Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsoxazepam of diazepam

oxazepam of diazepam

21 antwoorden
75 weergaven
18-5-2026
t
tripkip1985Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo ik had een vraag en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
ik heb natuurlijk wel al gegoogeld maar kom er niet uit.
Wat zijn de verschillen tussen oxazepam en diazepam?
ik slik nu oxazepam maar wil er van af maar lukt niet, zou het een optie zijn over tes tappen naar de diazepam .. ik hoop dat jullie me kunnen helpen

liefs
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zeker, google even hoeveel mg oxazepam is in vergelijking met oxazepam. Lees de bovenste post viewtopic.php?f=25&t=31803 info over benzo's, daar staat het antwoord en meer 0.3 als omrekeningsfactor zie link.. Als toevoeging:

Diazepam word je ook op overgeschakeld bij het stoppen van een benzo verslaving.
Dan is het een maal per dag de dosis nemen, elke 2 weken haal je er 2,5 of 5 mg eraf.
Haast dit niet anders krijg je meer last van craving's als je clean bent. Indien geen haast elke 2 weken minderen. Het kan veel sneller maar dan zou je toch echt een arts moeten inschakelen die je kan steunen.

Succes met afbouwen naar de 0 mg

Als je wilt kan je dingen van je afschrijven. Hielp mij toen erg goed iig.
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het verschil tussen Oxazepam en Diazepam is, dat Oxazepam een piek werking heeft. Bijvoorbeeld als je een Oxazepam neemt bereikt deze na 2 tot 3 uur zijn piek daarna neemt de werking geleidelijk aan weer af . Het probleem is dan ook dat je eigenlijk na zo'n 4-6 uur weer een nieuwe moet nemen om de werking te laten aanhouden. Daarom is dit middel ook zwaar verslavend. Daar in tegen heeft Diazepam een hele andere werking, deze werkt zo'n 24 uur en bouwt zich op in je bloedspiegel als 1 gelijke lijn. Omdat het een gelijke lijn is ipv pieken en dalen. Word je bij afbouw van benzo's haast altijd op Diazepam (valium) gezet. Ik heb de omreken tabel gezien die ze hanteren, 50 mgr. Oxazepam is gelijk aan 15 mgr. Diazepam. Omdat Diazepam dus stabiel in je bloedspiegel zit is dat veel makkelijker af te bouwen. Diazepam is ook een benzo, maar voor benzo afbouw het makkelijkst te regelen. Daarmee zeg ik niet dat het makkelijk is want het is moeilijk om daar vanaf te komen. Neem dus je tijd ervoor. Om de twee weken of zo, 2 mgr. eraf. Of nog minder. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes Erick
t
tripkip1985Lid
01-01-2024, 00:00
#4
pfffff heb t zo zwaar
t
tripkip1985Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Dank jullie voor de reacties! ik vroeg nog af als ik overstap ik dan ontwenningsverschijnselen van de oxazepam krijg, of dat ze goed opgevangen worden door de diazepam? ik vind doodeng allemaal en bang wat komen gaat. alvast bedankt

liefs
t
tripkip1985Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Erick zei:
Het verschil tussen Oxazepam en Diazepam is, dat Oxazepam een piek werking heeft. Bijvoorbeeld als je een Oxazepam neemt bereikt deze na 2 tot 3 uur zijn piek daarna neemt de werking geleidelijk aan weer af . Het probleem is dan ook dat je eigenlijk na zo'n 4-6 uur weer een nieuwe moet nemen om de werking te laten aanhouden. Daarom is dit middel ook zwaar verslavend. Daar in tegen heeft Diazepam een hele andere werking, deze werkt zo'n 24 uur en bouwt zich op in je bloedspiegel als 1 gelijke lijn. Omdat het een gelijke lijn is ipv pieken en dalen. Word je bij afbouw van benzo's haast altijd op Diazepam (valium) gezet. Ik heb de omreken tabel gezien die ze hanteren, 50 mgr. Oxazepam is gelijk aan 15 mgr. Diazepam. Omdat Diazepam dus stabiel in je bloedspiegel zit is dat veel makkelijker af te bouwen. Diazepam is ook een benzo, maar voor benzo afbouw het makkelijkst te regelen. Daarmee zeg ik niet dat het makkelijk is want het is moeilijk om daar vanaf te komen. Neem dus je tijd ervoor. Om de twee weken of zo, 2 mgr. eraf. Of nog minder. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes Erick
Klik om te vergroten...

schrik niet zit nu op ongeveer 100 tot 150 mg per dag,
hoe kan ik de diazepam dan het beste verdelen, moet ik het tegelijk innemen=
ik voel me zo waardeloos dat ik het zo ver heb laten komen
a
annabel01041985Lid
01-01-2024, 00:00
#7
best veel mensen hebben dit probleem he?
ik heb precies hetzelfde probleem
wil ook overstappen
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
tripkip1985 zei:
Dank jullie voor de reacties! ik vroeg nog af als ik overstap ik dan ontwenningsverschijnselen van de oxazepam krijg, of dat ze goed opgevangen worden door de diazepam? ik vind doodeng allemaal en bang wat komen gaat. alvast bedankt

liefs
Klik om te vergroten...
Nee je zal eerder suffer zijn als je overschakeld. Geen ontwenningsverschijnselen komen door die verandering.
Succes!
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#9
tripkip1985 zei:
schrik niet zit nu op ongeveer 100 tot 150 mg per dag,hoe kan ik de diazepam dan het beste verdelen, moet ik het tegelijk innemen=ik voel me zo waardeloos dat ik het zo ver heb laten komen
Klik om te vergroten...
]

