Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo switch binnen psychiatrie.

Benzo switch binnen psychiatrie.

39 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Jixx zei:
Waarom wordt je abrupt van de een op andere dag van 10 mg lorazepam benzo gericht op angsten overgezet op valium gericht op de spieren?
Klik om te vergroten...
En heeft ze dit al aan haar psyschiater gevraagd? :') Dan heb je direct antwoord op je vraag toch...
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Benzoboss zei:
Ik bedoel hoest siroop met dxm

En in het geval dat je de pammen dagelijks slikt zou ik er niet cold turkey mee stoppen
Ga naar je doktor en laat het LANGZAAM afbouwen.
Colt turkey stoppen kan je dood worden letterlijk
Afkicken van benzos is nog erger als afkicken van opiaten.
Klik om te vergroten...

Het is zwaar om ermee te stoppen, hoe erg het is ligt aan de dosering en type benzo. Ik kan/kon vreemd genoeg met Flurazepam stoppen zonder probleem. Gebruikte alleen voor de slaap zopiclon en dat na 14 dagen ook afgebouwd zodat ik eens langs het Slaap - waak centrum om duidelijkheid te krijgen. Heb namelijk echt een slaap stoornis..

Snap nog steeds niet waarom ik geen afkickverschijnselen kreeg ik nam 90 tot 120 mg flurazepam dagelijks. Had gewoon geluk enige nadeel was de (soms ernstig) kortere nachtrust.


Vraag het gewoon aan ze zoals Zero- ook zegt. Wel zo logisch ook ;}
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja, dat vind ik een goeie ? Stel de vraag aan 10 verschillende psychiaters en je krijgt 10 verschillende redenen. Logisch dat het vertrouwen bij de mens afneemt?

De vraag is namelijk is die persoon wel eerlijk?

Genoeg kennis?

Eerder veel gebrek aan kennis is het probleem denk?

De psychiatrie is een flop, dat weet iedereen toch?

In het geval van benzo´s ik ga ermee afbouwen in rustig tempo. 0,25 mg per week. (alpra)

Ik denk dat abrupt stoppen in mijn geval haast wel mogelijk is, aangezien hallucineren niet kan met antipsychotica, en een hartaanval niet met een betablokker? Maar dan nog is het niet slim om het abrupt af te kappen inderdaad. Daarnaast doet de huisarts het in principe helemaal verkeerd. Als hij de regels van de psychiatrie zou volgen zou hij mij over moeten zetten op diazepam en daarmee afbouwen. Dit geeft duidelijk aan dat artsen teveel gebrek hebben aan kennis van de medicatie die zij voorschrijven , en maar gewoon wat lopen te kwakzalven.


Bovendien horen benzo´s hooguit voor 2 maanden ter ondersteuning ingezet te worden, daarna moet je er officieel mee afbouwen. Hoe vaak gebeurd dat echter in de praktijk dat een huisarts een patient op tijd laat afbouwen? Uit wanhoop eerder blijven ze dosis opvoeren. Op een dag gebruik je boven de maximale dosering van dat medicijn, en dan gaan ze aan te bel trekken. Feit is echter dat het dan eigenlijk al veel te laat is.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#4
ZERO- zei:
Ik zou eerder een psychiater vertrouwen dan een huisarts.
Klik om te vergroten...
Ik heb of had de luxe dit met een internist te bespreken, maar psychiaters hebben vaak net wat meer kennis erover in vergelijking met de huisarts.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#5
Modknip hieronder staat al uitleg waarom , zou eens wat minderen als je dat lukt. Alleen melatonine zou al voldoende moeten zijn , plus dat bij sommige 0.5mg melatonine beter werkt als 1 of meer mg.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alweer zo'n dom advies... Hou eens op met die overdreven medicijncocktails om in slaap te komen. Ik vind het heel vervelend voor je dat je dit zelf nodig hebt om nog te kunnen slapen maar dit moet je niet aan anderen gaan aanraden. Alleen 3mg melatonine is al te veel (ik snap ook niet waarom zulke doses worden verkocht aangezien er weinig onderzoek naar is gedaan) laat staan dat je al die andere dingen er nog bij neemt.

Als je ooit weer op eigen kracht goed wilt slapen moet je niet aan dat soort dingen beginnen.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#7
SmartieAndMe zei:
Alweer zo'n dom advies... Hou eens op met die overdreven medicijncocktails om in slaap te komen. Ik vind het heel vervelend voor je dat je dit zelf nodig hebt om nog te kunnen slapen maar dit moet je niet aan anderen gaan aanraden. Alleen 3mg melatonine is al te veel (ik snap ook niet waarom zulke doses worden verkocht aangezien er weinig onderzoek naar is gedaan) laat staan dat je al die andere dingen er nog bij neemt.

