Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsmethylfenidaat werkt niet.

methylfenidaat werkt niet.

21 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Pammer zei:
Dextro-amfetamine wordt namelijk bijna altijd door de apotheker zelf gemaakt.
Klik om te vergroten...

Vandaar de verwarring?:P
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste leden,

Ik ben sinds mijn 12e gediagnosticeerd met ADHD maar heb hier verder nooit iets mee gedaan.
Aangezien ik door mijn ADHD wat persoonlijke problemen kreeg, besloot ik terug naar een arts te gaan voor nog wat testen. Opnieuw ADHD, en ik kreeg methylfenidaat voor geschreven.

De dosis moest ik zelf maar een beetje uitzoeken, maar ik moest starten met 2 maal daags 5 mg (heb 10mg tabletjes). En dan naar eigen inzicht opschroeven.
Dit heb ik gedaan, aangezien ik behalve wat zweten en een verhoogde hartslag weinig merk.
Inmiddels zit ik op 60mg per dag met nog steeds geen effect.

Ik heb meerdere malen speed gebruikt, en hier werd ik erg helder, geconsenteerd en rustig van (wel energiek, maar geen hyperactiviteit. Meer een motivatie-energie).

Heb binnenkort al wel een afspraak bij m'n arts, maar zag dat er hier wat ADHD specialistjes zaten:wink: Pammer, Flameon :rolleyes:

Enig idee waarom methylfenidaat niet werkt, en amfetamine wel?
En, zou dextro-amfetamine een uitkomst bieden? Ik denk wellicht van wel, maar ga dit niet aankaarten als zijnde:'' Ik heb weleens speed gebruikt, dat werkte wel en nu wil ik welles dextro gebruiken.'' Dan denkt hij ook dat ik het recreatief wil gebruiken, wat dus echt niet het geval is.
H
HTIDLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dextro-amfetamine wordt ook in Nederland maar zelden voorgeschreven. Ik ken toevallig een geval waarbij dat wel zo is. Zal binnenkort eens informeren naar de reden hiervan.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Blijkbaar pakt methylfenidaat niet goed bij jou. Dat gebeurt nu eenmaal zo in de medische sector. Wat doen ze dan? Simpelweg, als het ene niet werkt, dan probeert men het andere, en dan nog eens iets anders en zo blijven we dan bezig. Doch, veel zullen ze niet kunnen veranderen van middel, aangezien er maar een beperkt assortiment is voor ADHD. Ik zal ze allemaal kort bespreken.

Nu , ik zou graag willen weten: wat gebeurt er dan als je methylfenidaat inneemt? Word je actiever, passiever of hetzelfde, en wat met je concentratie, wordt dat nog slechter?

Dextro-amfetamine, hetgeen dat je hebt vermeld in je topic kan inderdaad een oplossing bieden aan je probleem. Na methylfenidaat is dit de 2e keus van de arts, maar in België wordt dat niet graag voorgeschreven, waarom, dat weet ik niet. De effecten liggen hier iets dichter met de amfetamine, dan methylfenidaat, daarom zal dit waarschijnlijk goed werken bij jou, maar je weet nooit...

Voor ernstige vormen van ADHD (met extreme concentratiestoornissen) schrijft men Atomoxetine voor (merknaam Strattera). Het is een noradrenaline heropname remmer. Het heeft geen recreatieve waarde. Het heeft veel bijwerkingen waaronder depressies & suïcidale gedachten, alles behalve leuk dus. Daarom wordt het niet veel voorgeschreven. Het is een pil dat je 1x per dag moet innemen en redelijk duur is.

Modafinil, met merknaam Provigil wordt vooral voorgeschreven voor narcolepsie, maar soms ook voor ADHD. Dit wordt enkel voorgeschreven door de neuroloog. Soms slaagt men dit alternatief over omdat het zo duur is.

Dan heb je nog de laatste keuze van artsen, Pemoline, en dat is ook een amfetamine-derivaat. De merknaam is Stimul en is verboden in sporten. Het medicijn wordt zeer zelden voorgeschreven omdat vorige middelen al een oplossing gaven. Als het wordt voorgeschreven is het altijd oppassen want het is bewezen dat het oorzaak is van enkele gevallen van acute leverfalen (door hepatotoxine). In VS & Canada is dit middel verboden, omdat het een sterke stimulant is.

