Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin mijn ervaring

Ritalin mijn ervaring

48 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik gebruik nu ongeveer 14 maanden ritalin, ik heb ADD dus ik gebruik het om me te kunnen concentreren. In het begin leek het goed te werken en was ik er wel te vreden mee, maar sinds een tijdje leek het steeds minder effectief te gaan werken. In plaats van het slikken van ritalin snuif ik het. Dit werkt wel goed maar veel korter, heb verder ook last van bijwerkingen zoals: Stress als ik het niet gebruik, trillende handjes tijdens het gebruik en het allervervelendste zijn nog wel de hartkloppingen. Soms heb ik letterlijk het gevoel dat mijn borstkas gaat knappen. Hebben meer mensen hier last van? Mensen die ook ritalin gebruiken, deel je ervaring met het middel. Want ik weet zeker dat ik niet de enige ben die problemen ervaart met ritalin.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Blijkbaar heb je tolerantie opgebouwd voor ritalin. Het is dan een beter idee om niet de ritalin te gaan snuiven of meer te gaan gebruiken, maar juist dit te bespreken met je arts. Waarschijnlijk zal hij je een hogere dosering, concerta, of dexamfetaminesulfaat voorschrijven. Daar ben je meer bij gebaat dan je ritalin snuiven, want hiermee verkloot je je neus en dit is een beetje drugsmisbruik.
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#3
ooscaar zei:
Blijkbaar heb je tolerantie opgebouwd voor ritalin. Het is dan een beter idee om niet de ritalin te gaan snuiven of meer te gaan gebruiken, maar juist dit te bespreken met je arts. Waarschijnlijk zal hij je een hogere dosering, concerta, of dexamfetaminesulfaat voorschrijven. Daar ben je meer bij gebaat dan je ritalin snuiven, want hiermee verkloot je je neus en dit is een beetje drugsmisbruik.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je snelle reactie, ik ga binnenkort maar even contact opnemen met mijn arts. En je hebt gelijk over dat het drugsmisbruik is maar ja het werkt wel.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Justremon zei:
maar ja het werkt wel.
Klik om te vergroten...
Je snapt het zelf ook wel volgens mij, maar met drugsmisbruik kom je nergens. :wink:
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#5
ooscaar zei:
Justremon zei:
maar ja het werkt wel.
Klik om te vergroten...
Je snapt het zelf ook wel volgens mij, maar met drugsmisbruik kom je nergens. :wink:
Klik om te vergroten...
Heb je zeker gelijk in, ik heb verder niet echt ervaring met drugs ofzo. Paar keer geblowd en dus ritalin 3x per dag.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
met snuiven denk ik dat er uiteindelijk minder ritalin in je bloed komt. slik de pillen zoals de dokter voorschrijft. als het de bedoeling te snuiven was had de apotheek je wel poeder meegegeven.

als je bij je arts bent, vertel dan gewoon eerlijk dat je het bent gaan snuiven, die mensen horen dagelijks gekkere verhalen.
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#7
MeejheM zei:
met snuiven denk ik dat er uiteindelijk minder ritalin in je bloed komt. slik de pillen zoals de dokter voorschrijft. als het de bedoeling te snuiven was had de apotheek je wel poeder meegegeven.

als je bij je arts bent, vertel dan gewoon eerlijk dat je het bent gaan snuiven, die mensen horen dagelijks gekkere verhalen.
Klik om te vergroten...
Heb over een uurtje een afspraak bij mijn arts, ik ga dan aangeven dat ik toch wel last heb van bijwerkingen en wat ik hier tegen kan doen. Ik weet niet of ik ga vertellen dat ik het af en toe snuif. Aangezien ik zelf al niet meer van plan ben om het te gaan snuiven. :grin:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Snuiven geeft een kortere en sterkere piek dus daarmee maak je het juist slechter, al voelt het waarschijnlijk wel prettiger. Waarschijnlijk ben je meer gebaat bij methylfenidaat aangezien dat veel langer werkt en je dus niet 3x per dag een tablet moet nemen, maar dat zal je arts je wel vertellen.

