Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethylfenidaat (heb ik misschien ADD?)

Methylfenidaat (heb ik misschien ADD?)

28 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als je écht zekerheid wil, zou ik gewoon een doorverwijzing vragen bij je huisarts om je te laten testen.
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#2
AphexTwin zei:
Als je écht zekerheid wil, zou ik gewoon een doorverwijzing vragen bij je huisarts om je te laten testen.
Klik om te vergroten...

Misschien moet ik dat inderdaad gaan doen. Het klinkt misschien raar maar sinds ik die pillen gebruik voel ik me een soort van 'normaal'. Nu ineens kan ik wel vooruitgang maken met mijn scriptie. In 2 weken bij mijn gehele scriptie getypt terwijl ik na 4 maanden 10 pagina's had haha.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik weet niet waar jij die punten vandaan hebt, maar de helft is niet echt ADD.
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
Ik weet niet waar jij die punten vandaan hebt, maar de helft is niet echt ADD.
Klik om te vergroten...

Dit zou best kunnen misschien. Ik had het van deze site maar kan best crap zijn idd: https://www.levente.nl/kenmerkenADD.htm

Heb jij misschien een betere bron? En wat ik jou mening hierover?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi,

Ik heb dus even op die site zitten rondkijken en het betreft hier een zogenaamd zelfbenoemd specialist zonder enige opleiding in de materie. Die lijst met kenmerken is wat mij betreft veel te simpel, helemaal niet uitgewerkt en is ook nog eens onwaar op een aantal punten. Een goed voorbeeld is 'is vaak intelligent' wat je dus wel vaker hoort, maar je hebt net zo veel ADD-ers die maar een laag IQ hebben, dus intelligentie heeft er niks mee te maken, hoewel je met een eventueel hoge intelligentie wel je tekortkomingen goed kan maskeren. Ander voorbeeld is gevoeligheid, dat is dus gewoon hoogsensitief, kan voorkomen bij ADD-ers, maar is op zich geen ADD-eigenschap.

Voor een diagnose ga je gewoon naar een psychiater, die is daar voor opgeleid. En dus niet naar zo maar naar een andere ADD-er die zich tot specialist heeft verklaard na wat onderzoek op internet.

Dan medicatie, welke medicatie en welke dosering bespreek je ook met je psych in plaats van zelf te gaan dokteren.

Zoals al gezegd, Methylfenidaat is een upper dus dat wil zeggen dat IEDEREEN zich beter kan concentreren op Methylfenidaat, dus ook niet ADD-ers.

Dat je wel de toegenomen concentratie benoemt die dus iedereen krijgt en GEEN ENKELE van de andere effecten die ADD-ers ervaren na inname lijkt mij een aanwijzing dat je juist GEEN ADD hebt.
Maar goed, ik ben geen psych, gewoon zo maar een ADD-er net als de persoon achter die site van Levente dus kan ik het net zo goed fout hebben en zou je wel degelijk ADD kunnen hebben. Maar nogmaals, ga naar een psych om daar uitsluitsel over te kunnen krijgen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
somshoog zei:
Dit zou best kunnen misschien. Ik had het van deze site maar kan best crap zijn idd: https://www.levente.nl/kenmerkenADD.htm

