Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMDMA, foutief gebruik

MDMA, foutief gebruik

34 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Er zijn ook meer dan genoeg mensen die denken te weten wat goed voor hun is.
W
WAZALid
01-01-2024, 00:00
#2
TS heeft nergens last van heb zelf wel een pil of 600 weggeslikt.. voel me prima.
Duurt gewoon dik 6maanden voordat jeje weer normaal voelt.

Als je met drugs een echt groot probleem krijgt is ben je gewoon dood door hersenbloeding OF hartproblemen, en je hoeft dan niet eens veel drugs te nuttigen! Dan kan je er niet tegen, dus echt 100% veilig ben je sowieso nooit met grote of lage dosering van welke drugs dan ook. een 250/500mg mdma is bij sommige mensen al fataal. Als je lange verhalen kan dumpen op forums ben je gewoon een zeurpiet
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#3
2e maal dat ik xtc heb gebruikt heb ik oververhitting gehad, voornamelijk door te veel alcohol + wiet eerder op de avond.
Door te veel over de risico's te lezen heb ik mezelf wat gek gemaakt, ik dacht ook dat er iets kapotgegaan was.
Dus via de huisarts doorverwezen om een ct scan te laten nemen. Alles zag er normaal uit.
Ik ben wel lichtjes hypochondroon en wou ook gewoon even de bevestiging dat alles ok was. Daarom probeer ik ook niet te vaak meer op DF te lezen; anders heb ik bij de minste hoofdpijn al een hersenbloeding .:)
W
WAZALid
01-01-2024, 00:00
#4
chipmunk zei:
2e maal dat ik xtc heb gebruikt heb ik oververhitting gehad, voornamelijk door te veel alcohol + wiet eerder op de avond.
Klik om te vergroten...
Ik heb wel eens hartkrampen gehad met zware steken en overhitting. Het is echt een gevaarlijk middel. Vooral omdat je best veel kan nemen en dan opeens uren later komt de ellende opzetten, terwijl je zo lekker ging en maar door bleef pakken.
Wat dan werkt is fructose, koeling en regelmatig water/limonade drinken en iets ''zouts'' eten zoals een boterham daar zit ook zout in. Ook al kan je amper eten spoel het dan weg met drinken.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#5
WAZA zei:
Het is echt een gevaarlijk middel. Vooral omdat je best veel kan nemen en dan opeens uren later komt de ellende opzetten, terwijl je zo lekker ging en maar door bleef pakken.
Klik om te vergroten...

Het wordt pas een gevaarlijk middel als je het middel misbruikt. Als je maar 'door blijft pakken' en je niet aan de dosering maximaal 2 mg per kg lichaamsgewicht houdt, kan je verwachten dat je in de problemen komt.
Als je een halve fles vodka opdrinkt, opstaat en opeens heel misselijk wordt, is dat dan opeens een gevaarlijk middel of heb je te gulzig gedronken?

Een tip in het algemeen: lees je in over veilig gebruik en hou je aan die regels. Voor de vrienden van iemand die slecht gaat is het enorm schrikken. Je komt om te feesten en dan zit je de halve avond op de ehbo! Oververhitting is enorm slecht, je organen kunnen ermee stoppen of beschadigen.
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ook werkt niet alle drugs op iedereen hetzelfde. Heb nog wel eens xtc genomen zonder overmatig alcoholgebruik en ook dan had ik last van mijn lichaamstemperatuur, maar was het wel onder controle te houden. Voor mij dan ook geen xtc meer op een binnenfeest.
Bij 4-fa heb ik hier dan weer totaal geen last van en voelt het eerder wat koud aan (is dan ook meer amfetamine achtig), daarom is dit mijn drug of choice.
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#7
chipmunk zei:
Ook werkt niet alle drugs op iedereen hetzelfde. Heb nog wel eens xtc genomen zonder overmatig alcoholgebruik en ook dan had ik last van mijn lichaamstemperatuur, maar was het wel onder controle te houden. Voor mij dan ook geen xtc meer op een binnenfeest.
Bij 4-fa heb ik hier dan weer totaal geen last van en voelt het eerder wat koud aan (is dan ook meer amfetamine achtig), daarom is dit mijn drug of choice.
Klik om te vergroten...

