Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsExtra angstig na ‘badtrip’ op xtc/ballon combi

Extra angstig na ‘badtrip’ op xtc/ballon combi

28 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
M
MdmjaLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik heb er lang over getwijfeld of ik hier wel of niet een post over zou maken maar net toch besloten het nu wel te doen.

Begin september ben ik naar een festival gegaan, niet van plan om wat te gebruiken want ik had Awakenings 2 maand er voor gehad en wou de 3 maanden er tussen houden voor ADE.

Ik was samen met mijn vriendin, die epilepsie heeft gehad, en daarom dus nooit xtc gedaan had.
Op gegeven moment tijdens het feest wou ze het toch proberen, omdat het me toch heel speciaal leek om het met m’n vriendin te doen toch gekozen om wel aan de xtc te gaan.

Alles ging goed en het was top, ik had nog nooit eeb ballon op xtc gedaan maar was wel erg benieuwd.
Ik heb eerst een ballon gedaandoor 2x de helft te nemen en vond dit hartstikke top.

Hierom besloten we daarna met z’n allen in 1x een hele ballon te doen, ieders trip was heel heftig.

Bij mij was het echter zo erg dat ik voor mn gevoel in een blauwe ruimte zat en ik zag een doodskop voor me wat op de muziek z’n nek brak. Bij de drop kwam er tekst bij en dacht ik ineens “shit dit heb ik 10 jaar geleden op youtube gezien, dit zie je als je dood/out gaat”.

Toen was ik er van overtuigd dat ik nu ko op de grond lach en er ambulance bij me was maar ik er niks van mee kreeg.

Op gegeven moment kreeg ik weer zicht en zag ik m’n vrienden allemaal angstig/ dramatisch naar me toe gaan (als in neeee kijk uit).

Dit beeld herhaalde zich toen steeds als een soort loop, tot ik dacht “shit dit zat ook in dat filmpje dit hoort er bij”

(Dit hele filmpje bestaat natuurlijk niet maar ik was er heilig van overtuigd, kan het nog steeds heel goed voor me zien.)

In de realiteit zat iedereen aan zn ballon te lurken en had niemand uberhaupt door dat ik slecht ging.


Op gegeven moment kwam ik weer bij zinnen en merkte ik dat ik kon bewegen, m’n hart ging te keer en ik sprinte weg.

Een vriend van me gebeld want ik dacht, hij kent dat filmpje ook sowieso. Hij probeerde me gerust te stellen maar toen dacht ik ineens dat ik in een soort simulatie zat en er achter de hekken van het festival helemaal niks was.

Zodra ik met mn vrienden gingpraten was ik er wel weer van overtuigd dat het allemaal goed was en heb daarna ook nog gewoon een chille dag gehad en goed kunnen pitten.
Ik vond het alleen doodeng om over de trip te praten.

Goed, voordat dit stuk nog veel langer word.

De dagen hierna vond ik dit nog steeds de engste ervaring ooit en kan ik ook vrijwel niemand vinden met een vergelijkbare trip.

Ik ben van mezelf al vrij angstig (is het gas wel uit? Heb ik iets aan mn hart?)
Maar dit werd heftiger.

Een week later kreeg m’n vriendin een epileptische aanval waar ik bij was.
(Ambulance en neuroloog denken niet dat het door de xtc kwam maar voor de zekerheid blijft ze er natuurlijk van af nu)
Ook een heftige ervaring natuurlijk.

Sinds dien werd ik dus nog angstiger,
Als m’n vriendin even staarde meteen denken ‘shit ze heeft weer een aanval’.
Af en toe op de wc even denken dat er weer niks achter de deur zat en het een simulatie was.

Maar ik wist nu wel allemaal dat het gewoon angst was, maar was vooral bang om gek te worden (psychose oid).

Al die klachten zwakken nu al behoorlijk af, het is nu vooral angst om angstig te worden. Ik denk er aan maar weet nu al meteen dat het onzin is.


Nu heb ik volgende week ADE op de planning staan, en ondanks dat ik me nu al weer stukken beter voel ben ik toch bang op een soort terugval naderhand of angstaanval tijdens de xtc trip.