Heb jij misschien een betere bron? En wat ik jou mening hierover?
Klik om te vergroten...
Het beste is gewoon naar je huisarts gaan en een doorverwijzing vragen voor een ADD/ADHD test. Speculeren heeft weinig zin.
Zoals acht.zes al zei klopt het niet. Veel bronnen niet. Natuurlijk bestaan er wel een aantal “symptomen” die zo goed als elke add’er heeft maar elke add’er heeft een eigen karakter, andere opvoeding gehad, andere familie of leefomgeving, andere dingen mee gemaakt etc etc. Zo via een internetsite is het echt niet vast te stellen of het wel of niet hebt. Zelfs als men zich wel laat testen komt er soms wat anders of niks uit. Iemand kan zo goed als alle op internet te vinden symptomen hebben en toch geen add hebben. Andersom ook.
Wil je echt een diagnose omdat je het echt niet kan in het leven zo? Je kan niks, niks lukt, studie ga je niet halen? Of iets? Volgens mij red je je tot nu toe wel aardig met HAVO en HBO. Misschien niet gemakkelijk of zoals anderen maar je red het toch maar mooi wel! Niet alles in het leven moet makkelijk zijn.
Of wil je een diagnose omdat je vind dat het allemaal makkelijker gaat met medicijnen op? Ik bedoel dit echt niet aanvallend hoor, zeker niet! Alleen lees ik hier en hoor ik wel om mij heen dat velen zo een diagnose of graag zouden willen of het zo draaien dat ze een arts, ja eigenlijk “overhalen” dat ze er zo last van hebben. Alleen maar om het voor zichzelf makkelijker te maken met medicijnen.
In mijn optiek is zo af en toe een x een korte periode studeren met dat soort medicijnen geen probleem, eigenlijk wel natuurlijk maar oke. Als je het voor vast gaat slikken werkt het sowieso op den duur minder of anders. Niet echt minder maar de overduidelijk scherpte en het fijne gevoel is zeker minder. De recreatieve waarde verwdijnt totaal.
En daarbij komt, wil je écht het “stempeltje” add krijgen? Ik persoonlijk weet eigenlijk al mijn hele leven dat ik adhd heb. Zeer overduidelijk, niet te ontkennen klassiek geval hahahaha, ook bij ieder ander die mij kent en ziet. Vroeger “bestond” dat nog niet en was je gewoon druk, lastig, vervelend en dom. Lullig maar zo was het toen. Ik heb mij nooit laten testen en ben dat ook niet van plan. Ik heb een “aandachtsstoornis” of hoe ze het allemaal ook mogen noemen, nou en? Moet ik dan net zo zijn als wat er van de kudde word verwacht? Ik heb er vrij goed mee leren leven, zelf, zonder speciale begeleiding op school en zonder ooit medicijnen te slikken. Met Ups en downs natuurlijk, maar elk leven heeft ups en downs.
Tegenwoordig “moet” iedereen die net even een tikkie anders is dan de ander maar een diagnose hebben, al dan niet om de pillen. Wees gewoon jezelf, niemand is raar, iedereen is anders.
Sorry voor dit ellelange epistel hahaha! Tis namelijk een onderwerp wat mij wel interesseert.
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Voor een diagnose ga je gewoon naar een psychiater, die is daar voor opgeleid. En dus niet naar zo maar naar een andere ADD-er die zich tot specialist heeft verklaard na wat onderzoek op internet.

Dan medicatie, welke medicatie en welke dosering bespreek je ook met je psych in plaats van zelf te gaan dokteren.

Zoals al gezegd, Methylfenidaat is een upper dus dat wil zeggen dat IEDEREEN zich beter kan concentreren op Methylfenidaat, dus ook niet ADD-ers.
Klik om te vergroten...

Ik heb al contact opgenomen met GGZ en ga hier werk van maken. Ik was eigenlijk vooral benieuwd naar jullie mening hierover en wilde bevestiging dat ik niet gek was (omdat het gezien kan worden als smoes voor slecht presteren of zo). Ik ben vooral heel erg verbaasd hoe goed die pillen werken. Zelf dokteren is slecht en eigenlijk doe ik nooit zoiets. Nu in deze stressvolle situatie heb ik er wel heel veel baad bij merk ik
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
somshoog zei:
Nu in deze stressvolle situatie heb ik er wel heel veel baad bij merk ik
Klik om te vergroten...
Maar dat heeft dus iedereen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
In de VS gebruiken studenten op grote schaal Adderall (amfetamine/speed) om beter te kunnen studeren. Dat heeft ook effect op praktisch iedereen, niet alleen ad(h)d'ers.