Nog 2 zeldzame alternatieven:
Antidepressiva. Bij sommige mensen die ADHD hebben helpt het om antidepressiva voor te schrijven. Het gaat hier om de tricyclidische antidepressiva en niet de SSRI's.

Clonidine. Het is een middel om bloeddruk te verlagen. Bij ernstige vormen van hyperactiviteit van ADHD wordt Clonidine gegeven door het 'kalmerend' effect.

Ik hoop dat jer hier wat mee bent :).
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#5
HTID zei:
Dextro-amfetamine wordt ook in Nederland maar zelden voorgeschreven. Ik ken toevallig een geval waarbij dat wel zo is. Zal binnenkort eens informeren naar de reden hiervan.
Klik om te vergroten...
Ja want ik ben daar ook benieuwd naar eigenlijk :).
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Pammer zei:
Ik hoop dat jer hier wat mee bent :).
Klik om te vergroten...

Een hoop duidelijke kloppende informatie is nooit weg natuurlijk. :)
Maar, het meeste wist ik al maar het beantwoord niet erg duidelijk mij vraag.
Hoewel dat ook niet aan jullie is.

Wat zorgt ervoor dat van 2 zulk chemisch verwante stoffen de een wel aanslaat ( amfetamine in dit geval) en de ander niet? Is is puur alleen het verschil van dopamine en noadrenaline ''aanpak''?
methylfenidaat remt de opname van dopamine en noadrenaline, en (dextro-)amfetamine stimuleert de aanmaak en vrijgeving toch? Als dit zo is, dan is die vraag beantwoord.

Dan de volgende: Hoe ga ik aan mijn arts uitleggen dat dextro wel eens zou kunnen werken?
Ze weten daar dat ik blow, maar als ik vertel dat ik bij amfetamine wel positieve effecten had dan ben ik bang dat ze me niet meer vertrouwen. Als of ik uit ben om aan die dextro te komen.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#7
PepTalk zei:
Dan de volgende: Hoe ga ik aan mijn arts uitleggen dat dextro wel eens zou kunnen werken?
Ze weten daar dat ik blow, maar als ik vertel dat ik bij amfetamine wel positieve effecten had dan ben ik bang dat ze me niet meer vertrouwen. Als of ik uit ben om aan die dextro te komen.
Klik om te vergroten...

Je hoeft toch ook niet te zeggen dat je het al eens gebruikt hebt. Je kan ook het ook gooien op resultaten van een zoektocht op internet of van horen zeggen. Zoveel geelogen is dat niet eens gezien je vragen hier en de kennis die je al lijkt te hebben.
Als je ook wat voors en tegens weet en ook andere opties weet te benoemen met voor en tegens hoeft er niet vreemd van opgekeken te worden. Veel mensen doen dat soort onderzoekjes tegenwoordig. Geef hem alleen wel het gevoel dat hijdegene is die het weet. Misschien breng je hem juist wel op een idee dat hij anders niet direct had gekregen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zoals HTID al schreef, word dextro-amfetamine niet zo snel voorgeschreven.
Misschien wil hij eerst wel andere dingen proberen (zoals antidepressiva), wat er bij mij niet inkomt. Maar ik bedacht me net, dat wanneer ik die alternatieven dus afwijs je vanzelf weer bij de dex uitkomt.

Even het gesprek afwachten dan:)
M
MikeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat ik ervan weet is dat dexamfetamine niet zo snel wordt voorgeschreven omdat patienten er zo ontzettend van afvallen...
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Sorry voor mijn rond de pot draaiende antwoorden, I don't come to the point. Nu zal ik proberen specifiek te antwoorden en niet afdwalen.

