Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsChampix (Varenicline), antirookpil.

Champix (Varenicline), antirookpil.

12 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
G
GreetjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gebruik het nu 3 weken, bij mijn paracetamol codeïne voor pijnbestrijding, dus geen hoofdpijn, en ben al 14 dagen gestopt met roken. Gaat prima. Op het ik-stop-forum kan je heel veel lezen over Champix.

Leuke bijwerking, je wordt er vrolijker van, en gaat als je kan slapen, (themazepam) heel ontspannen en leuk dromen. Ik leef op dit moment in werk en woonsituatie onder heel veel stress, normaal droom ik daarover en zit rechtop overeind in bed, door de stress, dankzij de Champix dus niet.

Het afkicken van Champix gaat geleidelijk, trouwens de regering wil stoppen met het programma medio mei (google maar op bezuinigingen zorg) dus laat je moeder even nog een fikse dosis halen voordat het voorbij is. Starterpakket van 14 dagen kost 41 euro, onderhoudspakket 14 dagen 101 euro...

Ben trouwens in januari gestopt met blowen, en dankzij de champix heb ik er totaal geen problemen mee...Tripper heeft gelijk, roken is de heftigste verslaving die er is. Blowen had ik na 10 jaar zo van tafel geveegd.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#2
Antirookpillen is m.i. vooral een commercieel gebeuren. De lichamelijke afkick van roken is minimaal. De geestelijke afkick daarentegen is veel lastiger.

Doordat je altijd en overal kan en mag roken blijft die gedachten nog lang in je systeem. Ahhh stress.... effe een peukie, of ahhh wat gezellig.... effe een peukie. Kies je ervoor om niet te roken dan moet je bij deze gedachten tegen jezelf zeggen dat je dat dus niet wil en dan kiezen om dat niet te doen. Dat is het lastige aan roken. Zeker omdat die gedachten na tijdenlang nog op kunnen komen en je er telkens door verrast kan worden.
G
GreetjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Die Champix valt wel mee hoor, ik vergeet hem regelmatig, en rook nu meer dan een maand niet meer :) Buiten de Varencicline zit er ook wat serotonine in, leuke bijwerking is dat je er hele leuke dromen van krijgt. :)

Tufnut heeft wel een punt, je moet wel de plekken waar gerookt wordt de eerste tijd vermijden, net zoals bij het afkicken van weed, dan ga je ook geen thee drinken in en coffeeshop.

Maar afkicken is eigenlijk een ander levenspatroon opbouwen, opdat je de "graving moments" uit je leven bant. Ik heb hier genoeg aan mijn bolletje, en af en toe groeit het wel eens boven mijn koppie uit, maar roken, blowen is over. Voltooid verleden tijd.

Mocht je nog moeite hebben bij Stop-hulp.nl (Menzis klanten) of Ik-stop.nl (Stivoro) kan je je aanmelden, en heb je een hele club mensen die je van advies dienen, en hun ervaringen melden met het stoppen, al dan niet gebruik maken van Champix, Zyban, pleisters of andere middelen.

Er zijn er al genoeg die de 22 weken Champix-kuur af hebben, en zonder problemen gewoon gestopt blijven. Je kan jezelf ook in de maling nemen, neem je een tic-tac uit een medicijnendoosje, denk je dat het Champix is. Na een tijdje pak je die echte Tic-Tac dus ook niet meer, of ruik je lekker uit je mond.. :grin:
m
marishaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben vorige week dinsdag begonnen met de kuur.
De eerste paar dagen waren verschrikkelijk, want ik was echt ontzettend duizelig, misselijk en voelde me gewoon heel raar ervan. Net alsof ik een of andere drugs ophad zonder de leuke effecten daarvan, dus mijn ervaring met champix was niet echt geweldig. Dit duurde ongeveer 3-4 dagen.
Daarna in het weekend ben ik er wel erg somber en down van geweest, maar de rest van de bijwerkingen was weg gelukkig. Nu 7 dagen later (Vandaag naar hogere dosis gegaan) gaat het eigenlijk wel prima. Geen zin meer om te roken (af en toe heb k wel zo'n momentje maar das snel weer weg) Het smaakt me ook niet meer, word ook niet shaggie meer van t niet roken.
Ben der nu wel tevreden mee, maar heb ook verhalen gelezen van mensen die er na 2 weken weer helemaal depressief van worden :confused:, Dus ik ben benieuwd!
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoelang zou je die pillen moeten innemen dan?
Weet niet wat er in zit maar dit lijkt me toch ook niet echt gezond gezien naar de bijwerkingen.
Is het wel gezonder dan roken??
Al die bijwerkingen??, je zult er minder last van hebben als je gewoon stopt met roken zonder pillen lijkt me.
Nu is het juist dat je je door die pillen nog slechter voelt als dan je gewoon zonder pillen stopt.
Lijkt me geen goed alternatief dit...
G
GreetjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Beste Maricha je zegt het al! Wel doorzetten hoor. lees het stukje hieronder ook eens, misschien helpt het jou ook.