Ik schrik niet zo snel meer. Maar die diazepam kun je als je het goed wilt doen het beste om de 4-6 uur innemen. Of stel het wat langer uit als je iets voor je slaap nodig hebt. En probeer dat een paar dagen stabiel te doen, zodat het zich ook rustig kan opbouwen in je bloedspiegel. Eenmaal gewent ( want je zult je wat suffer voelen, maar de werking is anders, je hebt geen piek meer). En die piek zul je gaan missen, verder heb je (nog) nergens geen last van. Ga je eigen daarna niet kwellen door het te overhaasten. Bouw langzaam af. Echt, anders is het gedoemd te mislukken. Benzo afbouw is sowiezo veel zwaarder ( mijn ervaring ) als afbouwen van een opiaat. Af en toe loop je tegen het plafon omhoog. Ik slikte 200 mgr of meer per dag. Nu nog 60 mgr. En daar hou ik het bij. Anders kan ik niet functioneren. Ik wens je succes, ik weet hoe zwaar het is. Erick
t
tripkip1985Lid
01-01-2024, 00:00
#10
bedankt voor jullie reacties, het is idd erg zwaar maar MOET gewoon volhouden dus alle tips zijn welkom en vind het fijn om ervaringen uittewisselen. bedankt iig :wave:
t
tripkip1985Lid
01-01-2024, 00:00
#11
hoi alle

ik zit op 2 dia `s per dag van tien mg maar ik heb vandaag nog niet genomen en heb nergens last van. Is dat normaal of kan dat niet en krijg ik straks ineens een klap :confused: :confused: :confused:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Diazepam werkt erg lang door en daarom zul je relatief laat pas afkickverschijnselen krijgen. Als je een afbouwschema hebt raad ik je aan om deze te volgen en niet pas je pillen in te nemen zodra je last van afkickverschijnselen krijgt, dan wisselt je bloedspiegel te veel.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#13
50 milligram oxazepam is ongeveer gelijk aan 15 milligram diazepam, het probleem is echter dat oxazepam veel korter werkt en minder een bloedspiegel opbouwt. Ik durf niet te zeggen wat voor effect dit op je dosering heeft en raad je dan ook aan om dit te gaan bespreken met een (verslavings)arts. Deze kan je desnoods diazepam voorschrijven en een afbouwschema geven. :)
t
tripkip1985Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Fool zei:
Diazepam werkt erg lang door en daarom zul je relatief laat pas afkickverschijnselen krijgen. Als je een afbouwschema hebt raad ik je aan om deze te volgen en niet pas je pillen in te nemen zodra je last van afkickverschijnselen krijgt, dan wisselt je bloedspiegel te veel.
Klik om te vergroten...



dank je wel, daar heb je misschien wel gelijk in, ik zit nu op 20 mg dia maar moet dadelijk weer overschakelen op de oxazepam omdat ik niet meer aan dia s kan komen alleen aan oxa `s , wat adviseer je mij hoeveel mg oxa`s moet gaan slikken. en 2o mg dia met hoeveel oxa komt dat ong overeen. snap niks van die tabellen. alvast bedankt :wave:
t
tripkip1985Lid
01-01-2024, 00:00
#15
nee dat gaat niet, ik kan er niet mee naar een verslavingsarts, probeer wel aan dia`s te komen. en via internet een afbouwschema te hanteren bedankt iig. :wave: :wave:
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi TripKip,

Wat ik me afvraag waarom kun je niet naar een verslavingsarts? Daar zal misschien wel een reden voor zijn pm me maar hoor. Maar ik sluit me wel bij Fool aan. Als je nu weer terug gaat naar de Oxazepam is je hele afbouw voor niets geweest, en begin je gewoon weer op nul. Oxazepam is zo ontzettend moeilijk af te bouwen. Vanwege die onregelmatige werking wat dat spul heeft. Probeer het echt met Diazepam te doen. Ik hoor het wel.

Succes Erick
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#17
oxazepam werkt binnen een uurtje, dus meteen effect. dat is erg verslavend.

ik heb oxazepam gebruikt voor de acute ontwenningsverschijnselen van alcohol, en ben daarna afgebouwd. omdat ik nog steeds 4 maal daags moest slikken, en dus meenemen naar werk en waar ik s'avonds uithing werd wat irritant, dus zit ik nu op 2 maal daags diazepam. mijn arts schakelde me over van 60mg oxazepam naar 20mg diazepam.

het is veel makkelijker voor mij om bij het ontbijt en voor het slapen gaan in te nemen.

het stomme is dat ik die pillen nergens meer voor nodig heb, alleen kom ik er niet meer van af.

troep dus(voor dagelijks gebruik).
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alleen heeft Oxazepam een lage affiniteit voor de GABA-y2 subreceptor, waardoor deze minder snel fysieke afhankelijkheid opbouwt dan andere soorten benzodiazepines. :wink:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
Fool zei:
Alleen heeft Oxazepam een lage affiniteit voor de GABA-y2 subreceptor, waardoor deze minder snel fysieke afhankelijkheid opbouwt dan andere soorten benzodiazepines. :wink:
Klik om te vergroten...

dat vraagt om iets meer uitleg. ik vind het zelf ook wel interessant omdat ik al meer dan 2 jaar elke dag 2x 5mg diazepam slik, terwijl ik het altijden nergens meer voor gebruik.

TS was al afhankelijk geloof ik, dus mijn advies over de twee blijft hetzelfde.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat voor uitleg vraagt mijn vorige bericht over? :)

Diazepam is inderdaad makkelijker af te bouwen, omdat de bloedspiegelconcentratie veel constanter blijft door de langere halfwaardetijd, dat betekend echter niet dat oxazepam verslavender is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."