Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisatie

Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisatie

10 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#1

Gerard Alderliefste is al jaren de behandelend arts bij het Medisch Spreekuur Partydrugs en is gespecialiseerd in klachten na drugsgebruik. Als je vergelijkbare klachten hebt, bel hem dan vooral!

https://www.brijder.nl/hoe-wij-helpen/p ... -spreekuur
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisati

Thanks voor het delen. Weer een reminder voor velen om een beetje rust te houden na XTC en het niet te vaak te doen. Jammer dat er niet word vertelt wat de gemiddelde gebruiksomstandigheden waren van de 550 mensen. Hoeveelheden en frequenties van gebruik
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisati

Ik moet zeggen dat ik die laatste tips van hem nou niet bijzonder vaak in acht nam, maar heb nooit dergelijke kwalen ervaren. Ik vraag mij af of er ook gebruikers hier op DF zitten die met dergelijke klachten te maken hebben gehad. HPPD schijnt volgens mij niet meer over te gaan, maar depersonalisatie of derealisatie zijn toch tijdelijk van aard?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisati

Voor mijn gevoel praat hij op het filmpje wel redelijk oppervlakkig, maar dat zal (hoop ik) wel zijn om het wat grotere publiek aan te spreken.

Wel interessant dat hij die statistieken bijhoud. :)
H
HaardrogerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisati

Mate van gebruik is inderdaad vrij belangrijk hierbij.

Wat hij zei, over lijntjes in je ogen, heb ik al gehad voordat ik gebruikte.
Is het niet zo dat iedereen dit wel eens heeft?
Wanneer je je ogen een keer sluit en vervolgens allemaal van die lichtwormpjes ziet??

Verder komt het mij gelukkig allemaal vrij onbekend voor!
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisati

ik heb zelf nooit aanhoudende klachten gehad van xtc. daarmee doel ik op 12 of meer uur na de laatste inname. lijntjes in mn ogen of iets dergelijks herken ik niet.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisati

leipebaviaan zei:
Ik moet zeggen dat ik die laatste tips van hem nou niet bijzonder vaak in acht nam, maar heb nooit dergelijke kwalen ervaren. Ik vraag mij af of er ook gebruikers hier op DF zitten die met dergelijke klachten te maken hebben gehad. HPPD schijnt volgens mij niet meer over te gaan, maar depersonalisatie of derealisatie zijn toch tijdelijk van aard?
Klik om te vergroten...

Yes in mijn periode van overmatig XTC gebruik (Lees: elk weekend een hele zomer en regelmatig gecombineerd met speed, GHB en wiet) kreeg ik uiteindelijk vrij heftige derealisatie. Heel naar, maar ging gelukkig vanzelf weer over. Heeft wel een paar maanden geduurd...

Sneeuw in beeld heb ik al sinds ik begon met blowen. Wordt erger na blowen, als ik moe ben en met psychedelica. Als ik nu een tijdje in de lucht staar zie ik glinstertjes, dat zag ik ook tijdens candyflippen.. Vermoed dat het daarmee te maken heeft. Verder zie ik altijd sneeuw maar ervaar het niet echt storend.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisati

Hoe uitte die derealisatie zich bij jou als ik dat vragen mag?

SmartieAndMe zei:
leipebaviaan zei:
Ik moet zeggen dat ik die laatste tips van hem nou niet bijzonder vaak in acht nam, maar heb nooit dergelijke kwalen ervaren. Ik vraag mij af of er ook gebruikers hier op DF zitten die met dergelijke klachten te maken hebben gehad. HPPD schijnt volgens mij niet meer over te gaan, maar depersonalisatie of derealisatie zijn toch tijdelijk van aard?
Klik om te vergroten...

Yes in mijn periode van overmatig XTC gebruik (Lees: elk weekend een hele zomer en regelmatig gecombineerd met speed, GHB en wiet) kreeg ik uiteindelijk vrij heftige derealisatie. Heel naar, maar ging gelukkig vanzelf weer over. Heeft wel een paar maanden geduurd...

Sneeuw in beeld heb ik al sinds ik begon met blowen. Wordt erger na blowen, als ik moe ben en met psychedelica. Als ik nu een tijdje in de lucht staar zie ik glinstertjes, dat zag ik ook tijdens candyflippen.. Vermoed dat het daarmee te maken heeft. Verder zie ik altijd sneeuw maar ervaar het niet echt storend.
Klik om te vergroten...
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisati

Yes in mijn periode van overmatig XTC gebruik (Lees: elk weekend een hele zomer en regelmatig gecombineerd met speed, GHB en wiet) kreeg ik uiteindelijk vrij heftige derealisatie. Heel naar, maar ging gelukkig vanzelf weer over. Heeft wel een paar maanden geduurd...

