Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKlaagpost van een oude knar: 'Heb meer respect voor MDMA'

Klaagpost van een oude knar: 'Heb meer respect voor MDMA'

29 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
34 hier. Maar oud voel ik me ook niet. Lichamelijk soms wel even. :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als enthousiast lid van diverse fora lees ik graag verhalen over gebruik van drugs. Maar ik kan niet ophouden met schrikken van de doses MDMA die gebruikt worden. Dit moet me echt van het hart: heb ajb iets meer respect voor onze lieve M.

Verdrietig word ik wel eens als ik soms hoor hoe mensen klagen over MDMA. Bijna altijd gaat het dan om de 'vervelende' ervaring van iemand die drijfnat van het zweet met grote doppen tegen je aan komt klampen op een feest en dan allerlei ongepast intieme dingen gaat zeggen en vragen, terwijl je die persoon niet eens kent!

Zulke verhalen worden dan met enorm veel vijandigheid verteld: dat MDMA een vervelende drug is die je klef en onecht maakt. Als ik dat lees, dan breekt mijn hart.

Want wat een fantastisch middel kan het toch zijn, MDMA. Er is geen andere drug die je zoveel emotionele helderheid geeft als MDMA. Er komen ineens allerlei dingen naar boven geborreld over wat je voelt. Je spreekt het uit alsof je vertelt dat je net een broodje kaas hebt gegeten, maar als de woorden uit je mond zijn sla je steil achterover: 'wow, ik wist het wel maar dit heb ik me nooit écht gerealiseerd.'

Om zulke ervaringen dan ook nog eens te delen met geliefden, waarin je elkaar ondersteunt in het ontdekken en oplossen van deze diepste gevoelen. Zulke ervaringen zijn zo verbindend, creëren zo'n sterke band. Dat mag je echt niet misbruiken.

Toch is dat wel wat ik vaak zie gebeuren. Het begint al bij de naam: ecstasy. Noem me een zeikende oude man, maar dat woord beschrijft toch totaal niet de magie van MDMA? Volgens mij zet het woord al de toon.

In plaats van dat MDMA respectvol in lage doses genomen wordt om trauma's los te laten, hechter te worden met geliefden en vriendschappen te laten opbloeien, wordt een veel te sterke 'xtc-pil' geslikt om eens even 'lekker hard' te gaan. In een veel te warme, donkere feestzaal met honderden of duizenden andere mensen staan ze daar dan, te zweten en met hun ogen alle kanten op te rollen. Af en toe hebben ze een gesprek van een uur met iemand die ze niks kennen. De volgende dag zijn ze alles weer vergeten, of hebben ze spijt dat ze allerlei intieme dingen hebben gezegd die ze toch niet echt meenden, want ja, ze hadden 'x' op.

Dus ik zou jullie echt op het hart willen drukken, beginnende MDMA-gebruikers, heb respect voor MDMA. Kies de mensen met wie je het neemt enorm zorgvuldig uit. Zij gaan immers de kwaliteit van de ervaring bepalen. Neem een lage dosis: 80 milligram is meer dan zat. En stop daarna gewoon. Dan heb je ook niet zo'n last van kapot gekauwde wangen of breinschokken.

Ohja, en laten we het voortaan gewoon MDMA, Empathy, of kortweg M noemen! =D
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Yay, brainzaps!

Als ik XTC gebruik doe ik dat voor de lol, en niet therapeutisch, daar heb je de in mijn ogen veel meer geschiktere psychedelica voor.
En dan is 80mg XTC voor mij (man, 86 kilo) een net-niet ervaring, en heb ik liever een dosering rond de 140 a 180mg.
En met die dosering, samen met hooguit 3 a 4 keer per jaar, blijf ik ver weg van zaken als derealisatie/depersonalisatie alsmede de beruchte brainzaps (daar heb je ze weer) die ik dus allemaal heb meegemaakt na misbruik in de jaren 90.

Overigens zijn de meesten hier wel van de voorzichtigheid en wordt er regelmatig gewaarschuwd voor misbruik. Er is zelfs een handleiding voor de beginnende gebruiker:

https://drugsforum.nl/threads/mdma-xtc-handleiding.61333/
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@Neo-Shulginist
Ik luister liever naar mijn eigen lichaam als je t niet erg vind...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
acht.zes zei:
@Neo-Shulginist
Ik luister liever naar mijn eigen lichaam als je t niet erg vind...
Klik om te vergroten...
Natuurlijk mag je doen wat je zelf wilt!

Ik was ook niet van plan om jouw dosis te bepalen, al was het maar omdat dat bij voorbaat al een verloren zaak is.