Sorry dat het allemaal zo onsamenhangend is.

Edit: extra vraag; is het normaal om zooo heftig op xtc/ballon te kunnen trippen? Zowel m’n zicht, gehoor, denkwijze, alles tripte keihard en was er totaal geen controle meer. Als ik normaal een ballon doe weet ik in m’n achterhoofd ‘ik weet dat dit nep is en zo weer over is’, maar nu twijfelde ik zelfs de rest van de dag nog of ik niet oprecht even een paar seconde dood was of op het randje er van zat.
Niemand anders had het zo heftig/realistisch als ik.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey,

Je bent al een heel eind met het trekken van de juiste conclusies. Inderdaad angstklachten na een heftige ervaring. Weten dat het angst is, is heel erg belangrijk. Gelukkig is t al weer bijna over.

Helaas KAN dit wel latere ervaringen beinvloeden. Zoals je wellicht weet is een goede mindset belangrijk voor een leuke XTC ervaring. Al dan geen bewuste angst vooraf kan je ervaring inderdaad negatief beinvloeden.

In hoeverre dit bij jou het geval zal zijn durf ik echt niet te zeggen.
M
MdmjaLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Hey,

Je bent al een heel eind met het trekken van de juiste conclusies. Inderdaad angstklachten na een heftige ervaring. Weten dat het angst is, is heel erg belangrijk. Gelukkig is t al weer bijna over.

Helaas KAN dit wel latere ervaringen beinvloeden. Zoals je wellicht weet is een goede mindset belangrijk voor een leuke XTC ervaring. Al dan geen bewuste angst vooraf kan je ervaring inderdaad negatief beinvloeden.

In hoeverre dit bij jou het geval zal zijn durf ik echt niet te zeggen.
Klik om te vergroten...

Thanks voor je reactie!
M’n vrienden kunnen me gelukkig erg goed geruststellen, dus op het feest zelf zal het eigenlijk wel goed moeten komen.

Ik zit er vooral mee dat het volgende week al is en dat ik bang ben dat ik daarna een terugval heb.

Ik weet niet zo goed of ik dit allemaal moet linken aan de ervaringen, de xtc zelf of de combinatie.

Mijn plan is nu om echt te gaan kijken hoe ik me die dag voel, voel ik me goed dan ga ik xtc gebruiken, twijfel ik toch ga ik denk ik voor speed. (Heb het gevoel dat dit mentaal minder heftig is dan xtc).
R
RtbyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vervelend dat je zo'n heftige nare ervaring hebt gehad Mdmja!

Ballonnen zijn best heftig, zeker in combinatie met andere middelen zoals xtc. Goed dat je je hier al wel bewust van was en nu nog beter realiseert. Wellicht verstandig om daar volgende keer vanaf te blijven of in ieder geval voorzichtig mee te zijn.

Rust voorlopig lekker uit, eet gezond, kom mentaal op een stabiele plek en dan krijg je vast en zeker vanzelf weer zin in een feestje :wink:
M
MdmjaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rtby zei:
Vervelend dat je zo'n heftige nare ervaring hebt gehad Mdmja!

Ballonnen zijn best heftig, zeker in combinatie met andere middelen zoals xtc. Goed dat je je hier al wel bewust van was en nu nog beter realiseert. Wellicht verstandig om daar volgende keer vanaf te blijven of in ieder geval voorzichtig mee te zijn.

Rust voorlopig lekker uit, eet gezond, kom mentaal op een stabiele plek en dan krijg je vast en zeker vanzelf weer zin in een feestje :wink:
Klik om te vergroten...


Thanks!
Denk je dat volgende week weer gebruiken te vroeg is?
Ik voel me nu weer goed, maar 1,5 week geleden echt nog wel een stuk minder.
Aan de ene kant heb ik er zin in, maar toch nog een stuk minder dan normaal.
R
RtbyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zoals je zelf al aangaf, er is een 3 maanden 'regel'.