We zijn ook een generatie met een korte aandachtsspanne en weinig discipline t.o.v. eerdere generaties.
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#10
@De Dunne De reden dat ik graag een 'stempel' zou willen is omdat ik het gevoel dat 'iets' mij tegenhoud in mijn functioneren. De grootste reden dat ik graag hier iets aan willen doen is omdat ik al 1 keer een afstudeerstage gefaald heb. Op dit moment zit ik in de eindfase van mijn tweede afstudeerstage en ook weer is er kans dat ik het niet ga halen. Deze stage heb ik zelfs meer tijd gekregen omdat ik in de vakantie ben doorgegaan en toch is het resultaat matig. Ik heb het gevoel dat ik meer energie er insteek dan anderen maar toch is dit niet af te zien aan het resultaat. De motivatie is er echt wel alleen keer op keer is het resultaat er niet.

Om deze reden heb ik het gevoel dat eventuele medicatie mij enorm zou kunnen helpen. Of ieder geval een stempel zodat ik het probleem beter kan aanpakken. Voor mij is het erg frustrerend dat hoe erg ik mijn best ook doe er keer op keer teleurstelling is over het resultaat. Medicatie is ook niet alles maar ik zou graag handvatten willen hebben zodat ik me niet elke keer een sukkel hoef te voelen
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
De enige reden die je tot nu toe gegeven hebt is om beter te kunnen leren/presteren. Misschien moet je gewoon tot de conclusie komen dat de opleiding te hoog gegrepen is voor je?

Voor ADD-ers is medicatie gewoon om te kunnen functioneren in het dagelijks leven. Het geeft ze rust, rust in hun hoofd, betere controle over hun gedachtes, beter kunnen aanbrengen van structuur en dus een vel betere kwaliteit van het leven. En dat lijkt bij jou niet het geval te zijn want daar heb ik je nog niet over gehoord en dat zou als zijnde ADD-er echt het eerste en het grootste moeten zijn dat je zou zijn opgevallen. Maar bij jou lijkt het dus alleen maar een hulpmiddel te zijn voor je studie, net zoals dus bij al die andere studenten die geen ADD-er zijn maar wel ADD medicatie gebruiken om beter te kunnen studeren het geval is.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
somshoog zei:
@De Dunne De reden dat ik graag een 'stempel' zou willen is omdat ik het gevoel dat 'iets' mij tegenhoud in mijn functioneren. De grootste reden dat ik graag hier iets aan willen doen is omdat ik al 1 keer een afstudeerstage gefaald heb. Op dit moment zit ik in de eindfase van mijn tweede afstudeerstage en ook weer is er kans dat ik het niet ga halen. Deze stage heb ik zelfs meer tijd gekregen omdat ik in de vakantie ben doorgegaan en toch is het resultaat matig. Ik heb het gevoel dat ik meer energie er insteek dan anderen maar toch is dit niet af te zien aan het resultaat. De motivatie is er echt wel alleen keer op keer is het resultaat er niet.