Als je ooit weer op eigen kracht goed wilt slapen moet je niet aan dat soort dingen beginnen.
Klik om te vergroten...
ik beschrijf hoe ik successvol in slaap val en doorslaap
-het is pas een advies als jij het ook wilt proberen
-'Alweer zo'n dom advies...' vind ik een agressieve vernedering, niet nodig
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
autysd zei:
SmartieAndMe zei:
Alweer zo'n dom advies... Hou eens op met die overdreven medicijncocktails om in slaap te komen. Ik vind het heel vervelend voor je dat je dit zelf nodig hebt om nog te kunnen slapen maar dit moet je niet aan anderen gaan aanraden. Alleen 3mg melatonine is al te veel (ik snap ook niet waarom zulke doses worden verkocht aangezien er weinig onderzoek naar is gedaan) laat staan dat je al die andere dingen er nog bij neemt.

Als je ooit weer op eigen kracht goed wilt slapen moet je niet aan dat soort dingen beginnen.
Klik om te vergroten...
ik beschrijf hoe ik successvol in slaap val en doorslaap
-het is pas een advies als jij het ook wilt proberen
-'Alweer zo'n dom advies...' vind ik een agressieve vernedering, niet nodig
Klik om te vergroten...
Ik zie het nut er ook niet echt van in.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
autysd zei:
ik beschrijf hoe ik successvol in slaap val en doorslaap
Klik om te vergroten...
autysd zei:
als je benzo's neemt als medicijn, niet recreatief en voornamelijk om goed te slapen heb ik wel een alternatief:
Klik om te vergroten...

Je beschrijft niet hoe je succesvol in slaap valt, je geeft het als advies.

autysd zei:
-het is pas een advies als jij het ook wilt proberen
Klik om te vergroten...

Het is een advies zodra je het hier neerzet als een advies. Als je niet voldoende over de middelen weet moet je niet andere mensen gaan aanraden ze ook te gaan gebruiken voor hun problemen. Je bent geen dokter, je hebt er niet voor geleerd.

Sowieso de melatonine.. de biologische beschikbaarheid daarvan varieert enorm per persoon. Het kan dus zijn dat jij met 3mg nog niet voldoende hebt (al kan dat ook tal van andere oorzaken hebben zoals je alcoholgebruik bijvoorbeeld) maar voor een ander kan dat veel te veel zijn.

Verder is niet naar alle supplementen even veel onderzoek gedaan. Er is wel uit gebleken dat het voor veel mensen kan helpen, maar omdat er geen patenten op zitten en het gewoon vrij verhandeld kan worden is het niet interessant genoeg om uitgebreid te onderzoeken.

Je kunt dus niet zo maar blind roepen dat een cocktail van allerlei verschillende supplementen de oplossing voor iemand is.

Sorry dat ik het zo aggresief noem, maar het is niet de eerste keer want gisteren deed je hetzelfde en die post is verwijderd.

Je mag best zeggen wat jij allemaal nodig hebt om te kunnen slapen, maar geef er dan wel duidelijk bij aan wat jouw situatie is. Dat is precies het tegenovergestelde van aan een ander adviseren dit ook te gaan doen.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#10
Sorry dat ik het zo aggresief noem, maar het is niet de eerste keer want gisteren deed je hetzelfde en die post is verwijderd.

dit vermoedde ik al
een veteraan die een newbie klein probeert te houden
je opmerking om die 2 zaken met elkaar te verbinden bewijst dat je slechte intensies hebt
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#11
autysd zei:
dit vermoedde ik al
een veteraan die een newbie klein probeert te houden
Klik om te vergroten...
Smartie maakt jou helemaal niet klein.
Hij geeft gwn advies over hoe wij hier op het forum praten.

En je zet het idd als advies neer.
Het deel slaap lekker bevestigd dat.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#12
autysd zei:
dit vermoedde ik al
een veteraan die een newbie klein probeert te houden
je opmerking om die 2 zaken met elkaar te verbinden bewijst dat je slechte intensies hebt
Klik om te vergroten...

Zo kun je het zien ja. Waarom zou ik een newbie klein willen houden? Een forum is een communicatiemiddel, dat werkt beter met meer mensen erop. Iedereen is hier welkom. Verwacht alleen wel dat je commentaar krijgt als je dingen zegt waar anderen het niet mee eens zijn.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#13
Benzoboss zei:
autysd zei:
dit vermoedde ik al
een veteraan die een newbie klein probeert te houden
Klik om te vergroten...
Smartie maakt jou helemaal niet klein.
Hij geeft gwn advies over hoe wij hier op het forum praten.