Die is er niet voor niets
K
KetaKechLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heb ook wel eens een nare ervaring gehad tijdens xtc met ballonnen... Mijn vriendin ook! Was voor ons beide al ver in de trip gebeurd wat resulteerde in zo'n bad trip.

Ik had het gevoel dat ik in een droom zat en ik wakker zou worden. Maar dat werd ik niet dus werd ik banf dat ik er voor altijd in zou blijven. Heb sindsdien maar gewoon geen ballon meer aangeraakt...

M'n vriendin had ineens een keiharde hallucinatie en zag iemand gezicht 1000 keer. Ze heeft geen ervaring met hallucinaties dus vond het erg eng.

Als ik jou was zou ik op ADE geen MDMA meer gebruiken, ik heb ook wel eens angstklachten na XTC gehad en een tijdje niet gebruiken helpt daarbij wel. Inmiddels gebruik ik wel weer MDMA af en toe zonder problemen, maar of dat voor jou ook later zou kunnen zonder angstklachten terug te krijgen durf ik je niet te zeggen. Als je al langer MDMA gebruikt zal het vast wel goed komen, moet je de ballonnen maar even aan de kant zetten volgende keren!
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#8
Deze combi is inderdaad heftig. Ik zei het nog laatst op een feestje “er is niks wat in de buurt komt van dit effect”. Je zit gewoon een minuut lang in een andere wereld.

Één keer was de ervaring zo intens dat ik halverwege de ballon het gevoel kreeg mijn lichaam niet meer te kunnen bewegen. Ik ben daar zo van geschrokken dat ik een lange tijd geen ballonnen meer heb aangeraakt.

Nu doe ik het nog wel eens op z’n tijd, en elke keer sta ik weer versteld hoe bizar het is lol.
M
MdmjaLid
01-01-2024, 00:00
#9
KetaKech zei:
Heb ook wel eens een nare ervaring gehad tijdens xtc met ballonnen... Mijn vriendin ook! Was voor ons beide al ver in de trip gebeurd wat resulteerde in zo'n bad trip.

Ik had het gevoel dat ik in een droom zat en ik wakker zou worden. Maar dat werd ik niet dus werd ik banf dat ik er voor altijd in zou blijven. Heb sindsdien maar gewoon geen ballon meer aangeraakt...

M'n vriendin had ineens een keiharde hallucinatie en zag iemand gezicht 1000 keer. Ze heeft geen ervaring met hallucinaties dus vond het erg eng.

Als ik jou was zou ik op ADE geen MDMA meer gebruiken, ik heb ook wel eens angstklachten na XTC gehad en een tijdje niet gebruiken helpt daarbij wel. Inmiddels gebruik ik wel weer MDMA af en toe zonder problemen, maar of dat voor jou ook later zou kunnen zonder angstklachten terug te krijgen durf ik je niet te zeggen. Als je al langer MDMA gebruikt zal het vast wel goed komen, moet je de ballonnen maar even aan de kant zetten volgende keren!
Klik om te vergroten...


Hey, thanks vooe je reactie,
Ik heb nu zo’n 10x gebruikt verspreid over 2 jaar.
Elke ervaring is positief geweest, het plan was nu dus om volgende week wel te gebruiken(1,5 maand er tussen) en daarna een lange winterstop te houden maar ik ga het toch nog even heroverwegen om te kijken of het niet beter is om pep te gaan gebruiken.

Geruststellend om te horen dat er meer mensen zijn met een vergelijkbare ballon ervaringn!
K
KetaKechLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mdmja zei:
Hey, thanks vooe je reactie,
Ik heb nu zo’n 10x gebruikt verspreid over 2 jaar.
Elke ervaring is positief geweest, het plan was nu dus om volgende week wel te gebruiken(1,5 maand er tussen) en daarna een lange winterstop te houden maar ik ga het toch nog even heroverwegen om te kijken of het niet beter is om pep te gaan gebruiken.

Geruststellend om te horen dat er meer mensen zijn met een vergelijkbare ballon ervaringn!
Klik om te vergroten...