PepTalk zei:
Wat zorgt ervoor dat van 2 zulk chemisch verwante stoffen de een wel aanslaat ( amfetamine in dit geval) en de ander niet? Is is puur alleen het verschil van dopamine en noadrenaline ''aanpak''?
methylfenidaat remt de opname van dopamine en noadrenaline, en (dextro-)amfetamine stimuleert de aanmaak en vrijgeving toch? Als dit zo is, dan is die vraag beantwoord.
Klik om te vergroten...
Ongeveer zoiets ja. Hier wat specifieker.
Methylfenidaat. Deze stof gaat de heropname-eiwitten remmen waardoor dopamine & noradrenaline signalen aan de neuron blijven geven. Vervolgens komen de MAO's en breken de dopamine & noradrenaline af.

Bij dextro-amfetamine gaat er hetzelfde gebeuren, maar gaan er meer dopamine & noradrenaline neurotransmitters vrijkomen die signalen gaan geven aan de neuron. Nog een schepje bovenop: De MAO's die normaal de dopamine & noradrenaline worden lichtjes geblokkeerd waardoor het effect iets langer houdt dan Methylfenidaat.

Conclusie:
Methylfenidaat is een derivaat van amfetamine, maar wordt eerder als een cocaïne-achtige stof geklasseerd wegens de soortgelijkende werking.
Dextro-amfetamine is een rechtsdraaiende amfetamine die bijna identiek is met de amfetamine die we kennen als Speed. De werking is hetzelfde.


PepTalk zei:
Dan de volgende: Hoe ga ik aan wmijn arts uitleggen dat dextro wel eens zou kunnen erken?
Ze weten daar dat ik blow, maar als ik vertel dat ik bij amfetamine wel positieve effecten had dan ben ik bang dat ze me niet meer vertrouwen. Als of ik uit ben om aan die dextro te komen.
Klik om te vergroten...
Tja... Dextro-amfetamine wordt niet veel voorgeschreven aangezien het zo hard lijkt op gewone amfetamine qua effect. Ik raad je aan om naar je apotheek te gaan en hierover te praten. Vertel je verhaal en die zal je specifieker kunnen helpen (zeg wel niets over die Speed).
Dextro-amfetamine capsules worden gevuld door de apotheker*. Het zijn dus zelf-gemaakte preparaten en zij weten er meer over. Natuurlijk zal de apotheker zeggen dat je naar je arts moet gaan, maar normaal gaat die ook nuttige informatie meegeven. Je kan altijd vragen stellen over die stof.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Danku voor het uitleggen.:)
Dat antwoord is binnen.:wink:

Over de apotheker:
Mijn apotheker is tegelijk mijn huisarts, en bij een willekeurige apotheker kan ik wel om advies gaan vragen, maar ik zie niet in welke nuttige informatie ik zou kunnen krijgen behalve dat ik naar mijn arts ( psychiater in dit geval) moet gaan.

En de preparaten maken ze misschien zelf, lijkt me sterk dat ze achterin even een amfetamine labje hebben staan. Dus meer dan dosis, werking en effecten kunnen ze waarschijnlijk niet noemen.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#12
PepTalk zei:
Danku voor het uitleggen.:)
Dat antwoord is binnen.:wink:

Over de apotheker:
Mijn apotheker is tegelijk mijn huisarts, en bij een willekeurige apotheker kan ik wel om advies gaan vragen, maar ik zie niet in welke nuttige informatie ik zou kunnen krijgen behalve dat ik naar mijn arts ( psychiater in dit geval) moet gaan.

En de preparaten maken ze misschien zelf, lijkt me sterk dat ze achterin even een amfetamine labje hebben staan. Dus meer dan dosis, werking en effecten kunnen ze waarschijnlijk niet noemen.
Klik om te vergroten...
Dextro-Amfetamine wordt in Europa niet met merknaam verkocht. Dat is voornamelijk in USA met de naam Adderall. Ik maak dus echt geen grap dat de dextro-amfetamine van de apotheker zelf komt. Maarja, je kan het altijd gaan vragen en mocht ik ongelijk hebben leer ik iets bij hé :).
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat het niet als merknaam verkocht word wil niet zeggen dat het maar home made is.
Bijna alle medicijnen die in Nederland verkocht worden, worden niet hier gemaakt.

Dan denk ik zeker dat de plaatselijke apotheker geen amfetamine gaat lopen maken, aangezien hij/zij daar niet voor is opgeleid en hij/zij daar niet de juiste papieren voor heeft.

