Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1 - 1,5 x of 1 - 2 x lichaamsgewicht in m.g. doseren?

1 - 1,5 x of 1 - 2 x lichaamsgewicht in m.g. doseren?

14 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ach ja hoe meer je neemt, des te groter de schade. Het is niet zo dat je bij 1-1,5 helemaal geen schade zult oplopen.

Het advies wat wij geven is het nieuwe advies wat de meeste adviesorganen als Unity en Trimbos enzo aanhouden. Voorheen was dat dus 1-2 milligram, tegenwoordig 1-1,5.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dosering
200 mg is een hele hoge dosis voor een 'gemiddeld persoon' (zie rekenvoorbeeld hieronder). Een ‘veilige dosis’ is niet te geven. Het gebruik van XTC is namelijk nooit zonder risico, maar door je aan deze richtlijn te houden kun je de bijwerkingen en risico’s zo veel mogelijk beperken. Ervaren gebruikers van XTC gaan uit van een dosis van 1-1,5 mg per kilo lichaamsgewicht. Dat is voor iemand van 70 kilo één pil van 70-105 mg MDMA. Beginnende gebruikers kunnen beter met een halve dosis beginnen. Unity hanteert verschillende normen voor mannen en vrouwen, namelijk een recreatieve dosis voor vrouwen tussen 1 en 1,5 mg MDMA per kilo lichaamsgewicht en voor mannen tussen de 1 en 2 mg MDMA per kilo lichaamsgewicht.
Klik om te vergroten...
Bovenstaande is gekopieerd uit de thread: 'Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde XTC?' door Drugs Infolijn op 17 jan 2013 11:37.

Dit bericht druist in tegen advies wat de forum moderators geven. Namelijk, dat verantwoord gebruik voor iedereen onder de 1,5x m.g. per k.g. wordt gesteld (dus ook voor mannen). Wat is nou eigenlijk waar en waar worden deze richtlijnen op gebaseerd door de forum moderators?
Het komt nogal vreemd op mij over dat het Drugs Infoteam mogelijk foutieve informatie zou geven. Of is deze informatie inmiddels alweer achterhaald? En uit welke bronnen blijkt dit dan?

De laatste keer dat ik exact 120m.g. (1,5x lichaamsgewicht) MDMA nam, had ik een lekkere doch ietwat milde trip. Ik zou dat best op willen schroeven naar 160m.g. eerstvolgende keer, maar dan moet ik dus wel weten of dat verstandig is of bovenstaand citaat nog relevant is of niet.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
En bij verschillende bronnen kom je ook verschillende informatie tegen. Dat heeft misschien ook wel wat te maken met het feit dat de ene persoon gevoeliger is dan een andere, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Toen ik het hier ooit een keer navroeg kreeg ik ook 1-2x lichaamsgewicht te horen en sinds dien adviseer ik dit ook altijd als iemand dit vraagt. Steeds vaker zie ik ook 1-1.5x voor mannen dus houd ik dat wel aan.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Je leest af en toe verschillende waardes inderdaad, maar de 1 tot 1.5mg lijkt bij de meeste bronnen wel te overheersen.

Sally Tessio zei:
De laatste keer dat ik exact 120m.g. (1,5x lichaamsgewicht) MDMA nam, had ik een lekkere doch ietwat milde trip.
Klik om te vergroten...
Qua heftigheid is met name de eerste dosering belangrijk heb ik gemerkt. Belangrijk is om eigenlijk meteen hoog genoeg te doseren dat je er lekker in zit, maar niet zo hoog dat je niet meer 'mag' bijnemen. Verder is de setting ook wel van belang, op een festival overdag ervaar ik het altijd een stuk milder als 's nachts op een feest met overweldigende licht shows.
k
kingdaltonLid
01-01-2024, 00:00
#6
Psychedelibee zei:
Qua heftigheid is met name de eerste dosering belangrijk heb ik gemerkt. Belangrijk is om eigenlijk meteen hoog genoeg te doseren dat je er lekker in zit, maar niet zo hoog dat je niet meer 'mag' bijnemen.
Klik om te vergroten...

Hoe zou je 1.5mg/kg lichaamsgewicht verdelen over de avond dan? 1 bij het begin en dan nog ergens 0,5 na twee uurtjes ?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
kingdalton zei:
Psychedelibee zei:
Qua heftigheid is met name de eerste dosering belangrijk heb ik gemerkt. Belangrijk is om eigenlijk meteen hoog genoeg te doseren dat je er lekker in zit, maar niet zo hoog dat je niet meer 'mag' bijnemen.
Klik om te vergroten...

Hoe zou je 1.5mg/kg lichaamsgewicht verdelen over de avond dan? 1 bij het begin en dan nog ergens 0,5 na twee uurtjes ?
Klik om te vergroten...
Zo doe ik dat meestal inderdaad. Nog een tweede keer bijdoseren doe ik eigenlijk bijna niet meer, daar wordt ik altijd zo extreem waus van.
k
kingdaltonLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
Zo doe ik dat meestal inderdaad. Nog een tweede keer bijdoseren doe ik eigenlijk bijna niet meer, daar wordt ik altijd zo extreem waus van.
Klik om te vergroten...

