Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKlaagpost van een oude knar: 'Heb meer respect voor MDMA'

Klaagpost van een oude knar: 'Heb meer respect voor MDMA'

29 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
acht.zes zei:
@Neo-Shulginist
Ik luister liever naar mijn eigen lichaam als je t niet erg vind...
Klik om te vergroten...
Natuurlijk mag je doen wat je zelf wilt!

Ik was ook niet van plan om jouw dosis te bepalen, al was het maar omdat dat bij voorbaat al een verloren zaak is.

Punt is meer dat ik denk dat in zijn algemeenheid hierover te weinig wordt nagedacht.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ben het eens met dat MDMA zoveel meer potentie heeft dan waar het in 90% van de gevallen voor wordt gebruikt. De meeste reports erover laten mij trouwens ook schrikken.

MDMA is imo juist fantastisch geschikt als therapeutisch middel. Psychedelica ook, maar op een heel andere manier. MDMA is instant empathie, wat gebruikt kan worden om aspecten van jezelf onder de loep te nemen die normaliter veel te moeilijk zijn om te zien/voelen. Of inderdaad om openhartig in gesprek te gaan met je naasten en zo werkelijk nader tot elkaar te komen. Ik begrijp persoonlijk de animo voor het 'hard gaan' en je verbonden voelen met complete vreemdelingen zolang de drug werkt ook niet echt. Al is gewoon lol hebben natuurlijk helemaal niet per se iets verkeerds. En de ene heeft waarschijnlijk toch net wat meer nodig dan de andere door lichamelijke en geestelijke verschillen onderling.

Denk inderdaad dat ons cultureel idee over bepaalde drugs heel erg dicteert hoe we ze behoren te gebruiken. En het heersende idee over wat MDMA is en doet is toch best limiterend. En het is toch echt dat idee dat ervoor zorgt dat (voornamelijk jonge) mensen maar blijven doorgaan met veel teveel nemen, denken dat het om 'hard gaan' draait en totaal voorbij gaan aan de subtielere, mogelijk therapeutische kant van MDMA.
F
FenneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goed om eens wat anders te lezen naast de diverse vragen over MDMA hier. Ook positief om te horen dat er een boodschap afgegeven wordt, waarbij er niet direct heftig met het vingertje gewezen wordt.

Ik gebruik het nog niet zo lang en ben op oudere leeftijd begonnen. Ben daardoor, maar ook omdat ik zo zelf in elkaar zit, een vrij bewuste gebruiker. Ik schrik van sommige tripreports ed hier. Hoe het gaat, de leeftijd, hoeveelheden en ook hoe 'leuk en grappig' het is. Ik krijg er geen goed gevoel bij en dan voel ik net als jij Neo-Shulginist een oud zeikwijf :tonguewink: Waar mogelijk licht ik mensen in over het gevaar van het gebruik zoals verkeerde, teveel dosering en onzuivere MDMA. Altijd je drugs laten testen! Zodat je ook weet hoe je moet doseren. Ik snap mensen niet die het doen adhv kwartjes en halfjes. Waarom zo omgaan met je lijf en hersenen???

Als ik erover nadenk, gaat mijn visie niet alleen op voor MDMA, maar voor middelengebruik in het algemeen (alcohol meegerekend). Gewoon even een wijntje doen. Een snuifje accepteren omdat het je aangeboden wordt. Ik heb nog wat cocaïne, laat ik dat even opmaken. Ik voel na 15 min nog niks, mijn vrienden wel. Kut, ik neem nog een halfje van een pil waarvan ik niet weet hoeveel erin zit. Keywords: bewustwording en bewustzijn.

Overigens, ik ben geen heilige. Mijn gebruik zal niet binnen het 'gezonde' vallen. En wat dat betreft, lange leve het zelfbeschikkingsrecht. Iedereen moet en mag het zelf weten. Maar denk gewoon na en maak bewuste keuzes :)

Oh ja, ben fan van jou Neo-Shulginist :grimacing: Heb je reacties gelezen op mijn topics en lees je her en der ook weleens. Goed taalgebruik en je hebt mooie gedachten(gangen).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Om hier even op terug te komen:

Neo-Shulginist zei:
Ohja, en laten we het voortaan gewoon MDMA, Empathy, of kortweg M noemen! =D
Klik om te vergroten...