Ben je wel bewust van de waarschijnlijk grotere risico's van 4-fa dan mdma? Met name risico op hersenbloeding
www.drugsinfoteam.nl

4-FA (4-FMP): risico's voor de gebruiker | drugsinfoteam.nl

Ontdek de potentiële risico's van 4-FA, inclusief gezondheidseffecten en mogelijke gevaren. Leer over veiligheidsmaatregelen voor gebruik van 4-FA.
www.drugsinfoteam.nl
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Chillax zei:
Ben je wel bewust van de waarschijnlijk grotere risico's van 4-fa dan mdma? Met name risico op hersenbloeding
www.drugsinfoteam.nl

4-FA (4-FMP): risico's voor de gebruiker | drugsinfoteam.nl

Ontdek de potentiële risico's van 4-FA, inclusief gezondheidseffecten en mogelijke gevaren. Leer over veiligheidsmaatregelen voor gebruik van 4-FA.
www.drugsinfoteam.nl
Klik om te vergroten...
Ja, heb dat allemaal al gelezen en het schrikte mij wel af maar het is vooral bangmakerij. Ook heb ik de indruk dat als het fout gaat op 4-fa, het meestal bij vrouwen is of bij het nemen van belachelijk hoge doses. Ik heb zowat alles gelezen wat er over te vinden valt op het internet. Ken jij iemand die er een hersenbloeding van heeft gekregen? Volgens mij was het voornaamste probleem dat minderjarigen dit middel ook online konden bestellen en meerdere pillen op een dag gebruikten; dan zou het wel eens mis kunnen aan. Ik neem 1 goede dosis.
Het voelt voor mij persoonlijk niet als een aanslag op mijn lichaam i.t.t. speed / mdma; ook de volgende dag heb ik nergens last van.
Ik probeer wel gezond te eten en tijdens gebruik ook nog iets te eten en neem voedingssupplementen.
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nee ik ken niemand maar ik ken sowieso weinig mensen die ook drugs gebruiken (of het zeggen). Maar dat zegt natuurlijk niks. Ik wou je er voor de zekerheid alleen even op wijzen. Feit blijft wel dat er gewoon veel minder onderzoek en data is over 4fa dan over mdma.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
chipmunk zei:
Ja, heb dat allemaal al gelezen en het schrikte mij wel af maar het is vooral bangmakerij. Ook heb ik de indruk dat als het fout gaat op 4-fa, het meestal bij vrouwen is of bij het nemen van belachelijk hoge doses. Ik heb zowat alles gelezen wat er over te vinden valt op het internet.
Klik om te vergroten...

Heb je de Monitor Drugsincidenten 2017 van het Trimbos-instituut ook gelezen?

Schermafbeelding 2019-12-22 om 17.28.13.png

Welke dosis mensen hebben genomen is in dat soort statistieken altijd lastig te zeggen. Je kunt er niet zomaar van uitgaan dat de hoeveelheden die mensen zelf noemen kloppen.

Maar de meeste incidenten met 4-FA betroffen lichte intoxicaties. Dat is wel een indicatie dat het niet gaat om heel hoge doseringen; hoewel 4-FA überhaupt een relatief mild effect geeft waardoor het ook lastiger is om een matige of ernstige intoxicatie te bereiken.

In de factsheet over 4-FA staat in ieder geval dat incidenten ook voorkomen bij 150 milligram 4-FA. Dat zou ik zelf nog geenbelachelijk hoge dosis willen noemen.

chipmunk zei:
Ken jij iemand die er een hersenbloeding van heeft gekregen? Volgens mij was het voornaamste probleem dat minderjarigen dit middel ook online konden bestellen en meerdere pillen op een dag gebruikten; dan zou het wel eens mis kunnen aan. Ik neem 1 goede dosis.
Het voelt voor mij persoonlijk niet als een aanslag op mijn lichaam i.t.t. speed / mdma; ook de volgende dag heb ik nergens last van.
Ik probeer wel gezond te eten en tijdens gebruik ook nog iets te eten en neem voedingssupplementen.
Klik om te vergroten...

Ik ken ook niemand die een kaakklem heeft gekregen van MDMA. Maar dat is wel zo'n 49 keer voorgekomen.

"Bij een kaakklem spannen de kaakspieren zich zo krachtig aan dat tanden en kiezen stevig op elkaar worden geklemd. Dat is niet alleen pijnlijk, maar ook gevaarlijk. Bij braken is er een verhoogd risico dat het braaksel in de luchtpijp en longen komt. Tegelijkertijd is het voor behandelaren bijna niet mogelijk om de mond van de patiënt te openen om braaksel weg te zuigen of de patiënt te beademen, tenzij de patiënt verslappende medicijnen krijgt toegediend."

https://www.trimbos.nl/docs/a86c3d7c-c45b-4886-abf1-31e4a86a308d.pdf
W
WAZALid
01-01-2024, 00:00
#11
Chillax zei:
Ben je wel bewust van de waarschijnlijk grotere risico's van 4-fa dan mdma? Met name risico op hersenbloeding
Klik om te vergroten...
Ik ben in 2016 bijna dood gegaan na 4fmp......... werd doodziek problemen bloeddruk en sliep iets van 3 maanden 18 uur per dag en kon alleen maar in bed liggen. Die hell die je dan door gaat want je kunt weinig nog.
Ik had veel op maar voelde me goed tot ik mij opeens niet meer goed voelde.....

Die research drugs zijn echt het gevaarlijkst, wat een tering bende
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
WAZA zei:
Ik ben in 2016 bijna dood gegaan na 4fmp......... werd doodziek problemen bloeddruk en sliep iets van 3 maanden 18 uur per dag en kon alleen maar in bed liggen. Die hell die je dan door gaat want je kunt weinig nog.
Ik had veel op maar voelde me goed tot ik mij opeens niet meer goed voelde.....

