordeel van zolpidem is dat als je 's morgens wakker wordt de stof ook weer uit je lichaam verdwenen is. Althans, je merkt het niet meer zo.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."