Ik vind Empathy er een heel goede, geschikte naam voor. :) Daar zou ik voor kiezen persoonlijk. :)

Woorden hebben toch best veel betekenis. Althans, wij geven er collectief betekenis aan. En initieel is 'ecstasy' (extase) al makkelijk te associëren met 'uit je dak gaan'. Dat betekent het eigenlijk al min of meer. En dat is ook waar heel veel mensen aan denken bij deze drug: een middel om intense euforie en extase mee te ervaren. Vervolgens krijgt het woord dus een bepaalde lading. 'Empathy' daarentegen heeft een ander - veel zachter - gevoel. En zoiets heeft denk ik invloed op hoe we iets bekijken.

Ik ben voor!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Woorden hebben toch best veel betekenis. Althans, wij geven er collectief betekenis aan. (..) zoiets heeft denk ik invloed op hoe we iets bekijken.
Klik om te vergroten...

Het is een bekend trucje van politici om het publieke debat te framen met een nieuw woord dat de aandacht richt op één aspect van het politieke debat.

Daarom heeft Wilders het altijd over 'islamisering', roepen VVD'ers steeds 'betutteling!' als het gaat om strengere regels voor alcohol en tabak te ontwijken, en daarom probeerde Jolande Sap (voormalig Groenlinks) een compleet gefaalde frame-poging met een stekkerblok 'ik trek de stekker eruit'.

Wij kunnen daar denk ik ook van leren, door dus liefkozender naampjes te gebruiken voor onze middelen. Helaas hebben wij geen gecentraliseerd gezag dat gaat over de definitie van begrippen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Precies ja. De manipulatie gaat allemaal via listig taalgebruik.

Maar het kan inderdaad ook andersom door gebruik van taal dat aanzet tot (bijvoorbeeld) meer respectvol gebruik van middelen.

Wij hebben dan geen gecentraliseerd gezag, maar misschien kunnen we Empathy met zijn allen hier op DF invoeren. :wink::tonguewink:

Ecstasy klinkt imo ook zo jaren 90. Kan echt niet meer, tijd voor een nieuwe naam.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Haha, dat alle dealers vanaf nu gewoon, dankzij dit topic, hun xtc-pillen gaan re-marketen en dan zeggen 'ik heb wat beters voor je'. In plaats van 300 mg xtc-pillen doen ze dan gewoon netjes 80 milligram erin. "Ik heb nieuwe pillen, dit is geen xtc, maar Empathy, een soort lichte vorm van xtc waar je niet zo keihard van gaat, maar juist een beetje opgewekt en heel sociaal van wordt."
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Haha ja en dat de jeugd werkelijk denkt van 'Wtf is dit voor spul!? Veel beter dan xtc, daar ga ik altijd zo van malen en twitchen'.

:sweatsmile:

Empathy is eigenlijk ook de meest logische naam imo, want dat is wat het doet op een verantwoorde dosering en wijze van gebruik: je empathisch maken.

En daarnaast: Mdma, M, EMpathy.

Hallooo... It's meant to be people!

Word er helemaal enthousiast van lol
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#9
Eens! Hard gaan om hard te gaan, samen met een Balonnetje en afteren met een Ghbtje. Really? Noem mij dan ook maar een oude tante.
Ben zelf op latere leeftijd begonnen, op mijn gemak, thuis in de chill modus samen met mijn vriend. Elke 3 maanden een quality weekend om eens echt tot elkaar te komen, lief te doen. Niet dat we dat doordeweeks niet doen en elkaar liefhebben maar zon weekend heeft dan net even iets meer “empathie”..

Oja, ook ik ga nog gewoon naar hardstyle feestjes elk jaar, gebruik daar helemaal niet en wil vooral de M speciaal houden en dus niet om de nacht door te halen.

Empathie voor M :praying2:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tja, de ene noemt het oud worden, de ander 'je verstand krijgen'.

(Ik begin ook een oude lul te worden btw :wink: )

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."