Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeth-amfetamine

Meth-amfetamine

25 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Jammer dat jullie gepoetst hebben en niet gesekst! Hoe voelde de rush en hoe lang hield die aan? Hoe was de come down?
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#2
@heyol mdma heeft er normaal gezien niks mee te maken het zijn verschillende stoffen. Maar ik begrijp wel met methyleendioxymethamfetamine dat je dacht dat het crystal meth/ice was.

Methylamfetamine is een stof van Crystal meth/ice als je dat wou weten. Je moet maar eens kijken op Google.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#3
Weet niet of het al gezegd is maar volgens mijn lekenkennis kunnen moleculen die op elkaar lijken drastisch in werking verschillen. Dus dat er in de volledige naam van MDMA "methamfetamine" staat suggereert dat MDMA een stimulant is, en dat is het ook, maar door de effecten op serotonine is het ook een entactogeen en psychedelicum.

Maar uiteindelijk zijn MDMA en meth best wel verschillende drugs in uitwerking.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@heyol
Neen.

Als je MDMA inneemt heb je 3,4-Methylenedioxymethamphetamine binnen. En als je Crystal Meth neemt heb je N-Methylamphetamine binnen...
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Toevallig was ik even aan het lezen over MDMA en had nooit stil gestaan bij de afkorting ervan.
Dit is de afkorting:
methyleendioxymethamfetamine

Amfetamines kennen we als o.a speed, en Methamfetamine kennen we van Crystal Meth zoals in Amerika.
Maar in hoeverre is MDMA gerelateerd aan deze andere twee soorten drugs? Methamfetamine is toch een behoorlijk
extreme drug op alle vlakken in tegenstelling tot MDMA? Niet?

En het gevoel/ervaring van MDMA is toch ook anders dan die van speed?
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#6
Crystal meth heb ik gedaan in Australië 1 maal en dat was IV=intraveneus. Dan slaap je wel 4 dagen niet maar als ik jouw ben vermijd deze drug want de cravings achter de eerste keer is best zwaar. Het gaf een euforisch gevoel en je gaat alles doen. Zo hebben ik en die kerel 2 dagen lang heel ze huis gekuisd + andere klusjes. Non-stop praten met elkaar en eigenlijk hebben we de hele tijd bezig geweest. Je kan geen 2 seconden stilzitten. Maar de comedown is heel zwaar ik vond de craving erger van crystal meth/ice dan van oxycodon. Echt een gevaarlijke en zeer verslavende drug. Ik raad het echt af als iemand het wil gebruiken.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#7
transformated zei:
Crystal meth heb ik gedaan in Australië 1 maal en dat was IV=intraveneus. Dan slaap je wel 4 dagen niet maar als ik jouw ben vermijd deze drug want de cravings achter de eerste keer is best zwaar. Het gaf een euforisch gevoel en je gaat alles doen. Zo hebben ik en die kerel 2 dagen lang heel ze huis gekuisd + andere klusjes. Non-stop praten met elkaar en eigenlijk hebben we de hele tijd bezig geweest. Je kan geen 2 seconden stilzitten. Maar de comedown is heel zwaar ik vond de craving erger van crystal meth/ice dan van oxycodon. Echt een gevaarlijke en zeer verslavende drug. Ik raad het echt af als iemand het wil gebruiken.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie. Ik ben ook nooit van plan Meth the doen. Daarom dat ik verschrok van het woord Methamfetamine in de afkorting MDMA. Is MDMA een verwante aan Crystal Meth?

Dat is toch helemaal anders?
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#8
heyol zei:
Bedankt voor je reactie. Ik ben ook nooit van plan Meth the doen. Daarom dat ik verschrok van het woord Methamfetamine in de afkorting MDMA. Is MDMA een verwante aan Crystal Meth?

