Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerschil tussen MDMA en XTC?

Verschil tussen MDMA en XTC?

24 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een collega zei eens dat je van "pure" mdma zo lekker rustg wordt en van xtc altijd zo druk... en dan 4 a 5 van die joekels van pillen van 220 mg op een avond nemen... (Waarom hebben we geen sarcastische smilie?)
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#2
Deze discussie heb ik ook al vaker gehad met vrienden, zelfs met statistische data blijven ze het ontkennen. Mensen nemen hun gevoel toch te vaak als indicatie op kortetermijn of iets oké is, wat dan inderdaad op lange termijn slecht kan zijn zoals al aangegeven hierboven.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Welkom!
En MDMA is de werkzame stof in een xtc pil. Je kan het ook MDMA pillen noemen daardoor. Tussen mdma poeder en xtc is geen verschil. Bjj MDMA poeder kan ook iets anders zitten net als in pil vorm , vandaar laten testen is het advies.

Peace
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vrienden van mij zien mdma en xtc als twee heeel aparte dingen. Hebben het over een pil en zeggen 'deze is echt veel beter dan die andere'. Ik wil ook niet de wijsneus gaan uithangen maar dit is soms best irritant :tongueout:
D
De SjamaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik had net een discussie met iemand over het verschil tussen MDMA en XTC.

De één zegt dat ze hetzelfde zijn: MDMA is de werkzame stof, en als je dat los hebt (in de vorm van kristallen of poeder) dan noemt men dat vaak MDMA, en als het in een pil zit noemen we het XTC. Dus eigenlijk XTC = MDMA in pilvorm.

De ander zegt dat er in XTC vaak naast MDMA ook nog iets anders zit, zoals speed. Dus XTC = pillen met MDMA en nog wat (meestal speed / pep).

We hebben het hier natuurlijk niet over vervuilde pillen waar ongewenste troep in zit. Het gaat er om wat iemand bedoelt als hij bijvoorbeeld zegt: ik heb hier een supergoeie XTC pil, daar ga ik keihard op. Welke drugs neem hij dan precies :)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
MDMA is idd de werkzame stof in een XTC pil. In een xtc pil zit dus MDMA en ook nog rommel om het in een pilvorm te krijgen. Bindmiddellen etc. Speed en dergelijke zit er niet in. Tenzij je misschien vervuilde hebt idd maar ik heb hier al vaak gelezen dat het zeer zelden voorkomt dat er ook speed in xtc pillen zit. Ik heb dat nog nooit gemerkt in de jaren dat ik mijn pillen laat testen.
Als iemand dus zegt dat het 'super goeie xtc pillen' zijn (elke xtc pil is goed als tie zuiver is) , zit er alleen MDMA en bindmiddel in, geen andere drugs.
Alleen kan iemand natuurlijk pas zeggen dat ie goeie pillen heeft als ze getest zijn.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je was mij net voor Tijdloos :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
In goede xtc pillen zit alleen mdma, punt.

Het is echt een fabeltje dat speed in pillen zou zitten, de precieze cijfers weet ik even niet maar volgens mij slechts 1% van de pillen bevat speed.

Mensen denken vaak dat xtc anders is, dit komt grotendeels natuurlijk gewoon door fabeltjes. Maar ook deels omdat mensen vaak veel hogere doseringen mdma nemen in een pil dan wanneer ze mdma kristallen gebruiken.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Helenas zei:
Vrienden van mij zien mdma en xtc als twee heeel aparte dingen. Hebben het over een pil en zeggen 'deze is echt veel beter dan die andere'. Ik wil ook niet de wijsneus gaan uithangen maar dit is soms best irritant :tongueout:
Klik om te vergroten...

Die hoor ik idd ook om mij heen ja.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#10
Helenas zei:
Vrienden van mij zien mdma en xtc als twee heeel aparte dingen. Hebben het over een pil en zeggen 'deze is echt veel beter dan die andere'. Ik wil ook niet de wijsneus gaan uithangen maar dit is soms best irritant :tongueout:
Klik om te vergroten...

