Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe streng is de 2 maanden regel?

Hoe streng is de 2 maanden regel?

16 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
J
JillabewakerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi iedereen,

Ik heb mij altijd braaf aan de 2 maanden regel van xtc gehouden. Dit al zo een keer of 15. Maar ik vraag me af of dit daadwerkelijk zo streng is als altijd wordt gezegd. Kan er een uitzondering van een maandje gemaakt worden? Vrienden van mij doen het een stuk vaker dan mij en zeggen het nog altijd even leuk te vinden, maar dit kan ik me niet echt voorstellen.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Doffert zei:
Natuurlijk kan er een keer een uitzondering gemaakt worden, maar gun je lichaam bij deze ‘uitzondering’ nog steeds een week of 6 rust.
Klik om te vergroten...

Een uitzondering kan idd zo nu en Dan gemaakt worden.
Wel alleen met minimaal 1 maand pauze imo.
Verder zou ik me gwn aan de 2 maanden regel houden die je zelf hebt gestelt.

Een uitzondering moet kunnen maar maak hier niet de regel van.
D
DoffertLid
01-01-2024, 00:00
#3
Van origine is het de 3 maanden regel, maar er zijn al enkele onderzoeken die een kortere pauze niet als slecht bestempelen. Echter zijn deze onderzoeken nog zwaar in de minderheid, dus uit veiligheidsperspectief zou ik als ik jou was nog de 3 maanden regel aanhouden.

Natuurlijk kan er een keer een uitzondering gemaakt worden, maar gun je lichaam bij deze ‘uitzondering’ nog steeds een week of 6 rust.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dit is niet afhankelijk van de dosis
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#5
https://drugsforum.nl/threads/mdma-xtc-handleiding.61333/
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
transformated zei:
https://drugsforum.nl/threads/mdma-xtc-handleiding.61333/
Klik om te vergroten...
Frequentie van gebruik

MDMA pleegt roofbouw op je serotoninevoorraad (en in het algemeen op je lichaam). Bij te regelmatig gebruik nemen de (gewenste) effecten af, en wordt de impact op je gezondheid steeds groter. Vermijd dit dus.
De richtlijn die de meeste instanties adviseren is hoogstens ééns gebruiken in de 2 à 3 maanden. Zelf houd ik altijd een minimum van drie maanden aan (en vaak langer) zodat ik zeker weet dat ik, elke keer dat ik MDMA gebruik, optimaal geniet.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#7
benzzzy zei:
Frequentie van gebruik

MDMA pleegt roofbouw op je serotoninevoorraad (en in het algemeen op je lichaam). Bij te regelmatig gebruik nemen de (gewenste) effecten af, en wordt de impact op je gezondheid steeds groter. Vermijd dit dus.
De richtlijn die de meeste instanties adviseren is hoogstens ééns gebruiken in de 2 à 3 maanden. Zelf houd ik altijd een minimum van drie maanden aan (en vaak langer) zodat ik zeker weet dat ik, elke keer dat ik MDMA gebruik, optimaal geniet.
Klik om te vergroten...
Als je XTC gebruik hou je aan de 3 maanden regel. Zo kan je altijd volop genieten van een XTC pil of als je MDMA wilt doen, dat is veiliger. Minder rotzooi.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Voor zover als Ik weet is dit gewoon een richtlijn en geen regel.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik sluit me aan bij de anderen. Een keer een uitzondering maken kan wel. Verder zou, ik me wel aan de 2 a 3 maanden pauze houden. De heftigheid van het mdma-gevoel en de kater achteraf zegt voor mij dat het zwaar is voor het lichaam.
Alle mensen met wie ik mdma doe, houden zich niet aan de 3 maanden richtlijn. Ik vind dat niet slim.
A
AnjadebijLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hangt dit ook niet af van de hoeveelheid mg per keer? Lijkt me nogal een verschil of je 100 of 250 mg op een avond slikt. Bij gemiddeld 100 zal je niet je hele serotonine voorraad op zijn en kun je misschien iets eerder gebruiken. Maar ik ben geen expert 😁
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
De drie maanden regel is een grove schatting op basis van anekdotes en onderzoeken maar het is natuurlijk geen absoluut gegeven. Het is niet zo dat als je je aan de drie maanden regel houdt je meteen safe zit. Soms heb je gewoon langer nodig om te herstellen. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een enorme aanslag op je lichaam. Als je een keer een XTC pil neemt op een feestje zal je aan de drie maanden regel meestal wel genoeg hebben. Maar als je weken lang hebt lopen snoepen heb je misschien wel iets langer nodig.