MeejheM zei:
met snuiven denk ik dat er uiteindelijk minder ritalin in je bloed komt.
Klik om te vergroten...

Met snuiven komt er meestal meer in je bloed dan met slikken. Als je het slikt heb je te maken met het first-pass effect waardoor een deel dus al wordt afgebroken voor het opgenomen is.
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#9
SmartieAndMe zei:
Snuiven geeft een kortere en sterkere piek dus daarmee maak je het juist slechter, al voelt het waarschijnlijk wel prettiger. Waarschijnlijk ben je meer gebaat bij methylfenidaat aangezien dat veel langer werkt en je dus niet 3x per dag een tablet moet nemen, maar dat zal je arts je wel vertellen.

Het fijne aan het snuiven is dus juist die sterke piek, voel me na het snuiven wel een stuk vermoeider dan na het slikken maar dat heb ik er dan wel voor over. Het enige probleem aan de methylfenidaat die 12uur lang werkt, is dat het niet vergoed wordt en dat gaat al gauw honderden euro's per maand kosten. Mijn arts heeft trouwens gezegd dat de bijwerkingen die ik heb redelijk normaal zijn en dat ik me er geen zorgen over hoef te maken :)
Klik om te vergroten...
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#10
als je nooit normaal geweest bent kun je je moeilijk vergelijken met iemand die neurotypisch is. dat heb je nooit ervaren.
J
JustremonLid
01-01-2024, 00:00
#11
ooscaar zei:
Justremon zei:
Nog ff een vraagje tussendoor, kan je ritalin gebruiken samen met wiet?
Klik om te vergroten...
Dat zou geen enkel probleem op moeten leveren. Niet meer problemen dan enkel wiet in ieder geval :wink:
Klik om te vergroten...
Maar s proberen morgen dan :mrgreen:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#12
De kans op paranoia of een bad trip zou wel iets vergroot moeten zijn volgens mij, maar of je dat verschil zal merken dat durf ik niet te zeggen. Denk dat het wel meevalt als je normale doses ritalin gebruikt. Als je veel ritalin gaat gebruiken voor het stimulerende effect wordt dat risico wel iets groter.

Volgens mij is het vergelijkbaar met Speed <-> Blowen, kan iemand dat aanvullen?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
SmartieAndMe zei:
De kans op paranoia of een bad trip zou wel iets vergroot moeten zijn volgens mij, maar of je dat verschil zal merken dat durf ik niet te zeggen. Denk dat het wel meevalt als je normale doses ritalin gebruikt. Als je veel ritalin gaat gebruiken voor het stimulerende effect wordt dat risico wel iets groter.

Volgens mij is het vergelijkbaar met Speed <-> Blowen, kan iemand dat aanvullen?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Persoonlijk heb ik nooit problemen met blowen en stimulanten gebruik. De enige combi waarbij ik nog wel eens last heb van paranoia is coke en blowen. Maargoed dat is wellicht ook redelijk persoonlijk. Als je niet vaak blowt heb je denk ik wel een extra groot risico om paranoia te ervaren met blowen tijdens stimulanten gebruik. Niks om je direct zorgen over te maken, maar wel iets om in de gaten te houden.
M
MarshmallowLid
01-01-2024, 00:00
#14
Net als jij heb ik ook ADD en ik gebruikte ook Ritalin, maar ik ben psychotisch geworden door Ritalin. Ik zou oppassen met het misbruiken van het middel, want je weet bij voorbaat nooit of je een psychotische kwetsbaarheid hebt.

Toen ik nog Ritalin gebruikte merkte ik ook dat ik tolerant werd voor het middel. Om die reden ging ik een steeds hogere dosering slikken met als gevolg dat ik psychotisch ben geworden.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
SmartieAndMe zei:
De kans op paranoia of een bad trip zou wel iets vergroot moeten zijn volgens mij, maar of je dat verschil zal merken dat durf ik niet te zeggen. Denk dat het wel meevalt als je normale doses ritalin gebruikt. Als je veel ritalin gaat gebruiken voor het stimulerende effect wordt dat risico wel iets groter.