Die research drugs zijn echt het gevaarlijkst, wat een tering bende
Klik om te vergroten...
Het is wel een beetje te kort door de bocht om alle RC's over 1 kam te scheren. Dit had ook met een bekendere drug zoals mdma kunnen gebeuren.
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ganggang zei:
Het is wel een beetje te kort door de bocht om alle RC's over 1 kam te scheren. Dit had ook met een bekendere drug zoals mdma kunnen gebeuren.
Klik om te vergroten...
Net zoals ik eerder zei;ik heb van +/- 120 mg mdma + alcohol en wiet oververhitting gehad(staat hier ook een bad tripreport van), het zweet stroomde met liters van mijn hoofd, ik heb toen de ergste hoofdpijn ooit gevoeld; het voelde echt alsof ik met een hamer op mijn hoofd werd geslagen.
Maar dat houdt toch ook niemand tegen om xtc/mdma te blijven gebruiken?
De keren dat ik daarna nog xtc heb gebruikt ben ik niet slecht gegaan, maar ook niet goed. En toen kreeg ik het op een lagere dosis zonder alcohol ook weer te warm, oncomfortabel en niets positieve effecten. Van de 5 keren dat ik 4-fa heb gebruikt heb ik telkens hetzelfde effect ervaren en krijg ik het niet te warm of andere negatieve bijwerkingen, dus lijkt dit middel voor mij beter te werken. Daarmee zeg ik zeker niet dat het zonder risico's is; maar het is niet omdat mdma al zo lang gebruikt wordt dat dit voor iedereen een veilig middel is.
Ik ken zelf ook een meisje die onwel werd bij de comedown van 4-fa; van wat ik heb gelezen op internet gaat het echt bijna altijd om vrouwen wanneer iemand slechtgaat op 4-fa ofwel zeer hoge dosissen. Luister naar je lichaam zou ik zeggen.
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#14
WAZA zei:
Ik ben in 2016 bijna dood gegaan na 4fmp......... werd doodziek problemen bloeddruk en sliep iets van 3 maanden 18 uur per dag en kon alleen maar in bed liggen. Die hell die je dan door gaat want je kunt weinig nog.
Ik had veel op maar voelde me goed tot ik mij opeens niet meer goed voelde.....

Die research drugs zijn echt het gevaarlijkst, wat een tering bende
Klik om te vergroten...
Hoeveel had je op? Ik neem altijd 180 mg (bruto). Ik geloof wel eens dat je over je 'veilige' dosis gaat het gevaarlijk kan worden met 4-fa.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zo lang je realistisch bent over de risico's is het natuurlijk prima als je zelf bepaalt wat je doet.

Maar het gebrek aan kennis over RC's leidt er bij mensen soms toe dat ze denken 'oh dan zal het wel meevallen. Wat is er dan schadelijk aan..?'
Terwijl je het gebrek aan kennis over een middel beter kan opvatten als red flag. Het zou slimmer zijn om met RC's zeer terughoudend te zijn, juist omdat heel weinig bekend is.

Het lastige is dat je eigen ervaringen statistisch gezien niet heel relevant zijn. Dat kan een vertekend beeld geven zonder dat je het zelf doorhebt. Om iets te kunnen zeggen over de kans dat het misgaat heb je epidemiologische data nodig en het liefst dubbel-blinde tests met een grote groep mensen. Van 4-FA is zoiets er niet.
Bij MDMA gedeeltelijk al wel. MAPS heeft aan 1600 mensen MDMA gegeven in een klinische setting en daarbij heeft één gezondheidsincident zich voorgedaan. Volgens het Trimbos-instituut is de kans op een ernstig gezondheidsincident bij MDMA (in een feestsetting) ongeveer 1 op 250. Die twee schattingen kun je als kaders zien waarbinnen je kunt verwachten wat er mis kan gaan. Of je die risico's het waard vindt, dat mag je natuurlijk zelf bepalen.

Een probleem van 4-FA is wel dat het een sterke agonist is voor noradrenaline, maar niet zo'n sterke agonist voor dopamine en serotonine. Noradrenaline is vooral betrokken bij het activeren van fysieke bewegingen, dus een hoge hartslag, grote pupillen die veel licht vangen, een snelle stofwisseling, trage spijsvertering. Juist het overmatig activeren van dat systeem kan leiden tot bijwerkingen zoals migraine en hersenbloedingen, vanwege de spanning op bloedvaten.
Omdat 4-FA niet zo'n sterke dopamine/serotonine-agonist is, wordt het sterk activeren van noradrenaline nog ervaren als een lichte space. Dat is dus mogelijk de valkuil van 4-FA: dat de bloeddruk heel hoog oploopt terwijl je zelf het idee hebt dat je niet zoveel voelt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."