Ik heb zelf periodes gehad waarin ik veel te veel 6-apb heb gebruikt. Ik ben er niet trots op en het heeft me zeker geconfronteerd met redelijk pijnlijke inzichten. Ik ben nu geruime tijd gestopt met het gebruik hiervan maar ik kan je garanderen dat mijn lichaam langer nodig had dan 3 maanden. Veel en veel langer.
J
JillabewakerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Thanks voor de reacties iedereen. Ik heb besloten om de "uitzondering" zo klein mogelijk te houden door gewoon te drinken en wat likjes M erbij.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jillabewaker zei:
Thanks voor de reacties iedereen. Ik heb besloten om de "uitzondering" zo klein mogelijk te houden door gewoon te drinken en wat likjes M erbij.
Klik om te vergroten...
Alcohol en mdma gaan over het algemeen niet goed samen. Meer dan 3 biertjes zou ik iig niet doen.

En met likjes mdma heb je geen idee hoeveel mg je neemt. Je kan het beter afwegen van te voren en in capsules/vloeitjes doen.

Daarnaast maakt het voor het verbreken van de 2 maand regel niet uit of je een klein beetje doet of een normale dosis. Ik zou dan eerder voor een normale dosis gaan zodat je in ieder geval een leuke ervaring hebt. Anders heb je je blootgesteld aan extra risico en niet eens een leuk effect omdat je of te dronken bent of te weinig hebt genomen om een goed effect te krijgen.
W
WowflowLid
01-01-2024, 00:00
#14
Afgezien van gezondheidsredenen en dergelijke, is voor mij 3+ maanden pauze enorm van belang om het speciaal te houden. Het echte bijzondere vast houden van mdma, lukt (voor mij) enkel bij het respecteren van 3+ maanden.
Je moet niet meer weten wat mdma nou precies met je doet en hoe het voelt. Je weet dat het fantastisch is, maar hoe dat dan precies voelt; dat ga je dan weer kunnen ervaren.

Een sporadische vervroegde keer (voor mij is dat alsnog 2 maanden) zal zeker leuk zijn, maar mist dan toch het echte speciale.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het 'leeglopen' van de voorraad serotonine is eigenlijk een oversimplificatie van wat er eigenlijk gebeurd in je brein door MDMA. Er zijn daarnaast zeker drie manieren waarop MDMA de activiteit van serotonine-neuronen vermindert: terugtrekken van receptoren in de cel, beschadigen van receptoren en beschadigen van dendrieten. Daarvan zijn een aantal typen schade blijvend.

Het terugtrekken van receptoren is de cel is een tijdelijk effect. Het zorgt ervoor dat je snel tolerantie ontwikkelt voor de effecten van MDMA. Bij MDMA lijkt dit effect redelijk sterk te zijn. Dat betekent ook dat als de MDMA is uitgewerkt, dat je dan tolerantie hebt voor de normale activiteit van serotonine in het brein. Daardoor kun je ongeveer 2 weken verlaagde activiteit vertonen.

In farmacologische onderzoeken (bij dieren) wordt er van uit gegaan dat elk type schade wat overblijft na 2 weken permanent is. De receptoren kunnen namelijk beschadigd raken door afbraakproducten van MDMA (vrije radicalen) via een proces dat oxidatieve stress heet. Als dat gebeurt dan botsen er zeer reactieve deeltjes tegen de receptor, die daarmee de vorm van de receptor compleet veranderd. De receptoren herstellen zich niet meer van dergelijke schade (zo wordt aangenomen).