Dat is toch helemaal anders?
Klik om te vergroten...
Zelf ben ik het niet zeker of methamphetamine in mdma er iets mee te maken heeft. Morgenochtend zal ik eens wat onderzoek doen.
Ik ga nu proberen verder te slapen.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#9
transformated zei:
Zelf ben ik het niet zeker of methamphetamine in mdma er iets mee te maken heeft. Morgenochtend zal ik eens wat onderzoek doen.
Ik ga nu proberen verder te slapen.
Klik om te vergroten...

Dikke merci! Ik kijk alvast uit naar je antwoord.
Slaapwel.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mdma is wel degelijk verwant aan meth. Ze behoren beiden tot de amfetamine soort.

t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#11
Had nog tijd om het vlug op te zoeken voor je @heyol
Ik val toch moeilijk in slaap deze nacht nu☹️
Maar morgen doe ik een uitgebreider onderzoek.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#12
transformated zei:
Crystal meth heb ik gedaan in Australië 1 maal en dat was IV=intraveneus.
Klik om te vergroten...
Klinkt als een interessante ervaring. :tongueout:
heyol zei:
Is MDMA een verwante aan Crystal Meth?

Maar in hoeverre is MDMA gerelateerd aan deze andere twee soorten drugs?
Klik om te vergroten...
Phenethylamines

Spoiler

Phenethylamine
Lichaamseigen neurotransmitter die dopamine reguleert door dopamine te laten vrij komen (Exocytose) en heropname van dopamine (Endocytose) blokkeert.

PS: De Nederlandse term Fenylethylamine lijkt een verbastering op de terminologie te wezen wat verwarring kan veroorzaken, ik spreek dan ook jammer genoeg uit ervaring.

(3,4-)Methylenedioxyphenethylamine
Lichaamseigen neurotransmitter die serotonine reguleert door serotonine te laten vrij komen (Exocytose) en heropname van serotonine (Endocytose) blokkeert.

Staat analoog op Phenethylamine, MDA en MDMA.


Amfetamine
Amfetamine is de methyl homoloog van Phenethylamine met een sterk gelijkende psychoactieve werking en wordt minder snel afgebroken in het lichaam. Zo is Amfetamine o.a. meer resistent tegen zuren en enzymmatige afbraak.


Methamfetamine
Ook wel bekend als 'Crystal Meth' wat naar de hydrochloride (HCL) vorm refereert. Methamfetamine is de dimethyl homoloog van Phenethylamine. In tegenstelling tot Amfetamine heeft Methamfetamine (significante) serotonine affiniteit.

Staat analoog op Amfetamine, MDMA en het lichaamseigen Phenethylamine.


(3,4-)Methylenedioxyamphetamine / MDA
Staat analoog op het lichaamseigen Methylenedioxyphenethylamine, Amfetamine en MDMA. In tegenstelling op de voorgenoemde analogen staat Methylenedioxyamphetamine er om bekend dat deze psychedelische effecten teweeg brengt. Methylenedioxyamphetamine staat net als MDMA bekend om een (relatief selectieve) sterke serotonine affiniteit.


3,4-Methylenedioxymethamphetamine / MDMA
Ook wel bekend als 'XTC' (Extascy / Extase) wat refereert naar de sterke serotonine piek die MDMA teweeg brengt in de hersens.

Staat analoog op Methamfetamine, Methylenedioxyamphetamine (MDA) en het lichaamseigen Methylenedioxyphenethylamine
Bron: http://drugsforum.info/drugs/drugs-analogie-overzicht-2d-referentiekader-t15134.html

Methamfetamine heeft in tegenstelling tot Amfetamine een lichte serotonine bijslag waardoor deze minder fysieke bijwerkingen veroorzaakt, meer rustgevend en lichaamseigen qua energie aanvoelt. Methamfetamine is niet meer fysiek stimulerend of 'sterker' dan Amfetamine waar mensen vaak vanuit gaan. Juist het rustgevende aspect van Methamfetamine maakt het meer verslavend dan Amfetamine. Ietwat vergelijkbaar aan waarom 4-FA een aanzienlijk misbruikpotentieel heeft.