En je zet het idd als advies neer.
Het deel slaap lekker bevestigd dat.
Klik om te vergroten...

'Sorry dat ik het zo aggresief noem, maar het is niet de eerste keer want gisteren deed je hetzelfde en die post is verwijderd. '
-je vergat 'bij toeval' het belangrijkste deel
-die 2 keren hebben niets met elkaar te maken, dus erbij gefantaseerd om een fake punt te maken

'slaap lekker' is een wens, geen advies

nu wel een advies, ga niet groepen tegen mij met zinloze escalatie, want ik reageer daarop en dat is ook niet prettig voor de moderators
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#14
autysd zei:
Benzoboss zei:
autysd zei:
dit vermoedde ik al
een veteraan die een newbie klein probeert te houden
Klik om te vergroten...
Smartie maakt jou helemaal niet klein.
Hij geeft gwn advies over hoe wij hier op het forum praten.

En je zet het idd als advies neer.
Het deel slaap lekker bevestigd dat.
Klik om te vergroten...

'Sorry dat ik het zo aggresief noem, maar het is niet de eerste keer want gisteren deed je hetzelfde en die post is verwijderd. '
-je vergat 'bij toeval' het belangrijkste deel
-die 2 keren hebben niets met elkaar te maken, dus erbij gefantaseerd om een fake punt te maken

'slaap lekker' is een wens, geen advies

nu wel een advies, ga niet groepen tegen mij met zinloze escalatie, want ik reageer daarop en dat is ook niet prettig voor de moderators
Klik om te vergroten...
En ik dacht dat ik erg was :P
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Benzoboss zei:
En ik dacht dat ik erg was :P
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy: Nee hoor jij integreert hier prima.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#16
autysd zei:
Modknip hieronder staat al uitleg waarom , zou eens wat minderen als je dat lukt. Alleen melatonine zou al voldoende moeten zijn , plus dat bij sommige 0.5mg melatonine beter werkt als 1 of meer mg.
Klik om te vergroten...
als ik mijn post start met de zin: 'dit is mijn gebruik, doe dit niet na'; kan ik dan wel iets posten zonder weggevaagd te worden ?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik zit met een vraag waar ik maar niet echt duidelijkheid op krijg. Misschien zitten hier mensen met ervaring en kunnen mij het fijne hiervan vertellen?

Ik baseer dit op werkelijk en ervaring van mijn eigen zus.

Mijn zus kreeg op ten duur 10 mg lorazepam per dag , vanwege haar paniekaanvallen, en de tolerantie die ervoor ontstaat. Helaas was dit het enigste medicijn waar ze daadwerkelijk wel baat bij had, maar op ten duur steeds minder werkzaam wordt. Antidepressiva kon ze gewoon steeds maar niet verdragen.

Op een dag besluit een psychiater om de lorazepam stop te zetten, en over te zetten op diazepam.

Wat ik dus begon te leren was dat het normaal dat het binnen de psychiatrie via deze weg vaker gedaan wordt, om van de andere benzo af te komen. Daarna bouwen ze de diazepam af. Klinkt best logisch?

Maar wat nu..... Ik vroeg dit van de week bij apotheker waarom ze dat precies doen, omdat ik zelf aan het afbouwen ben met de alprazolam.

De apotheker zegt tegen mij daarop dat diazepam wel een benzo is, maar meer gericht als spierverslapper, en niet zoals alprazolam of lorazepam die meer ontwikkeld zijn voor angsten.

Dus je snapt de vraag al wel denk?

Waarom wordt je abrupt van de een op andere dag van 10 mg lorazepam benzo gericht op angsten overgezet op valium gericht op de spieren? Uiteraard blijft het wel een kalmeringsmiddel, dat snap ik wel. Ik weet ook dat deze langer in je bloedspiegel blijft.

Maar ook al is 10 mg lorazepam niet meer zo effectief door de tolerantie, je stapt wel over op een benzo die dus voor een andere doelgroep ontwikkeld schijnt te zijn. (spierverslapper)

Het resultaat ervan was wel dat mijn zus door deze overgang extreem agressief werd.

Dus doen ze het binnen de psychiatrie wel helemaal goed vraag ik mij dan af?

Bedankt voor de reacties! ( ik wil hier gewoon even het fijne van weten)
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Benzos zijn heel verslavend dat weetje.
En dat ze binnen de psychiatie iemand verslaafd voeren dat kan natuurlijk niet.
Zelfs als die benzos hard nodig zijn.
Binnen de psychiatrie zijn ze echt niet gul met pammen of zolammen.