Die ken ik ook ja. Of werkt een pil niet naar verwachting dan komt dat sowieso door het soort pil (ook als die als zeer zuiver is getest). Bijvoorbeeld "ik werd die ene keer zo moe van die (pil 1) met die andere (pil 2) heb ik daar nooit last van". Het lijkt niet in mensen op te komen dat set en setting meer van invloed zijn dan vormpjes en kleurtjes. Ook ken ik iemand die beweert harder te gaan op mdma, terwijl ik expres me opwerp als bommetjesmaker en hem stiekem veel minder geef dan hij binnen zou krijgen met een halfje van de pillen die in onze groep worden gebruikt. En nog gaat meneer als een raket op 1 Mg/kg. :confused:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Narayani zei:
Bijvoorbeeld "ik werd die ene keer zo moe van die (pil 1) met die andere (pil 2) heb ik daar nooit last van"
Klik om te vergroten...
Apart dat mensen zo denken inderdaad, laatst zei iemand tegen mij: "met deze pillen heb ik veel minder strakke kaken als met die andere".

Ik ben maar gestopt om er tegenin te gaan, want het komt toch niet aan bij mensen.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Psychedelibee zei:
Narayani zei:
Bijvoorbeeld "ik werd die ene keer zo moe van die (pil 1) met die andere (pil 2) heb ik daar nooit last van"
Klik om te vergroten...
Apart dat mensen zo denken inderdaad, laatst zei iemand tegen mij: "met deze pillen heb ik veel minder strakke kaken als met die andere".

Ik ben maar gestopt om er tegenin te gaan, want het komt toch niet aan bij mensen.
Klik om te vergroten...

Yup soms is het echt alsof je tegen een gebroken LP plaat in discussie gaat. Laat ze maar lekker denk ik dan. Nutteloze discussie
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja precies!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
(Waarom hebben we geen sarcastische smilie?)
Klik om te vergroten...
Volgens mij komt deze dan nog het meest in de buurt :rolleyes:
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zo zie je maar weer hoe belangrijk de mindset van iemand is wanneer hij of zij xtc/mdma gebruikt. Je kan met wetenschappelijk onderbouwde artikelen aankomen dat het geen zak uitmaakt wat je gebruikt als het qua MG even veel is. Een vriend van me die wel degelijk goed begrijpt dat het niet uit zou moeten maken zei me ooit dat hij de vorige keer met XTC toch lekkerder ging; was uiteindelijk waarschijnlijk te wijten aan zaken zoals een andere sfeer, lichamelijke gesteldheid, meer gegeten van te voren waardoor het langer duurt voordat de pil inslaat etc.
Als mensen zeggen veel rustiger te blijven als ze MDMA kristallen gebruiken ga ik er stiekem maar van uit dat ze met kristallen minder MG binnenkrijgen dan met pillen.

Desondanks een leuke discussie altijd :grin:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#16
Toch hoor je te vaak over pillen met PMMA en DOM erin. Ik zie liever kristallen, als die er uniform uitzien zonder kleurverschillen en dergelijke heb ik daar meer vertrouwen in, maar ik heb geen idee hoe PMMA eruitziet bijvoorbeeld.

Het zijn ook juist de mensen die elke maand of vaker MDMA(xtc) pillen gebruiken die soms klagen dat een pil echt slecht is, terwijl de het weekend ervoor soms wel 3 pillen weggewerkt hebben.

Als je zo weinig weet over wat je inneemt zou iemand echt eens een flyer uit de hal van novadic onder je neus moeten houden.

Jammer, maar je kan helaas echt niet elk weekend genieten van je MDMA.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Meejhem je hoort het wel (vooral om mensen aan te moedigen hun dop te laten testen) maar komen niet veel meer voor. Testen blijft nodig met de bizarre doseringen tegenwoordig.
Laten testen en geen zorgen simple as that.
Gezond verstand gebruiken.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
MeejheM zei:
Toch hoor je te vaak over pillen met PMMA en DOM erin.
Klik om te vergroten...
Waar haal jij deze wijsheden vandaan dan? PMMA hoor je nog wel eens, maar echt zelden. DOM heb ik echt nog nooit gehoord. Ik zag wel laatst voor het eerst DOC op de waarschuwingen lijst staan, maar ook dit is zeer zelden. Echt vervuilde pillen is eigenlijk helemaal geen probleem in Nederland, vooral de hoge dosering van de pillen is een probleem.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
Er hangt hier geregeld een pamfletje, volgens mij van dims, op de ruit bij het politiebureau bijvoorbeeld.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
MeejheM zei:
Er hangt hier geregeld een pamfletje, volgens mij van dims, op de ruit bij het politiebureau bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...
Ooit in je opgekomen dat ze alleen de slechte gevallen reporteren? Dus dat het wel soms voorkomt, maar dat het percentage vervuilde nog steeds zeer minimaal is. Met andere woorden, de kans dat je vervuilde pillen krijgt is gewoon heel laag.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."