Om deze reden heb ik het gevoel dat eventuele medicatie mij enorm zou kunnen helpen. Of ieder geval een stempel zodat ik het probleem beter kan aanpakken. Voor mij is het erg frustrerend dat hoe erg ik mijn best ook doe er keer op keer teleurstelling is over het resultaat. Medicatie is ook niet alles maar ik zou graag handvatten willen hebben zodat ik me niet elke keer een sukkel hoef te voelen
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je uitleg. Als ik eerlijk mag zijn, ook al is het misschien niet leuk te lezen, denk ik eerder dat je gewoon minder goed kan leren dan je denkt. Nee, je bent niet dom of dommer, echt niet! Maar niet iedereen is even slim, heeft eenzelfde IQ of EQ of interesses. Elk mens en brein is gewoon anders en werkt anders. Dat anderen op je school met minder moeite wel alles beter doen zegt niets. Misschien lijkt dat alleen maar zo omdat jij van jezelf vind dat je het niet goed genoeg doet?
Die medicatie zal zeker wel helpen bij je studie, dat zeg ik eerlijk. Maar je moet jezelf echt afvragen of je het wel zo wil. Elke dag (of bijna elke dag) zware medicatie slikken is ook nog ongezond voor je lijf. Concerta en aanverwanten zijn eigenlijk hardrugs. Plus dat je op den duur ook negatieve bijwerkingen kunt krijgen. Geldt niet voor iedereen maar zeker bij langdurig gebruik hoor je regelmatig dat men steeds slechter slaapt, slechter eet, juist emotioneel afgevlakt word, desinteresse in normale dingen, zombie of outsider voelen etc. Plus dat dagelijks die dingen slikken gewoon ongezond is voor je lijf.
OMG, ik lijk wel een medicijn hater! Nee vat het zo niet op hoor, echt niet. Maar ik heb het er niet op.
Waarom ga je niet eens naar een therapeut? Psycholoog of iets? Puur om mee te praten over waar je tegenaan loopt. Ik kan je vertellen dat ht wonderen kan doen. :wink: Praten en leren hoe je met die dingen om kan gaan werkt echt heel goed. En op de duur beter dan alleen symptoom bestrijding met medicijnen. Natuurlijk niet bij iedereen. Cognitieve therapie bv. En leren accepteren dat je misschien minder makkelijk leert dan anderen of gewoon net ff niet zo bent als de rest.
Het is natuurlijk aan jezelf wat je met de info en adviezen doet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Zo af en toe eens iets naar binnen gooien om eens een keer een lange studeersesdie te doen is geen probleem. Maar hou het op af en toe.

Als je heel je opleiding hebt doorgelopen op ptestatiebevorderende drugs en dan ook nog eens een baan krijgt die eigenlijk te hoog gegrepen is voor je en je ook daar diezelfde drugs bij nodig hebt om tot de prestaties te komen die van je verwacht worden, dan heb je wel een probleem.
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#14
@acht.zes en @De Dunne Op deze manier heb ik er nog niet tegenaan gekeken en ik denk dat jullie hier een goed punt hebben. Ik ben zelf ook heel erg opzoek naar de reden van mijn slechte presteren, dit is dus ook de reden waarom ik deze vraag heb gesteld om meer mijn situatie te begrijpen. Ik ben namelijk niet opzoek naar een geldige reden om medicatie te gebruiken. Eigenlijk heb ik dat zelfs het liefst NIET. Ik vind het alleen verbazingwekkend dat ik met Concerta ineens wel kan presteren en ben ik me daarom meer gaan afvragen of dit een oplossing is. En met presteren bedoel ik dan ook letterlijk 10 keer zoveel werk verzetten. Is de studie dan te hoog gegrepen? Misschien wel dit kan heel goed mogelijk zijn want ik sluit niets uit. Dit alles is ook vrij nieuw voor mij en ik sta daarom ook open voor jullie mening. Ik voel me dan ook absoluut niet aangevallen door jullie meningen.

Heb problemen in het dagelijks leven? Ja! Ik kan bijvoorbeeld geen datums onthouden. Bij bijbaantjes had ik altijd moeite met simpele dingen. Krijg ik een opdracht dan ben ik de helft alweer vergeten zodra ik wegloop. Ik heb bij een inpakafdeling gewerkt en vaak was ik op de helft 'ineens' de tel kwijt. Ik ben kassamedewerker geweest bij een snackbar en ik ben weet niet hoe vaak iets vergeten door te geven. Oja de hamburger was toch zonder saus! Tja en dan zat het er al op. Op tijd komen is ook altijd een drama geweest. Het is dat ik bepaalde rituelen heb zoals altijd huissleutels in mijn jaszak zodat ik mezelf niet constant buitensluit. Zijn als deze dingen OOK te hoog gegrepen? Ik heb HAVO/VWO advies gehad en een test voor IQ en die was bovengemiddeld. Dit hoeft natuurlijk niets te zeggen en ik wordt er daarom ook schijtziek van dat mensen zeggen dat ik slim ben! JA DAT ZAL BEST MAAR WAAROM KAN IK NIET EENS ONTHOUDEN DAT ER MAYO OP DIE HAMBURGER MOEST?????

