Joopiejo zei:
Maar goed ik verwacht wel dat er meer mensen xtc zullen gaan gebruiken als het legaal is, wat ik niet persee als iets goeds zie.
Waar baseer je dit op? MDMA is al redelijk makkelijk te krijgen in Nederland en toch zijn er genoeg mensen die het bewust niet willen proberen. Hoezo zouden die het in enen massaal gaan proberen dan? Toen de coffeeshops werden ingevoerd ging ook niet iedereen massaal blowen. En tijdens de drooglegging ging het alcohol gebruik juist omhoog ipv omlaag.
Regulering zal misschien ook wel tot registratie van personen die gebruiken leiden (zoals de wietpas), waar ik ook niks van moet hebben.
Registratie zou ook niet bij een volledige legalisering horen. Je hoeft je toch ook niet te registreren om alcohol te kopen.
Ik vind het argument dat ieder maar vrij moet zijn om alles in te nemen wat hij/zij wil niet echt een sterke, want ik denk dat als coke bijvoorbeeld legaal, goed verkrijgbaar voor een redelijke prijs er zou zijn, dat dat echt niet zo best is voor de volksgezondheid, xtc legaal zou misschien wel werken, maar zeker niet alle drugs. De opiumwet is ooit niet voor niks ontstaan.
Het argument dat iedereen vrij zou moeten zijn om te gebruiken wat hij/zij wil zolang die daar geen anderen mee tot last is is juist wel een sterk argument. Persoonlijke vrijheid is opgenomen in het Europees verdrag voor de rechten van de mens. Drugsgebruik criminaliseren is daarmee dus in strijd met dit verdrag. Het gaat om een basis principe dat een overheid niet voor jou zou moeten bepalen wat je wel en niet kunt doen. Daarnaast is het om een meer pragmatische reden gewoon een drogreden om tegen het legaliseren van drugs te zijn omdat drugsgebruik slecht is. Ik ontken ook niet dat drugsgebruik slecht is, maar het is wel heel naïef om te denken dat mensen in enen niet meer gebruiken als iets illegaal is. Zelfs in landen waar zeer strikte drugs wetgeving bestaat zijn er nog genoeg gebruikers. Hoezo zijn dat allemaal criminelen dan? En hoe hypocriet is het dat alcohol massaal wordt toegestaan terwijl dit ook gewoon een hard drugs is.
Bovendien heeft de prijs van drugs niks te maken met wel of niet voorstander van vrij drugs gebruik zijn. Daarbij is het ook nog eens onzin, want juist wanneer je iets legaliseert kun je als overheid veel meer invloed op de prijs uitoefenen. Hiervoor zijn accijnzen in het leven geroepen. Op die manier kun je de prijs kunstmatig hoog houden en vang je ook nog eens extra belasting inkomsten.
Uiteraard respecteer ik verder jouw mening Joopiejo, maar ik vind het overigens wel intrigerend dat jij als gebruiker ook zo geïndoctrineerd bent door de jaren lange anti drugs propaganda. Je gebruikt eigenlijk alle loze argumenten die alle anti drugs mensen ook gebruiken en toch kies je er zelf wel voor om te gebruiken.
Ik ben persoonlijk voor het legaliseren van alle drugs, maar helaas is de maatschappij hier nog niet klaar voor op het moment. Daarom zou ik zelf het liefst zien dat dit in stappen gaat. De eerste die snel gelegaliseerd moet worden is naar mijn mening wiet. Daarna zouden er gestaag anderen moeten volgen. Hoewel ik al een aantal punten hierboven heb gezet zal ik toch nog eens kort aanhalen waarom naar mijn mening het legaliseren en reguleren van de drugs veruit de meest logische optie is:
- 1. Vrijheid is een basisrecht van de mens, gedrag wat geen anderen schaadt zou niet gecriminaliseerd moeten zijn.
2. Mensen gebruiken toch wel of iets legaal is of niet, het verbieden om gebruik te voorkomen is dus niet effectief.
3. Een groot deel van de gezondheidsrisico's ontstaat door slechte productie en versnijding, dit is allemaal op te lossen door de productie en kwaliteit te reguleren.
4. De prijs kan juist beter beinvloed worden door legalisering dmv accijnzen.
5. Legalisatie haalt drugs uit de taboe sfeer waardoor er een eerlijke discussie over drugs gevoerd kan worden in de maatschappij.
6. Drugs gebruik kan nog steeds ontmoedigd worden bij legalisatie.
7. Financieel zijn er veel voordelen. Extra belasting inkomsten op productie en verkoop en kosten besparingen op het handhaven van de wet.
Alles bij elkaar zou je kunnen stellen dat legalisering van drugs het minimaliseren van de schadelijke gevolgen van drugs gebruik is.