Mandragonda,

De pil moet je altijd op een volle maag innemen, denoods een paracetamol erbij tegen de hoofdpijn. Anders wordt je inderdaad misselijk en krijg je hoofdpijn. Binnen 14 dagen zijn deze verschijnselen voorbij. Houdt rekening met afbreken, ik rook nu 234 dagen niet meer, en neem zelden nog een Champix, maar heb wel een voorraadje. Een kennis van mij hield zich volledig aan het voorschrift, dus een week champix en roken, en dan stoppen, vier maanden gebruiken en dan direct stoppen. Grote fout, veel te veel stress. Ik ben ze gewoon gaan innemen, en pas na 14 dagen stak ik mijn laatste peuk op. Toen nog zeker zes maanden dagelijks de pillen ingenomen, en nu af en toe als er stress is of wat anders en de neiging weer naar boven komt. Zo bouw ik het af. Ik heb voor deze maand nog zes doosjes besteld via mijn huisarts, voor mij en mijn man, en de kids, om van het roken af te komen, en te blijven, tot juli volgend jaar zit ik gebakken, en kick dus lekker langzaam af van de lekkere pillekes met mooie dromen..:)

Voor 19 euro zit je in het stivoroprogramma en op de StopSite, waar je heel veel mensen tegenkomt die je nog veel beter kunnen helpen dan ik. Gewoon inloggen, op het moment dat je er weer komt vragen ze je om 19 euro en krijg je een stopcoach..

Jullie heel veel succes, even langs de huisarts, vraag hem wel om bij een AVIZO apotheek te bestellen, zit in Den-Haag, kan via de fax en komen per post, als je bij Menzis zit worden ze dan 100% vergoed.. :wave:
a
a1b2c3d4Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mijn moeder vertelde laatst over een stoppen-met-roken-pil, waarover ze gehoord had. Hierna besloot ik dus de desbetreffende pil op te zoeken op internet en kwam uit op Chantix/Champix.
Na enig googlen kwam ik erachter dat deze pil veel minder aantrekkelijk is dan ik eigenlijk dacht. De bij-effecten van die pil blijkbaar veel erger dan afkick verschijnselen als je cold turkey gaat. Het schijnt zelfs dat je er depressief van kan worden en ook suicidale gedachten kan krijgen. Één op de duizend personen die dit middel gebruiken, wordt er euphorisch van.

Andere bijwerkingen zijn:
misselijkheid
hoofdpijn
overgeven
winderigheid
slapeloosheid
eigenaardige dromen
verlies van smaak

Heeft iemand zelf ervaring met dit middel en zijn de bijwerkingen echt zo heftig?
(Ben niet van plan om te stoppen met roken o.i.d, ben gewoon nieuwsgierig)
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#8
Damien0124 zei:
Andere bijwerkingen zijn:
misselijkheid
hoofdpijn
overgeven
winderigheid
slapeloosheid
eigenaardige dromen
verlies van smaak
Klik om te vergroten...

Deze bijwerkingen heeft ongeveer ieder medicijn :)
En mocht er echt een pil zijn die zo goed werkt dat je heel makkelijk stopt met roken dan zou die wel wat populairder zijn dacht ik zo maar. Ik weet dat een buurvrouw van me ging stoppen met roken en daarvoor pillen kreeg van de huisarts (wel op eigen kosten, zoiets word natuurlijk niet vergoed) en moest iets van 3 euro per pil betalen :tearsofjoy:
Die is toen ook maar weer gaan roken :P
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#9
Get addicted to heroin.. dan gaat je laatste geld daar aan op & niet meer aan sigaretten!
problem solved :)
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben hier in het verleden een keer mee gestopt. Werkt goed, geen andere bijwerkingen dan normaal stoppen met roken. Ik ben in maart gestopt zonder iets, gewoon cold turkey. Nu nog steeds gestopt, maar altijd nog lastig als ik drugs op heb. Ik koop dan meestal een pakje en rook me eigen helemaal klem.. De volgende dag stop weer gewoon. Langer als 1 of 2 weken hou ik het dus niet vol.

OT..

Zodra je begint met Champix voel je geen effect meer van roken, je wordt dus niet meer duizelig van. Het is heel frusterend als je dus echt gaat stoppen, want ik wil er toch een soort van afscheid van nemen. Ik heb zowiezo altijd veel bijwerkingen als ik ga stoppen met roken, dit zijn: Hoofdpijn, Chagrijnig, opgefokt, overactief, veel eten en snoepen en niet tot weinig meer slapen.

Roken is de heftigste verslaving die er is.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tripper zei:
Roken is de heftigste verslaving die er is.
Klik om te vergroten...

Nou dit vind ik wel mee vallen, ik heb véél meer moeite gehad om te stoppen met blowen. Vooral mentaal vind ik 't bij andere drugs veel heftiger dan bij roken. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Ik ken zat mensen die gewoon zijn gestopt met roken zonder hulpmiddelen, ik zelf ben zo ook een keer gestopt. Gewoon niet meer gerookt :). Ik hoefde toen niet uit 't huis dus dat helpt natuurlijk ook wel, dan kom je ook niet in contact met andere rokers.

Overigens ben ik gewoon weer begonnen omdat ik toen erg lang last had van mijn longen en ze 't nu weer doen ;P.

Als je 't op je eigen initiatief doet, dan is het al veel makkelijker dan wanneer je door andere gepushed word om 't te doen.
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#12
J0S zei:
Tripper zei:
Roken is de heftigste verslaving die er is.
Klik om te vergroten...

Nou dit vind ik wel mee vallen, ik heb véél meer moeite gehad om te stoppen met blowen. Vooral mentaal vind ik 't bij andere drugs veel heftiger dan bij roken. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Klik om te vergroten...

En hoe blowde je dan, met tabak?
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tripper zei:
J0S zei:
Tripper zei:
Roken is de heftigste verslaving die er is.
Klik om te vergroten...

Nou dit vind ik wel mee vallen, ik heb véél meer moeite gehad om te stoppen met blowen. Vooral mentaal vind ik 't bij andere drugs veel heftiger dan bij roken. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Klik om te vergroten...

En hoe blowde je dan, met tabak?
Klik om te vergroten...

Met tabak ja, maar ik rookte toen nog wel gewoon shag terwijl ik stopte. Mentaal ligt het gewoon heel ergens anders (voor mij athans).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."