Ze zeggen dat Methamfetamine afkomstig uit Mexico vaak het rechts draaiend stereoisomeer betreft wat een sterkere nadruk legt op dopamine gerelateerde effecten en een mildere nadruk heeft op serotonine gerelateerde effecten. Relatief vergelijkbaar aan het rechtsdraaiende stereoisomeer op Amfetamine beter bekend als Dexamfetamine.

Het rechtsdraaiend stereoisomeer op MDMA is ook wel interessant volgens Alexander Shulgin.
Spoiler
"With MDMA, the usual assignments of activity to optical isomers is reversed from all of the known psychedelic drugs. The more potent isomer is the “S” isomer, which is the more potent form of Amfetamine and Methamfetamine. This was one of the first clear distinctions that was apparent between MDMA and the structurally related psychedelics (where the “R” isomers are the more active)."

- https://isomerdesign.com/PiHKAL/read.php?domain=pk&id=109

Er zijn naast PIHKAL artikelen waarin Shulgin verder ingaat op dit onderwerp.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jmths zei:
Klinkt als een interessante ervaring. :tongueout:
Klik om te vergroten...
Yup, dat was het zeker!
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Als mdma geen directe tolerantie zou geven dan zouden er geen meth verslaafden meer zijn.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bedankt voor de antwoorden! Amaai daar had ik totaal niet bij stil gestaan dat MDMA ongeveer in hetzelfde rijtje hoort als Meth.

Methamfetamine heeft in tegenstelling tot Amfetamine een lichte serotonine bijslag waardoor deze minder fysieke bijwerkingen veroorzaakt, meer rustgevend en lichaamseigen qua energie aanvoelt.
Klik om te vergroten...

Dit is toch een beschrijving die zeer dicht bij MDMA aansluit, serotonine (wat mdma ook vrijmaakt) en ook wel rustgevend maar toch energie genoeg om heel de nacht door te gaan.

benzzzy zei:
Als mdma geen directe tolerantie zou geven dan zouden er geen meth verslaafden meer zijn.
Klik om te vergroten...

Is dat het grootste verschil tussen MDMA en Meth? De tolerantie?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik kraag met regelmaat te horen dat mdma velen malen sterker is effect wijs dan meth.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#17
benzzzy zei:
Ik kraag met regelmaat te horen dat mdma velen malen sterker is effect wijs dan meth.
Klik om te vergroten...

En meth geeft ook bij benadering ongeveer hetzelfde gevoel/ervaring/effect als MDMA.
Want zoals @Jmths zei
Methamfetamine is niet meer fysiek stimulerend of 'sterker' dan Amfetamine waar mensen vaak vanuit gaan.
Klik om te vergroten...

Dacht ik ook dat je van meth echt helemaal hyperactief Duracel konijn modus ging. Maar dat is dus niet.

Maar kan me niet voorstellen van MDMA zin te krijgen in poetsen ofzo zoals sommige in dit topic. xD
Hoezo van meth wel dan?
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#18
En nog iets, als MDMA zo verwant is aan Methamfetamine, waarom staat deze dan veel lager op de ranglijst van gevaarlijke drugs?
Meth(amfetamine) staan bij de gevaarlijkste 50%, terwijl xtc (mdma dus) ergens vanonder staat.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#19
heyol zei:
Is dat het grootste verschil tussen MDMA en Meth? De tolerantie?
Klik om te vergroten...
De serotonine affiniteit ten opzichte van noradrenaline en dopamine affiniteit is bij MDMA een paar keer zo groot als bij Methamfetamine.

Je serotonine huishouden is grofweg 20x zo klein als je dopamine huishouden en is van nature stabiel van aard aangezien dit geassocieerd wordt met algemeen welbevinden waar het dopamine huishouden van nature veel piekt en daalt en wordt geassocieerd met beloning. Het serotonine huishouden is dan ook veel gevoeliger voor misbruik ondanks dat deze waarschijnlijk meer euforische effecten teweeg brengt.