Dan ga ik het ook maar eens zo proberen, doseer normaal ook twee keer bij en ben aan het eind van de avond altijd redelijk waus :grin: Ik zat de laatste keer rond de 2mg/kg wat heerlijke hallucinaties oplevert maar kan nooit goed zijn als ik nog tijdje wil blijven gebruiken :grin:
j
jm1107Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Toch nog ff m'n eigen vraagje hier stellen dan.
Er wordt 1 a 1,5 mg lichaamsgewicht geadviseerd. Nu ben ik aardig zwaar en zou betekenen dat ik 150 mg "mag" volgens de richtlijnen. Is het de bedoeling dat in 1 x te doen en eventueel later, om het effect ietwat te verlengen ongeveer de helft (dus 75mg) extra bij te nemen of bedoelen ze 1-1,5 mg per avond en niet per dosis? Ik lees nogal verschillende dingen namelijk. Sowieso klinkt 150mg wel veel, maarja als het volgens de richtlijnen prima is dan weerhoudt mij niet veel om het te doen :beer:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
De geadviseerde doseringen zijn per avond. :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
jm1107 zei:
Toch nog ff m'n eigen vraagje hier stellen dan.
Er wordt 1 a 1,5 mg lichaamsgewicht geadviseerd. Nu ben ik aardig zwaar en zou betekenen dat ik 150 mg "mag" volgens de richtlijnen. Is het de bedoeling dat in 1 x te doen en eventueel later, om het effect ietwat te verlengen ongeveer de helft (dus 75mg) extra bij te nemen of bedoelen ze 1-1,5 mg per avond en niet per dosis? Ik lees nogal verschillende dingen namelijk. Sowieso klinkt 150mg wel veel, maarja als het volgens de richtlijnen prima is dan weerhoudt mij niet veel om het te doen :beer:
Klik om te vergroten...
Die richtlijn gaat op voor de hele avond. Zelf doseer ik dus altijd eerst ongeveer 1mg per kg en dan later nog eens 0,5mg per kg.
j
jm1107Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Aha oke! Wat is dan de reden dat je na 1,5 a 2 uur al bijneemt? Dan zit je toch net op je hoogtepunt? Kan je niet beter bijnemen na 4-5 uur als het begint uit te werken? Of werkt het niet dat je daarna weer gelijk een boost krijgt voor een paar uur?:P ik zou denken dat met bijnemen na 1,5 uur niet zoveel voelt omdat die dosis best snel na de eerste dan is uitgewerkt haha. Maar dit kan ook hele domme logica van mij zijn hoor, ik heb geen ervaring namelijk met bijnemen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
jm1107 zei:
Aha oke! Wat is dan de reden dat je na 1,5 a 2 uur al bijneemt? Dan zit je toch net op je hoogtepunt? Kan je niet beter bijnemen na 4-5 uur als het begint uit te werken? Of werkt het niet dat je daarna weer gelijk een boost krijgt voor een paar uur?:P ik zou denken dat met bijnemen na 1,5 uur niet zoveel voelt omdat die dosis best snel na de eerste dan is uitgewerkt haha. Maar dit kan ook hele domme logica van mij zijn hoor, ik heb geen ervaring namelijk met bijnemen.
Klik om te vergroten...
De reden dat ik niet pas na de piek bijneem is dat je serotonine na zo'n 4 a 5 uur toch al zo goed als op is en veel mensen komen er dan niet meer lekker in. Terwijl wanneer je bijneemt op de piek, je de piek net ietsjes hoger kunt maken en de piek misschien nog een uurtje kan uitrekken. Maar voor sommigen schijnt het wel te werken om pas bij te nemen wanneer het bijna begint uit te werken. Het is dus een beetje experimenteren wat voor jou het beste werkt eigenlijk.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#14
Omdat zo laat bij nemen behoorlijk schadelijk is en je effect lang niet zoveel boost als na 1.5-2 uur. :P
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
die organisaties gaan waarschijnlijk uit van geteste pilletjes, niet van wat de dealer zegt. dat gaat voor veel bezoekers van dit forum niet op. eventuele tollerantie of het gebrek daaraan moet je ook meerekenen, ervaring ook. als je redelijk wat ervaring hebt kun je na een half pilletje redelijk inschatten hoeveel jij nodig hebt. dat geld ook alleen voor jou, niet perse voor je maat die het voor het eerst doet. voorzichtig meerdere doseringen is altijd een goed advies. houdt je vrienden op de hoogte, dan kunnen ze ook af en toe kijken of het nog wel lekker gaat.

ook lichaamsgewicht is trouwens bij iedereen verschillend opgebouwd. ik weet niet precies wat dat voor verschil maakt met mdma, maar verschil maakt het zeker.

over het algemeen word slecht advies hier op dit forum vrij snel gecorrigeerd, waar dat op websites van organisaties minder snel betwijfeld of zelfs tegengesproken kan worden.

ik zou even zoeken op het forum, die vraag word vaker gesteld. lees je even in en maak je eigen mening op. maak je niet druk en geniet ervan. alles met mate(n) natuurlijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."