Punt is meer dat ik denk dat in zijn algemeenheid hierover te weinig wordt nagedacht.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Haha ja en dat de jeugd werkelijk denkt van 'Wtf is dit voor spul!? Veel beter dan xtc, daar ga ik altijd zo van malen en twitchen'.

:sweatsmile:

Empathy is eigenlijk ook de meest logische naam imo, want dat is wat het doet op een verantwoorde dosering en wijze van gebruik: je empathisch maken.

En daarnaast: Mdma, M, EMpathy.

Hallooo... It's meant to be people!

Word er helemaal enthousiast van lol
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben nog geen 30 maar ik zeik graag over de jeugd van tegenwoordig, en ik drink elke ochtend een kop koffie bij de krant, dus ik vind mezelf behoorlijk oud.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Ik ben nog geen 30 maar ik zeik graag over de jeugd van tegenwoordig, en ik drink elke ochtend een kop koffie bij de krant, dus ik vind mezelf behoorlijk oud.
Klik om te vergroten...
Wat is een krant?
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Mindless Paul Bloom vindt empathie maar iets vreselijks en de oorzaak van alle problemen. Ik ben het hartgrondig oneens met zijn standpunten terwijl ik ze ook begrijp. Want als je met iedereen meeleeft voor wie ga je dan zorgen?
Een beetje een kapitalistische gedachte overigens, want waarom zou je niet voor iedereen kunnen zorgen?
Via een zorgethische empatische benadering wordt er voor iedereen gezorgd toch?

En @Neo-Shulginist je hebt gelijk man, meer respect voor MDMA!
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#11
Je hebt helemaal gelijk!
Mdma is een geweldige drugs!
Jammer genoeg heb ik het dus misbruikt en ga ik niet meer lekker op de m :sweat:
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Is lekker gaan dat het criterium?
Helpt lekker gaan de wereld?
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Als enthousiast lid van diverse fora lees ik graag verhalen over gebruik van drugs. Maar ik kan niet ophouden met schrikken van de doses MDMA die gebruikt worden. Dit moet me echt van het hart: heb ajb iets meer respect voor onze lieve M.

Verdrietig word ik wel eens als ik soms hoor hoe mensen klagen over MDMA. Bijna altijd gaat het dan om de 'vervelende' ervaring van iemand die drijfnat van het zweet met grote doppen tegen je aan komt klampen op een feest en dan allerlei ongepast intieme dingen gaat zeggen en vragen, terwijl je die persoon niet eens kent!

Zulke verhalen worden dan met enorm veel vijandigheid verteld: dat MDMA een vervelende drug is die je klef en onecht maakt. Als ik dat lees, dan breekt mijn hart.

Want wat een fantastisch middel kan het toch zijn, MDMA. Er is geen andere drug die je zoveel emotionele helderheid geeft als MDMA. Er komen ineens allerlei dingen naar boven geborreld over wat je voelt. Je spreekt het uit alsof je vertelt dat je net een broodje kaas hebt gegeten, maar als de woorden uit je mond zijn sla je steil achterover: 'wow, ik wist het wel maar dit heb ik me nooit écht gerealiseerd.'

Om zulke ervaringen dan ook nog eens te delen met geliefden, waarin je elkaar ondersteunt in het ontdekken en oplossen van deze diepste gevoelen. Zulke ervaringen zijn zo verbindend, creëren zo'n sterke band. Dat mag je echt niet misbruiken.

Toch is dat wel wat ik vaak zie gebeuren. Het begint al bij de naam: ecstasy. Noem me een zeikende oude man, maar dat woord beschrijft toch totaal niet de magie van MDMA? Volgens mij zet het woord al de toon.

In plaats van dat MDMA respectvol in lage doses genomen wordt om trauma's los te laten, hechter te worden met geliefden en vriendschappen te laten opbloeien, wordt een veel te sterke 'xtc-pil' geslikt om eens even 'lekker hard' te gaan. In een veel te warme, donkere feestzaal met honderden of duizenden andere mensen staan ze daar dan, te zweten en met hun ogen alle kanten op te rollen. Af en toe hebben ze een gesprek van een uur met iemand die ze niks kennen. De volgende dag zijn ze alles weer vergeten, of hebben ze spijt dat ze allerlei intieme dingen hebben gezegd die ze toch niet echt meenden, want ja, ze hadden 'x' op.

Dus ik zou jullie echt op het hart willen drukken, beginnende MDMA-gebruikers, heb respect voor MDMA. Kies de mensen met wie je het neemt enorm zorgvuldig uit. Zij gaan immers de kwaliteit van de ervaring bepalen. Neem een lage dosis: 80 milligram is meer dan zat. En stop daarna gewoon. Dan heb je ook niet zo'n last van kapot gekauwde wangen of breinschokken.