Volgens mij is het vergelijkbaar met Speed <-> Blowen, kan iemand dat aanvullen?
Klik om te vergroten...

ik ken genoeg mensen die 24/7 aan de speed zitten, maar die blowen bijna nooit. alcohol zie je wel vaker. bij mn kennissen die 24/7 blowen gebruiken er maar heel weinig vaker dan 1x per week speed...

op zich logisch. volgens mij merk je niet veel leuke effecten van blowen als je speed gebruikt. ik wel, maar ik blow 3 keer in een jaar.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
MeejheM zei:
op zich logisch. volgens mij merk je niet veel leuke effecten van blowen als je speed gebruikt. ik wel, maar ik blow 3 keer in een jaar.
Klik om te vergroten...
Als ik speed op heb merk ik inderdaad bijzonder weinig van blowen, dan is het vaak meer voor de smaak.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#17
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:
op zich logisch. volgens mij merk je niet veel leuke effecten van blowen als je speed gebruikt. ik wel, maar ik blow 3 keer in een jaar.
Klik om te vergroten...
Als ik speed op heb merk ik inderdaad bijzonder weinig van blowen, dan is het vaak meer voor de smaak.
Klik om te vergroten...
Heb je hier dan bij gedronken of niet?

Als ik ga stappen met speed en aardig wat drink merk ik het namelijk zeker wel als ik nog een jointje aansteek. Niet dat ik daar vaak behoefte aan heb, echter.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Fool zei:
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:
op zich logisch. volgens mij merk je niet veel leuke effecten van blowen als je speed gebruikt. ik wel, maar ik blow 3 keer in een jaar.
Klik om te vergroten...
Als ik speed op heb merk ik inderdaad bijzonder weinig van blowen, dan is het vaak meer voor de smaak.
Klik om te vergroten...
Heb je hier dan bij gedronken of niet?

Als ik ga stappen met speed en aardig wat drink merk ik het namelijk zeker wel als ik nog een jointje aansteek. Niet dat ik daar vaak behoefte aan heb, echter.
Klik om te vergroten...
Blowen en drinken combineer ik liever niet, vind ik vaak echt slecht samen gaan. Daarom kies ik er vaak bij speed voor om of er bij te drinken of er bij te blowen. Zal vast wel eens alle drie tegelijk hebben geprobeerd, maar kan me dat niet echt voor de geest halen eigenlijk.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Psychedelibee zei:
Fool zei:
Heb je hier dan bij gedronken of niet?

Als ik ga stappen met speed en aardig wat drink merk ik het namelijk zeker wel als ik nog een jointje aansteek. Niet dat ik daar vaak behoefte aan heb, echter.
Klik om te vergroten...
Blowen en drinken combineer ik liever niet, vind ik vaak echt slecht samen gaan. Daarom kies ik er vaak bij speed voor om of er bij te drinken of er bij te blowen. Zal vast wel eens alle drie tegelijk hebben geprobeerd, maar kan me dat niet echt voor de geest halen eigenlijk.
Klik om te vergroten...
Haha, andersom kan ik me niet voor de geest halen dat ik ooit geblowt heb zonder er eerst wat bij gedronken te hebben. Volgens mij heb ik dat ook echt niet. :tearsofjoy:

Mis ik daar iets mee?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Fool zei:
Haha, andersom kan ik me niet voor de geest halen dat ik ooit geblowt heb zonder er eerst wat bij gedronken te hebben. Volgens mij heb ik dat ook echt niet.

Mis ik daar iets mee?
Klik om te vergroten...
Ik neem even aan dat je dit in combinatie met speed bedoelt en dat je dus wel eens geblowd hebt zonder alcohol wanneer je geen speed op hebt?

Maar enkel blowen bij speed is dus niet heel bijzonder qua effect vind ik, ik doe het wel vaak omdat ik het gewoon erg lekker vind. Maarja ik vind blowen sowieso erg lekker en jij niet zo volgens mij.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."