Het is juist de subtiele serotonine bijslag van Methamfetamine wat deze zo verslavend maakt op de lange termijn wat Amfetamine ontbreekt.
heyol zei:
Dacht ik ook dat je van meth echt helemaal hyperactief Duracel konijn modus ging. Maar dat is dus niet.
Klik om te vergroten...
Dat hangt van de dosering af, veel mensen doseren Methamfetamine simpelweg extreem hoog. Als een middel meer euforisch is en minder fysieke / cardiovasculaire bijwerkingen veroorzaakt kun je er natuurlijk ook van uitgaan dat mensen automatisch hogere doseringen gaan gebruiken. Omdat je bij Amfetamine meer bewust bent van de fysieke / cardiovasculaire bijwerkingen zullen mensen bijvoorbeeld ook eerder vermoeidheid van hun lichaam merken bij misbruik.
heyol zei:
En nog iets, als MDMA zo verwant is aan Methamfetamine, waarom staat deze dan veel lager op de ranglijst van gevaarlijke drugs?Meth(amfetamine) staan bij de gevaarlijkste 50%, terwijl xtc (mdma dus) ergens vanonder staat.
Klik om te vergroten...
Omdat MDMA op de lange termijn niet verslavend is door de veel grotere nadruk op serotonine gerelateerde effecten dus.
benzzzy zei:
Ik kraag met regelmaat te horen dat mdma velen malen sterker is effect wijs dan meth.
Klik om te vergroten...
Wat is sterker hé, zal in het grote plaatje denk ik niet zoveel verschillen afhankelijk van dosering. Er zijn immers wel enkele overeenkomsten.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#20
Natozlato zei:
Jammer dat jullie gepoetst hebben en niet gesekst! Hoe voelde de rush en hoe lang hield die aan? Hoe was de come down?
Klik om te vergroten...
Toen hij de spuit klaarmaakte zei ik van dat is veel te weinig joch en hij lachte en zei vertrouw me maar. Hij ziet een ader en spuit en ik zeg van gaat het wel werken en op hetzelfde moment zei ik, ok holy shit nu voel ik het wel.
Het is niet precies hetzelfde als mdma/xtc. Je had wel een gevoel van euforie maar die verdeelde hem langzaam tijdens de high en was niet zo sterk als met mdma/xtc. Je bent opgepept op een leuke manier, ik zou ook praten met iedereen zoals mdma/xtc.
De comedown is niet leuk je krijgt zwarte gedachten je wilt direct weer spuiten. Precies alsof ik al verslaafd was. Me lichaam was kapot wanneer het uitwerkte want ik weet nog goed dat me spier in me rechterbeen vanonder aan de achterkant hem had omgedraaid en wat veel pijn deed ook maar dat had ik soms bij surfen ook daar is een trucje voor.
Wel ik ben een man en hij was ook een man. Hij wou wel seks maar ik niet omdat ik een tweeling ken dat homo is en een homo me al heeft proberen te versieren. Ik weet van mezelf dat ik geen homo ben maar heb er totaal niks tegen als ze me aanraken/knuffelen of een zoen op de wang. Zolang ze me niet bij me lul pakken heb ik er geen probleem mee. Hij heeft wel een paar keer geprobeerd maar is uiteindelijk gestopt. Hij heeft dan een paar maten en vriendinnen laten komen. Hij ging van eerste naar ze kamer met 2 kerels wss ook aan de ice. Ik heb uiteindelijk alleen maar gepraat met een meisje. Ik kon er gewoon goed mee praten dat ik geen nood had aan seks dan en zij respecteerde dat ook en uiteindelijk hebben ik en haar nog een paar uur op het strand gechilled.
Die paar uur op het strand met haar was 1 van de beste momenten in me leven. De setting ook, zij zelf kon blijven praten, ze was zo aardig. We waren precies met elkaar verbonden en uiteindelijk hebben we wat zitten zoenen en "spelen" maar geen seks en daar ben ik blij om. Dat was toch een moment dat in me top 5 gaat van wanneer ik high ben.
Jammer genoeg nooit meer gezien.
Dit was al 4jaar geleden hopelijk heb ik alles juist geherinnerd.

De ervaring van ice was top maar een 1-malig iets denk ik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."