Ohja, en laten we het voortaan gewoon MDMA, Empathy, of kortweg M noemen! =D
Klik om te vergroten...
Hoe oud ben je dan wel oude knar? Of heb je het over gebruikersjaren?
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nee kerel, gebruikersjaren tellen minder in mijn optiek.

Oud zijn wat betreft drugsgebruik heeft betrekking op ervaring, of het nu om leeftijd gaat of om de hoeveelheid genomen middelen. Je kan ouder zijn door meer gebruikt te hebben, net zoals je in het echte leven ouder kan zijn door meer meegemaakt te hebben.

Dus wat is de relevantie? Wat wil je precies weten @Felikes ?

Is wat mij betreft zeker wel relevant in een topic waarbij een oude knar mij waarschuwt respect te hebben.
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dus wat is de relevantie? Wat wil je precies weten @Felikes ?
Hoe oud de ouwe knar is, omdat hij het oude knar zijn als een argument inzet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Casaan zei:
@Mindless Paul Bloom vindt empathie maar iets vreselijks en de oorzaak van alle problemen. Ik ben het hartgrondig oneens met zijn standpunten terwijl ik ze ook begrijp. Want als je met iedereen meeleeft voor wie ga je dan zorgen?
Een beetje een kapitalistische gedachte overigens, want waarom zou je niet voor iedereen kunnen zorgen?
Via een zorgethische empatische benadering wordt er voor iedereen gezorgd toch?
Klik om te vergroten...
Interessant :)

Zit op zich wel wat in en ik begrijp zijn redenatie. Ik heb zelf namelijk wat je noemt een hoogsensitieve persoonlijkheid, wat er eigenlijk op neer komt dat mijn empathie in overdrive zit. Dit betekent niet dat ik erbij loop alsof ik constant onder invloed ben van mdma, maar dat ik de vibes van mensen om me heen allemaal op pik en niet uit kan schakelen. Ik zie en voel de emotionele staat van iedereen in mijn omgeving en zie door de maskers heen die mensen dragen. Als mensen omschrijven dat ze tijdens een mdma ervaring of zo voelen wat een ander voelt, dat heb ik 24/7. En dat is overweldigend daar waar veel mensen zijn. En ik kan er om die reden vaak ook niet iets productiefs mee doen. Het zit vaak eerder juist in de weg van goed functioneren. Het is ook niet zo dat dit een of andere uitzonderlijke super power is. Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens in staat is die signalen op te pikken, maar dat mensen die niet hoogsensitief zijn de meeste niet direct relevante informatie weg filteren.

Het is denk ik niet alleen die empathie - dat kunnen voelen wat een ander voelt - dat afdoende is om daar juist en efficiënt mee om te kunnen gaan. Daarnaast moet je een zeker rustpunt en een stabiliteit hebben om niet heen en weer geslingerd te worden tussen al die impulsen. Eigenlijk datgene wat wel Zen genoemd wordt. Je merkt de impulsen nog steeds op, maar ze vermoeien je niet meer omdat je in een equilibrium bent. Een soort groove van meegaan met de stroming en de juiste handelingen doen daar waar deze nodig zijn. Zonder een hele waslijst aan dingen in je hoofd te hebben van dingen die je moet doen en mensen die je moet helpen. Ook een vertrouwen dat jij niet in je eentje alle hulpbehoevenden hoeft te helpen, maar dat het leven ook via anderen zorgt voor de rest.

En dat is imo wat mdma naast empathie ook kan doen: je in die Zen staat brengen waar je dat rustpunt hebt vanwaaruit je de empathie functioneel kunt toepassen. Uiteraard is het ook mogelijk zonder mdma, maar dat spul maakt het wel heel makkelijk. :wink: Hoogsensitieve mensen hebben denk ik veel dringender behoefte om die Zen staat te bereiken dan anderen, om logische redenen.

Maar als iemand empathie als iets vreselijks ervaart zit er denk ik eerder zoiets achter. Zonder empathie zou deze wereld puur psychopatisch zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ben het eens met dat MDMA zoveel meer potentie heeft dan waar het in 90% van de gevallen voor wordt gebruikt. De meeste reports erover laten mij trouwens ook schrikken.

MDMA is imo juist fantastisch geschikt als therapeutisch middel. Psychedelica ook, maar op een heel andere manier. MDMA is instant empathie, wat gebruikt kan worden om aspecten van jezelf onder de loep te nemen die normaliter veel te moeilijk zijn om te zien/voelen. Of inderdaad om openhartig in gesprek te gaan met je naasten en zo werkelijk nader tot elkaar te komen. Ik begrijp persoonlijk de animo voor het 'hard gaan' en je verbonden voelen met complete vreemdelingen zolang de drug werkt ook niet echt. Al is gewoon lol hebben natuurlijk helemaal niet per se iets verkeerds. En de ene heeft waarschijnlijk toch net wat meer nodig dan de andere door lichamelijke en geestelijke verschillen onderling.

