#1
Leuk, lang geleden dat ik de term hoorde.Empathy hadden we het in een ander topic over dat dit toch wel de beste naam is van MDMA/XTC. Ik noemde het eerst altijd M, nu empathy omdat het dat voor mij gewoon is gevoelsmatig.
Toen MDMA net voor verkoop op straat verscheen werd het zo'n 10 jaar lang verkocht als MPT (Ofwel Empathy). Toen enkele paupers tot de conclusie kwamen dat XTC (Extase) beter verkoopt, ik gok vooral onder bepaalde doelgroep werd dat de nieuwe straatterm spijtig genoeg.
MDMA is natuurlijk uitgevonden door een Nazi tijdens de 1e wereld oorlog die op dat moment de praktische meerwaarde verwaarloosbaar vond. In PIKHAL kun je lezen dat (onze heilige vader) Alexander Shulgin werd benaderd door een studente die hem wees op het bestaan van MDMA en dat er voor het eerst sinds decennia een zeer kleine batch MDMA in omgang was in de VS.
Nadat Shulgin in aanraking kwam met MDMA werd hij dermate enthousiast dat hij meerdere synthese routes heeft ontwikkeld voor de synthese van MDMA. Er is dankzij Shulgin zelfs een synthese route voor het maken van MDMA bekend waarbij peper als beginpunt wordt gebruikt.
In eerste instantie werd MDMA gemaakt uit Safrole olie dat simpelweg uit de Sassafras plant geperst. Zodra je Safrole olie hebt voeg je simpelweg wat water, azijnzuur en chloor toe in een 'ijsbad' van maximaal 0C. Je laat het een paar uur staan, verwarmt het een beetje en de (HCl) MDMA kristallen kommen letterlijk naar boven drijven.
Tegenwoordig is de Sassafras plant / Safrole de meest streng gecontroleerde plant wereldwijd, in Europa zul je hem nergens meer vinden. Nederland was lange tijd de grootste producent van MDMA maar deze is voorbij gegaan daar Canada waar de Sassafras in grote hoeveelheden in de natuur groeit. Eigenlijk mag ik geen synthese bespreken natuurlijk maar de informatie is praktisch niet toepasbaar en sluit aan op waarom Alexander Shulgin vaak de grootvader van MDMA wordt genoemd.
Shulgin heeft ook op grote schaal MDMA in de VS onder collega's verspreid voor therapeutische toepassing toen MDMA in de VS nog legaal was en later zelfs nog in Zuid-Amerika. Toen MDMA in Europa in opkomst is Shulgin nog meerdere keren als expert getuige opgeroepen in rechtszalen waar de openbaar aanklager tegen MDMA hilarisch genoeg zonder te weten meerdere keren Shulgin zijn onderzoek naar MDMA heeft aangehaald in de hoop een argument te kunnen vormen.
Shulgin heeft in zijn boeken/artikelen en documentaires meermaals zijn afkeer uit gesproken naar het gebruik van de term 'xtc' wanneer mensen refereerde naar MDMA (MethyleneDioxyMethAmfetamine). Shulgin was altijd sterk overtuigd van de therapeutisch toegevoegde waarde van MDMA. De referentie xtc schets een incorrect ongenuanceerd beeld, het faciliteert misbruik, het faciliteert een onzuiver/versneden product, het spreekt een onwenselijke doelgroep aan, het faciliteert negatieve associaties, de term is te algemeen, de term is gedreven op verrijking ten kosten van anderen, ga zo maar door. De term Empathy kan ik echter wel mee leven, Shulgin denk ik ook wel.
Wellicht is het interessant om methylenedioxyphenylethylamine eens op te zoeken met Google. Het is een van nature in het lichaam voorkomende molecuulstructuur die serotonine in het lichaam reguleert. Wanneer je dat hebt gedaan moet je MDMA maar eens opzoeken, de 2D molecuulstructuur schets overeenkomsten zijn interessant.
Phenylethylamine is een van nature in het lichaam voorkomende molecuulstructuur die dopamine in het lichaam reguleert. Moet je maar eens bekijken wat het verschil is in structuur met Amfetamine. Uit Phenylethylamine zijn vele duizenden psychoactieve stoffen voor gekomen. Vandaar ook de titel van het boek van A. Shulgin: Phenylethylamines I have known and Loved.
Ik ontspoor hier enorm van topic maar als neurlogie je interesseert moet je het verschil tussen Serotonine, DMT en Psilocine (denk aan Truffels/Paddos) ook maar eens bekijken.
Ik bak om de dag een bananenbroodje, ik heb net een liter zelfgemaakte haverdrink opgedronken, ik koop kilo's bevroren bessen bij de Lidl. Ik ben momenteel zelfs melk uit mijn leven aan het bannen ondanks mijn belachelijke drugsgewoontes, hahaha. Net perssinaasappelen kost momenteel 1,31- en ze smaken momenteel verdomt goed. *wink* *wink*Ik ben iemand van de lijstjes, vul elke dag in wat ik eet, drink en hoeveel ik doe. Ben dan geen sporter maar wandel veel op een dag.
Iedere dag maak ik een to do lijstje en dan streep ik af, op die manier kost het mij weinig moeite mijzelf er toe te zetten. Mijn mobiel is mijn agenda, ik heb mijzelf aangeleerd alles standaard te noteren en wekkertjes te zetten, ook en wellicht vooral tijdens het koken, lol. Maar mijn leven bestaat uit veel wekkertjes anders vergeet ik het gewoon.
Wandelen en sporten zijn ook twee vaste pilaren in mijn leven, qua sport meestal hardlopen omdat het laagdrempelig is en ik een arme sloeber, plus zo zie ik nog eens wat. Kon een paar weken niet lopen ivm verstuikte enkel maar zoals je al zei is hetgeen dat je consumeert veruit het belangrijkste.
Iedereen weet het en het klinkt zo simpel maar we blijven tot het pijnlijke aan toe gewoonte diertjes waar de meeste mensen niet aan willen toe geven. Geen suiker, geen alcohol, geen kant en klaar, geen snelle koolhydraat bommetjes en zelf koken. Beweging kan helpen natuurlijk maar naar mijn inzien niet de hoofdfactor. Pindakaas voor life ouwe.