Ok ik heb weer een heel essay getypt haha. Ik was vooral eigenlijk op zoek naar jullie mening hierover en eigenlijk is de conclusie: ga hulp zoeken. Hier ben ik dan ook mee bezig en ik zie vanzelf wel wat hier uitkomt. ADD of niet ik zie het wel.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Blij dat je je niet aangevallen voelt. Het is echt helpen wat we doen.
Hoe hoog was je iq bij de test? Niet dat ik je een andere stoornis aan wil praten maar mijn broer zijn zoon heeft Asperger. Een milde vorm. Bij Aperger ben je vaak (zeker niet altijd) hoog of iig hoger begaaft dan gemiddeld. Mijn broer zijn zoon heeft een iq van boven de 130. Had idd minimaal vwo advies. Toch voor de HAVO gekozen. Ja, hij is zekers slim genoeg de stof ansicht te snappen, misschien wel te slim soms. Maar door Asperger heeft/had ie idd andere problemen. Overal veel te laat aan beginnen, weinig concentratie, lui, alleen snel de uitkomst zien bij dingen op school maar bv niet per stap kunnen uitleggen, oorzaak-gevolg inzicht is minder. Allerlei andere dingetjes die zijn leerprestaties in de weg stonden. Dus niet zijn iq maar andere dingen. Dus qua brain kon hij wel naar de vwo maar toch ging het niet.
Ga naar de huisarts en leg dit hele verhaal aan hem/haar voor. Praat ook eens met een psycholoog. Dat kan echt geen kwaad.

P.s, zoon van broer is na HAVO naar HBO gegaan en dat gaat goed. Het regelen van studiedingen en inplannen en uitstippelen van wat ie wanneer moet doen is een erg moeilijk punt maar hij gaat t zeker wel redden. Hij heeft hulp gehad van een soort studie planner coach. Misschien is dat wat voor je? Kost helaas wel geld.
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#16
Volgens mij was het getest op 125. Ik laat mij niet snel iets aanpraten dus maak je geen zorgen. Dit is dan ook de reden waarom ik altijd dacht dat er niets aan de hand was.

Ik denk niet dat het zoiets kan zijn als asperger. Alhoewel je weet het natuurlijk nooit. Ik denk dat professionals dat beter kunnen beoordelen. Dus ik ga hier zeker werk van maken! Ik weet zelf ook niet zo goed wat ik wil. Ieder geval begrip denk ik. Medicijnen vind ik ook wel lastig. Nu werkt het heel goed met die rommel maar om dat elke dag te nemen? Pfff liever niet. Alhoewel het best fijn is om eens wat minder chaos in mijn hoofd te hebben
l
luuukLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het probleem met die lijstjes is eigenlijk een beetje net als bij een waarzegger. Hij vertelt wat je wil horen. Je kan je er erg makkelijk in herkennen en denkt al snel dat ze speciaal voor je van toepassing zijn. De niet-bevestigende of conflicterende symptomen van andere problemen zijn dan interessanter (maar kies je zelf minder makkelijk want niet bevestigend)
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben juist een persoon die zich niet snel verbonden voel met lijstjes. Ik heb altijd dat ik bij elk punt 5 keer nadenk of het bij mij past of niet. Ik heb ook nooit nagedacht dat er iets mis met mij was omdat ik gewoon zo ben. Voor mij is dit 'normaal'. Ik heb meerdere websites bezocht over ADD en geprobeerd om zoveel mogelijk te lezen en nog steeds denk ik: heb ik het wel echt of zit ik mezelf dit aan te praten?