Hehe pep kater kan je ook erg paranoïde maken (bij sommigen)... Maar ik snap wel dat je op ADE lekker wilt gaan en als je je al wat beter voelt kan het wellicht wel!

Evt kun je nog sos overwegen waarbij de kater wat minder heftig schijnt te zijn... Wel oppassen, het goedje wordt al snel te leuk waardoor mensen het te vaak gaan gebruiken. Vooral in combinatie met alcohol.

Ik wens je iig veel succes op ADE, maar gok dat dat wel gaat lukken !
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#11
Snap ook niet waarom men gaat combineren. Dat word ten strengste afgeraden.
M
MdmjaLid
01-01-2024, 00:00
#12
MDMAZING zei:
Snap ook niet waarom men gaat combineren. Dat word ten strengste afgeraden.
Klik om te vergroten...

Jup.. heb het gewoon keihard onderschat omdat ik dacht dat het ‘maar een ballonnetje’ was.
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mdmja zei:
Sos heb ik 1x gedaan, vond het toen niks aan en wil juist geen leuke ervaring met sos hebben omdat ik zie hoe snel het uit de hand loopt bij vrienden van me haha.

Wat is de ‘minst slechte’ keuze? Pep of xtc?
Klik om te vergroten...
Minst slecht is sowieso pep in dit geval. Ik vind pep tegenwoordig ook de betere keuze op een feestje, enigste nadeel is het slapen naderhand. Ik heb zelf amper een kater van pep en van mdma bijna 3 dagen. Veel plezier op Awake! Welke dag ga je? :)
M
MdmjaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Techneut zei:
Minst slecht is sowieso pep in dit geval. Ik vind pep tegenwoordig ook de betere keuze op een feestje, enigste nadeel is het slapen naderhand. Ik heb zelf amper een kater van pep en van mdma bijna 3 dagen. Veel plezier op Awake! Welke dag ga je? :)
Klik om te vergroten...


Ik merk dat ik heel besluiteloos ben haha, op dit moment neig ik toch naar xtc omdat mn vrienden aan de x gaan en ik dan sws in dezelfde vibe zit, misschien dat ik met pep niet helemaal met ze kan levelen ofzo en denk dat dat nu wel belangrijk is.
En m’n xtc katers zijn minder heftig dan mn pep katers haha.
Maar goed misschien denk ik over een uur er wel weer anders over, keuzes maken is niet mijn ding.

We zouden eerst naar Awakenings maar hebben nu gekozen voor DGTL op de donderdag!
(Iets met besluiteloosheid)

Ga jij naar ADE?
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mdmja zei:
Ik merk dat ik heel besluiteloos ben haha, op dit moment neig ik toch naar xtc omdat mn vrienden aan de x gaan en ik dan sws in dezelfde vibe zit, misschien dat ik met pep niet helemaal met ze kan levelen ofzo en denk dat dat nu wel belangrijk is.
En m’n xtc katers zijn minder heftig dan mn pep katers haha.
Maar goed misschien denk ik over een uur er wel weer anders over, keuzes maken is niet mijn ding.

We zouden eerst naar Awakenings maar hebben nu gekozen voor DGTL op de donderdag!
(Iets met besluiteloosheid)

Ga jij naar ADE?
Klik om te vergroten...

Haha, herkenbaar die besluiteloosheid. Ik wil wel een dagje ADE meepakken ja! Nog even zien welke avond het gaat worden en of ik iemand mee krijg. Helaas lijkt dat allemaal wat minder te worden als je ouder wordt haha. (27 btw)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik lees de laatste tijd toch veel nadelen over lachgasballonnen. Het staat wel op mijn todo list maar nu weet ik het niet meer hoor. Ik dacht dat het vrij onschuldig was.
M
MdmjaLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Dunne zei:
Ik lees de laatste tijd toch veel nadelen over lachgasballonnen. Het staat wel op mijn todo list maar nu weet ik het niet meer hoor. Ik dacht dat het vrij onschuldig was.
Klik om te vergroten...

De eerste ballon deed ik dus de helft, toen ff wachten en daarna weer de helft. Het effect was toen heftig maar goed te doen, denk dat je het met xtc gewoon niet in één keer moet doen.

