Re: Gerard Alderliefste verteld over hppd en depersonalisati
bobsacamano zei:
Hoe uitte die derealisatie zich bij jou als ik dat vragen mag?
Voornamelijk het gevoel dat ik niet echt zelf stuurde maar meer aan het observeren was. De beelden die ik zag kwamen dus voor m'n gevoel van verder weg, het voelde een beetje alsof de verbinding tussen m'n lichaam en geest stoorde ofzo. Moeilijk uit te leggen
Daarnaast ging de tijd ontzettend snel. Ik denk dat dat ermee te maken had dat ik ook heel erg vergeetachtig was. Concentratie was toen ook een drama. Da's tegenwoordig iets beter, maar nog niet goed genoeg. Loop nu ook bij een psycholoog daarvoor.
Had in die periode ook wel angsten. Bijvoorbeeld als er geen vluchtstrook was of als ik in een tunnel reed gingen er dingen door m'n hoofd van crashes enzo. Voornamelijk als ik in het nauw zat en dus geen vluchtroute had kwam dat naar voren.
leipebaviaan zei:
Heeft derealisatie ook niet met mindset te maken? Dus hoe slechter jij je voelt, hoe sneller dit soort taferelen optreden? En een paar maanden lang derealisatie, kon je nog wel functioneren?
Klopt. Derealisatie is vermoedelijk een verdedigingsmechanisme van je lichaam om emoties en prikkels te dempen die zo heftig zijn dat je ze niet kunt verwerken. Mensen die bijvoorbeeld een hele grote natuurramp meemaken kunnen ook last krijgen van derealisatie. Dat soort dingen herinneren ze ook vaak als een soort film.
Een derealisatiestoornis betekent gewoon dat je lichaam dat mechanisme dus niet meer uitzet. Als je je zorgen gaat maken wordt dat alleen maar erger.
leipebaviaan zei:
kon je nog wel functioneren?
Nouja een paar maanden derealisatie hoeft niet 24/7 te betekenen he. Als ik me op m'n gemak voelde en uitgerust was had ik er veel minder last van. Vooral op momenten zoals de maandagavond na een weekend doorhalen, in de auto in een tunnel of bijvoorbeeld als ik onder sociale druk stond.
Maar inderdaad, ik functioneerde niet bijster goed in die periode...
leipebaviaan zei:
Voor de rest heb je waarschijnlijk HPPD opgelopen dan.
Yes vermoedelijk wel ja. Zal wel een gevolg zijn van 1,5 jaar dagelijks blowen en overmatig XTC gebruik in mijn geval.
Nu gaat het gelukkig goed hoor!
![:wink:]()