Dus dit is absoluut juist niet het geval. Afgelopen 3 weken ben ik eigenlijk voor het eerst gaan nadenken en beseffen dat ik toch wel een probleem heb. Het loopt weer stuk met mijn stage en daar is niet een duidelijke reden voor.

Nu met de gedachte dat ik misschien ADD kan hebben zit ik over mijn leven na te denken en er vallen veel dingen op hun plek. Ik dacht altijd dat ik gewoon simpel of traag was als ik dingen niet snapte. Toch was ik wel altijd op hetzelfde denkniveau als andere mensen en begreep ik dezelfde dingen. Eigenlijk voelt het alsof ik al mijn hele leven in gevecht ben met mijn eigen hoofd. Ik heb het gevoel een marathon te kunnen lopen maar ik kom niet verder dan een kilometer.

Ik krijg nogal het idee dat jullie denken dat ik graag een 'stempel' wil zodat ik Ritalin kan misbruiken. Het meest opvallende nadat ik Methylfenidaat heb gebruikt is dat ik echt 10 keer meer productief ben. Eigenlijk is het van amper iets voor elkaar krijgen naar bijna een perfecte werknemer gegaan. Het gaat verder dan alleen een beetje meer concentratie. Het is gewoon stil in mijn hoofd. IK KAN GEWOON NADENKEN OVER DINGEN?????

Ik typ weer veel te veel maar ik ben gewoon heel erg opgelucht dat ik heb toegegeven dat er een probleem is. Ik dacht altijd dat ik gewoon een domme luie sukkel was die niets wilde. Maar waarom voel ik me dan constant klote? Waarom probeer ik de hele tijd dingen af te maken en lukt dit niet? Waarom kan ik niet eens 20 minuten nadenken over een onderwerp zonder constant te moeten vechten tegen gedachtes en impulsen. Heb ik ADD? Misschien wel of misschien wel niet. Ik denk dat een professional dat beter kan bevestigen dan ik. Heb daarom ook een verwijzing naar GGZ.

Oja ik heb het vooral over studie gerelateerde dingen omdat dit een erg belangrijk deel is in mijn leven. Verder heb ik ook de nodige problemen in het dagelijks leven maar dit weet ik vaak op te lossen door mij manieren en gewoontes aan te leren zodat ik niet constant in de mist ga. Was laatst weer eens vergeten dat mijn ma jarig was terwijl ik er nog aan gedacht had: oja over een paar dagen in ze jarig. Hoe the fuck kan je dat nou vergeten??

Jezus wat een verhaal. Ik probeer hier niet sympathie of zo te krijgen. Moet even mijn gedachten van me aftypen en was benieuwd naar de meningen.
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik hoor eigenlijk veel negativiteit tegen medicatie en ik heb zelf ook atlijd zo gedacht. Maar dit is echt ongeloofelijk. Sinds ik die 36mg Methylfenidaat slik functioneer ik ineens. Ik doe de studie informatica en ik heb nog nooit in mijn hele leven zo goed kunnen werken.

Het werk wat ik afgelopen twee weken verzet heb is ongeloofelijk. Verschil van dag en nacht. Hebben mensen zonder eventuele stoornis die Methylfenidaat dit ook? Dingen waar ik normaal gesproken dagen over doe, doe ik nu in een ochtend. Is dit normaal?

Excuus voor het erover doorgaan maar het voelt alsof ineens alsof er een wereld voor mij open gaat. Minimaal kunnen functioneren naar echt dingen voor elkaar krijgen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
somshoog zei:
Hebben mensen zonder eventuele stoornis die Methylfenidaat dit ook? Dingen waar ik normaal gesproken dagen over doe, doe ik nu in een ochtend. Is dit normaal?
Klik om te vergroten...
Ja dat heeft iedereen, zeker in het begin. Ik heb ooit eens een halve scriptie in een nacht geschreven op een klein beetje speed.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."