Waarschijnlijk word het in grotere hoeveelheden gemaakt in bijv. China, waarna Nederland een bepaalde hoeveelheid per maand laat overvliegen naar Nederland. Hier word het naar aanleiding van vraag verdeeld over de apothekers die het vervolgens zelf prepareren. ( In capsule's stoppen of ''versnijden'' met vul, bind en glansmiddel en er pillen van drukt.)

Ik zei net dat ik niet naar de apotheker zou gaan, maar mochten ze er een lab hebben dan wil ik s'nachts best eens een bezoekje brengen:)
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#14
PepTalk zei:
Waarschijnlijk word het in grotere hoeveelheden gemaakt in bijv. China, waarna Nederland een bepaalde hoeveelheid per maand laat overvliegen naar Nederland. Hier word het naar aanleiding van vraag verdeeld over de apothekers die het vervolgens zelf prepareren. ( In capsule's stoppen of ''versnijden'' met vul, bind en glansmiddel en er pillen van drukt.)
Klik om te vergroten...
Dit dus. Ik bedoelde niet dat ze het zelf synthetiseren... Dat zou wel ziek zijn.

Wat betreft dat bezoekje van de apotheker in de nacht.... Zelfs dan nog is de apotheker zelf een goudmijn waar je injectie-morfine vindt, medisch heroine, alle benzo's, alle stimulanten, etc...
Ssssht, je brengt me nog op ideeën.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#15
PepTalk zei:
Pammer zei:
Dextro-amfetamine wordt namelijk bijna altijd door de apotheker zelf gemaakt.
Klik om te vergroten...

Vandaar de verwarring?:P
Klik om te vergroten...
Heb het aangepast. Soms besef ik pas laat dat men formulering SUCKT.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Je brengt je kennis goed over, daar gaat het om :wink:
m
mienke1Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Welk van deze medicijnen die voorgeschreven worden om behandeling v ADHD ..zoals concerta, retalin, meth etc etc heeft als bijwerking;.. gewichts toename of gewichts verlies?
Dank u ! :(
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#18
mienke1 zei:
Welk van deze medicijnen die voorgeschreven worden om behandeling v ADHD ..zoals concerta, retalin, meth etc etc heeft als bijwerking;.. gewichts toename of gewichts verlies?
Dank u ! :(
Klik om te vergroten...

Allemaal.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#19
HTID zei:
Dextro-amfetamine wordt ook in Nederland maar zelden voorgeschreven. Ik ken toevallig een geval waarbij dat wel zo is. Zal binnenkort eens informeren naar de reden hiervan.
Klik om te vergroten...

Ik kreeg het meteen van mijn psychiater, toen ik vertelde dat Ritalin niet lekker valt bij mij. Heeft ie nooit moeilijk over gedaan....
R
RealitiesLid
01-01-2024, 00:00
#20
PepTalk zei:
Dat het niet als merknaam verkocht word wil niet zeggen dat het maar home made is.
Bijna alle medicijnen die in Nederland verkocht worden, worden niet hier gemaakt.

Dan denk ik zeker dat de plaatselijke apotheker geen amfetamine gaat lopen maken, aangezien hij/zij daar niet voor is opgeleid en hij/zij daar niet de juiste papieren voor heeft.

Waarschijnlijk word het in grotere hoeveelheden gemaakt in bijv. China, waarna Nederland een bepaalde hoeveelheid per maand laat overvliegen naar Nederland. Hier word het naar aanleiding van vraag verdeeld over de apothekers die het vervolgens zelf prepareren. ( In capsule's stoppen of ''versnijden'' met vul, bind en glansmiddel en er pillen van drukt.)

Ik zei net dat ik niet naar de apotheker zou gaan, maar mochten ze er een lab hebben dan wil ik s'nachts best eens een bezoekje brengen:)
Klik om te vergroten...

Goede post, maar ik dacht dat, het Brusselse farmaceutisch bedrijf UCB, dextro-amfetamine op de markt heeft onder de merknaam Dexedrine.
Zag op info.nl en op internet een foto van een doosje dexedrine 5 mg, 28 tabletten :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."