Denk inderdaad dat ons cultureel idee over bepaalde drugs heel erg dicteert hoe we ze behoren te gebruiken. En het heersende idee over wat MDMA is en doet is toch best limiterend. En het is toch echt dat idee dat ervoor zorgt dat (voornamelijk jonge) mensen maar blijven doorgaan met veel teveel nemen, denken dat het om 'hard gaan' draait en totaal voorbij gaan aan de subtielere, mogelijk therapeutische kant van MDMA.
F
FenneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Goed om eens wat anders te lezen naast de diverse vragen over MDMA hier. Ook positief om te horen dat er een boodschap afgegeven wordt, waarbij er niet direct heftig met het vingertje gewezen wordt.

Ik gebruik het nog niet zo lang en ben op oudere leeftijd begonnen. Ben daardoor, maar ook omdat ik zo zelf in elkaar zit, een vrij bewuste gebruiker. Ik schrik van sommige tripreports ed hier. Hoe het gaat, de leeftijd, hoeveelheden en ook hoe 'leuk en grappig' het is. Ik krijg er geen goed gevoel bij en dan voel ik net als jij Neo-Shulginist een oud zeikwijf :tonguewink: Waar mogelijk licht ik mensen in over het gevaar van het gebruik zoals verkeerde, teveel dosering en onzuivere MDMA. Altijd je drugs laten testen! Zodat je ook weet hoe je moet doseren. Ik snap mensen niet die het doen adhv kwartjes en halfjes. Waarom zo omgaan met je lijf en hersenen???

Als ik erover nadenk, gaat mijn visie niet alleen op voor MDMA, maar voor middelengebruik in het algemeen (alcohol meegerekend). Gewoon even een wijntje doen. Een snuifje accepteren omdat het je aangeboden wordt. Ik heb nog wat cocaïne, laat ik dat even opmaken. Ik voel na 15 min nog niks, mijn vrienden wel. Kut, ik neem nog een halfje van een pil waarvan ik niet weet hoeveel erin zit. Keywords: bewustwording en bewustzijn.

Overigens, ik ben geen heilige. Mijn gebruik zal niet binnen het 'gezonde' vallen. En wat dat betreft, lange leve het zelfbeschikkingsrecht. Iedereen moet en mag het zelf weten. Maar denk gewoon na en maak bewuste keuzes :)

Oh ja, ben fan van jou Neo-Shulginist :grimacing: Heb je reacties gelezen op mijn topics en lees je her en der ook weleens. Goed taalgebruik en je hebt mooie gedachten(gangen).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Om hier even op terug te komen:

Neo-Shulginist zei:
Ohja, en laten we het voortaan gewoon MDMA, Empathy, of kortweg M noemen! =D
Klik om te vergroten...

Ik vind Empathy er een heel goede, geschikte naam voor. :) Daar zou ik voor kiezen persoonlijk. :)

Woorden hebben toch best veel betekenis. Althans, wij geven er collectief betekenis aan. En initieel is 'ecstasy' (extase) al makkelijk te associëren met 'uit je dak gaan'. Dat betekent het eigenlijk al min of meer. En dat is ook waar heel veel mensen aan denken bij deze drug: een middel om intense euforie en extase mee te ervaren. Vervolgens krijgt het woord dus een bepaalde lading. 'Empathy' daarentegen heeft een ander - veel zachter - gevoel. En zoiets heeft denk ik invloed op hoe we iets bekijken.

Ik ben voor!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Woorden hebben toch best veel betekenis. Althans, wij geven er collectief betekenis aan. (..) zoiets heeft denk ik invloed op hoe we iets bekijken.
Klik om te vergroten...

Het is een bekend trucje van politici om het publieke debat te framen met een nieuw woord dat de aandacht richt op één aspect van het politieke debat.

Daarom heeft Wilders het altijd over 'islamisering', roepen VVD'ers steeds 'betutteling!' als het gaat om strengere regels voor alcohol en tabak te ontwijken, en daarom probeerde Jolande Sap (voormalig Groenlinks) een compleet gefaalde frame-poging met een stekkerblok 'ik trek de stekker eruit'.

Wij kunnen daar denk ik ook van leren, door dus liefkozender naampjes te gebruiken voor onze middelen. Helaas hebben wij geen gecentraliseerd gezag dat gaat over de definitie van begrippen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."