Daarnaast kunnen de uitlopers van zenuwcellen (dendrieten) beschadigd raken. Die uitlopers bepalen de hoeveelheid verbindingen van een neuron met andere neuronen. Middels dieronderzoeken is aangetoond dat gebruik van hoge doseringen MDMA het aantal dendrieten sterk kan verminderen en daarmee leiden tot een verminderde connectiviteit in het brein.

Het is dus niet zo dat als je even 6 weken geen MDMA neemt dat je dan helemaal hersteld bent, dat dan de voorraad is aangevuld, en je weer helemaal los kunt gaan. Het is meer zo dat die 6 weken (of soms 3 maanden) regel in het leven is geroepen om mensen ervan bewust te maken dat je MDMA zeker niet elke week moet gebruiken. Ook is het belangrijk om de dosis laag te houden elke keer dat je gebruikt. Verder helpt het om de omgevings- en lichaamstemperatuur laag te houden en kunnen anti-oxidanten (zoals bijvoorbeeld vitamine C) helpen de oxidatieve stress te verminderen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Het 'leeglopen' van de voorraad serotonine is eigenlijk een oversimplificatie van wat er eigenlijk gebeurd in je brein door MDMA. Er zijn daarnaast zeker drie manieren waarop MDMA de activiteit van serotonine-neuronen vermindert: terugtrekken van receptoren in de cel, beschadigen van receptoren en beschadigen van dendrieten. Daarvan zijn een aantal typen schade blijvend.

Het terugtrekken van receptoren is de cel is een tijdelijk effect. Het zorgt ervoor dat je snel tolerantie ontwikkelt voor de effecten van MDMA. Bij MDMA lijkt dit effect redelijk sterk te zijn. Dat betekent ook dat als de MDMA is uitgewerkt, dat je dan tolerantie hebt voor de normale activiteit van serotonine in het brein. Daardoor kun je ongeveer 2 weken verlaagde activiteit vertonen.

In farmacologische onderzoeken (bij dieren) wordt er van uit gegaan dat elk type schade wat overblijft na 2 weken permanent is. De receptoren kunnen namelijk beschadigd raken door afbraakproducten van MDMA (vrije radicalen) via een proces dat oxidatieve stress heet. Als dat gebeurt dan botsen er zeer reactieve deeltjes tegen de receptor, die daarmee de vorm van de receptor compleet veranderd. De receptoren herstellen zich niet meer van dergelijke schade (zo wordt aangenomen).

Daarnaast kunnen de uitlopers van zenuwcellen (dendrieten) beschadigd raken. Die uitlopers bepalen de hoeveelheid verbindingen van een neuron met andere neuronen. Middels dieronderzoeken is aangetoond dat gebruik van hoge doseringen MDMA het aantal dendrieten sterk kan verminderen en daarmee leiden tot een verminderde connectiviteit in het brein.

Het is dus niet zo dat als je even 6 weken geen MDMA neemt dat je dan helemaal hersteld bent, dat dan de voorraad is aangevuld, en je weer helemaal los kunt gaan. Het is meer zo dat die 6 weken (of soms 3 maanden) regel in het leven is geroepen om mensen ervan bewust te maken dat je MDMA zeker niet elke week moet gebruiken. Ook is het belangrijk om de dosis laag te houden elke keer dat je gebruikt. Verder helpt het om de omgevings- en lichaamstemperatuur laag te houden en kunnen anti-oxidanten (zoals bijvoorbeeld vitamine C) helpen de oxidatieve stress te verminderen.
Klik om te vergroten...
Mag ik dit kopiëren en doorsturen naar wat betweters?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Als je betweters wil bedienen dan kun je beter gebruikmaken van de bron die het uitlegt met onderbouwing van specifieke onderzoeken en de implicaties daarvan. Sowieso een aanrader om te lezen als je geïnteresseerd bent in neurotoxiciteit van MDMA.

Erowid MDMA (Ecstasy) Vault : Does MDMA Cause Brain Damage?, by Matthew Baggott & John Mendelson

'Does MDMA Cause Brain Damage?', An introduction and overview of MDMA's Neurotoxicity.
erowid.org

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."