Sneeuw in beeld heb ik al sinds ik begon met blowen. Wordt erger na blowen, als ik moe ben en met psychedelica. Als ik nu een tijdje in de lucht staar zie ik glinstertjes, dat zag ik ook tijdens candyflippen.. Vermoed dat het daarmee te maken heeft. Verder zie ik altijd sneeuw maar ervaar het niet echt storend.
Klik om te vergroten...

Jezus man, dat is echt wel heel vervelend inderdaad. Heeft derealisatie ook niet met mindset te maken? Dus hoe slechter jij je voelt, hoe sneller dit soort taferelen optreden? En een paar maanden lang derealisatie, kon je nog wel functioneren?

Voor de rest heb je waarschijnlijk HPPD opgelopen dan. Aan de andere kant, zolang jij het niet als storend ervaart, is het ook geen probleem. Ik heb zelf last van tinnitus, maar omdat ik het in lichte mate heb en ik er niet op let heb ik er totaal geen last van.

En zo krijgen we allemaal wel een klap mee van de drugsmolen. Of het nou fysiek, geestelijk of karakterologisch is. :sunglasses:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisati

bobsacamano zei:
Hoe uitte die derealisatie zich bij jou als ik dat vragen mag?
Klik om te vergroten...

Voornamelijk het gevoel dat ik niet echt zelf stuurde maar meer aan het observeren was. De beelden die ik zag kwamen dus voor m'n gevoel van verder weg, het voelde een beetje alsof de verbinding tussen m'n lichaam en geest stoorde ofzo. Moeilijk uit te leggen :wink:

Daarnaast ging de tijd ontzettend snel. Ik denk dat dat ermee te maken had dat ik ook heel erg vergeetachtig was. Concentratie was toen ook een drama. Da's tegenwoordig iets beter, maar nog niet goed genoeg. Loop nu ook bij een psycholoog daarvoor.

Had in die periode ook wel angsten. Bijvoorbeeld als er geen vluchtstrook was of als ik in een tunnel reed gingen er dingen door m'n hoofd van crashes enzo. Voornamelijk als ik in het nauw zat en dus geen vluchtroute had kwam dat naar voren.

leipebaviaan zei:
Heeft derealisatie ook niet met mindset te maken? Dus hoe slechter jij je voelt, hoe sneller dit soort taferelen optreden? En een paar maanden lang derealisatie, kon je nog wel functioneren?
Klik om te vergroten...

Klopt. Derealisatie is vermoedelijk een verdedigingsmechanisme van je lichaam om emoties en prikkels te dempen die zo heftig zijn dat je ze niet kunt verwerken. Mensen die bijvoorbeeld een hele grote natuurramp meemaken kunnen ook last krijgen van derealisatie. Dat soort dingen herinneren ze ook vaak als een soort film.

Een derealisatiestoornis betekent gewoon dat je lichaam dat mechanisme dus niet meer uitzet. Als je je zorgen gaat maken wordt dat alleen maar erger.

leipebaviaan zei:
kon je nog wel functioneren?
Klik om te vergroten...
Nouja een paar maanden derealisatie hoeft niet 24/7 te betekenen he. Als ik me op m'n gemak voelde en uitgerust was had ik er veel minder last van. Vooral op momenten zoals de maandagavond na een weekend doorhalen, in de auto in een tunnel of bijvoorbeeld als ik onder sociale druk stond.

Maar inderdaad, ik functioneerde niet bijster goed in die periode...

leipebaviaan zei:
Voor de rest heb je waarschijnlijk HPPD opgelopen dan.
Klik om te vergroten...

Yes vermoedelijk wel ja. Zal wel een gevolg zijn van 1,5 jaar dagelijks blowen en overmatig XTC gebruik in mijn geval.

Nu gaat het gelukkig goed hoor! :wink:
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisati

Bedankt voor je openheid.

SmartieAndMe zei:
Voornamelijk het gevoel dat ik niet echt zelf stuurde maar meer aan het observeren was. De beelden die ik zag kwamen dus voor m'n gevoel van verder weg, het voelde een beetje alsof de verbinding tussen m'n lichaam en geest stoorde ofzo. Moeilijk uit te leggen :wink:

Daarnaast ging de tijd ontzettend snel. Ik denk dat dat ermee te maken had dat ik ook heel erg vergeetachtig was. Concentratie was toen ook een drama. Da's tegenwoordig iets beter, maar nog niet goed genoeg. Loop nu ook bij een psycholoog daarvoor.

Had in die periode ook wel angsten. Bijvoorbeeld als er geen vluchtstrook was of als ik in een tunnel reed gingen er dingen door m'n hoofd van crashes enzo. Voornamelijk als ik in het nauw zat en dus geen vluchtroute had kwam dat naar voren.
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."