Het overzetten naar diazepam doen ze best vaak met hogere doseringen.
Je weet wel waarom.
Als ze echt heel erg veel last heefd van haar angsten zou ze ook een antipsychoticum of gabapentine/lyrica kunnen vragen(anti psychotica is echt kut spul houd daar rekening mee). Maar ik ben geen expert op dit gebied
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#19
Benzoboss zei:
Benzos zijn heel verslavend dat weetje.
En dat ze binnen de psychiatie iemand verslaafd voeren dat kan natuurlijk niet.
Zelfs als die benzos hard nodig zijn.
Binnen de psychiatrie zijn ze echt niet gul met pammen of zolammen.

Het overzetten naar diazepam doen ze best vaak met hogere doseringen.
Je weet wel waarom.
Als ze echt heel erg veel last heefd van haar angsten zou ze ook een antipsychoticum of gabapentine/lyrica kunnen vragen(anti psychotica is echt kut spul houd daar rekening mee). Maar ik ben geen expert op dit gebied
Klik om te vergroten...

Dat snap ik. Maar is het dan niet logischer om gewoon met de benzo die je op dat moment gebruikt in stapjes af te bouwen van bijvoorbeeld 1 mg per 2 weken?

Antipsychotica is denk een oplossing voor haar in die zin als een ondersteuner. Daarnaast zou ze toch d.m.v. psychotherapie moeten leren omgaan met haar klachten, en hoe ze haar brain weer kan manipuleren, wat dat doet het brein in feite nu met haar.

Lyrica heeft ze geprobeerd, ook afgekapt. Bij mij werkt het wel redelijk goed op 300 mg voornamelijk bij hypochondrie gaf het mij wat uitkomst.

Antipsychotica kan naar spul zijn mits er niet goed gemonitord wordt, om te kijken hoe de patient op de bijwerkingen en de effectiviteit ervan in de gaten te houden. Helaas in mijn ervaring gebeurd dit niet altijd. Het wordt gewoon heel gemakkelijk voorgeschreven door huisartsen voor allerlei kwaaltjes, en daar ben ik het dus zelf helemaal niet mee eens. Dit soort medicijnen moeten nauwkeurig binnen de psychiatrie bekeken worden ben ik van mening. Huisartsen doen zich voor met de kennis van een psychiater maar hebben helemaal niet echt de kennis betreft medicatie op psychisch gebied is mijn ervaring.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jixx zei:
Benzoboss zei:
Benzos zijn heel verslavend dat weetje.
En dat ze binnen de psychiatie iemand verslaafd voeren dat kan natuurlijk niet.
Zelfs als die benzos hard nodig zijn.
Binnen de psychiatrie zijn ze echt niet gul met pammen of zolammen.

Het overzetten naar diazepam doen ze best vaak met hogere doseringen.
Je weet wel waarom.
Als ze echt heel erg veel last heefd van haar angsten zou ze ook een antipsychoticum of gabapentine/lyrica kunnen vragen(anti psychotica is echt kut spul houd daar rekening mee). Maar ik ben geen expert op dit gebied
Klik om te vergroten...

Dat snap ik. Maar is het dan niet logischer om gewoon met de benzo die je op dat moment gebruikt in stapjes af te bouwen van bijvoorbeeld 1 mg per 2 weken?

Antipsychotica is denk een oplossing voor haar in die zin als een ondersteuner. Daarnaast zou ze toch d.m.v. psychotherapie moeten leren omgaan met haar klachten, en hoe ze haar brain weer kan manipuleren, wat dat doet het brein in feite nu met haar.

Lyrica heeft ze geprobeerd, ook afgekapt. Bij mij werkt het wel redelijk goed op 300 mg voornamelijk bij hypochondrie gaf het mij wat uitkomst.

Antipsychotica kan naar spul zijn mits er niet goed gemonitord wordt, om te kijken hoe de patient op de bijwerkingen en de effectiviteit ervan in de gaten te houden. Helaas in mijn ervaring gebeurd dit niet altijd. Het wordt gewoon heel gemakkelijk voorgeschreven door huisartsen voor allerlei kwaaltjes, en daar ben ik het dus zelf helemaal niet mee eens. Dit soort medicijnen moeten nauwkeurig binnen de psychiatrie bekeken worden ben ik van mening. Huisartsen doen zich voor met de kennis van een psychiater maar hebben helemaal niet echt de kennis betreft medicatie op psychisch gebied is mijn ervaring.
Klik om te vergroten...
Omdat diazepam een halfwaarde tijd van 100+ uur heefd dan kan je een constante bloed spiegel opbouwen (geen ups en downs) zodat je lichaam gelijdelijk kan wennen aan het "tekort" van benzos

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."