Ik ben sowieso niet zo’n ballonnen fan.

Nuchter vind ik het ineens een te heftig effect, en met alcohol er bij krijg ik er toch Weinig van mee omdat je al een soort verdoofd bent.
Veel vrienden van me vinden ballonnen juist geweldig maar ik hou toch wel van een beetje controle ofzo.

Dat het onschuldig is is volgens mij een grote misvatting, een vriend van me heeft een half jaar bij een afkickkliniek gezeten en vertelde dat hij heroineverslaafden sprak die geen ballonnen durfden te doen omdat je gewoon in één klap dood neer kan vallen.
(Dit vertelde hij me ook een paar dagen voor mijn badtrip dus misschien dat dit het onbewust getriggerd heeft)

Ken ook iemand die er goed verslaafd aan is geweest, 50 patronen per dag.
Maar dat is natuurlijk een bijzonder geval.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mdmja zei:
De eerste ballon deed ik dus de helft, toen ff wachten en daarna weer de helft. Het effect was toen heftig maar goed te doen, denk dat je het met xtc gewoon niet in één keer moet doen.

Ik ben sowieso niet zo’n ballonnen fan.

Nuchter vind ik het ineens een te heftig effect, en met alcohol er bij krijg ik er toch Weinig van mee omdat je al een soort verdoofd bent.
Veel vrienden van me vinden ballonnen juist geweldig maar ik hou toch wel van een beetje controle ofzo.

Dat het onschuldig is is volgens mij een grote misvatting, een vriend van me heeft een half jaar bij een afkickkliniek gezeten en vertelde dat hij heroineverslaafden sprak die geen ballonnen durfden te doen omdat je gewoon in één klap dood neer kan vallen.
(Dit vertelde hij me ook een paar dagen voor mijn badtrip dus misschien dat dit het onbewust getriggerd heeft)

Ken ook iemand die er goed verslaafd aan is geweest, 50 patronen per dag.
Maar dat is natuurlijk een bijzonder geval.
Klik om te vergroten...
Ik was van plan eens een keer ene ballon te proberen zonder eerst andere drugs gebruikt te hebben. Omdat ik anders niet weet hoe een ballonnetje voelt als ik eerst wat anders op heb. Maar zelfs ene ballon verder nuchter weet ik nu zo net nog niet.
M
MdmjaLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Ik was van plan eens een keer ene ballon te proberen zonder eerst andere drugs gebruikt te hebben. Omdat ik anders niet weet hoe een ballonnetje voelt als ik eerst wat anders op heb. Maar zelfs ene ballon verder nuchter weet ik nu zo net nog niet.
Klik om te vergroten...

Tsja, hier in Groningen is het sinds een jaar of 2 zo normaal geworden dat je in meer dan de helft van de kroegen/clubs en op alle festivals ballonnetjes kan bestellen, zelfs bij de avondwinkel krijg je kant en klare ballonnetjes.
Hierdoor is een rondje ballonnen halen net zo normaal geworden als een rondje bier.
Ik heb na m’n badtrip al meerdere ballonnen gedaan die prima gingen (niet meer op xtc).
Ik heb al wel gemerkt dat het in de rest van de wereld/Nederland een stuk minder ‘ingeburgerd’ is.

En toch heb ik los van mijn eigen ervaring niemand gehoord over een slechte ervaring,
Dus de kans dat het fout gaat is wel echt nihil, maarja de kans blijft er wel.

Toch denk ik dat een ballonnetje proberen niet zo veel kwaad kan, mits je tussendoor ademhaalt. (Dit deden wij dus niet, daardoor werd het waarschijnlijk heftiger en het vergroot de risico’s enorm).

Als je toch kiest om het te proberen kijk dan even dit filmpje:
Hier vertellen ze dus ook hoe je tussendoor adem moet halen etc.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bedankt! Mocht het op mijn pad eens komen dan wil ik het wel eens. Wel als er een nuchtere trip sitter bij is. Ben toch wel nieuwsgierig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."