Dat is alleen zo tot een bepaalde dosis... Daarboven wordt het echt wel "speedy" en opwekkend. Niet helemaal waarvoor het bedoeld is maar daardoor heeft het wel die naam gekregen. Je ziet dit ook op feestjes. Tot een uur of 4 is er veel geknuffel en socialiteit, daarna vaak meer strak staande mensen die staan te beuken op de muziek
Klopt helemaal!
Mijn stokpaardje is deze grafiek die het even samenvat. (Zie bijlage)
Naarmate de avond vordert, blijven mensen steeds bijpakken, wordt de dosis steeds hoger. Daarbij horen meer bijwerkingen zoals trillende ogen, verminderde aanspreekbaarheid, overmatig zweten, willekeurige spiersamentrekkingen, hallucinaties. Voor sommige mensen zijn dit de gewenste effecten, a.k.a. 'hard gaan'.
Ik vind dat 'hard gaan' zonde van de vier unieke effecten die MDMA heeft: een gevoel van sociale verbintenis, verhoging van empathie en een kalmerende euforie die emotionele openheid veroorzaakt. Die vier eigenschappen geven MDMA haar magie.
Overigens is dit ook de reden waarom ik elektronische dansfeesten niet de perfecte plek vind om MDMA te gebruiken. Op een besloten thuissetting met geliefde(n) en/of vrienden vind ik het middel veel beter tot haar recht komen. Dan hoef je ook niet per se de hele tijd bij te blijven pakken, om maar het feestje vol te maken.
Uit onderzoek bij muizen blijkt ook dat uitgestelde blootstelling aan MDMA de neurotoxiciteit exponentieel vergroot. In andere woorden: als je een aantal keer op een avond bijpakt dan heb je meer kans op hersenschade. Beter is om uiterlijk 2 uur na de eerste inname geen extra dosis meer te nemen. Dat is even lastig omdat je altijd cravings krijgt na de piek. Maar wel beter voor je hersentjes.